Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פאר טסי
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => גם פאר טסי יכול להופיע כאן... לילך וקסמן-רנה, האישה שתרבות זורמת בדמה היא המנכ”לית החדשה והראויה של היכל התרבות. הילדה הצעירה שהגיעה נפעמת להיכל בעת הקמתו, סוגרת מעגל ועכשיו מנהלת אותו - אבל לא יהיה קל, כי היא ניצבת מול אתגרים לא פשוטים. על האמונה בדרכה, האני מאמין שלה ועל האהבה הגדולה לאלפי התושבים - בראיון מיוחד
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 79
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 339
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 598
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => גם פאר טסי יכול להופיע כאן... לילך וקסמן-רנה, האישה שתרבות זורמת בדמה היא המנכ”לית החדשה והראויה של היכל התרבות. הילדה הצעירה שהגיעה נפעמת להיכל בעת הקמתו, סוגרת מעגל ועכשיו מנהלת אותו - אבל לא יהיה קל, כי היא ניצבת מול אתגרים לא פשוטים. על האמונה בדרכה, האני מאמין שלה ועל האהבה הגדולה לאלפי התושבים - בראיון מיוחד
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => פאר טסי
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

גם פאר טסי יכול להופיע כאן

שתפו

לילך וקסמן-רנה, האישה שתרבות זורמת בדמה היא המנכ”לית החדשה והראויה של היכל התרבות. הילדה הצעירה שהגיעה נפעמת להיכל בעת הקמתו, סוגרת מעגל ועכשיו מנהלת אותו – אבל לא יהיה קל, כי היא ניצבת מול אתגרים  לא פשוטים. על האמונה בדרכה, האני מאמין שלה ועל האהבה הגדולה לאלפי התושבים – בראיון חג מיוחד    

בשנת 1982 נחנך בכרמיאל היכל התרבות המפואר. בין המוני התושבים שזרמו למבנה השיש הגדול, אז לפני 23 שנים, הייתה גם ילדה צעירה, לילך, שנמשכה מגיל צעיר לכל נושא האומנות והתרבות. מאותו יום, היא הפכה את ההיכל לבית השני שלה, הגיעה למופעים רבים, בלעה בשקיקה כל מילה וכל צליל שנשמעו על הבימה וחלמה להיות שחקנית ורקדנית. מאז גדלה הילדה, לקחה חלק פעיל במועצת התלמידים, עם גיוסה הצטרפה לתאטרון צה”ל ואחרי שחרורה למדה בבית צבי והשלימה תואר ראשון בלימודי חינוך ובימוי בסמינר הקיבוצים. ב-15 השנים האחרונות היא מנהלת את סל התרבות העירוני, וכמו כן הפיקה את פסטיבלי המחול ואת האירועים העירוניים במסגרת מינהל התרבות: אירועי הקיץ, אירועים בחגים, טקסים עירוניים, הפנינגים ועוד. בחודש שעבר היא התמנתה לתפקיד המאתגר ביותר, כנראה, שמילאה עד כה: מנכ”לית היכל התרבות בכרמיאל. אני בטוח שחלק גדול מכיר אותה, את הילדה ההיא שישבה נפעמת בהיכל התרבות והיום, אחרי 33 שנים, סוגרת מעגל ומנהלת אותו. לילך וקסמן-רנה.

פאר טסי וחנוך לוין

לפני חג הפסח, מצאנו את המנכ”לית החדשה, רק חודש בתפקיד אבל כבר משתלטת על כל העסק, כשהיא עסוקה בסגירת הקצוות של בניית תוכנית התרבות של ההיכל לעונה הבאה. המכירה של המנויים לעונת 2015-16 יצאה לדרך ולדברי לילך, העונה הבאה הולכת להיות מרתקת ומעניינת יותר מתמיד.

– לפני שנה בדיוק, ישבתי כאן וראיינתי את אוולין קמחי המנכ”לית הקודמת של ההיכל מיד לאחר מינויה לתפקיד. והנה, עכשיו את כאן, מנכ”לית שניה בתוך שנה. את יכולה להבטיח שבשנה הבאה, לקראת פסח, את עדיין תהיי כאן?

“בחיים יש רק דבר אחד בטוח…” מחייכת לילך. “בכל מקרה אני פה כדי להישאר. אני מקווה שהתנאים יבשילו לכדי צמיחה של היכל התרבות, כדי להרגיע את המערכת מבחינה כלכלית. לאורך כל השנים, ההיכל המשיך להעניק לציבור התושבים שירות אדיב, מקצועי ומתפקד היטב כמרכז התרבות של האזור כולו. מה שהתחולל בתוך הבית הזה, הוא בתוך הבית, אין לו השפעה על השירות לאזרח. אם יש ביקורת כל מה שקורה בהיכל היא לגיטימית, אבל יש המון דברים שנאמרים – הכל צריך להיות במידה ואינני מתכוונת לעסוק ברכילות. התפקיד של ההיכל בחיי הפנאי של האנשים, מרמת הגולן בצפון ועד הגליל התחתון בדרום, הוא הנושא המרכזי וזה צריך להיות מרכז הפוקוס כרגע”.

– השאלה היא מה ההיכל צריך כעת, ניהול של איש כספים על מנת להתמודד עם הגירעונות המצטברים, או איש תרבות להתמודדות עם כל הכרוך בהכנת תוכנית מתאימה שתמשוך את הציבור למקום?

“האמת נמצאת באמצע. צריך מישהו שמכיר את עולם התרבות ואת התעשייה המורכבת הזו ומישהו שיהיה עם יד על הדופק על הנושא התקציבי כדי שנתחזק כלכלית, בתקווה גדולה להשתחרר מעומסי ההלוואות. כל עסק מתנהל בין תקופות טובות יותר וטובות פחות, צריך לבנות ולהמשיך לעשות, להקים עוגנים תרבותיים. התפיסה של התכנון השנתי חייבת להתייחס להיבטים הרווחיים ולקחת סיכונים בתקווה שיהפכו לסיכויים. בעיני חלק מהקהל ההיכל נחשב לאליטיסטי. זה טוב, אם כי אוכלוסיות רבות עלולות להירתע מכך. חשוב לי שאנשים יגיעו לכאן מכל שכבות הציבור, לא יבהלו מהמחירים ושהמבחר האומנותי ידבר אל כולם. אם פאר טסי יכול להופיע בהיכל התרבות בתל אביב, הוא בהחלט יכול להופיע גם בהיכל התרבות בכרמיאל. וזה יהיה לצד מחזות של חנוך לוין ולצד להקות הבלט המפורסמות בעולם, והכל בהרמוניה שלמה. אני מרגישה שהשליחות שלי היא לפתוח את הבית לכל הקהלים שלא יחושו מחסומים כלשהם”.

המשפחה במרכז

– שתפי אותי בתחושה שלך, מה הרגשת כאשר קיבלת את ההצעה להתמנות לתפקיד?

“מה שהוביל אותי לקבל את התפקיד, היה אהבה גדולה לתחום התרבות ותחושת אחריות כלפי הבית הזה, ששווה להילחם עליו, כי הוא כל-כך חשוב. למען האמת, חזרתי הביתה לאחר קבלת ההצעה, התייעצתי עם בעלי, שיתפתי את ילדיי, שאמרו לי מיד, ‘ברור שזה הכי מתאים לך’. די מהר חזרתי עם תשובה חיובית.  ההנהלה הציבורית אישרה את המינוי ולאחר האישור יצאתי לדרך. הרגשתי שבנסיבות אחרות לא הייתי מקבלת את ההצעה אם זה היה מחייב אותי לדחוק או לדחוף החוצה מישהו אחר. אני מרגישה שהתפקיד הזה מגיע בזמן הנכון. יתכן מאוד שלפני 10 שנים, לא הייתי בשלה מספיק לכך, הייתי צריכה לעשות את כל הדרך הזו, להכיר את התחום הזה מכל ההיבטים והזוויות, כדי לקבל את ההחלטה הנכונה וכדי שאהיה מתאימה לקחת על עצמי את המשימה החשובה והגדולה הזו”.

– את מרבה לקרוא להיכל התרבות “בית”. איך קיבלו אותך אנשי הצוות בבית הזה?

“קיבלו אותי מאוד יפה, בחום ובחיבוק. חלק מאנשי הצוות מכירים אותי כבר הרבה מאוד שנים, ראו אותי עוברת את הדרך והיו שותפים להתפתחות האישית והמקצועית שלי. גם החברים החדשים יותר בצוות, מוכרים לי היטב מהפעילות שלי בתחום התרבות בעיר. מי שמכיר אותי, את לילך, יודע שמעבר לצד המקצועי אני מתנדבת ומחוברת לתושבים ולקהילה, אני אוהבת את כרמיאל, אוהבת את האנשים כאן, העיר חשובה לי מאוד. בעקבות החיבור שלי לאנשים רבים, אני יודעת לחזק ולחבק כל אחד. כך זה בכל המסגרות שאני שותפה או שהייתי שותפה בהם, כמו כפר הילדים, הנהגות הורים שונות, תוכנית שותפות 2000 שאני היו”ר שלה. גם פה בהיכל התרבות יש חשיבה מערכתית עירונית, על הפרוייקטים, על מה שנעשה ועל מה שיש לעשות כדי להתקדם הלאה. מהנקודה הזו אני מגיעה והצוות כאן מבין זאת ויודע. אני רוצה לציין את ראש העיר עדי אלדר, שמעניק לי תמיכה מלאה ומאמין בי, והמ”מ רינה גרינברג, יו”ר הנהלת ההיכל, שמאוד מעורבת ואיכפתית, חשוב לה שההיכל יצליח. אני רוצה להודות לכולם על הפרגון הרב, זה לא מובן מאליו ונתן המון כוחות חיוביים להמשך העשייה”.

– הזכרת את כל התפקידים שאת ממלאת. איך מסתדרת עם זה המשפחה?

“המשפחה תמיד הייתה ותישאר המרכז של חיי. בשעות שאני מחוץ לבית, הם יודעים שהם במרכז. בעלי ושלושת ילדיי – הגדול קצין בחיל הים, בת שמסיימת י”ב לפני גיוס והקטנה בת 10, הם המנוע של חיי. ההורים שלי שגרים ממש לידי, אין מילה שיכולה לתאר את המעורבות, המחוייבות והשותפות האמיתית שלהם בחיינו. הילדים גם מאוד נהנים מהעבודה של אמא וגאים בכך. הם תמיד ידעו שאם אני נוסעת להצגות ילדים כדי לבחון אותן, אז הם באים ביחד איתי, אם זה הפנינגים שאנחנו מפיקים – ברור שהם יהיו ויבלו איתי. הילדים שלי ניזונים מהמעורבות שלי בחיי ההתנדבות ואפשר לראות בהם את ניצני הרגישות והמעורבות, זה כיף לראות זאת. כנראה הצלחנו…”

לילך וקסמן רנה במשרדה. המשפחה תמיד בלב, גם בעבודה
לילך וקסמן רנה במשרדה. המשפחה תמיד בלב, גם בעבודה

האתגר: להביא לרווחים

לילך וקסמן-רנה מוכנה להתמודד עם האתגרים הגדולים העומדים בפניה, ומקנה תחושת ביטחון שאם יש מישהו שיכול לעשות זאת, הרי שמדובר בה. אבל בוודאי שאין להקל ראש במטרות העומדות בפניה, להביא את ההיכל למצב של רווח כספי. תרבות בארץ, יגידו לכם כל העוסקים בתחום, ובמיוחד בפריפריה, היא לא עסק מכניס במיוחד. ואנחנו לא מתכוונים לשורה מצומצמת של אומנים שמרוויחים הון…

