Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1462436433:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 13612
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_metaseo_metatitle] => Array
        (
            [0] => חדשות זהר הצפון כרמיאל - הרגע המכונן
        )

    [_metaseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בואה של הרכבת יהיה הרגע המכונן בתולדות העיר
        )

    [_metaseo_metaopengraph-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => רכבת
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => רכבת
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 49
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 2737
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2016/05/עדי-אלדר-שער-כתבה-פסח-1040.jpg
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => רכבת
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

בואה של הרכבת יהיה הרגע המכונן בתולדות העיר

שתפו

ראש העיר עדי אלדר בראיון מיוחד, מספר על ההבדלים בין ראשית ימיו בתפקיד לבין ההווה (פעם לראש העיר היו יותר סמכויות), מצהיר על כוונתו להתמודד לקדנציה נוספת בבחירות הבאות, מדבר על הרכבת המתקרבת ועל כניסת בני מיעוטים לעיר וגם… מה הוא חושב על הביקורות עליו בפייסבוק

מאת גיל דובריש

את ראש העיר עדי אלדר, מצאנו באחד הימים האחרונים, מתכונן לקראת ביקור של ח”כ מאיר כהן בכרמיאל. עוד נציג של הממשלה, שמגיע לכאן לביקור, כדי להתרשם מהעיר, לשמוע על הצדדים היפים שבה אבל בעיקר להקשיב ולנסות לעזור במגוון תחומים. אלדר די מאמין שהאורחים המגיעים לכאן, שומרים פינה חמה בלבם לכרמיאל ובבוא העת, כשיוכלו לסייע, יעשו זאת ככל יכולתם.

אבל ביקורי שרים וח”כים איננו הנושא היחיד שמעסיק בימים אלה את אלדר. מה שעומד כרגע לנגד עיניו, יותר מהכל, הוא קידום הקמת בית החולים השיקומי בעיר. “קיבלנו אישור ממשרד הבריאות להקמת בית החולים ואני יכול לומר שאנחנו כבר אחרי הפרוגרמה שנקבעה בהתדיינות עם משרד הבריאות”, הוא מספר. “בשלב הראשון מדובר על מוסד שיקומי שיכיל כ-360 מיטות וחדרי ניתוח, בשלב הבא נעבור את 450 המיטות. רק לשם השוואה, בית לוינשטיין הידוע ברעננה מכיל כ-300 מיטות. אתה תופס אותי בדיוק באמצע קידומו של העניין, יש לא מעט יזמים המתעניינים בנושא הזה, אנחנו העברנו את הפרוגרמה המוסכמת למינהל מקרקעי ישראל ואני מניח שבעוד כמה חודשים יתקיים מכרז, כמובן שכל תהליך הבניה והאכלוס עוד יקח כמה שנים. אין ספק שזו בשורה טובה לעיר”.

– ציינת שיזמים מתעניינים בפרויקט. זה לא יהיה בי”ח מוסדי?

“זה יוכל להיות בית חולים מוסדי או פרטי, יש מתעניינים רבים בו, אחרי המכרז נדע מי יקים אותו. גם אם יהיה מוסד פרטי, הוא יעבוד עם קופות החולים”.

עוד נושא שעוסק בו בימים אלה אלדר, הוא העברת כספים ממשרדי השיכון ופיתוח הנגב והגליל בסך 10 מיליון שקלים ו-3 מיליון שקלים (בהתאמה) לפרויקטים חדשים בעיר. חלק מהכספים הועברו כתב”רים (תקציבים בלתי רגילים) במועצת העיר האחרונה.

 

גזירת הסרט של הרכבת – רגע מכונן

אפשר לדבר על בי”ח שיקומי או תקציבים בלי סוף, אבל מה שבאמת מעניין אותנו, היא הרכבת שתגיע לכאן בעוד כשנה. לאחרונה ביקר כאן שר התחבורה, ישראל כץ, שהתרשם מקצב התקדמות העבודות וציין שהכל מוכן לקראת בואה של הרכבת בחודש יולי 2017. זאת בעוד שהובטח בעבר כי הרכבת תחל לפעול כבר בחודש מרץ.

– מה קרה, עדי, מדוע הדחייה הפתאומית הזו ב-4 חודשים?

“היה ביקור מוצלח מאוד של שר התחבורה, שאין ספק שהוא שר יוצא מן הכלל. לא מדובר בדחייה. שתי מסילות הרכבת שמגיעות אלינו אמורות להימסר ע”י נתיבי ישראל לידי רכבת ישראל בסביבות חודש מרץ-אפריל 2017, אבל יש צורך בזמן נוסף לתפעול והרצה של הרכבת לפני שמעלים עליה נוסעים. בתום השלב הזה, היא תיפתח לציבור. תושבים מכרמיאל ומהאזור יוכלו לנסוע ברכבת בחינם בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן ייהנו מ-50% הנחה בדמי הנסיעה במשך שנתיים. בשורה טובה לגבי הרכבת, היא שיהיו 2 רכבות לכל כיוון בשעה, אחת תהיה ישירה לתל אביב והשניה תעצור באזור הקריות. בנושא המחלף המפורסם ביציאה מצומת היציאה המערבית, שר התחבורה הקצה כ-300 מיליון שקלים וכעת הוא נמצא בשלבי תכנון. בכל מקרה, מדובר על לפחות 2-3 שנים עד שהמחלף יוקם”.

– אני יכול להעריך שרגע גזירת הסרט בתחנת הרכבת, בשנה הבאה, יהיה הרגע הגדול ביותר שלך כראש העיר?

“זה יהיה ללא ספק הרגע המכונן ביותר. אני חושב שזה יעשה רק טוב לעיר שלנו, המדינה תיפתח בצורה בטוחה ומהירה בפני כל תושבי העיר. כשהתחלתי לדבר על הרכבת, אפרים סנה היה שר התחבורה (בתחילת שנות ה-2000, ג.ד). כל השרים מאז והלאה, תמכו בנו בעניין הזה, שאול מופז היה כאן כשר התחבורה ולקח אותי לסיור כאשר רק התחילו לגדר את התוואי של הרכבת, אבל השר העיקרי שנתן את הדחיפה היה ישראל כץ. גם כביש 6 שיוצא לכיוון שלנו מתקדם יפה, כעת בונים את הקטע בין יקנעם למחלף סומך ואפשר לראות את המנהרות בקו הזה. זה יקח להערכתי כ-4 שנים עד שהכביש יגיע קרוב אלינו. לצד הרכבת, גם הכביש חשוב מאוד לחיבורה של כרמיאל עם המרכז”.

איומים בפייסבוק

כ-28 שנים מכהן אלדר כראש העיר. הוא החל אי-שם בסוף שנות השמונים אחרי שזכה בבחירות. מאז עברו מים רבים בנחל החילזון ומן הסתם תנאי התפקיד השתנו. כשאני שואל את אלדר, מה ההבדלים הבולטים ביותר בתפקידו של ראש עיר בין שנת 1990 לבין היום, הוא מדגיש מיד את נושא הכוח שהיה בעבר לראשי הערים.

“לראש עיר בעבר הייתה הרבה יותר סמכות לבצע החלטות מאשר כיום. בתקופה ההיא לא היה חוק המכרזים, יכולתי לשבת עם יזם ולסגור איתו עיסקה לבניית קניון. היום חייבים לעבור מכרז. גם נתנו סמכויות ליועצים המשפטיים ברשויות המקומיות ולעיתים זה מגביל את העשייה. לעומת זאת, רוב הצוות שהתחיל איתי מאז ממשיך עד היום והפך להיות מיומן, כל אחד בתחומו הוא”.

– בכל הקשור לקשר הישיר שלך עם האזרח, האם יש הבדלים בין אז לבין היום?

“מאז ומתמיד אני עורך סיורי בוקר בכל יום רביעי, נפגש עם תושבים, אין תושב שמתקשר ורוצה לראות אותי מגיע לביתו, אשר יכול לומר שאני לא מגיע אליו. אני לא חושב שיש ראשי ערים שעדיין נוהגים כך. אני ממשיך לקבל קהל בימי ראשון וכמובן בעידן האינטרנט יש אפשרות לפנות באופן ישיר, בכל עניין ובעיה, כך שיש שיפור בנושא הקשר עם האזרחים”.

– הזכרת אינטרנט, אם אתה נוהג להיכנס לפייסבוק מדי פעם, אני בטוח שאתה רואה את הביקורת וההתקפות עליך בנושאים שונים. איך אתה מרגיש לגבי זה?

“אני נכנס לפעמים לפייסבוק. לא אחת מסתבר שמאחורי כל מיני כותבים יש רצונות פוליטיים והם משתמשים בכלי הזה לניגוח כדי לנסות לפגוע. לעיתים יש איומים מרומזים, אבל יש גם כאלה שמשתמשים בצורה עניינית ברשת, מציפים עניין או בעיה ומעלים אותה לידיעת הציבור. זה הפך להיות לוח המודעות העירוני וכל אחד מעלה הודעה כרצונו. מה אני חושב על ההתקפות נגדי? תשמע, בקדנציה הראשונה שלי כראש העיר, לא היה יום שישי אחד שלא התנפלתי על עורך עיתון בגלל משהו שנכתב עלי. בקדנציה השישית שלי, אני הרבה יותר רגוע, ובאמת רק במקרים חריגים אני מתקשה לעבור בשקט לסדר היום. הדברים כיום נראים אחרת. חוץ מזה, מה שממלא אותי זו העשייה, ואיתי שותפים כל עובדי העירייה. אין אורח שלא נפעם למראה העיר כשהוא מבקר בכרמיאל. לפני כשנה וחצי ביקר כאן ראש עיריית דנבר, אמרתי לו שאתן לו דולר על כל פיסת נייר שימצא על הרצפה. כשסיימנו את הסיור, הוא אמר לי, שלא הצליח להוציא ממני אפילו סנט אחד… ולא שניקינו את העיר במיוחד לקראת ביקורו, אני לא עושה הצגות בפני אף אחד”.

– אתה יודע, שאנשים מאשימים אותך בענייני חוסר ניקיון, ברמת החינוך, בחוסר התעסוקה, ואפילו בריבוי תושבי הכפרים שמגיעים לכאן. איך אתה מתמודד מול ההאשמות האלה?

“פעם ירד שלג על פסגות ההרים מסביב לכרמיאל, אבל בתוך העיר נשארנו בלי טיפת שלג. מישהי התקשרה וצעקה שהכל באשמתי… במקרה אחר, תושבת העיר התרגזה עליי בגלל שהיה אבק רב על המצבה של בעלה המנוח… בדרך כלל אני מגיב באדיבות ובנימוס להאשמות מסוג זה. יש נושאים שהם לא בשליטתי, אבל אני כן משתדל להתערב ככל האפשר. מנכ”ל האכלוס לשעבר במשרד השיכון בירושלים, אמר לי פעם – ‘אתה ראש העיר הכי מעורב בארץ במציאת פתרונות דיור לתושבים’… בנושא בני המיעוטים בכרמיאל, אני חייב לציין – אנחנו חיים במדינה דמוקרטית וכל מי שיש לו תעודת זהות כחולה יכול לגור איפה שבא לו. יחד עם זאת, אין לשכוח שכרמיאל קמה כדי להביא יהודים לגליל ואני יכול לומר שלא כולם חושבים כך. ראש העיר לא אחראי למכירת בתים בכרמיאל, לא בתים חדשים ולא בתים יד שניה”.

מתכוון לרוץ לקדנציה נוספת

אחת לשנה אני שואל את אלדר שאלה קבועה, עד מתי הוא מתכוון להמשיך לכהן בתפקיד. גם הפעם הפניתי אליו את השאלה המסורתית לפסח. והתשובה? אותה תשובה. “כל זמן שתושבי העיר ירצו אותי, אני עומד לרשותם”, אומר אלדר. “הבריאות שלי תקינה, יש לי עוד הרבה מרץ להמון עשייה בעיר. אני בא עם ניסיון אדיר בתחום המוניציפלי ויש לי מה לתרום בכל תחומי החיים בעיר, מהחינוך ועד התעסוקה”.

– אם כך, אפשר לצפות שבבחירות שיתקיימו בעוד שנתיים וחצי, תתמודד שוב על ראשות העיר?

“אם זה תלוי בי, אני ארוץ גם בסוף 2018. יש כוחות שתמיד רצו להדיח אותי. גם אם תעמיד מולי מועמד אלמוני לגמרי, יהיו לפחות 20% שיצביעו נגדי. זה גרעין קבוע שאני לא מוצא חן בעיניו. אני אספר לך משהו שהרב אברהם מרגלית אמר לי פעם – מגילת אסתר מסתיימת בפסוק …’ומרדכי היהודי היה מקובל על רוב אחיו’. תאר לעצמם שאפילו אחרי שמרדכי הציל את העם, הוא עדיין לא היה מקובל על כולם”.

– עושה רושם שאתה לא מכין אף יורש לעתיד, מדוע אין מישהו שאתה מסמן כממשיך דרכך?
“אין פה עניין של הכנה, אבל אין ספק שמי שייבחר אחריי, יעשה עבודה טובה למען העיר. אני עוד זוכר שברוך (ונגר, ראש העיר הראשון, ג.ד) הלך לעולמו, כרמיאל הייתה קטנה, חשבו שהעיר תתמוטט. באתי כתלמיד של ברוך ומינפתי את העיר והמשכתי הלאה את כל מה שעשה. אני בטוח שמי שיבוא אחריי, ימשיך הלאה. יש בדיחה ידועה בקרב ראשי ערים, ‘זה שהיה לפניך מטומטם וזה שיבוא אחריך מנוול’. לא אצלי. עד היום אני מזכיר את ברוך, 28 שנים אחרי שנפטר. כך זה צריך להיות”.

גירעון צפוי? לא בדיוק

כרמיאל מדורגת בשנים האחרונות גבוה בצמרת מדד היציבות הפיננסית של הרשויות בארץ, מה שלא כל-כך מסתדר עם המסרים שפיזרו ראש העיר ובכירים נוספים בסוף השנה שעברה, על כך שבקופת העירייה חסרים מיליוני שקלים עקב הצמצום במענקי הממשלה והקפאת העלאת המיסים וכי העירייה קרובה יותר מתמיד לגירעון ראשון בתולדותיה. בראיון עימו, מספר אלדר כי העניין נופח מעל ומעבר. “במשך שנים אנחנו נאבקים כדי לא להיכנס לגירעון. אפשר להידרדר בקלות רבה, כי הצרכים מרובים. לא התאפשר לנו להעלות ארנונה לפני כשנתיים ואני סבור שצריך היה להעלות את המיסים. כרמיאל דורגה במקום השישי בארץ במדד היציבות הפיננסית, זה מעיד על הנעשה כאן”.

– אבל בסוף השנה, דיברתם על מיליוני שקלים חסרים בקופה ועל מחיקת כל הרזרבות של העירייה.

“אני הוצאתי מכתב למשרד הפנים, שבו התרעתי על הכוונה לקצץ לנו מענקים. זו הייתה מטרת המכתב. היו גורמים פוליטיים שמצאו לנכון להדליף את המכתב (הנושא פורסם בהרחבה בזהר הצפון, ג.ד) אבל זו לא המציאות בשטח. עובדה שסיימנו ללא גירעון ונשארה לנו קצת רזרבה שאנחנו מעדיפים לשמור אותה בצד”.

– באילו צעדים אתם נוקטים כדי לחסוך בהוצאות?

“ב-2015 עודדנו פרישה מוקדמת של 33 עובדים, זה מתבטא בחיסכון בשנת התקציב 2016 בסך של כ-2.5 מיליון שקלים. לאחרונה שכנעתי את משרד הפנים שנמשיך בעידוד הפרישה. אנחנו לא קיבלנו עובדים חדשים במקום אלה שפרשו. לא מעט עובדים קיבלו עליהם תפקידים נוספים. קח למשל את אלי שדה, ראש מינהל תרבות שהוא גם דובר העירייה, הוא נושא כיום בשני תפקידים וחוסך מאות אלפי שקלים. אנחנו שומרים על היציבות ולא מורידים מאיכות השירות למען התושבים”.

פסיכולוגיה חיובית

כאיש חינוך, מערכת החינוך בכרמיאל הייתה תמיד בבת עינו של ראש העיר. על מבחני המיצ”ב שהתפרסמו לאחרונה הוא מסרב להגיב, בטענה כי אינם משקפים נכון את המציאות וכי “יש בתי ספר שמתכוננים מראש למבחנים או ש’מעלימים’ תלמידים חלשים בעת הבחינה”. מה שחשוב לו במיוחד

ראש העיר עדי אלדר והנכדה. מאמין בדור הבא
ראש העיר עדי אלדר והנכדה. מאמין בדור הבא. צילום: אלכס הובר

הוא לספר על המהפך המתרחש בשנים האחרונות בבתי הספר: “הכנסו את נושא הפסיכולוגיה החיובית לצוותי המורים ומהם זה עובר לתלמידים. מי שמוביל את הפרויקט הזה בעיר היא המכללה הבינתחומית בהרצליה, בעזרתה האדיבה של רשת ביג מרכזי מסחר שתרמה הרבה כסף. אני מרבה לבקר בבתי הספר ובגני הילדים שלנו, נפגש עם תלמידים ומורים. יום כזה הוא בשבילי יום של חגיגה, חבל שאני לא יכול להראות את התיעוד מהביקורים האלה לכל התושבים. בתי הספר והגנים משקיעים בלי סוף בילדים, בחוויות שהילדים עוברים בלימודים. למשל, הכנסנו לגנים מחשבים ומקרנים, וגם משדרגים השנה את החצרות כל הגנים ומתקני המשחק. אנחנו לא חוסכים בהשקעות בכל הקשור לחינוך”.

– מה התוצרים שאתה מצפה ממערכת החינוך? הצלחה בבגרות, נתוני גיוס גבוהים לקצונה?

“אני מצפה לשילוב של התוצרים – שהבוגרים ייצאו עם תעודת בגרות ויהיו מחונכים עם ערכים אנושיים”.

– היית אומר שמערכת החינוך כאן מצליחה להעניק ערכים כאלה, על רקע העלייה בהיקף צריכת האלכוהול בקרב בני נוער, אגב, תופעה שהיא כלל ארצית?

“אנחנו מטפלים גם בנוער שיושב ושותה. יש לנו מחלקה שלמה שמחזירה נערים לתלם וללימודים. יש לנו בי”ס מיוחד של אדם חברה וטבע, בי”ס שחר ועוד מסגרות של חינוך שנותנות מענה למי שאינו מוצא את עצמו במסגרת בתי הספר האחרים. אנחנו מקדמים את נושא החינוך המיוחד לצד החינוך למחוננים. בביה”ס אורט כרמים, ייבנה בי”ס לאוטיסטים ומאידך יוקם בי”ס למחוננים, באותו קמפוס!”

אחרי רמת נבון תוקם כרמי שרון

בכל הקשור לפיתוח, מציין עדי אלדר, כי העיר עומדת בפני תנופה מואצת של הרחבת שכונות קיימות כמו רמת רבין וגבעת רם, וכמובן הקמתה של השכונה החדשה, רמת נבון. “אנחנו נבנה שם 2700 יחידות דיור, כולל מתחם בנה ביתך. אני רוצה לספר לך משהו שעומד לקרות כבר השבוע: אני אמור להיפגש עם בכירי משרד השיכון כדי לנסות להגיע להסכם גג של בניית 10,000 יחידות דיור בגבעת צוף על מורדות הר כמון, ליד שביל ה-ל’ ומול האמפי. השכונה תיקרא כרמי שרון, על-שמו של אריאל שרון ז”ל. זו הפעם הראשונה שאני חושף את העניין. אנחנו צריכים להבטיח שכל הבנייה תלווה במוסדות ציבור, חינוך ותעסוקה. כמו כן, מתוכנן להיבנות גשר ענק בין כרמיאל לבין הכניסה לשביל ה-ל’, שיקשר את השכונה העתידית עם העיר. בלי חזון אי אפשר לבנות. צריך להיות חזון קדימה להרבה שנים, אני לא חושב מה יהיה רק בעוד שנה, אלא גם כיצד תיראה העיר בעתיד הרחוק. גם בשכונה העתידית, מדובר על תכנון, ביצוע והקמה בעוד שנים רבות. יש לא מעט ראשי ערים, שלא נשאר להם מקום לבנות בעירם, נותר להם להתעסק עם הביוב והארנונה. לשמחתי, בכרמיאל יש עתודות קרקע רבות”.

– כשהתפרסמו המחירים של תוכנית מחיר למשתכן בשכונת נבון, אנשים התפלאו מהמחירים הגבוהים. מדוע בכרמיאל המחירים גבוהים כל-כך, למשל יחסית למחיר למשתכן בעפולה?

“להערכתי תהיה התנפלות על הדירות שיוצעו במסגרת מחיר למשתכן, המחירים עדיין זולים יותר בכ-300 אלף שקלים, אם לא יותר, ביחס לשוק. אני מקווה שלצעירים שלנו תהיה הזדמנות לקבל בית משלהם”.

– אבל כמה זוגות צעירים יכול להרשות לעצמו לקנות בית ב-900 אלף ש”ח?

“אני לא חושב ש-900 אלף ש”ח הוא מחיר גבוה לבית 4 חדרים, בטח לא יחסית לשוק. זה מיועד גם לזוגות צעירים וגם לרווקים מעל גיל 35. אין לי ספק שתהיה התנפלות! משרד השיכון עדיין לא יצא בפרסום הרישום של ההגרלה, זה צריך לקרות בחודשים הקרובים. יש ביקוש גדול מאוד לעיר, אני יכול לספר לך שלמכרז של שכונת קוטג’ים חדשה שתיבנה ברבין, בין דרך השלום למכוש, ניגשו 35 קבלנים! זה מעיד על הביקוש העצום ועל כך שיזמים וקבלנים מאמינים בנו. במקביל יצאה לדרך הקמת 72 יחידות דיור בפרויקט בנה ביתך בגבעת רם ובקרוב ייצאו עוד מכרזים על מגרשים נוספים. אני מסופק מזה, כרמיאל מובילה בכמות התחלות בניה בגליל”.

אלדר מציין כי במקביל לתנופת הבינוי יש גם תנופת מסחר בעיר ומזכיר את אולמות הקולנוע החדשים: “אחרי יובש די רציני בתחום, הבטחנו וקיימנו – בקרוב ייפתחו שני קומפלקסים חדשים של בתי קולנוע בעיר, מדובר במתחמים של אולמות קולנוע המשוכללים ביותר שיש, המצויידים במילה האחרונה”.

כתבה מעניינת:

תאונה צומת ביג כרמיאל צילום איחוד הצלה

תאונה סמוך לצומת ביג: שני צעירים נפצעו

שתפומאת גיל דובריש שני בני אדם נפצעו בתאונת דרכים שהתרחשה היום (ד') בשעות הצוהריים בכביש …


תגובה אחת

  1. גיל דובריש, מדוע לא שאלת את עדי אלדר על חסימת תושבי העיר מלהגיב בדף הרשמי שלו ושל העירייה. הרי אנחנו משלמים מסים והדפים הללו ממומנים מכיסנו אך אין לנו אפשרות להגיב כבר כמה שנים.
    בנסיבות אלו, מדוע לא אטען כי עדי אלדר דיקטטור?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *