Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1483885152:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => מחיר למשתכן
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מחיר למשתכן
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 72
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 850
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/01/מוטי-אשגב-1071.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => מחיר למשתכן
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

דירה להשכיר – גירסת מחיר למשתכן

שתפו

מוטי אשגב, יזם ובעל חברת אשגב יזמות והשקעות מזהיר מפני הפיכת תוכנית מחיר למשתכן ברמת נבון לשכונה של דירות להשכרה: זו טעות שתביא לפגיעה בעיר

 מאת גיל דובריש

בשעה שהטרקטורים והשופלים ממשיכים לחפור ולהכין את הקרקע בהר כרמי לקראת בנייתה של שכונת רמת נבון, יש מי שמתריע מראש כי ההתמקדות המופרזת בתוכנית מחיר למשתכן בשכונה העתידית, תביא לפגיעה קשה בתוך מספר שנים.

מוטי אשגב, בעל חברה יזמית שעוסקת בהתחדשות עירונית, בתמ"א 38 ופרויקטים לפינוי בינוי ובפרויקטים לבניה למגורים, אומר כי בניית אלפי יחידות דיור במסגרת תוכנית מחיר למשתכן תביא בדיוק לתוצאה ההפוכה מכפי שהתכוונו. "השכונה תמשוך אוכלוסייה של קונים להשכרה ובכך תיצור ריכוז של מאות דירות להשכרה, יש לפזר במידה שווה את האוכלוסיות וליצור בכל שכונה תמהיל שיכלול מגוון רחב של רוכשים מהציבור, גם זוגות צעירים,  גם משפרי דיור וגם משקיעים. אבל הפעם מדובר באלפי יחידות דיור המרוכזות במקום אחד ומיועדות להשכרה״, אומר אשגב.

יצויין כי בכנס שנערך לאחרונה בכרמיאל, הובהר ע״י נציגי משרד השיכון כי 50% מהדירות בתוכנית ישווקו לתושבי כרמיאל. עם זאת, לדברי מוטי אשגב, עצם הבעיה טמון בכך שהרוכשים בפרויקט מחיר למשתכן יכולים להשכיר את הדירות ללא מגבלות. "ההגרלה מיועדת לכלל ציבור הזכאים וחסרי הדיור בארץ, לא רק לכרמיאלים. בפרוייקט מדובר בשלב זה על לפחות כ-750 יח"ד ובתוספת יחידות עפ"י חוק שבס מגיעים לכ-1000 יח"ד, אפשר לעשות חישוב פשוט ולגלות שאין בכרמיאל מספר כזה של זוגות צעירים או זכאים העומדים בקריטריונים וגם זוגות שיש ביכולתם הכלכלית לעמוד במחיר״ הוא אומר. ״לפיכך רבים מהזוכים בהגרלה, יהיו מחוץ לכרמיאל, כדוגמת מרכז הארץ. אני לא רואה את האפשרות שזוג יגיע מחולון, תל אביב וראשון לציון כדי לגור כאן בצפון. הגיוני יותר שהאופציה הראשונה תהיה פשוט להשכיר את הדירה בכרמיאל. מכיוון שקשישים לא יגיעו בהמוניהם לרמת נבון״, מוסיף אשגב, ״כנראה שישכירו שם זוגות צעירים, סטודנטים ותושבי חוץ בתחלופה גבוהה מאד. החשש הגדול הוא שפרוייקט מחיר למשתכן יהפוך עד מהרה לשכונה של דירות להשכרה, בבעלות של תושבי חוץ שיתגוררו בהן תושבי חוץ וזה ייראה בהתאם. ראה מה קורה היום בשכונת רובע יזרעאל בעפולה, אלפי יחידות להשכרה שעומדות ריקות, או בשכונת הר יונה ג' בנצרת עילית או שכונת מול ארבל בטבריה״.

אשגב מותח ביקורת על הגורמים האחראים אשר לטענתו היו צריכים להקצות מספר יחידות דיור קטן יותר לטובת מחיר למשתכן. "במקומות אחרים, הצליחו להוריד את היקף הדירות בתוכנית. יש לתת מקום גם למשפרי דיור ואוכלוסיות נוספות בשכונת רמת נבון".

הוא ממשיך ואומר כי אין למעשה הבדל משמעותי במחירים בין דירות בתוכנית מחיר למשתכן לבין דירות חדשות הנמכרות בשוק החופשי: "מחיר הזכייה הממוצע בכרמיאל בפרויקטים הנ"ל עומד על 7200 ש״ח למ"ר, תוסיף מרפסת, תוסיף מחסן, תוסיף חניה ומע"מ והגעת למחיר שוק רגיל. משרד השיכון העמיד סטנדרטים מסויימים ונמוכים לדירות, ללא אופציה לשדרג זאת. מי שירכוש שם דירה, ירצה לשדרג ולהגיע לסטנדרטים הנהוגים היום, אך ייאלץ לשלם עוד כ-100 אלף עד 150 אלף ש"ח. בשורה התחתונה זה בערך ההפרש בין הדירות במחיר למשתכן לבין דירות בפרוייקטים החדשים. אז איפה בדיוק הרווח של חסרי הדיור?״

מוטי אשגב מוסיף כי ״הפרסומים והידיעות בעיתונים הם מאד מגמתיים ועושים את העבודה על חסרי הדיור. אבל אם בודקים לעומק, מבינים שאין מתנות חינם. על מנת לקבל דירות זולות יותר הקבלנים יתכננו דירות קטנות יותר ואני שואל: למה זוג צעיר צריך לחכות היום לדירה של 70-80 מ"ר לתקופה של 4 שנים? בכרמיאל יש מספיק שכונות מבוססות עם דירות בגדלים האלו ואפשר לקנות אותם יותר זול ולאכלוס מידי״.

לסיכום תוקף מוטי אשגב את משרדי האוצר והבינוי ואומר כי כל עוד לא תהיה ירידה משמעותית במיסים, לא תוכל להיות ירידה במחירי הדיור בארץ. "הממשלה לא מצליחה ולא מעוניינת להוריד את המחירים, בגלל יוקר המיסים. חברה יזמית לבנייה משלמת קרוב ל-50% מיסים על כל יזמות, בחישוב פשוט: 17% מע"מ 24% מס חברות, 6% מס רכישה ולא לשכוח מס שבח מס מעסיקים אגרות והיטלים עירוניים ואיפה התקורות, המשכורות וחומר גלם. בצורה הזו הדיור ימשיך להיות יקר בארץ. אני מציע לאוצר שיוריד את המיסים ולא יעסוק באחיזת עיניים של הזוגות הצעירים. כי הצעירים זה העתיד".

 

כתבה מעניינת:

טיפים להגשת הצהרת הון נכונה

שתפומערכת פורטל זהר.נט בתוך המרקם הפיננסי של ישראל, הגשת הצהרת הון עומדת כמשימה מרכזית עבור …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *