היכולת להבין את רזי ההצלחה בעסקים מאפשרת לנו כבר בתהליך פתיחת עסק חדש לפעול ולהבטיח חלק מהצלחתנו העסקית, תוך זינוק מיידי ומהיר בצמיחת העסק.
לפתיחת עסק חדש נדרשים לא מעט היערכויות, הכנות ופעילויות, שכמובן לא אוכל לסקור את כולן במאמר זה אבל אנסה לגעת בעיקריות המבטיחות הקמת עסק בצורה חלקה יחסית.
כיזם שבא לפתוח עסק חשוב שתבוא מגובש עם עצמך והשותפים לעסק לגבי מהותו של העסק תוך השלמה ומוכנות אישית, מנטאלית, כלכלית וגם פיזית- גיבוש זה הינו הבסיס שעליו בונים את שאר התוכנית העסקית, מתוך הבנה שעצם ההיערכות המקדימה תאפשר:
- השגת יעדים ומטרות באופן עקבי כבר בתחילת הדרך.
- עבודה מסודרת הן בהיבט הניהולי והן בהיבט התפעולי המבטיחה הצלחה בעסקים, במיוחד כאשר מקימים עסק עם מספר שותפים.
- יכולת מיתוג ומיצוב של העסק באופן מהיר יחסית.
- שיווק מוכוון מטרה
- ניצול יעיל של התקציבים הפיננסים הקיימים בעסק.
- חיבור הסביבה הקרובה (משפחה וחברים) לצפוי להתרחש בתקופה הראשונה של העסק- הורדת לחצים, קבלת גיבוי וחיזוקים.
מגוון הנושאים/פעילויות/הכנות שיש לתת להן את הדעת בפתיחת עסק חדש:
- תוכנית עסקית הינה הבסיס וההתנעה לקראת פתיחת עסק חדש והיא נוגעת במספר רבדים
- הרובד האסטרטגי- הגדרת חזון ויעדים, ניתוח שוק, מתחרים ולקוחות, מיתוג העסק ולבסוף המודל העסקי בכלליות.
- הרובד הנישתי- מודל שיווק ומכירות, מודל תפעולי וכמובן, המודל הפיננסי (מאזן, דו"ח רווח והפסד, נק' איזון וכו')
- במידה ונדרש (בהתאם לעסק וההון העצמי הקיים) מבוצע גם תהליך של פניה לקרנות לקבלת סיוע/הלוואה כך שניתן יהיה לפתוח את העסק עם הון ראשוני, ובנוסף חשוב לדעת מה הן מקורות ההכנסה לתקופה הקרובה (במיוחד כשיש משפחה וחובות)
- הגדרת תוכנית עבודה/פעילות (יכולה להיות חלק מהתוכנית העסקית), שבה מגדירים מתי מבצעים כל דבר בצורה מפורטת עם יעדי זמן- אם לא עושים זאת הדברים נמרחים ואז אנחנו "אלופים בתירוצים"
- תכנון פיננסי- למרות שתכנון פיננסי הינו חלק מהתוכנית העסקית חשוב לי להדגיש זאת בנפרד
- יש לבצע תכנון והתכנות פיננסית מעמיקה וצפויה לשנים הקרובות
- כדי לקבל הלוואות/קרנות וכו חלק זה הוא מהותי ביותר ובא להראות כי אכן יש היתכנות כלכלית לעסק שלכם- אם אין לא תוכלו לקבל הלוואות ולא משנה מאיזה גורם (רשמי כמובן)
- הניתוח כולל מגוון נושאים שהעיקריים בהם: דו"ח רו"ה, מאזן, תזמ"ז, נקודת איזון. הדוחות האלו הינם דוחות צפויים ומבוססים על הערכה די קרובה למציאות.
- היערכות שיווקית
- יש להגדיר מה שיטות השיווק השונות- חשוב והכרחי להשתמש בתמהיל של שיטות בהתאם לניתוח שנעשה בתוכנית העסקית- שיווק באינטרנט (פייסבוק/אתר/וידאו וכו), פרסום מקומי/ארצי, שיתופי פעולה, קבוצות נטוורקינג (BNI וכו) ועוד…
- יש להגדר תקציב ולו"ז מדוייק לכל דבר כך שכל התמהיל ישתלב אחד בשני ויעצים את השיווק כמערכת אחת.
- היערכות תפעולית (בהתאם למה שנדרש)
- התקשרות עם ספקים.
- רכש ציוד
- רכב לשימוש בעסק
- הגדרת מקום- מחשבה על השפעה בהיבט הלקוחות, בהיבט העלויות וכו'
- ניהול חשבון בבנק- חיבור הבנק לסוגיה זו הינו קריטי ביותר. לא כדאי שתמצא עצמך עם מחוייבויות וחובות, והבנק יהיה מופתע ויסגור לך את ברז האשראי.
- טיפול בנושאי בירוקרטיה מול הרשויות (עירייה וכו' בהתאם לנדרש לסוג העסק)
- התייעצות עם גורמי מקצוע כגון:
- יועץ עסקי המבין בכל נדבכי ההיערכות השונים הרשומים לעיל
- רו"ח- היבטים ושיקולי מיסוי.
- עו"ד- אם ישנן הגבלות ומגבלות בתחום העיסוק (אולמות אירוע וכו')
- ועוד…
כפי שניתן לראות הדברים הם רבים אך ניתנים לביצוע-
מאמר זה הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ עסקי מלא ומקיף.
רז טישלר, יועץ עסקי
מנכ"ל רזי ההצלחה בעסקים