“יש צורך בבניית רפרטואר נכון, התייעלות והצטמצמות, בוודאי לא על חשבון הקהל. כל מה שקשור לקהל וללקוחות – הוא בראש סולם העדיפויות. כל מפעלי התרבות בארץ אינם רווחיים ויש צורך לסבסד, אבל המדינה דווקא מצמצמת את התמיכה בתרבות. בכל זאת, כולם ממשיכים להתנהל כי בלתי אפשרי לנהל חברה מתוקנת בלי תרבות ואומנות”, אומרת לילך. “האתגר הגדול הוא להביא לאיזון תקציבי ולרווח. זה יכול להתבטא באסטרטגיית השיווק, הפרסום והמכירות. יש הלוואות תלויות ויש ליצור הכנסות שיאפשרו המשך פעילות תקינה וסדירה”.

– מה מביאה לילך וקסמן-רנה להיכל התרבות, כדי לעשות את השינוי הזה?

“הבסיס הוא התוכנית האומנותית ויש לגוון את התוכנית. כמובן שיש לדאוג כל השנה לפעילות שוטפת אבל במקביל להביא הפקות שיהיו עוגן שואבת לקהלים שונים. עדיפה האפשרות של מספר אירועים מאוד מוצלחים על פני ריבוי מופעים שאינם רווחיים. זה לא סותר את מה שאמרתי לגבי גיוון התוכנית האומנותית, כי אני מרגישה מחוייבות אישית לקהלים נישתיים על מנת להגיע לכמה שיותר אנשים. גם אם מופע מסויים לא יביא לרווח, לפחות שלא יגרום להפסד. אומנותית, אם יש פוטנציאל וגם ביקוש מצד הקהל, אפילו אם מאזן הרווח יעמוד על אפס, חשוב שהמופע יגיע לתושבים בכרמיאל. ומגיע לתושבים. רוב האנשים לא יכולים לנסוע לתל אביב כדי לחזות במופעים. אתה יודע למשל, שאנחנו מוציאים במסגרת סל תרבות מדי שנה, שני אוטובוסים של תלמידים לבית האופרה בתל אביב? הרווח שלי הוא לא בכסף אלא בהנאה. ואם גרמתי לאנשים ליהנות, יצאתי ברווח… אם אתה מעניק לאנשים חוויה נעימה ובילוי טוב, הם יחזרו שנית. אתה מטפח קהל שצמא לאומנות ותרבות, כל קהל הוא קהל איכותי בעיניי, וצריך לכבד את הרצונות של הקהלים השונים ולחבר את המוצר הנכון על מנת לתת ביטוי לצרכי האנשים”.

– אני מבין שהמשימה שהטילו עלייך היא לשמור על איזון תקציבי ואף מעבר לכך, להניב רווחים. איך עושים זאת, באופן מעשי?

“המטרה היא להגיע לכמה שיותר אנשים, להיות רווחיים ולא רק מאוזנים כלכלית. למרות שבמדינה שלנו התרבות איננה רווחית. הנושא הכספי חשוב מאוד, אני מקבלת עדכונים לגבי הכנסות והוצאות צפויות, יש להיכל גזבר מלווה חביב, הצמוד אלינו. אני מתייעצת עימו על מנת להבין כיצד הכל פועל. אני לא רואה ניגודים בין הצורך שלנו בתרבות לבין הצורך להביא לרווחים. אני מאוד מעריכה את הגזבר כי לאנשי תרבות יש נטיה לגלוש לפנטזיות ותפקידו להגיד – בואי נחשוב על כך, אולי נלך על חצי פנטזיה”…

שינויים וחידושים

– מה התוכניות לשנה הקרובה?

“אנחנו בונים את התוכניות לעונת 2015-16. פתחנו את מכירת המנויים. זו עונה שאלי לזרוביץ האחראי על הרפרטואר ואנוכי, עובדים עליה ביחד. משהו חדש שהכנסתי לכאן הוא שיתוף הצוות בחשיבה משותפת. כבר שנים שאני מנהלת למעשה את תוכנית המנויים לילדים בהיכל. יש לי השקפה משלי לגבי הנושא, לאנשים אחרים יש תפיסה שונה וחשוב לי מאוד לשמוע את כל הדעות האפשריות. אני חודש בתפקיד, ויש רעיונות שאני רוצה לשמוע, תוך כדי למידה – אינני מתביישת לשאול שאלות, מה עבד לפני כן, מה יש לעשות אחרת? לוותיקים יש פרספקטיבה וגם לחדשים שנמצאים כאן כשנה-שנתיים יש רעיונות מעניינים. ככל שאתה משתף יותר אתה מגייס תחושת מחוייבות בקרב כולם. וכך למעשה כולם עמלים על ההצלחה של העונה הבאה”.

– צריך לצאת מהקופסה?

“צריך לצאת מהקופסה. לשאול אנשים מה מחבר אותם לתרבות ומה מרתיע אותם. ההיכל הוא לא מועדון סגור, הוא פתוח לכולם. אני מקשיבה ומשתדלת ליישם מה שאפשרי. הלוואי ויכולתי ליישם הכל. לדוגמא: פנו אליי הורים וביקשו להרחיב את נושא המופעים האיכותיים לגיל הצעיר ולהביא קונצרט לילדים מוסבר ומונחה. באופן כללי, הבנתי שיש תיאטרון שהביאו הפקות שלו פעמים רבות ולעומת זאת תיאטרונים מסויימים כמעט לא היו מיוצגים כאן. מתוך התפיסה הזו אני רוצה לייצר איזון, כדי שיהיו הפקות מכל התיאטראות. גם בתחום המחול, אני שואפת להביא לכאן מופעים לא רק של הלהקות הגדולות בארץ, אלא גם להקות מיוחדות. תחום המחול הוא תחום ענק, יש לנו שיתוף פעולה עם אולפנות מחול ואוהבי המחול כאן בעיר ובסביבה. אני מזהה פתיחות גדולה, אני רוצה לטפח את האמון בקהל ולבחור מופעים שמאתגרים אומנותית את הציבור, אבל גם מספיק מושכים”.

– יש רעיונות חדשים ששמעת ושינויים שאת מתכוונת לבצע כבר בעונת התרבות הבאה?

“הרעיון הוא להביא ניחוח תל-אביבי לכרמיאל. העונה יהיה לנו חידוש בנושא הקונצרטים, עד היום הופיעה כאן תזמורת הקאמרטה שנחשבת לטובה ביותר, אבל היא פונה לקהל נישתי של מוסיקה קלאסית. החלטנו לעשות הפסקה עם הקאמרטה, במקום זאת תהיה מיני סדרה עם גיל שוחט, שמשלב בצורה נפלאה בין המוסיקה הקלאסית לפופ ישראלי ומוסיקת עולם. יהיו 3 קונצרטים: אחד עם ששון גבאי וזמרת האופרה קרן הדר, שמשלב דרמה ומוסיקה, השני עם נורית גלרון והשלישי קונצרט אופראי עם זמרת עולה מבריה”מ ודניאל לוגסי. השינוי נועד לפתוח את התחום לקהלים חדשים. חידוש נוסף – המנויים חברי היכל התרבות, ייהנו מהאפשרות לצפות במחזמר שיער בגירסתו הבימתית המלאה בתיאטרון הקאמרי, כולל הסעה הלוך וחזור, במחיר אטרקטיבי במיוחד, השגנו מקומות מצויינים באולם. נקיים גם הרצאות בנושאים שונים ומפגשים עם שחקנים לפני הצגות. נאפשר למנויים להגיע מוקדם יותר לפני האירוע ולשוחח עם השחקנים”.

– מה את מאחלת לעצמך בפרוס חג הפסח?

“אני מאחלת שנוכל להגדיל את כמות המנויים, להחזיר את אלה שעזבו לטובת היכלים אחרים באזור, אני רוצה לייצב וליצור שקט תקציבי. זה לא אומר שלא נתמודד עם קשיים, אבל לפחות נדע מה מצפה לנו ונחשוב כמה צעדים קדימה, שהאולמות יהיו מלאים ושאנשים ייהנו מתרבות טובה. יהיה מעניין ומלהיב!”

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *