בית / חדשות / חינוך / בית ספר – לא בית חרושת לציונים
אדם חברה וטבע כרמיאל מנהלת סתו הרצוג
סתו הרצוג מנהלת שותפה בביה״ס אדם חברה וטבע בכרמיאל

בית ספר – לא בית חרושת לציונים

שתפו

בית הספר אדם חברה וטבע שפתח ב-1 בספטמבר את שנתו ה-14 בכרמיאל, מציע שיטת לימוד יחודית ואווירה ידידותית ופתוחה. לרגל פתיחת שנה״ל פגשנו את סתו הרצוג מנהלת שותפה בבית הספר לראיון מיוחד

מאת גיל דובריש

בית ספר לא חייב להיות בית חרושת לציונים, הוא לא חייב להיות מקובע בפורמט הקבוע – זה המסר שמעבירים בבית הספר אדם חברה וטבע הפותח בימים אלה את שנתו ה-14 בכרמיאל. בבית הספר לומדים כ-120 תלמידים בכיתות ט׳ עד י״ב, הלומדים בשיטה שונה ופתוחה, בלי מבחנים (למעט בגרויות) ובמגמות יחודיות כמו אילוף וטיפול בכלבים ובסוסים.לבית הספר מגיעים תלמידים שמסיבות שונות, לא הסתדרו עם המסגרות הקודמות במוסדות חינוך אחרים.

בית הספר נוסד ומנוהל על-ידי רשת דרור בתי חינוך – רשת שהוקמה ע״י בוגרי תנועת הנוער העובד והלומד וכוללת 8 בתי ספר בארץ, גני ילדים, פנימיות ומכינות קדם צבאיות. את בית הספר בכרמיאל מנהלות בשותפות רותי פאוסט וסתו הרצוג. סתו (37) ילידת רמת השרון, בוגרת הנוער העובד והלומד ובעלת תואר ראשון בחינוך פורמלי ולא פורמלי״.

״האני מאמין״ של סתו מוטמע היטב בבית הספר, וכולל חופש פעולה גדול לכל המערכת, עם מרחבי יצירה אמיתיים. זאת מתוך הבנה שהחופש מאפשר יצירתיות, כמובן בתוך מסגרת של קווים ועקרונות כלליים המנחים את דרך העבודה.

סתו מספרת כי אדם חברה וטבע ״הוא מוסד חינוך שמתנהל בקודים אחרים. יש כאן הרבה יותר קשר וקירבה בין התלמידים למורים. בבית הספר יש מאפיינים רבים שלקוחים מתנועות הנוער, כיתות קטנות עד 20 תלמידים, כול כיתה היא למעשה כמו קבוצה, הרבה התנדבות בקהילה, הרבה מאוד פעילות חברתית, קשר אישי בין מחנכים לתלמידים ויצירת מקום שהוא בית לכל דבר. אגב, נותרו עדיין מקומות פנויים בכיתות ט׳ וי׳ לתלמידים המעוניינים להצטרף בשנת הלימודים הקרובה״.

תישארו מעודכנים, היכנסו לכתבות נוספות:

– אבל זה בית ספר לכל דבר? עם בגרויות וציונים?

״אנחנו לא בית חרושת לציונים. חוץ ממבחני הבגרות, אנחנו לא עורכים מבחנים ולא מעניקים ציונים. איננו מאמינים במספרים ולדעתנו ילד לומד על עצמו טוב יותר אם יקבל הערכה מילולית שמתייחסת למרכיבים השונים של העבודה שלו ולא מספר כללי, שלא עוזר להבין במה צריך להשתפר. אצלנו מתמקדים בתהליך עצמו. השיטה שלנו היא ריבוי טיוטות – מתוך הנחה שאתה לא אמור לפתור את הבעיות בבת אחת. כשאתה מכין פרויקט, אתה מקבל משוב, מתקן ומשפר. תהליך הלמידה הוא ארוך ונכון לחיים. גם בחיים עצמם, לשגות זה בסדר, אדם צריך לדעת לתקן, לא קיים רגע כזה שאתה אמור בתוך זמן קצר לשנן ולהוציא החוצה את התוצאה״.

שיעור בבית הספר אדם חברה וטבע
שיעור בבית הספר אדם חברה וטבע

– אילו תלמידים מגיעים אליכם?

״תלמידים שלא היה להם טוב בבית הספר הקודם, שלא התאימה להם המסגרת הקודמת. הם רוצים סביבה מכילה יותר, לא מלחיצה, למידה שמחוברת לחיים. לדוגמא, אם לומדים בתנ״ך על היחס לגר, לאלמנה וליתום, אנחנו לוקחים את הנושא לכיוון אקטואלי וליום-יום, מדברים על כיצד מתייחסים בישראל לפליטים ולעובדים זרים, לאנשים שונים מאיתנו. ואז אנחנו מדברים על הסביבה שלנו – איך מתייחסים בכרמיאל לשונה, למשל יש כאן עולים רבים, אחר כך מדברים על המעגל המצומצם, בכיתה ובקבוצה. הלמידה היא לא תאורטית, לא בעל פה, אלא דרך החוויה המשמעותית ודרך התנסות אישית. מחברים את החומר הלימודי לחיים. כל הרעיון הוא שהלימודים יהיה עניין כייפי, רלוונטי. ילדים מבלים את גיל ההתבגרות שלהם אצלנו, כל יום מהבוקר עד הצוהריים. זה זמן משמעותי מאוד. לפחות שיהיה מהנה ומועיל״.

מה שעוד מייחד את אדם חברה וטבע הוא הקשר בין המורים לתלמידים. בבית הספר הזה אין חלוקה למחנכים ולמורים מקצועיים, התפיסה היא שכל מורה הוא מחנך. כל איש הוראה מקבל 4-5 תלמידים ״אישיים״, הוא נמצא איתם ועם הוריהם בקשר, עורך שיחות אישיות, אם יש סיטואציה חריגה תפקידו של אותו מחנך לטפל בעניין, ואם יש צורך בכך גם מבצע ביקורי בית. ״כל מחנך מכיר לעומק את התלמידים שלו והם מכירים אותו, יש מפגשים, יש שיחות. עם זאת, למרות אין ריחוק בין תלמידים למחנכים, הם לא חברים שלהם – הם מדריכים ומלווים אותם, נוכחים בחיים שלהם באופן משמעותי כדמות בוגרת ואחראית״.

תישארו מעודכנים:

המגמות בבית הספר כוללות כמה מסלולי בגרות יחודיים כמו אילוף וטיפול בכלבים – מסלול בגרות של 5 יחידות, אילוף וטיפול בסוסים – מסלול בגרות של 5 יחידות וכן מגמת צילום – מסלול בגרות של 8-10 יחידות. כל המגמות הללו הן מעשיות. כך למשל תלמידי מגמות אילוף הסוסים והכלבים יוצאים אחת לשבוע לאשבל, שם ישנה כלביה ואורווה, וכל תלמיד בהתאם למגמה שלו, עוסק בטיפול בבעלי החיים ובאילופם ונקשר אליהם. תלמידי מגמת הצילום יוצאים לסיורי צילום בשטח. ״הלימודים הם לא דרך שינון אלא בדרך כייפית ומעשית, כשתלמידים ניגשים לבגרות הם יודעים את החומר מתוך התנסות אישית״ אומרת סתו.

גם ההורים מעורבים מאוד בנעשה. כבר ארבע שנים שהנהגת ההורים הבית ספרית מעורבת ושותפה בנעשה, בהובלתו של דודי שבת. קבוצת ההורים נפגשת עם צוות ההנהלה וההוראה אחת לחודש וביחד יוזמים רעיונות משותפים. ״החיבור הוא הדדי״, אומרת סתו. ״גם אנחנו לומדים – וגם ההורים״…

בית ספר אדם חברה וטבע כרמיאל שיעור אילוף וטיפול כלבים
שיעור אילוף וטיפול בכלבים

 

כתבה מעניינת:

תיכון עתיד כרמיאל מגמת ספורט

מגמה חדשה בתיכון עתיד: מגמת ספורט עם בגרות מלאה

שתפוהמגמה היחודית פועלת בשיתוף משרד העבודה, מכללה אקדמית וינגייט ורשת עתיד ומקנה לתלמידים בגרות מלאה ותעודות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.