לנהגים כבר נמאס מהעומס הבלתי נסבל בכבישים וזמן הנסיעה רק הולך ומתארך. האם בכל אפשר למצוא פיתרון לבעיה? העירייה: הנושא ידוע ומטופל
מאת גיל דובריש
אם יש משהו שבאמת עולה לנהגים הכרמיאלים על העצבים, אלה הפקקים בשעות העומס. איזה נהג בעיר לא מכיר מקרוב את העומסים בכבישי אזור התעשייה או ביציאות מכרמיאל?
״תנסה להגיע מביג לשכונת רבין בשעות הצוהריים ולקראת הערב״ מספר לנו נ׳, תושב ותיק בעיר שמעדיף לא לפרסם את שמו. ״מה שקורה בכבישים בכרמיאל זו קטסטרופה! הגענו למצב שבשעות העומס כמו בצוהריים ואחרי הצוהריים אנחנו תקועים 30-40 דקות בכביש החרושת, ביחד עם עוד עשרות נהגים עצבניים, כועסים, ממורמרים. זה בלתי נסבל! במקום נסיעה של 10 דקות מקסימום, מגיעים הביתה כמעט אחרי שעה, זה נראה הגיוני?״.
מאשה, שנוסעת מדי יום הלוך וחזור למקום עבודתה באזור התעשיה מספרת: ״פעם לא היה צריך להתכונן יותר מדי לנסיעה, נכנסים לאוטו ומגיעים הביתה בסוף יום העבודה תוך כמה דקות. בשנים האחרונות המצב ממש החמיר, אני נתקעת המון זמן על הכביש ומגיעה באיחור, מזל שיש ילדים גדולים ולא דחוף לחזור הביתה, אבל זה מתסכל״.
נהג מונית ותיק שאיתו שוחחנו אומר כי הבעיות קיימות בצמתים מרכזיים בעיר, בשעות שונות: ״בבקרים, כשמתקיימים לימודים בבתי הספר יש פקקים ברבין, אתה מחכה רבע שעה ביציאה מהשכונה עד שאתה מגיע לכיכר האבן ורק שם מתחיל העומס להשתחרר. בשעות אחרי הצוהריים יש עומס כבד בשדרות נשיאי ישראל באזור כיכר האיריסים, ליד קניון לב כרמיאל, בגלל שהולכי רגל חוצים במעבר חצייה שאין בו רמזור – אז אתה רואה רכב אחד עובר, הבא אחריו כבר עוצר בגלל הולכי הרגל ואז עוד 2-3 מכוניות עוברות ושוב הולכי רגל עוצרים את התנועה. לא מבין למה אין רמזור בצד הזה?״
על הנסיעה באזור התעשייה מוסיף נהג המונית: ״הלחץ מתחיל כבר בשעות הבוקר כשאנשים יוצאים למתחמי הקניות באזור התעשייה. אחרי זה המצב נרגע אבל אחרי צוהריים, החל משעה 3-4 בערך ועד לשעה 6-7 מתחיל הסיוט האמיתי, כשאנשים יוצאים הביתה מהעבודה, יש הסעות שמחזירות פועלים ואנשים שמגיעים לעשות קניות. בשעות כאלה יש עומס מאזור ביג ועד לתחנת הרכבת, לוקח בערך חצי שעה להגיע מביג לרבין – ואני לא מדבר על פקקים שמתרחשים בזמן שיש תאונת דרכים, אז זה כבר באמת בלתי נסבל, אתה יכול לשבת כמעט שעה בכביש. גם אין שום דרך חלופית כי בשעות העומס יש הרבה לחץ בכביש עוקף תעשייה ועל היציאה לכביש 85 אין מה לדבר, כולם תקועים ברמזורים ביציאות. הלחץ בכביש החרושת משתחרר רק אחרי שעוברים את הצומת של תחנת הרכבת״.
תושבים נוספים שאיתם דיברנו חוזרים על אותם הדברים: כולם מביעים תסכול מהעומסים הבלתי נסבלים בצמתים בשעות הלחץ. כשביקשנו לשמוע פתרונות מעשיים הם לא ידעו מה לומר מלבד שיפור תשתיות קיימות. אחד מהם הציע להציב שוטרים שיכווינו את התנועה בצמתים המרכזיים בשעות העומס.
מעיריית כרמיאל נמסר בתגובה: ״נושא עומסי התנועה ברחוב החרושת, בכניסה הראשית לעיר ובכניסה מאיזור ביג מוכרים ומטופלים ע״י העירייה. עם החזרה משגרת הקורונה הבעיה החריפה באופן משמעותי לנוכח העובדה שתושבים רבים לא חזרו לנסוע בתחבורה הציבורית, דבר שמעלה את עומס כלי הרכב בעיר״.
״העירייה מקדמת מספר פתרונות:
* אישור תוכנית מחלפים בכניסות לעיר והוספה כניסה נוספת ממזרח.
* תכנון כניסה נוספת לעיר ישירות לשכונת רבין מכיוון כביש משגב כרמיאל.
* הצבת שוטרים להכוונת תנועה בצמתים ראשיים.
* הוספת כניסה למתחם גם העיר מכיוון רחוב היוצרים.
* תכנות רמזורים מחודש על צער החרושת.
* טיפול מול נתיבי ישראל על שינוי ברמזור הכניסה הראשית לכרמיאל.
*בימים אלה החלה העירייה בביצוע יציאה נוספת מגן העיר שתקל באופן משמעותי.
פעולות אלו לצד חיזוק תוכנית עבודה לתחבורה ציבורית יעילה בעיר יסייעו בהתמודדות עם אתגרי התנועה״.