סיגל וצלר, מומחית ליחסים במשפחה
תוך מתן כלים ליצירת אוירה והרמוניה ביחסים המשפחתיים בתהליך קצר וממוקד.
טלפון לתאום: 052491141
אחד הדברים שאנו אוהבים, במיוחד בקיץ, זה לצאת לגלידריה מפנקת. להפתעתי הפעם האחרונה הייתה מאתגרת. המבחר של הגלידות היה רחב, נוספו טעמים חדשים, היה קשה לבחור!! לכולנו!
אנו מקפידים לאפשר לילדים לבחור בעצמם בכל הזדמנות, נכון, הפעם זו רק גלידה אך כל הזדמנות שכזו מאפשרת לשפר את היכולת שלהם בקבלת החלטות חשובות ומכריעות בעתיד. אחד הדברים החשובים בחינוך הילדים הוא ללמד את הילדים שלנו לעשות את הבחירות הנכונות לו מתוך מקום נכון ובטוח! ניתן לעשות זאת בכך שההורים יאפשרו את הבחירות בהתאם לגיל וליכולותיו של הילד ובהדרגה ירחיבו את אופציות הבחירה, שוב, בהתאם לגיל וליכולות. כמובן בתוך מסגרת ברורה של חוקים וגבולות. מסבירים מהם אופציות הבחירה ומה ההיגיון שעומד מאחורי כל בחירה. כך נלמד את הילדים כיצד מקבלים החלטה.
כנסו למאמרים נוספים של סיגל וצלר:
- אמא ואבא, אתם לא מקשיבים לי
-
האם חינוך עם גבולות טוב לילדנו?
-
האם הילדים שלכם עצמאיים?
-
אימא, אבא, אצלי הכל בסדר
כבר מגיל צעיר אנו בוחרים ומקבלים החלטות, בחירת בגדים לגן, מה למרוח בסנדביץ', סיפור לפני השינה, ללכת לחבר כזה או אחר ועוד. עם השנים מתמודדים עם בחירות וקבלת החלטות יותר משמעותיות. ברגע שאני בוחר משהו מסוים, אני מחליט ואז ישנה אפשרות שאני מפסיד משהו אחר שיכול להיות טוב יותר, לכן זו משימה לא פשוטה וישנם כאלו שזו משימה מאוד קשה עבורם. ילד/אדם בוגר אשר בטוח בעצמו יהיה לו קל יותר לקבל החלטות ולבחור.
ברגע שאנו ההורים מאפשרים לילד לבחור, אנו מעבירים מסר שאנו סומכים עליו וכנראה שיש סיבה מספיק טובה לכך. ברגע שילד מרגיש שסומכים עליו הביטחון העצמי שלו עולה וזה מקל על קבלת ההחלטה והבחירה. כאשר הורים מתעקשים להחליט ולבחור תמיד עבור ילדיהם, כך יתחזקו המאבקים, המריבות הצעקות והבכי משום שהילדים בטוחים שהם יכולים לעשות טוב יותר.
ההמלצה היא לאפשר לילדים לבחור, לנסות וגם לטעות, הרי מטעויות לומדים. כשהילד טועה ניתן ללמוד מהטעות וכך לשנות את ההחלטה ואולי גם להיענות להחלטה שההורים יעשו עבורו מבלי מאבק.
איך עושים זאת?
- מאפשרים לילד לבחור
- הילד מקבל החלטה
- הילד בוחר
- וכך עולה הביטחון העצמי
אפשר ללמוד זאת וליישם!
איך מיישמים?
- מאפשרים בחירה – מרגע שמזהים אצל הילד את היכולת והרצון לבחור מאפשרים זאת. תוחמים אותה בכמה אפשרויות שההורה מחליט. כך ההורה מעביר מסר שהוא סומך על הילד תוך הצבת גבולות שיעזרו להתמקד בבחירה ובהחלטה.
- לא מתערבים – מהרגע שמאפשרים לילד לבחור, אנו לא מתערבים למעט גילויי אמפתיה. לדוגמא: אם הילד מתלבט ומבקש שאנו נחליט עבורו, נאמר לו שאנו יודעים שהבחירה קשה ואנו מבינים שזה קצת מבלבל אבל אנו סומכים עליו שיבחר מה שנכון לו.
- עצה – במידה והילד מבקש להתייעץ מומלץ לתת לו טיפ בשלבים הראשונים. לדוגמא: להעלות ״יתרונות וחסרונות״ ואז להחליט.
- בלי לחץ – כדי שלא נפעיל לחץ על הילדים בזמן הבחירה כדאי להיות מוכנים לכך ולהתחיל את תהליך הבחירה וההחלטה כמה שיותר מוקדם, לדוגמא: בחירת בגד לגן, עושים זאת ערב לפני.
- עידוד – לאחר הבחירה וקבלת ההחלטה נעודד את הילד ונביע הערכה על היכולת לבחור ולהחליט. לדוגמא: "כל הכבוד! חשבת בסבלנות והצלחת לבד!".
- התחרטות – ישנם מצבים שהילד מחליט החלטה ומתחרט עליה. לפעמים לא ניתן יהיה לשנות את ההחלטה ובמקרה כזה נגלה אמפתיה ונאמר לדוגמא שאנו מבינים שהוא מתחרט על הבחירה אבל עכשיו לא ניתן לשנות אותה כי כבר יצאנו מהבית. במידה שכן ניתן לשנות את ההחלטה אנו נאפשר לו לעשות זאת וכך הילד למד שלפעמים יש גם טעויות וניתן לתקן/לשנות אותן.
בחירה זה חופש, עצמאות, אחריות, זהו תהליך שאני כאדם עובר עם עצמי. להבין שיש רווח והפסד בהחלטות שאני מקבל ולקחת את האחריות על כך, בכל דבר ישנו רווח ומחיר, בגיל מבוגר יותר עושים גם לטווח ארוך. תמיד זה יכול להיות גם אחרת, זה תלוי בבחירות שאני עושה, לאדם יש את היכולת לבחור ולעשות אחרת. זהו פוטנציאל שלא מולד וזה מצריך אימון.
אנו רוצים ללמד את הילדים שלנו להיות עצמאיים, אחראים, שיעשו בחירות נבונות בעלי שיקול דעת. אנו רוצים ללמד את הילדים שלנו שיעשו בחירות וישמחו בבחירה שלהם ולא יחיו על ההפסדים. אנו משפיעים על הילדים שלנו בצורה כזו שבגיל 14 הוא יוכל להחליט אם לעשן וכו'. זהו תיווך ערכים של בריאות, דאגה על עצמו, שמירה על הגוף שלו כדי שיגדל ויצמח, שהוא ספורטאי ורוצה לחיות חיי רווחה.
אנו המתווכים של הערכים, איך אנו נעזור לו להבין ולקבל את הערכים כדי שיוכל לבחור נכון וגם לבחור בצורה כזו שיחיה טוב גם עם ההפסד. עלינו לפעול באופן אחראי ולהשפיע בצורה חיובית על חיינו ועל חיי הסובבים אותנו על מנת להרגיש כל יום מחדש שמותר לטעות ואפשר לתקן.