Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1606731967:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 42200
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | החוקרות של כרמיאל | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אנשים | קורונה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => חקירות אפידמיולוגיות
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => החוקרות של כרמיאל | חקירות אפידמיולוגיות | קורונה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => אלה 5 הנשים שאחראיות על ביצוע החקירות האפידמיולוגיות בעיר. הצצה מיוחדת אל היחידה החדשה שהוקמה בימי הקורונה בעירייה | קורונה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 58
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 696
        )

)
חוקרות אפידמיולוגיות צילום דוברות עיריית כרמיאל
צילום דוברות עיריית כרמיאל

החוקרות של כרמיאל

שתפו

אלה 5 הנשים שאחראיות על ביצוע החקירות האפידמיולוגיות בעיר. הצצה מיוחדת אל היחידה החדשה שהוקמה בימי הקורונה בעירייה

מערכת פורטל זהר.נט

נגיף הקורונה הגיע אלינו לפני יותר משמונה חודשים. מתחילת המשבר הבינו במשרד הבריאות כי החקירות האפדימיולוגיות הן תחום מרכזי שנועד לעצור את שרשרת ההדבקה. מדובר בחקירות שמבצעים לאנשים שנמצאו חיוביים לקורונה במטרה לענות על כמה שאלות פשוטות: מתי נחשפו לנגיף, ממי נדבקו ואיפה הם ביקרו מאז שנחשפו – במטרה להתריע בפני אנשים נוספים שנחשפו כדי שיכנסו לבידוד בית.

הקורונה תפסה את המדינה בהפתעה ומיד נוצר חוסר גדול של חוקרות אפידמיולוגיות. אחיות רבות הוסבו לתפקיד אך למרות זאת עדיין לא הצליחו לעמוד בקצב החקירות. עם כניסתו של פרופסור רוני גמזו לתפקיד הפרוייקטור הלאומי הוחלט להקים מערך חקירות בפיקוד העורף ובשלטון המקומי.

כאן בכרמיאל, זיהה ראש העיר את הצורך בתגבור החקירות האפידמיולוגיות וכבר בחודש מאי התחילו לבצע חקירות בעיר. לדבריו, ״כבר בהתחלה הבנו שאנחנו חייבים להתערב בסוגיה הבעייתית הזאת. הפעלתי עובדי עירייה כדי לסייע לציבור בבניית רשת המפגשים וכך לצמצם את שרשרת ההדבקה. אני שמח שלקחנו את האחריות למרות שזה לא היה בסמכותנו. החקירות הן נדבך חשוב בהפיכת כרמיאל כעיר אדומה״.

למרות אישורו של גמזו, במשרד הבריאות היו גורמים שלא שחררו בקלות את העברת הסמכויות לעירייה אך לאחר התעקשות מקומית, מונו לבסוף 5 חוקרות כרמיאליות: לימור אוזן – מנהלת היחידה האסטרטגית, יפה רז – מנהלת אגף קהילה ופניות הציבור, תמי זוזל – מנהלת הרכש, סיגל לוצקי – מנהלת ישובית של הרשות הלאומית למניעת אלימות, סמים ואלכוהול ומריאנה זבין – מזכירת הרכש. חמש החוקרות מקבלות יום-יום פניות ממשרד הבריאות ומן הציבור ופועלות בהתאם להכשרה שעברו.

לימור אוזן מספרת כי חלק גדול מהנחקרים חוששים לשתף פעולה עם החוקרות: "הדבר הראשון בשיחה זה רגישות, דרישה בשלום המאומת ויצירת אמון. יש אנשים שממש פוחדים, המומים מהבשורה וחוששים לפגוע באחרים ולא תמיד מודעים למשמעות שיתוף הפעולה וכאן נדרשת מאיתנו הרבה רגישות והקשבה. אנשים לא תמיד מודעים עד כמה חשוב למסור לנו את כל המידע. באחת החקירות נאמר לנו שהמאומת היה במסעדה רק עם בת זוגו, לאחר בדיקה עם המסעדה הבנו שהיו איתם עוד 8 אנשים. שמונה אנשים, בקבוצת סיכון, שצריכים להיכנס לבידוד וללא חקירה מעמיקה היו ממשיכים להסתובב בציבור ואף לסכן אחרים"

תמי זוזל: ״חקירה מעמיקה לוקחת כמה שעות טובות עד שמצליחים לנתח את כל המגעים. צריך הרבה סבלנות. יש כאלה שמתביישים שבגללם אנשים אחרים נדבקו או נכנסו לבידוד, חשוב להסביר להם שאין כאן אשמים, אלא ישנה סיטואציה בעייתית שכל עם ישראל וכל העולם כולו חווים״.

היכנסו לסיפורים אישיים מרתקים נוספים:

בנוסף לצוות החוקרות מפעילה העירייה עוד מספר צוותים: צוות בהובלת מינהל השירותים החברתיים מתקשר לכל המבודדים והחולים ונותן להם מענה ריגשי ואישי. בכל יום מתקשרים למבודדים ומשוחחים איתם ומוודאים על צרכים ועונים לשאלות; צוות פקחים שמוודא שכל מי שצריך להיות בבידוד אכן נמצא בבידוד – זהו צוות של ארבעה עובדים שהוסבו לטובת המשימה. הם מתקשרים ואף מגיעים לבקר בבתי המגורים כדי לוודא שהמבודדים אכן נשארים בבית. במידת הצורך הם מפעילים את המשטרה לצורך אכיפה וקנסות; צוות נוסף בלשכת ראש העיר לטיפול בילדים מבודדים וחיילים – כל ילד מבודד בעיר שדיווח על הבידוד מקבל ערכה משחקים וממתקים לדלת הבית; צוות מטלפנים לאזרחים ותיקים וקשישים – בכרמיאל קרוב ל-10,000 בני 65 ומעלה הנמצאים בקבוצת הסיכון המרכזית. צוות מינהל השירותים החברתיים ביחד עם עובדי עירייה נוספים מתקשרים לכולם ודואגים לצרכים שלהם; צוות למתן שירותים למבודדים בבית – צוות שמבצע פעולות רכישת תרופות, קניות, פינוי אשפה ועוד; צוות יציאה למלוניות – צוות בראשות שסגן ראש העיר פנחס סירוקה לעידוד יציאת משפחות למלוניות ותיאום מול פיקוד העורף. כל הצוותים האלה מייצרים מענה כולל ומעטפת לבעיית המבודדים והחולים וקטיעת שרשרת ההדבקה בעיר.

״מתחילת המשבר הבנתי שאנחנו לבד ורק אנחנו נדאג לתושבים שלנו״ אומר משה קונינסקי. ״ולכן התחלנו לבצע מבלי לחכות שמישהו יעביר לנו סמכויות. אני בטוח שכמוני ראשי ראשויות רבים עשו כך והיום כולם כבר מדברים על העברת הסמכויות לשלטון המקומי כי אנחנו יודעים בדיוק מה צריכים התושבים שלנו ואנחנו יודעים איך לתת להם את השירות הטוב ביותר״.

צילומים: דוברות עיריית כרמיאל

כתבה מעניינת:

ד"ר בוריס בוגומילסקי

החיים בחברה מגוונת ומורכבת

שתפוד"ר בוריס בוגומילסקי, פסיכיאטר מומחה מכרמיאל, מנתח את הגורמים שמעלים לנו את מפלס החרדה, הלחץ …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *