Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1543930072:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 18231
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/08/20170728_161021.jpg
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => איך לצאת לטיול משפחתי בסין ולחזור בשלום?
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון / אבי גיסברג
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => בסין
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => בסין
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => איך לצאת לטיול משפחתי בסין ולחזור בשלום?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => אבי‭ ‬גיסברג‭ ‬יצא‭ ‬לטיול‭ ‬לא‭ ‬מאורגן‭ ‬בן 10 ‬ימים‭ ‬בסין‭ ‬וגילה‭ ‬די‭ ‬מהר‭ ‬שמיליארד‭ ‬ורבע‭ ‬סינים‭ ‬אולי‭ ‬לא‭ ‬טועים, אבל‭ ‬בטח‭ ‬שאינם‭ ‬יודעים‭ ‬מילה‭ ‬באנגלית. רשמי‭ ‬מסע‭ ‬מהמדינה‭ ‬הכי‭ ‬מאוכלסת, ‬מוזרה‭ ‬ומדהימה‭ ‬בעולם
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 245
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 539
        )

    [essb_pc_facebook] => Array
        (
            [0] => 2
        )

    [essb_pc_whatsapp] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 245
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => איך לצאת לטיול משפחתי בסין ולחזור בשלום?
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => אבי‭ ‬גיסברג‭ ‬יצא‭ ‬לטיול‭ ‬לא‭ ‬מאורגן‭ ‬בן 10 ‬ימים‭ ‬בסין‭ ‬וגילה‭ ‬די‭ ‬מהר‭ ‬שמיליארד‭ ‬ורבע‭ ‬סינים‭ ‬אולי‭ ‬לא‭ ‬טועים, אבל‭ ‬בטח‭ ‬שאינם‭ ‬יודעים‭ ‬מילה‭ ‬באנגלית. רשמי‭ ‬מסע‭ ‬מהמדינה‭ ‬הכי‭ ‬מאוכלסת, ‬מוזרה‭ ‬ומדהימה‭ ‬בעולם
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => בסין
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => איך לצאת לטיול משפחתי בסין ולחזור בשלום?
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון / אבי גיסברג
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

איך לצאת לטיול משפחתי בסין ולחזור בשלום?

שתפו

אבי‭ ‬גיסברג‭ ‬יצא‭ ‬לטיול‭ ‬לא‭ ‬מאורגן‭ ‬בן 10 ‬ימים‭ ‬בסין‭ ‬וגילה‭ ‬די‭ ‬מהר‭ ‬שמיליארד‭ ‬ורבע‭ ‬סינים‭ ‬אולי‭ ‬לא‭ ‬טועים, אבל‭ ‬בטח‭ ‬שאינם‭ ‬יודעים‭ ‬מילה‭ ‬באנגלית. רשמי‭ ‬מסע‭ ‬מהמדינה‭ ‬הכי‭ ‬מאוכלסת, ‬מוזרה‭ ‬ומדהימה‭ ‬בעולם

מאת אבי גיסברג

לפני שאני מתחיל בכלל לתאר את המסע שלי עם משפחתי לסין, אני חייב להמליץ על טיול לשם. היינו עשרה ימים בבייג'ינג וזו פשוט אחת הערים המדהימות שיצא לי להיות בהן, פשוט מטריפה!… אבל מה, חייבים, אבל חייבים להגיע מוכנים. ותיכף אסביר.

בקבוק רסקיו של ליטר וחצי

טסנו בחברת תעופה סינית כי היה הבדל של אלפי שקלים בינם לבין חברות אחרות. טיסה ישירה לבייג'ינג'. אתה טס עשר שעות, זה לא נגמר, אתה מרגיש שהילדים גדלים לך תוך כדי טיסה ואתה מזדקן, במיוחד אחד עם פחד טיסה כמוני (למרות שהטיסה עברה די חלק אבל כמה דקות של כיסי אוויר מוציאות ממני את המיטב). בדרך כלל לטיסות באירופה אני לוקח בקבוק רסקיו קטן, פה הייתי צריך בקבוק של ליטר וחצי. השעות בכלל מתבלבלות לך כי השעון שם מקדים אותנו ב-5 שעות. נחתנו בסין ב-5 בבוקר, אחרי שכאילו לא דרכת שנתיים על האדמה. כבר בשדה תעופה אתה מבין את הבעיה הראשית בסין – הסינים לא יודעים מילה אחת

באנגלית וכשאני אומר מילה אחת אני מתכוון לזה! למזלי הגעתי מוכן לזה עם אפליקציית תרגום שמחייבת אינטרנט ודפים שבהם כתובים כל המקומות שתכננתי להגיע אליהם בסינית. זה כמעט עזר… גם אם תגיד להם שאתה מבין רק אנגלית, לסינים לא איכפת, הם ימשיכו לדבר איתך בסינית. השפה הסינית נשמעת כמו מישהו שנתפס לו הגב, ״איי אהוו אהה״. לפעמים נראה לך שהם סתם כאילו מדברים.

הילדים הרגישו סלב

כשאתה עובר ביקורת גבולות הם מסתכלים עליך כאילו אתה פושע. התחלתי באמת להרגיש שעשיתי משהו רע לעם הסיני, כמעט התנצלתי. עברנו בשלום את הביקורת, אני אישתי ומה שנשאר מהילדים אחרי 10 שעות טיסה. עכשיו 5 בבוקר בסין, אבל תכלס שעת חצות בשבילנו. למזלי שם המלון היה רשום לי בסינית והנהג מונית לקח אותנו ישר למלון. להפתעתי גם במלון לא ידעו מילה באנגלית ולשאלתי מתי ארוחת הבוקר התשובה הייתה Yes No. גם כן וגם לא. בדיוק ״ענה״ על מה ששאלתי…

אתה מקבל את החדר. חדר ענק 65 מטר. כרגיל עשר דקות ראשונות הטקס של הילדים לקפוץ על המיטה. החדר עם נוף מרהיב עם מקרר ענק ואפילו מכונת כביסה בחדר (אישתי פחות אהבה את זה, כי חופש לא?). מתארגנים, נחים טיפה ויוצאים לעיר לפי התכנון. עוצרים מונית, מראים לנהג בסינית לאן, הוא אומר 200 אתה אומר לו 30, הוא אומר בסדר. ככה עובד המיקוח בסין. מתחילים בכיכר טיין אן מן והעיר האסורה. באמת מקסים. הלחות הרגה אותי, הרגשתי שאני נוזל. אתה מחכה בתור להיכנס ואיתך עוד מיליארד סינים, כאילו אין עבודה היום, כל הסינים חיכו בתור. ופה מתגלה עוד בעיה קטנה… כל שתי דקות מבקשים להצטלם איתנו. אנחנו נראים שונים, אז הסינים מתלהבים מזה. הילדים שלי הרגישו סלב. מהבת שלי ליב ביקשו אולי 200 להצטלם, גם אני הרגשתי שאני בראד פיט עד שנתקלתי במראה, שהזכירה לי שאני מקסימום ג. יפית.

אבי איש הגומי

העיר מאוד מאוד נקייה והאנשים מאוד אדיבים. ההיסטוריה והחדשנות משתלבים לדואט נהדר של עיר תוססת עם סיפור חיים ענק. צהריים. רעבים. לך תבין מה אתה מזמין. התפריטים בסינית חוץ ממקדונלדס שיש להם תפריט קטן באנגלית. אתה מתאמץ שיבינו אותך, ללא הצלחה. אתה מבקש בשר בקר, מקבל חביתה, מבקש מיץ ענבים, מקבל תה. הפחד שלך הכי גדול שלך – שלא תקבל קציצת עקרב או מדוזה באורז.

חזרנו לנוח במלון. הייתי חייב מסאז'. בכניסה למלון היה פרסום בסינית על טיפולי ספא ומסאז׳, ניגשתי לקבלה, שאלתי, לא הבינו אותי, עשיתי תנועות של מסאז׳ כדי להסביר. נראיתי כמו סוטה שנוגע בעצמו… וגם אז לא הבינו. ביקשתי שיבואו ואני אראה להם בתמונה ואז הם אמרו ״אהההה, אוקיי אוקיי. יס יס״. מצויין חשבתי לעצמי יש מסאז׳. יופי שאלתי, מתי יש? אמרו לי Five ,five (חמש, חמש). אמרתי – מעולה, פותחים או סוגרים בחמש? אמרו לי ״אוקיי אוקיי, יס, יס…״ כמובן שמסאז׳ לא עשיתי באותו יום. עשיתי למחרת במקום אחר בעיר, בלי שאלות. פשוט נכנסתי כי היה פתוח ואחרי חצי שעה הם גם הבינו שאני שואל כמה עולה. נכנסתי למסאז׳יסטית סינית עצבנית, שדיברה איתי במשך כל העיסוי בסינית, למרות שאמרתי לה שאני לא מבין ויודע רק ״אינגליש״. היא המשיכה לדבר אז דווקא התחלתי לענות לה בסינית, זאת לא הייתה בעיה כי היה לי גב תפוס, אז הוצאתי קולות ״אוו יאאא אייי צ'ייי״. הגעתי אליה תפוס, יצאתי ממנה מפורק. מה היא לא עשתה לי, עלתה לי על הגב… הלכה עלי על ארבע, אני צועק יאאא אהוו מכאבים והיא עונה לי אהו צ'או מאו. עשתה אותי מגומי קיפלה אותי ל-8 פתאום אני רואה את התחת שלי מולי ואת הרגל שלי ליד האף. לא יודע איך עשיתי את זה אבל למדתי ככה סינית. יצאתי משם בהרגשה שאני חייב אבל חייב… מסאז׳. עברתי סטאז׳' לקרקס הסיני, קבלו את אבי איש הגומי.

מחירים זולים בטירוף

אם כבר סין אז איך אפשר בלי קניות? אז ככה, המחירים בסין יכולים לטמטם אותך, זה הזוי ברמות מטורפות. 3 שיפודי כבש 5 ש״ח, בדיוק כמו בארץ כן?… ארוחה מוגדלת במקדונלדס כולל המבורגר ציפס ושתייה גדולים 12-14 ש״ח, שלא לדבר על קניות, נסענו עם שתי מזוודות ריקות בשביל זה.

קודם כל מוצרי אלקטרוניקה מטורפים, איזה המצאות! בכלל בסין יש הרגשה שאתה עוצר מישהו ברחוב והוא מייצר לך שעון ב-2 דקות.

בגדים, וואו איזה מבחר. מאמין שזה מזוייף… פולו, טומי הילפילגר, נייקי, אדידס, מחירי בדיחה. נעליים במחירים לא הגיוניים. שווקים ענקיים של 7 קומות, שוק הפנינים, שוק המשי, יש שם הכל.

והכל מיקוח. כמה? אתה שואל. הוא עונה 2500. אתה עונה לא. הוא שואל אותך כמה אתה מוכן? אתה אומר לו 30, הוא אומר לך 40, אתה אומר לו לא והוא נותן לך ב-35. מדהים! מבצע 98 אחוז הנחה, רק היום (וגם מחר ומחרתיים)… אתה קונה וקונה וקונה, כבר אין לך מקום בחדר במלון. דברים שעולים בארץ 2000 ש״ח אתה קונה ב-300 שקלים ואתה מבין כמה דופקים אותך בארץ. נסיעה במטרו אגב, עולה חצי שקל.

הילדים התעקשו לאכול במקלות סיניים אז כל ארוחה נמשכה לנו שעתיים – שעה וחמישים מנסים עם המקלות ואז נשברים ואוכלים רגיל בעשר דקות.

עוד משהו חשוב שכדאי לציין: בהמון מקומות בסין השירותים הם עדיין בול פגיעה (בלי אסלה, פשוט חור ברצפה). אז אני מנצל את הטור כדי להתנצל בפני העם הסיני, על זה שברוב המקרים לא פגעתי…

כל-כך יפה, כל-כך… בסינית

הרחובות בבייג'ינג תוססים כאילו כל יום – יום העצמאות. הכל מואר עם מסכי ענק, פאבים, מסעדות, בתי קפה, הכל צבעוני ויפה. התחבורה שם בכבישים גם לא מובנת. כשיש לך אור ירוק ברמזור במעבר חצייה או סתם במכונית, זה אומר שאתה יכול לעבור, אבל קיים סיכוי טוב שידרוס אותך אחד מהבאים: אופנוע, אופניים ממונעות, אופניים רגילות, ריקשה, סוס או שפשוט יצנח עליך צנחן. כשיש לך אור ירוק, למכונית שלך, כולם חוצים מכל הכיוונים ולא עוצרים.

היינו בלונה פארק ענק, בגן חיות ענק, באקווריום ענק, אגמים מוקפים במסעדות ובתי קפה מוארים ויפים, בשייט באגם. הכל כל-כך יפה, כל-כך מזמין, כל-כך נקי, כל כך בסינית…

ניסינו להבין איך יוצאים מהלונה פארק. אף אחד לא הבין אותנו. הרגשנו שעה וחצי כמו במבוך של התשחצים. בגן החיות חיפשנו שירותים, כמעט עשיתי במכנסיים. המילה ״טויילט״ זרה להם לחלוטין. מה לא עשיתי כדי שיבינו שאני מחפש שירותים, כולל פנטומימה שאני עושה פיפי. שוב חשבו שאני איזה סוטה. בסוף התייאשתי והשתנתי ליד הכלוב של הקופים. זה שלא העירו לי, מאוד לא מחמיא לי, חשבו שאני אחד הקופים כנראה… אחרי שהתרוקנתי רצינו לשתות משהו. שאלתי איפה שותים ואז הבחור הסיני הביישן הצביע בדיוק חמישה מטר מולי ל…שירותים. חוץ מזה היה נפלא, באמת נפלא. מאוד מומלץ לטיול עם ילדים.

אוכל, קדימה אוכל

כמובן שלא ויתרנו על אתרים היסטוריים מדהימים. החומה הסינית. היא קיימת מאות שנים, חומה לאורך אלפי קילומטרים. זה בלתי נתפס איך בנו אותה. מיליון עובדים נהרגו במהלך הבנייה שלה. איזה נופים מרהיבים רואים ממנה, מקדש השמיים, מקדש הארץ, מקומות חובה – וזה לא נגמר. יש עוד ועוד ועוד…

הבנייה מרהיבה. בניינים ענקיים ומיוחדים, הכל מואר, כל-כך ניו יורק, כל-כך מנהטן אבל גדול יותר! המערב השתלט כבר: מקדונלדס, קנטאקי פרייד צ׳יקן, פיצה האט, סאבווי, דאנקן דונטס, סטרבקס. הכל יש. כל מאה מטר סניף ובגרושים, אתה אוכל גם כשאתה לא רעב. האוכל כל כך זול שאם אתה צריך מפית, אתה קונה המבורגר בשביל המפית, כי זה זול. טיול כזה עולה כמו טיול לאירופה. שתבינו: מלון במרכז בייג'ינג, חדר ענק ל-8 לילות לארבעה אנשים, כולל ארוחת בוקר, עלה לנו 2500 ש״ח בלבד.

עוגיית (חוסר) מזל

ארוחת הבוקר במלון קצת מוזרה. איש אחד עם פנים חתומות פותח לך את הדלת. שקט מופתי. חמישה סינים סביבך (עובדי המלון) עם פרצוף רציני מסתכלים על כל צעד שלך, אתה מרגיש כמו נדון למוות במהלך המשפט שלו. אתה בטוח שאתה עושה משהו לא בסדר, אתה נזהר, הולך על קצות האצבעות, האוכל מוזר ורשום בסינית. אתה לוקח קרואסון ואז מגלה שהוא ממולא פירות ים ועוד כל מיני דברים שכנראה האורחים של אתמול השאירו. אתה לוקח צלחת מרק (כן כן, יש בארוחת בוקר) ואתה קודם כל בודק שאין חיות זזות בפנים. אתה לוקח עוגייה כי בא לך מתוק ואז אחרי ביס גדול מגלה שהיא ממולאת במשהו חריף שממש מוריד לך דמעות ואתה עולה באש. עד היום ידעתי שיש עוגיית מזל סינית, עכשיו הבנתי את המשמעות: אם זה טעים לך אז היה לך מזל… לצערי אני אכלתי עוגיית חוסר מזל סינית. בעודי ״נשרף״ ומבקש מים, הם לא מבינים, המשכתי להיחנק למוות. למזלי אישתי הבינה ונתנה לי בקבוק מים שהיה לה בתיק. אם לא אישתי הייתי האדם הראשון שמת מעוגיית "חוסר מזל" סינית. השתייה בחדר אוכל – מיץ תפוזים בטעם תפוחים, התפוחים בטעם ענבים… הצליחו לבלבל אותך. אתה יוצא משם רעב ובהרגשה שמזל שלא תפסו אותך ואתה אפילו לא יודע על מה, כאילו השתחררת ממעצר.

שמפו שווה שתי מגבות

ניסינו לבקש במלון שיתנו לנו עוד שתי שמיכות, שמו לנו שתי מגבות. למחרת באמת היינו צריכים שתי מגבות אז ביקשנו שוב… שתי שמיכות כדי שיביאו לנו מגבות, כמו אתמול. הפעם לצערי הם הבינו והביאו לנו שמיכות, אז נשארנו בלי מגבות.

ואז נזכרתי שיש לי את האפליקציה שמתרגמת לסינית. ישר ירדתי ללובי וביקשתי שתי מגבות, הם סוף סוף חייכו, סוף סוף הבינו אותי. איזה כיף! אחרי עשר דקות דפקו לנו בדלת והביאו לנו… שמפו. פה נשברתי, אמרתי לאישתי, נתנגב עם הוילונות, אבל אני לא יורד שוב…

הילדים אהבו לא הפסיקו להתלהב. מלא מקומות בילוי לילדים, בנוסף מלא חנויות צעצועים. גן עדן ענק לילדים, מלא צעצועים זולים, גלידות, עוגות, הכל בזול. לונה פארקים, גן חיות ענק, אקווריום, גני משחקים, קניונים עם אטרקציות מדהימות לילדים, פשוט גן עדן לטיול עם ילדים.

אז זהו הגשמתי עוד חלום של כמה שנים לבקר בסין והאמת? הופתעתי לטובה. אין לי ספק שזה היה ״החו"ל״ הכי טוב שחוויתי אי פעם. ממליץ בחום, קחו את המשפחה לסין, לבייג׳ינג ואתם תודו לי על ההמלצה אני בטוח.

מה שכן אחרי סין קשה לי לתכנן את היעד הבא. הרף גבוה (כבר הספקתי להיות בסופר קלאסיקו בברצלונה, בקטנה, אולי בקרוב אכתוב גם על זה). ועכשיו מחכים לדבר האמיתי באמת – הליגות בכדורגל נפתחות. עזבו אותכם סין, אירופה או אמריקה, יש יותר טוב מכדורגל?

כתבה מעניינת:

שתיין צילום אילוסטרציה: Pixabay

קמצן, מתלהב או חבר אמת: איזה סוג של שתיין אתה?

שתפוכמו חבר אמת, אלכוהול תמיד נמצא שם: כשעצוב, כששמח, במסיבה הכי שווה ובאירוע המרגש ביותר. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *