Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1596466700:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 40681
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | גיא מרציאנו: ״נבחר ציבור שלא עושה את העבודה, שיפנה את מקומו״ | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אנשים | כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => גיא מרציאנו
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => גיא מרציאנו חבר מועצת העיר כרמיאל | אופוזיציה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => גיא מרציאנו (37) חבר מועצת העיר ויו״ר ועדת הביקורת בעירייה, הוא אחד הקולות הבולטים בשורות האופוזיציה. מה מניע אותו להמשיך ולפעול בהתנדבות
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1035
        )

)
גיא מרציאנו צילום פרטי
גיא מרציאנו. צילום פרטי

גיא מרציאנו: ״נבחר ציבור שלא עושה את העבודה, שיפנה את מקומו״

שתפו

גיא מרציאנו (37) חבר מועצת העיר ויו״ר ועדת הביקורת בעירייה, הוא אחד הקולות הבולטים בשורות האופוזיציה. מה מניע אותו להמשיך ולפעול בהתנדבות על חשבון הזמן הפרטי עם המשפחה? ראיון מלא במוטיבציה

מאת גיל דובריש

גיא מרציאנו, בן 37, חבר מועצת העיר, הוא אחד הקולות הרועמים בשורות האופוזיציה. מי שצופה בישיבות המועצה, מבין היטב שגיא לא חושש להביע את דעתו, לצעוק ולדפוק על השולחן. אבל זה לא משהו שהוא חלם לעשות בצעירותו. ״נכנסתי לפוליטיקה רק בגלל הנושא החברתי, הקשישים, המשפחות מעוטות היכולת, המשפחות החד הוריות״ הוא מסביר.

כיום מרציאנו מכהן כיו״ר ועדת הביקורת בעירייה, חבר בוועדות כספים והנחות בארנונה, ונמנה על חברי המועצה הצעירים בכרמיאל.

נולד בפריז

גיא מרציאנו נולד בשנת 1983 בפריז, צרפת, הצעיר מבין ארבעה אחים. יש לו אח תאום בשם מואיז – שהקדים אותו בהפרש של כמה דקות.

ההורים הגיעו במקור מצרפת לכרמיאל, אבל חזרו לפריז בשנות השמונים. הם עסקו בניהול חנויות אופנה לנשים וגברים, גם כאן וגם בצרפת. כשמרציאנו היה בן שנה ומשהו הוריו החליטו לחזור ארצה. אחיו הגדול מתגורר שם גם כיום והמשפחה שומרת על קשר עד היום.

״גדלתי בכרמיאל, למדתי בבי״ס אלון, שאותו ניהלה חנה ינאי המיתולוגית, אני זוכר לטובה את ביה״ס, תקופה יפה…״ משחזר מרציאנו. הוא היה שחקן כדורסל מצטיין בקבוצת הנערים של מכבי כרמיאל – שבימי השיא שלה אחרי האיחוד עם הפועל הייתה הקבוצה הטובה במדינה, זכתה באליפות, בגביע ובאליפות הפועל. בגלל כשרונו בכדורסל עבר מאורט מגדים לאורט הורוביץ כדי להשתתף בנבחרת הכדורסל שהתמודדה בליגת העל – אבל בסופו של דבר לא קיבל אישור חריג לשחק בנבחרת. בצבא שירת בחטיבת גולני.

אחרי השחרור טייל גיא ברחבי העולם, בעיקר באירופה ובארצות הברית. כשחזר, למד מינהל עסקים עם התמחות בחשבונאות ולאורך השנים השלים לימודים בתחומים כמו מנהלי עמותות במגזר השלישי, קורס הכשרה לדירקטורים בניהול בכיר וקורס מנהלי קהילות ומזכירי ישובים וזאת לדבריו ״במטרה להשתפר כנציג ציבור״.

גיא מרציאנו והמשפחה. צילום פרטי copy
גיא מרציאנו עם אשתו והילדים. צילום פרטי

בתקופת לימודי מינהל העסקים התגורר במשך 4 שנים בראשון לציון, אבל התגעגע לכרמיאל. ״מי שגר במרכז – או שהוא מתחבר לזה או שלא, אני פחות… סיימתי את התואר ויום אחרי שהתחתנתי חזרתי לכרמיאל, זה היה ב-2012״ הוא נזכר.

את אשתו שני, עכואית במקור, הכיר במועדון האולטרה סאונד בקיבוץ יגור לפני כ-15 שנה ומאז הם ביחד. יש להם שלושה ילדים, עידן בת 8, דניאל בת 7 ועומר בן 3. ״לפני שנה בילינו עם הילדים בבלאגן ביגור, שנמצא במתחם של האולטרה סאונד״ מספר גיא. ״התיישבנו לארוחת צוהריים בדיוק באותה נקודה שבה הכרנו. זה היה מעניין…״.

הכניסה לפוליטיקה

ב-9 השנים האחרונות עובד גיא בתחום הכספים, תחילה במשרד רואי חשבון ״ברית פיקוח״ במשך כ-5 שנים, כמתמחה ובהמשך כמבקר. בשנה האחרונה הוא יועץ כלכלי חשבונאי לחברות, עמותות, רשויות וגופים שונים במסגרת משרד רואי חשבון.

– איך הגעת מניהול כספים לפוליטיקה ועשייה ציבורית?

״לפני 7-8 שנים רציתי להצטרף לבית היהודי ולתמוך בנפתלי בנט ואיילת שקד בבחירות שהתקיימו אז לממשלה. רותם ינאי (ראש סיעת טב לכרמיאל, ג.ד) חבר שלי עוד מהתקופה שבה שיחקתי כדורסל במכבי, פירסם הודעת תמיכה בבנט. יצרתי קשר איתו ונפגשנו. הוא סיפר לי שבקרוב יהיו גם בחירות לרשות המקומית, הצעתי לעזור קצת, שעה-שעתיים ביום בזמני הפנוי. לא היה לי שום קשר עד אז לפוליטיקה המקומית. ככה זה התחיל, ואז הכרתי את הנפשות הפועלות ופשוט נסחפתי לתוך העשייה הציבורית״.

– אני לא רואה עליך כיפה, מה לך ולבית היהודי?

״ההורים שלי דתיים, שומרי מצוות, גדלתי בבית דתי. מבחינתי הציונות הדתית היא אחד הדברים היפים במדינה. נכון, אני לא חובש כיפה אבל אני ציוני לפני הכול. הצטרפתי לנפתלי בנט ולאיילת שקד כי הערכים שלהם דומים לערכים שלי״.
״חשוב לי להדגיש שהכניסה שלי לפוליטיקה היה בגלל הנושא החברתי… לעזור למעוטי יכולת ולכול מי שצריך סיוע. זה נושא שמאוד קרוב ללבי״.

– איך הנושא קרוב אליך, הרי גדלת במשפחה מבוססת.

״נכון, הייתה לי ילדות יפה, הוריי לא חסכו ממני דבר. אל התחום החברתי נפתחתי אחרי הצבא, כשהייתי מלגאי של משרד הביטחון והתנדבתי 5 שנים בארגון ׳לתת׳. שנות ההתנדבות חיברו אותי לשטח, לנושא המצוקה ולעוני הרב. שם הבנתי את ההיקף של האוכלוסיות שנזקקות לסיוע. אני זוכר שחטפתי ׳בומבה׳ כשנכנסתי למחסן וראיתי את כמות המזון שמחולקת לנזקקים. גם נושא הצעירים בכרמיאל קרוב ללבי, כי בסופו של דבר אנחנו, הצעירים שנשארו לגדל ולחנך את הילדים בכרמיאל, מהווים המשכיות להורים שלנו, אנחנו הדור הבא ותפקידנו לקחת את המושכות בידיים כדי להפוך את כרמיאל לעיר טובה יותר״.

החיבור עם רותם ינאי

בבחירות המקומיות ב-2013 הוצב גיא מרציאנו במקום 3 ברשימת טב לכרמיאל בראשות רותם ינאי. הקמפיין היה מוצלח והרשימה הייתה להפתעת הבחירות וזכתה בשני מנדטים.

בבחירות הקודמות, ב-2018 כבר הוצב מרציאנו במספר 2 ברשימה, הסיעה זכתה בשלושה מנדטים והוא נבחר כחבר מועצה.

– איך היית מגדיר את הקשר שלך עם רותם ינאי?

גיא מרציאנו. צילום פרטי

״רותם ואני רואים וחושבים באותה דרך לטובת העיר, אנחנו מדברים כמה פעמים ביום.אין בינינו אגו, אנחנו מעצימים אחד את השני, כל אחד מכיר את היתרונות והמגרעות של חברו. אנחנו נותנים מקום האחד לשני ופועלים ביחד למען העיר. לעומת מהבחירות הקודמות קיבלנו מנדט נוסף והיו לנו כ-6000 קולות לראשות העיר ו-4000 למועצה והכול בזכות צוות גדול של מתנדבים שתמכו והקריבו מזמנם. אנחנו לא שוכחים את זה. למרות שיש התנתקות טבעית אחרי קמפיין עמוס, כולם חוזרים לחיים שלהם וכול אחד שב לעבוד במקום שלו, החלק החשוב הוא לשמור על קשר עם כולם ואנחנו עושים זאת״.

– מה מחזיק אותך במועצת העיר? הרי זו התעסקות בלתי פוסקת על חשבון הזמן הפרטי ללא שום תמורה כספית.

״אני אספר לך מה מחזיק אותי בעניין הזה. בבחירות האחרונות, היינו רותם ואני בשעה 9 וחצי בערב ליד בי״ס מגדים, שם היו קלפיות. הגיע למקום רכב ובו זוג צעיר עם 3 ילדים. ההורים יצאו מהאוטו ואמרו לנו ׳היינו עכשיו במצדה בדרום, חזרנו במיוחד כדי להצביע בשבילכם, תודה שאתם מתמודדים בבחירות״… אתה מבין, אנשים חזרו מחוץ לעיר והצביעו באלפים עבורנו, תמכו בנו, נתנו בנו את האמון – אתה צריך לשרת אותם חמש שנים, 24 שעות ביממה, 6 ימים בשבוע, לשמוע את הבעיות, לפתור אותן. זה תפקיד של נציג ציבור אמיתי. לצערי, לא כול נציגי הציבור רואים זאת עין בעין. מי שלא ממלא את תפקידו כנציג ציבור ולא פועל 24 שעות ביממה, מתריע על בעיות ומשתדל לפתור אותן – גם אם זה אומר שעליו לעמוד מול ראש העיר או התאגידים כשצריך, מי שלא עושה זאת – ברשות המקומית או בכנסת, אז שיפנה את הכסא שלו״.

דווקא מצביעים בעד

– כמי שנמצא במועצת העיר, מה לדעתך האתגרים הכי גדולים שעומדים בפני כרמיאל?

״לכרמיאל יש אתגר דמוגרפי שלא מטופל – הגירה שלילית במשך שנים. העיר קמה במטרה ברורה, בטקס ההקמה ב-1964 הונף כאן שלט גדול שקרא לייהד את הגליל. היום זה לא קיים, לא השלט ההוא ולא האג׳נדה. יש אתגר כלכלי תעסוקתי גדול מאוד ובמיוחד כיום, בעקבות משבר הקורונה, אנחנו כנציגי ציבור חייבים לפעול כול היום למען התושבים, ברמת הזמינות, החתירה למטרה, ולהיות אמיתיים מול התושבים״.

״מה שמניע אותי להמשיך לפעול בתחום הציבורי אחרי יום עבודה, הוא הסיפוק מהעשייה החברתית. כשאתה מסייע למשפחה, לחייל, לקשיש, לאדם בודד, ופותר בעיה קטנה – שעבורו היא מהותית וגדולה, זה הניצחון הכי גדול שלי ושלנו בכלל. כשקוראים לי לך פוליטיקאי זה מרגיש מילת גנאי, אבל אני לא בסיפור הזה בגלל הפוליטיקה וגם לא רותם, לא מעניין אותנו קואליציה ואופוזיציה – רק העשייה לטובת התושבים. אני 7 שנים בעשייה הציבורית בכרמיאל, תמיד עזרתי וסייעתי ככול יכולתי – לכול אדם, גם מי שבחר בי וגם מי שלא בחר בי בוודאות. יום אחרי הבחירות – נגמרה הפוליטיקה״.

– לפי ההתנהלות במועצה, לא נגמר ההפוליטיקה. נדמה שאתה ורותם מתנגדים כמעט לכול הצעה בישיבות.

״תפקיד האופוזיציה חשוב מאוד וכפוי טובה ברשויות המקומיות. אתה מוגבל מול היריבים הפוליטיים באמצעים וביכולת העשייה שלך. בדרך כלל ברשויות המקומיות ראש עיר עושה הכול להצר את צעדי האופוזיציה, לוקח קרדיטים על יוזמות לא שלו… אם אנחנו לא נהיה שם כדי לבקר ולפקח על הנעשה, תושבי העיר לא ידעו אפילו 10% ממה שקורה בעיר. כשאין ביקורת ואין מי שיעיר, יכולות לקרות טעויות גדולות. התפקיד שלי כיו״ר ועדת הביקורת חשוב מאוד, אני עסוק יום ולילה בניסיון במחשבה כיצד לעשות, מה לבקר, מה לאזן ואיך לקדם את פעילות העירייה. אתה טוען שרותם ואני מתנגדים לכול הצעה במועצה, תתפלא אבל עד עכשיו הצבענו בעד 90% מהנושאים שהועלו במועצה, כמובן חלקם עם הבעת סייגים. ב-10% מהמקרים התנגדנו להצעות כי מדובר בדברים מהותיים שלדעתנו או שהם פוגעים או משפיעים לרעה על התושבים או שהם לא קיבלו חוות דעת מהיועץ המשפטי״.

– הצעקות שלך בכול ישיבה זה אקט קבוע, שאפשר לצפות לו בכול פעם מחדש?

״אנחנו פועלים בצורה מאוד עניינית מול ראש העיר, בסופו של דבר, אנחנו הצבענו מעל 90% מהמקרים בעד הצעות הקואליציה. כול עוד הנושא הוא לטובת תושבי העיר אנחנו תומכים. במקרים שהנושא המגיע לאישור המועצה אינו לטובת התושבים או שההליך אינו שקוף לדעתנו, אנחנו עומדים על שלנו. ראש העיר הוא אדם טוב, אין לי בעיה לשבת ולשתות איתו קפה או בירה, אבל אנחנו חלוקים בדעות הפוליטיות שלנו, בדרך שבה צריך לעשות דברים בעיר והשאלה איך העיר צריכה להתפתח. כולנו רוצים שהעיר תתקדם, אבל אני חושב שלא עושים מספיק בעיר ויש עוד 1001 דברים שתושבים מתלוננים עליהם בצדק״.

הקרדיט – לאשתו

– גיא, איפה נראה אותך בעתיד, האם אתה מתכוון להמשיך בפעילות הציבורית?

״אני רואה את עצמי בתפקיד בכיר ומשפיע בכרמיאל, תפקיד כזה שיכול להשפיע על התושבים, על סדר היום העירוני ובעצם לעשות למען התושבים בחיי היום-יום. רותם ינאי ואנוכי, כמו שראש העיר אוהב לכנות אותנו בתקופה האחרונה, אנחנו ׳צמד חמד׳, מעריכים מאוד אחד את השני ועובדים למען העיר. יש לנו את כול הכוונות להמשיך הלאה״.

– איך אתה מתמרן בין הפעילות הציבורית למשפחה והילדים?

״זה כנראה האתגר הכי גדול של נציג ציבור. כחבר מועצה, אני משתתף בעשרות ישיבות מועצה וועדות בשנה, כמעט, אני נמצא ימים רבים מחוץ לבית. הפגישות והישיבות הן על חשבון הזמן הפנוי עם המשפחה, וזה המקום לומר תודה לאשתי והילדים על ההקרבה שלהם. בלי המשפחה שלי, לא הייתי יכול לעשות כול כך הרבה למען התושבים, כשאומרים לי תודה אנשים צריכים להודות למעשה לאשתי״…

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *