Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1484658249:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 16475
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => האישה באדום: למה הצבע האדום גורם לנשים להיראות חושניות?
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון / הרבה מאוד מילים נשפכו על הקשר שבין חושניות לצבע האדום וכמעט כל דבר שנאמר ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה - הכל נכון. אז מדוע הפך הצבע הלוהט לסמל האהבה והסקס?
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => האישה באדום
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => האישה באדום
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => האישה באדום: למה הצבע האדום גורם לנשים להיראות חושניות?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => הרבה מאוד מילים נשפכו על הקשר שבין חושניות לצבע האדום וכמעט כל דבר שנאמר ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה - הכל נכון. אז מדוע הפך הצבע הלוהט לסמל האהבה והסקס?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 245
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1439
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2017/01/בוניטה-דה-מאס-מחיר-חזיה-389שח-מחיר-מחטב-199שח-צילום-דודי-חסון-1.jpg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 245
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => האישה באדום: למה הצבע האדום גורם לנשים להיראות חושניות?
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => הרבה מאוד מילים נשפכו על הקשר שבין חושניות לצבע האדום וכמעט כל דבר שנאמר ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה - הכל נכון. אז מדוע הפך הצבע הלוהט לסמל האהבה והסקס?
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => האישה באדום
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => האישה באדום: למה הצבע האדום גורם לנשים להיראות חושניות?
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון / הרבה מאוד מילים נשפכו על הקשר שבין חושניות לצבע האדום וכמעט כל דבר שנאמר ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה - הכל נכון. אז מדוע הפך הצבע הלוהט לסמל האהבה והסקס?
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
צילום: דודי חסון

האישה באדום: למה הצבע האדום גורם לנשים להיראות חושניות?

שתפו

הרבה מאוד מילים נשפכו על הקשר שבין חושניות לצבע האדום וכמעט כל דבר שנאמר ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה – הכל נכון. אז מדוע הפך הצבע הלוהט לסמל האהבה והסקס?

באמצע חודש פברואר יציין העולם את  ה-Valentine's Day. ה"וולנטיין" הוא יום ציון לזכרו של ולנטינוס הקדוש, שלפי האגדה השיא זוג צעיר בניגוד לפקודת הקיסר ברומא ועקב כך הוצא להורג. לפני מותו הוא שהה בבית כלא, שם התחבר עם בת הסוהר. בטרם מותו כתב לה מכתבים ועליהם נהג לחתום בצבע אדום "שלך, ולנטייין". סיפור האהבה הזה הפך לסמל ועם השנים הפך התאריך לחג אהבה וצבע חתימתו לזה המקושר לאהבה. למעשה האדום משויך תדיר גם למין ולסקס. כך למשל רובע האורות האדומים הוא רובע סקס. שושנים אדומות הן סימן לרומנטיקה. ובל נשכח ליפסטיק אדום, יין אדום ולק אדום. "האישה באדום" היא מושא תאווה ידוע בסרטים ובפזמונים והתרגשות מינית כשלעצמה מלווה תדיר באדמומיות יתרה באזורים הארוגניים, ובסומק בפנים.

צילום באדיבות המאפרת נטע תוהמי
צילום באדיבות המאפרת נטע תוהמי

אז מה יש בצבע האדום שגורם לגברים ולנשים כאחד להימשך אליו?

מחקר של פרופסור אנדרו אליוט מאוקטובר 2008 שפורסם ב-Journal of Personality and Social Psychology מטעם אוניברסיטת רוצ'סטר, מצא שגברים נמשכים לאדום, בלי שהם מודעים לכך, אפילו אם לא תמיד הם סברו שהנשים הללו פקחיות או חביבות יותר. במחקרו נתבקשו הגברים להתבונן בתמונות של נשים שמוסגרו במסגרות בצבעים שונים תוך שהם נדרשים לקבוע עד כמה יפה לדעתם האשה שבתמונה. באופן תמוה כל הגברים העדיפו את הנשים שתמונתן הייתה ממוסגרת באדום וזאת למרות שבתמונות עם המסגרות בעלות הצבעים האחרים כיכבו בדיוק אותן נשים. שנתיים מאוחר יותר ביצע אליוט את אותו המחקר, הפעם על נשים וגם הפעם נמצא כי נשים נמשכות יותר לגברים באדום. גבר באדום נתפס אצל נשים כנחשק יותר, מושך יותר ובעל עוצמה וגבריות.

"הצבע הנו הדבר הראשון שמוחנו קולט עוד הרבה לפני צורה וקול", קובעת מירב דמרי מעצבת פנים המתמחה בעולם הצבע. " לתדר של צבע יש משמעות עצומה – והתדר של הצבע האדום הנו הנמוך ביותר (625-740 נ"מ גל איטי יותר) ולכן יש בו משהוא מזמין יותר. על זה יש להוסיף את העובדה שמדובר בצבע החם ודינמי ביותר, בעל נוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה, כזה הגורם לפעולה ומעורר תאבון ולכן לא מפתיע שנשים נראות חושניות, נחשקות ובעלות נוכחות דומיננטית בלובשן אדום. אם להתייחס למין האנושי כחלק בלתי נפרד מהטבע , נראה כי אבולוציונית אנו מחכים בעלי חיים המשתמשים בגופם בצבע האדום למטרות חיזור, חרקים להפרייה, ואחרים משתמשים בהם כאותות אזהרה ולסימון טריטוריה".

חוקר המוח וילאיאנור רמצ'נדרן מאוניברסיטת קליפורניה טוען שמוחם של אבותינו הקדמונים תוכנת לחפש את הצבע האדום ולקשר אותו עם תגמול והנאה, כיוון שבזמן שיטוטיהם ביערות על מנת לחפש מזון, כאשר נמצא פרי או מזון אחר בצבע אדום, הוא היה טוב וסיפק להם הנאה. שריל קירשנבאום מאוניברסיטת אוסטין, מביאה בספרה "מדעי הנישוק" ממצאים פסיכולוגים לפיהם עצם ההסתכלות בצבע האדום מזרזת את קצב הלב ומאיצה את הדופק, ובכך גורמת לנו להרגיש מרוגשים או חסרי נשימה, ואילו סטיב ג'י יאנג, חוקר מאוניברסיטת ניו יורק, כתב מאמר לכתב עת העוסק בסוציולוגיה בו התייחס לשאלה למה בגדים אדומים גורמים לנשים להיראות יותר מושכות?  "נתונים שגילינו מצביעים על כך שלצבעים יש השפעה ממשית על יצר האדם להזדווג. כאשר נשים מתרגשות, הן מאדימות בלחיים, בצוואר ובחזה". "האיברים האנטומיים של האישה משופעים בכלי דם", מציינת ויקי דור העוסקת ביעוץ אישי-זוגי-מיני. "כשאישה מגורה, יש זרימת דם מואצת לאיזורים אלה, מה שהופך את הנרתיק החיצוני והפנימי (השפתיים התחתונות) לאדום בוהק.  הגבר שרואה זאת, מתגרה מאד ובתת המודע שלו המראה הזה מעלה קונוטציה מיידית של האיבר הנשים הסמוק מגירוי". לדבריו של יאנג, נשים יעדיפו ללבוש אדום כשהן צריכות לפגוש גבר שנחשב בעיניהן למושך. "גברים הטרוסקסואלים רגישים לאדום כשהוא מונח על אישה. אחרי בחינה של צבעים רבים, מצאנו שנשים שצולמו על רקע אדום או בבגדים אדומים, נמצאו אטרקטיביות יותר מאחרות", סיכם החוקר.

ואכן בגדול, נדמה שגברים רואים "אישה באדום" כמאותתת מוכנות לסקס. מוכנות נשית לסקס היא אטרקטיבית לגברים, בין היתר כיוון שהיא מצב נחשק אך נדיר למדי בחיי הגבר הממוצע. נטיית הגברים לראות בלבוש נשי אדום איתות מיני איננה אקראית או מופרכת לחלוטין. אנדרו אליוט ואדם פאזדה, במחקר אינטרנט שפורסם לאחרונה, הראו שנשים, בצילומי הפרופיל שלהן, לבשו אדום בתכיפות יתרה באתרי סטוצים בהשוואה לאתרי חתונה. באתרי הכרויות ככלל, נשים שהביעו עניין בסקס מזדמן בחרו להציג עצמן לבושות אדום בתכיפות רבה יותר מנשים שהביעו עניין רק ביחסים רציניים. "מתוך מחקרים שונים עולה תמונה מעניינת לפיה הצבע האדום מהווה איתות מיני ייחודי. נשים, כך עולה, נמשכות לאדום גברי מתוך שהן משייכות את הצבע ל"אלפאיות" גברית ולסטאטוס חברתי גבוה. גברים נמשכים אל אישה באדום מתוך שהם משייכים את הצבע לזמינות מינית נשית", אומר ד"ר נעם שפנצר פסיכולוג קליני ופרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת אוטרביין, אוהיו.

ביגוד סקסי של בוניטה דה מאס. צילום דודי חסון
ביגוד סקסי של בוניטה דה מאס. צילום דודי חסון

השפעות משמעותיות לנושא זה נחשפו בשני מחקרים נוספים. האחד פורסם בטלגרף הבריטי ובוצע עבור כתב העת הבינלאומי של תעשיית התיירות, לפיו מלצריות שלובשות אדום עשויות לקבל עד 26 אחוזים יותר טיפים ממה שהיו מקבלות אם היו יוצאות לעבודה עם צבעים אחרים, אבל רק בזכות לקוחות ממין זכר והשני של אוניברסיטת מנצ'סטר, שמצא כי גברים הכי נמשכים לנשים עם ליפסטיק אדום. שפתיים אדומות מסתבר יוצרות אפקט של מחשוף עז, וזה אפילו מדעי, שכן במחקר האמור, ביקשו החוקרים מ-50 גברים להתבונן במבחר תמונות של נשים, כאשר לשליש מהן היה אודם אדום, לשליש השני אודם ורוד והשליש האחרון הלך על המראה הטבעי ונותר נטול כל ליפסטיק. החוקרים עקבו אחר תנועות העיניים של הנבחנים, ומצאו כי תמונותיהן של נשים שצולמו עם אודם אדום זכו לזמן הבהייה הארוך ביותר עם 7.3 שניות בממוצע, בעלות האודם הורוד הגיעו למקום השני כשגברים התעכבו במשך 6.7 שניות בממוצע על תמונותיהן, ואילו תמונותיהן של הנשים הטבעיות זכו לזמן הבהייה הנמוך ביותר עם 2.2 שניות בלבד. "אם נשאל את רוב הגברים, סביר להניח שהם יענו שהם מעדיפים את הנשים שלהן טבעיות, ובכל זאת – תוצאות מחקרים שונים מוכיחות אחרת", אומר גורו המייקאפ בועז שטיין. "הרבה מאוד מילים נשפכו על השפתיים האדומות במשך השנים, וכמעט כל דבר שאגיד עליהן ייחשב לקלישאה. אבל כמו כל קלישאה – הכל נכון. משחר ההיסטוריה מקושר הצבע האדום לתכונות כמו אסרטיביות, מוחצנות, מנהיגות ועצמאות. הצבע האדום נחשב כמגביר את קצב חילוף החומרים ומעלה את פעילות הלב, ממריץ את זרימת הדם ובעיקר – מעורר את התשוקה והיצר המיני של האדם. ככלל ניתן לומר כי אישה שתחפוץ בנוכחות שתמשוך תשומת לב תבחר לרוב ובאופן אינטואיטיבי בשימוש בשפתון אדום. כמאפר אין לי ספק כי בחירה בשפתון שכזה  לא תותיר את מראה האיפור במקומו  ולכן, כשאני נדרש לספק למתאפרת מראה כובש עם הרבה גלאם – סביר שהשפתון האדום תהיה הבחירה האולטימטיבית גם שלי כבעל מקצוע".

"האדום הוא ללא ספק הצבע המרתק ואחד היחידים שיש לו משמעויות כפולות ומנוגדות.  המשמעויות שלו משחקות על פרדוקסים, ממש כמו במשחק האהבה: הוא מעורר רגשות של תשוקה ובמרבית הפעמים הוא מתקשר לרגשות שהם בסתירה מוחלטת האחד לשני, אך עולים על פני השטח לעיתים באותה העת:  אהבה מול כעס, חושניות מול מיניות, להט מול איסור", קובע גנאדי נמירובסקי – מומחה בהליכים של עיבוי שפתיים ברשת 'פרופורציה'. "מדובר בצבע מעורר רגשות,  כזה שלא מותיר אף אחד אדיש למראהו ומכאן כוחו. בנוסף הצבע מתחבר למראה נשי וחושני ששיא תפארתו בשפתיים בשרניות, חושניות אדומות כשושנים. סופרים ומשוררים רבים ידעו לבטא זאת היטב ביצירותיהם לאורך השנים. בגרסה המודרנית, כוכבות הוליווד ובנות משפחת קרדשיאן ג'נר עושות את השירות הטוב ביותר  בכך שהן מעניקות לאישיות שלהן משמעות של תשוקה וחושניות באמצעות מראה שפתיים, בולט חושני ולרוב אדום – מראה ששולט כיום בדרישה לעיצוב שפתיים".

גם תעשיית הלק הציבה את האדום בראשה. ענף הלק העולמי מדווח כי 20 אחוזים מכלל בקבוקי הלק הנדרשים מדי חודש הם לקים המשתייכים לקשת הגוונים האדומה. למה זה קורה?  "אין ספק כי האדום פופולארי ללא כל קשר לטרנדים האופנתיים המתחלפים מעונה לעונה. להבנתי, הבחירה בגוון האדום והעדפתו על פני צבעים אחרים בקרב שני המגדרים מבוססת על משיכה מינית נרכשת. ייתכן שלאורך הדורות החברה לימדה אותנו לקשר בין הצבע האדום לסממנים מיניים וכך נשתרש הצבע כמי שעשוי להעיד על חושניותה ונשיותה של השתמשת בו, אולם חוקרים רבים סבורים שהמשיכה של גברים ונשים כאחד ללק בגוון אדום נובעת דווקא מתכנותים מוחיים וביולוגים קודמים ולא רק מהשפעות חברתיות. כך או אחרת אין ספק כי מבין כל קשת גווני הלק זה האדום אוחז בציפורניו במיקומו הגבוה כמי שנחשב לצבע הלק המועדף ביותר", מסכמת אמי טווואס – המנהלת המקצועית בחברת CND.

לסיכום מוסיף ד"ר שפנצר, שלא יהיה זה נכון להקיש מן הממצאים השונים שהוזכרו שאישה לבושה אדום היא בהכרח זמינה או מעוניינת במין, כפי שלא ניתן ולא ראוי להסיק שגבר בעניבה אדומה הוא בהכרח בוס עשיר. לדבריו יש סיבות רבות, שאינן קשורות בסקס, מדוע מישהו או מישהי מחליטים ללבוש אדום (או לא). אולי זה פשוט יפה, אולי זה לא אופנתי העונה, אולי זו החולצה הנקייה היחידה שנמצאה בארון.  "מותר (בזהירות) להסיק מן הממצאים שהצבע האדום מתקשר בתת התודעה האנושית למיניות, ומשמש מתוך כך מגבר משיכה מובהק, ייחודי, וככל הנראה בעל שורשים ביולוגיים. מעבר לערכו האסתטי, לצבע האדום גם ערך פסיכולוגי, ויש לו פוטנציאל להשפיע על התנהגותנו ועל תחושותינו המיניות".

אז, איזו הופעה את מתכננת לדפוק בוולנטיין הקרוב?

כתבה מעניינת:

צילום להמחשה פריפיק

שאיבת שומן בלייזר: האם זה מתאים לך?

שתפומערכת פורטל זהר.נט שאיבת שומן בלייזר אינה מהווה פתרון קסם לעודף משקל וחלופה להרזיה באמצעות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *