Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1450024295:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 11861
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => בית עלמין
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - בית העלמין
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בית העלמין הוא לא מקום מושחת - קובע יו"ר המועצה הדתית שאול פרץ
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 55
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 2275
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/12/IMG_7237.jpg
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - בית העלמין
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => בית העלמין הוא לא מקום מושחת - קובע יו"ר המועצה הדתית שאול פרץ
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => בית עלמין
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

בית העלמין הוא לא מקום מושחת

שתפו

הכותרת שייכת ליו”ר המועצה הדתית, שאול פרץ, אשר התפנה לראיון ראשון מאז פרוץ הסערה בבית העלמין העירוני בגין חשדות להתנהלות לא תקינה. על נושא אי-הסדרים בבית העלמין הוא פוסק: “להפסיק מיד עם תופעת הטיפים, זה גורם למינהל לא תקין…”

מאת גיל דובריש

אם חייתם בכרמיאל בחודשים האחרונים, קשה להאמין שפיספסתם את הסערה הגדולה שפרצה בעקבות חשד לאי-סדרים והתנהלות לא תקינה לכאורה בבית העלמין העירוני, כאשר עיקר האש כוונה לעבר מנהל המתחם יצחק דאודי. בחודשים האחרונים צצים ועולים סיפורים ועדויות שונות, על הנעשה בבית העלמין וקיבלנו את התחושה שיותר מדי דברים לא כשרים קורים שם. אגב, דאודי עצמו שלל מכל וכל את החשדות כנגדו בראיון שערך לפני מספר שבועות בזהר הצפון.

מחכים לשימוע

בשבועות האחרונים חלה רגיעה של ממש, כאשר מנהל בית העלמין יצחק דאודי הועבר לתפקיד פנימי במועצה, באופן זמני עד לשימוע של משרד הדתות שאמור להתקיים בתוך מספר ימים. מה שבטוח, ליו”ר המועצה הדתית, שאול פרץ, שממונה מתוקף תפקידו על בית העלמין, היה חשוב מאוד להרגיע את הציבור ולעדכן על כך שנפתח דף חדש בהתנהלות המתחם.

“כל העליהום שנוצר בעיר נבע מכך שלפני כשנתיים נגמרו חלקות האדמה לקבורה והחלו בקבורת סנהדרין (כוכים, ג.ד)” מסביר פרץ. “מאז שהתחלנו לקבור בקומות, כתוצאה ממצוקת הקרקע, נוצר מצב שאנשים שהיו רגילים לקבור את יקיריהם באדמה ללא תשלום, נדרשים לפתע לשלם אלפי שקלים עבור חלקת אדמה. זה יצר לחץ גדול. אנשים לא מבינים שיש חוק. דרישת התשלום היא של משרד הדתות, הוא זה שקובע את התעריפים”.

– ומה התעריפים?

“בחלקה פטורה שכרגע אין אצלנו בנמצא, מחיר רכישת חלקת קבורה לאדם בעודו בחיים הוא 4466 שקלים. לאדם שנפטר – ללא תשלום. אבל כמו שאמרתי, כרגע אין לנו חלקות פטורות. אנחנו קוברים היום רק במכפלות, במקרים שבהם שני נפטרים בעלי קשר משפחתי, באותה חלקה, האחד מעל השני. אם מזמינים חלקה כזו בחיים – המחיר הוא כ-2850 שקלים לראשון מבין השניים, וללא תשלום לאדם השני”.

– המצוקה אמורה להיפתר מתישהו או שנשלים עם העובדה שכאשר יגיע זמננו, בעוד הרבה שנים אני מקווה, ניקבר במכפלות או בכוכים?

“המקום הפנוי נגמר. בחלקות אדמה רגילות יש 250 קברים לדונם, במכפלות אפשר להגיע לכ-500 מקומות. בקבורת סנהדרין יש חיסכון משמעותי בשטח האדמה. יש לי בשורה: ראש העיר עידכן אותי שבחודשים הקרובים יוחלפו המצעים של הקרקע מדרום לבית העלמין, מה שיכשיר עוד 40 דונם לצורך קבורה. זה אמור להעניק לנו כ-10,000 עד 20,000 מקומות, מה שיספיק לכ-30 שנה. אלה מאמצים גדולים שאפשר לזקוף לזכותו של ראש העיר”.

אבל לא רק מצוקת אדמה יש בבית העלמין. יצחק דאודי מנהל המתחם יצא לחופשת מחלה ממושכת וחזר לתפקיד אחר במועצה הדתית, על רקע החשדות והטענות כנגדו. “הייתה ישיבה עם ראש העיר וסגניו. אלדר הציג תלונות של משפחות שקבלו על היחס שקיבלו מדאודי, לא היה שום אזכור לחשדות על קבלת כספים ולא קבלת שוחד לכאורה”, אומר פרץ. “זה לא תפקידנו לחקור את הנושא, מי שמטפל בעניינים מסוג זה, זו המשטרה. ראש העיר ביקש שנשעה את העובד מתפקידו עד לשימוע שיערוך משרד הדתות. לטובת העניין החלטתי להציב את דאודי במשרדי המועצה, יש עבודה רבה בהעברת הארכיב שלנו למקום חדש. יש לו ממלא מקום עד לשימוע, ארז ימין. אם השימוע יקבע שההתנהלות של דאודי הייתה תקינה, הוא יוכל לשוב לתפקידו בבית העלמין”.

– ואם דאודי לא ישוב לתפקידו, מה יקרה הלאה?

“אם לא יחזור, נערוך מכרז חדש, פנימי ומסודר לתפקיד מנהל בית העלמין. כמו כן אני מתכוון לקלוט שני עובדים חדשים לבית העלמין ועוד שתי מטהרות, כדי להקל על העומס שנוצר לפעמים במקום. כמו כן תהיה מזכירה, בחצי משרה, שתטפל בענייני הכספים בבית העלמין. אנחנו רוצים להקל על הציבור, מתוך הבנה כלפיו ולמנוע ‘טרטור’ של המשפחות הנמצאות באבל על מות יקירן. אנחנו מעניקים שירותים גם בבית העלמין וגם במשרדי המועצה, אין שום איסור לעובד בית העלמין לקבל כסף. תמורת קבלה כמובן”.

– יש תחושה שבית העלמין הוא מקום שקורים בו דברים לא תקינים, שיש שם לכאורה שחיתות, שוחד, סחיטות.

“התדמית של בית העלמין כמקום מושחת אינה נכונה – מה שקורה שם הוא ההפך הגמור מכך”.

– אתה טוען שהכל החל כשבבית העלמין עברו לקבורה בכוכים. מאחל לך אריכות ימים ובריאות, אבל – אתה, היית מסכים להיקבר באחד הכוכים?

“אני לא חושב שתהיה לי בעיה אישית להיקבר בקבורת סנהדרין. כשאומרים מעפר באת ואל עפר תשוב, בקבורת הסנהדרין יש שכבות עפר בין הקומות וקיימת הפרדה לפי כל כללי ההלכה. אולי אף עדיף בכוכים, כי באדמה יש כל מיני מרעין בישין וזרמים תת קרקעיים. בכוך הכל סגור ואין תזוזה. בכרמיאל אנשים עדיין לא תפסו את הרעיון מאחורי הקבורה הזו, בערים אחרות כבר נהוג זמן רב לקבור כך. בהרצליה למשל, כל הקבורה היא בכוכים”.

שירות אמבולנסים חינם מסביב לשעון

בימים שאחרי שוך הסערה, הוחלט במועצה הדתית, בעקבות דרישת העירייה, לבצע מספר שינויים בבית העלמין. לפרץ חשוב לעדכן על השינויים: “לאחרונה הצבנו בבית העלמין שלטים בעברית וברוסית, שבהם מוסבר על אגרת היסודות שיש לשלם בכל קבורה. השילוט מסביר לתושבים שאינם מבינים על מה הם משלמים 600 שקל בקבורה באדמה או 800 שקל בקבורה בכוכים, כי מדובר בהשתתפות בבניית היסודות המשותפים של הקברים. במשרדי בית העלמין ובמועצה הדתית, מתפרסם מחירון אחיד, מדוייק וברור לכולם, בשלוש שפות. כמו כן הצבתי שילוט שבו נאסר במפורש על קבלני המצבות להטריד אנשים ומשפחות בזמן לוויות בבית העלמין. על כל הטרדה כזו נרצה דיווח מהתושבים. כמו כן אני רוצה להבהיר – אין לחלק טיפים לעובד בבית העלמין, לא על אמירת קדיש, לא על חפירת קבר ולא שום דבר אחר. אלה שירותים הניתנים ללא תשלום. משפחות שרוצות לשלם טיפ, גורמות למעשה לנזק ולנוהל לא תקין. יש להפסיק ומיד עם תופעת הטיפים. אנחנו לא עוסקים במלצרות. מי שרוצה לתרום – יש קופת צדקה ליד הכניסה, שכל הכספים הנשמרים בה מיועדים לפיתוח בית העלמין”.

“אנחנו בודקים את עצמנו כל העת” מוסיף פרץ ואומר. “הנה, למשל, ממש לפני חג פסח האחרון החזרנו כסף לכ-30 משפחות לאחר שגילינו כי חייבנו אותן בטעות”.

– מה עם הקשר עם חברת האמבולנסים, שגם לגביה יש טענות ותלונות?

“סיכמתי עם חברת האמבולנסים שעובדת איתנו, א.ד אמבולנסים, שתעניק שירות 24 שעות ביממה, ותסיע נפטרים מהבית לחדר הקירור בבית העלמין, ללא תשלום. באנו לקראת התושבים והחלטנו לממן את העלות מקופת המועצה הדתית. בשעת צער, גם זו הקלה כלשהי. שוב, אני מדבר על פינוי הנפטר מביתו לחדר הקירור בכרמיאל, ולא פינוי מבתי החולים השונים לכרמיאל, אשר עלותו מאות שקלים למשפחה, למעט ביה”ח בנהריה, שם זה בחינם”.

– מה עם מכרז חדש לבחירת חברת אמבולנסים? 

“מכרז כזה לא מתקיים אחת לשנה, החברה זכתה במכרז האחרון שנערך, על-פי כל הנהלים”.

פרץ טוען שאינו שוקט על השמרים ואף מנסה להעביר את בית העלמין העירוני למאה ה-21. “אנחנו סיכמנו עם העירייה על התקנת תאורה בכל המתחם והתקנת מצלמות אבטחה, על מנת למנוע מעשי ונדליזם ולמעשה, גם תהיה אפשרות למשפחות לפקוד את קברי היקירים או לערוך הלוויות גם אחרי שעות החשכה. אנחנו בודקים כרגע את האפשרות לשלב את בית העלמין באפליקציית הוויז, כך שניתן יהיה לאתר את מקומו של כל נפטר ונפטר במדוייק באמצעות חיפוש. כמו כן תותקן עמדת הכוונה בכניסה לבית העלמין על מנת לסייע באיתור קברים לפי חיפוש שמו של הנפטר”.

לסיכום מבקש שאול פרץ להעביר מסר לתושבים, כי לא יתן יד למעשים לא תקינים להתרחש מתחת לאפו: “כשהבעיה צפה, החלטנו לפתור את העניין. נמשיך לשרת את הציבור בצורה הטובה ביותר. אי אפשר להגיד שלא עשינו כלום – בית העלמין שלנו יפה, מטופח ומסודר. למרות שנוצר מצב של לחץ בגלל המעבר לקבורת סנהדרין, אנחנו ממשיכים לעמוד לרשות הציבור. אם יש מקרים בודדים שבהם יש טענות כלשהן, אין להפוך את הקמצוץ הזה לעיקר. אני יכול להציג מנגד מכתבי תודה רבים ומרגשים של תושבים. אם למישהו יש טענה ספציפית, אני אשמח לשמוע אותו בארבע עיניים. אני מפרסם את מספר הטלפון האישי שלי ומבטיח לתת מענה לכל פניה, 050-5416804. תתקשרו, תשלחו הודעה, אני אחזור לכל מי שיפנה אלי”.

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *