Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1580145877:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 36592
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | יש לכם הורים מתבגרים? הקור מסוכן יותר לקשישים | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => משפחה פלוס |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => קשישים
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% הקור מסוכן יותר לקשישים
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => גל הקור והגשם מסכן את בריאותם של הקשישים וחשוב לנקוט אמצעי זהירות, מומלץ לבקר קרובים קשישים, לדאוג לתזונה נכונה, חימום מתאים ובטיחותי ועוד
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2681
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 481
        )

)
קשיש בחורף צילום אילוסטרציה PixaBay
צילום אילוסטרציה PixaBay

הקור מסוכן יותר לקשישים

שתפו

גל הקור והגשם מסכן את בריאותם של הקשישים וחשוב לנקוט אמצעי זהירות, כך מתריעה ד"ר אפרת גיל, מנהלת השירות הגריאטרי של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי. מומלץ לבקר קרובים קשישים, לדאוג לתזונה נכונה, חימום מתאים ובטיחותי ועוד

מערכת פורטל זהר.נט

גל הקור, מלווה בגשמים ורוחות, מסוכן במיוחד לקשישים. בחורף מתרבים המקרים המצערים שבהם אנשים בגיל השלישי נפגעים מהיפותרמיה ותופעות נוספות.

הירידה ברזרבה במערכות הגוף השונות שמאפיינת את הזיקנה, חושפת אנשים בגילים מבוגרים לסכנות בעונת החורף, והשנה אף יותר מבעבר לאור התנאים הקיצוניים. ד"ר אפרת גיל, מנהלת הגריאטריה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מסבירה כי ״הסיבות לסכנה רבות: ראשית, הזדקנות מערכת העצבים מתבטאת גם בפגיעה ביכולת לחוש קור ובהתאם באפשרותו של הגוף להתגונן מפניו. היכולת לכווץ כלי הדם היקפיים כתגובה לקור ועוצמת הצמרמורת  ירודות בזקנים ולכן הם פגיעים יותר לנזקי קור. אכן, מרבית המטופלים המגיעים לחדרי המיון בשל היפותרמיה (תת חום) הם זקנים. הסכנה גוברת במצב בו בנוסף לשינויים הפיזיולוגיים החלים בגופו, סובל הזקן גם מירידה קוגניטיבית ופגיעה בתפקוד וכתוצאה מכך הוא לעתים אינו מודע לסכנה הכרוכה בחשיפה לקור ואינו מתארגן כראוי על ידי חימום הבית ולבישת בגדים מתאימים. זאת עוד ללא קשר למצוקה הכלכלית ממנה סובלים חלק מהקשישים שמהווה חסם נוסף מפני התגוננות ראויה מפני הקור״.

סכנות נוספות קשורות בשימוש לא נכון בתנור: החל מישיבה בצמוד אליו, שגורמת לא פעם כוויות, או חלילה דליקה, שיכחה שיש לכבות את תנור החימום ותחזוקה לקויה של מכשירי החימום, שעלולה להסתיים בקצר או שריפה. קשישים רבים נמנעים גם מלפתוח חלונות בחורף בשל החשש מהקור והן כדי למנוע את בריחת החום ולחסוך בהוצאות על חימום. התנהגות זו חושפת אותם לסיכון גבוה יותר לחלות כי חימום יתר וחדר בלתי מאוורר עלולים לגרום לנמנום וחוסר תזוזה, הגורמים פגיעה נוספת בערנותם ובתפקודם.

למצב התזונתי, מציין צוות הגריאטריה של כללית, יש תפקיד חשוב בהגנה מפני הקור. קשישים רזים חשופים יותר מאחרים לפגיעות קור. קשישים ישראלים רבים סובלים מתזונה לקויה, כי הם מתקשים להכין לעצמם אוכל מזין וחם. כאשר לירידה הקוגניטיבית והתפקודית מתלווה מצוקה כלכלית שעימה מתמודדים רבים מהקשישים, הרי שעשויה לחול החמרה של ממש במצבם בחודשי החורף.

תופעה נוספת שצוות היחידה הגריאטרית נתקל בה לעתים, היא הפניה לשתייה חריפה בניסיון להתחמם. זו בחירה מסוכנת, כי התגובה הראשונה היא אכן תחושה נעימה של התפשטות חום בגוף, אך בהמשך הפגיעות לקור גוברת. שילוב של אלכוהול עם תרופות בשימוש קבוע ובעיקר עם תרופות שינה, עלול להיות הרסני.

לכל אלה מצטרפת הסכנה של סיבוכי השפעת ודלקת ריאות. כאמור, אנשים מבוגרים, גם אם הם בריאים, פגיעים יותר למחלות, בשל אותה ירידה ברזרבה בכל מערכות הגוף. משמעותה של הירידה הזו ברזרבה היא שגם אם בתנאים רגילים התפקוד מספק, הגוף  עלול שלא לעמוד באתגר של תנאים קיצוניים. דוגמה לכך הן הריאות שהנפח שלהן קטן, או הכליות שמתפקדות פחות. בתנאים רגילים, למרות הירידה בפעילות המערכות, התפקוד מספק את הצרכים, אך כשנוספת מתקפת וירוסים, כשהחום עולה והחולשה מתגברת, יש ביטוי לירידה ברזרבה והשפעת עלולה להסתבך בכישלון של מערכות גוף שונות. השלכות נוספת של שפעת בקשישים קשורה לירידה ברזרבה התפקודית: כדוגמה, אנו פוגשים באנשים בני 80 ויותר שהתניידו, גם אם בקושי רב, עם מקל הליכה אך בעקבות שפעת שהחלישה אותם, חדלו לגמרי ללכת. סכנה נוספת לנכות בשל נזקי החורף היא ריבוי מקרי נפילות ושברים, בעיקר של פרק הירך המהווים גורם עקיף לתמותה בהמשך, בשל המדרכות הרטובות מגשם.

לבסוף, קשישים רבים מתמודדים עם בדידות, מצב המחמיר בחודשי החורף אז הם פחות ניידים ויש להם פחות מגעים עם הסביבה, כאשר לבדידות יש השפעה משמעותית על מצבו הרגשי והבריאותי של האדם.

נוכח חשיבות הנושא, יוזם צוות הגריאטריה של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי פעולות להעלאת מודעות המטופלים הקשישים ובעיקר של בני משפחה ומלווים, אשר חשוב כי יפקדו את בית הקשיש בקביעות, יוודאו שהוא מחומם ובאופן בטיחותי, שהקשיש אכן לבוש וניזון כראוי.                                                                                                        

כתבה מעניינת:

חיסון פרבנר צילום דוברות הכללית

חיסון פרבנר: המגן החיוני מפני דלקת ריאות בכל השנה

שתפו"דלקת ריאות היא מחלה זיהומית חמורה והסיכון לחלות בה עולה עם הגיל. היא מסוכנת משום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *