Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1579783270:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 36725
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט - זהר הצפון | הרב שמעון פינטו: לתת חיים | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אנשים |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => שמעון פינטו
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% הרב שמעון פינטו: לתת חיים | צדקה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 65
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => איך הפך הרב שמעון פינטו מכרמיאל, מורה ומחנך בהכשרתו, לראש אחד מארגוני החסד והצדקה הגדולים בכרמיאל ובאזור? ראיון מלא חסד וחמלה
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1236
        )

)
הרב שמעון פינטו מתחברים לנשמה
הרב שמעון פינטו

הרב שמעון פינטו: לתת חיים

שתפו

איך הפך הרב שמעון פינטו מכרמיאל, מורה ומחנך בהכשרתו, לראש אחד מארגוני החסד והצדקה הגדולים בכרמיאל ובאזור? ראיון מלא חסד וחמלה

מאת גיל דובריש

לפני יותר משנתיים הקים הרב שמעון פינטו את ארגון מתחברים לנשמה בכרמיאל כדי לסייע לנזקקים, היום זהו אחד מארגוני החסד והצדקה הגדולים באזור.

הרב פינטו (43) תושב כרמיאל מזה כ-17 שנים, הגיע לכאן עם משפחתו מדימונה שבדרום. פינטו, ירושלמי במקור, עבר לדרום לאחר נישואיו בשל מחסור בכוח אדם בתחום החינוך. שמעון היה מחנך בחטיבת הביניים ורעייתו – גננת. אחרי 10 שנים עבר צפונה לכרמיאל, כדי להמשיך ולעסוק בחינוך. אבל תוכניות לחוד – ומציאות לחוד.

כבר בצעירותו בירושלים, התנדב פינטו למען נזקקים, טיפל בחלוקת מזון וגמ״חים. ״בירושלים יש המון ארגונים שמסייעים ועוזרים כך שלא היה מחסור במקומות שאפשר היה להתנדב בהם, בפרט בסופי השבוע ולקראת החגים״, הוא מספר.

הסיפורים המעניינים בפורטל זהר.נט:

המלחמה שהביאה לתפנית

לכרמיאל הגיע פינטו על תקן של מנהל פנימיה ועבד בישיבה של הרב הראשי של העיר, אברהם מרגלית. המפנה הדרמטי הגיע במלחמת לבנון השניה, בקיץ 2006. מי שיכול היה להרשות לעצמו, כלכלית או משפחתית, מצא את עצמו במרכז או בדרום, הרחק מטילי החיזבאללה. מי שלא מצא פתרון – נתקע במקלטים.

״אי אפשר היה לצאת, החנויות היו סגורות, הכל היה שומם. אשתי נסעה להוריי בירושלים ואני נשארתי כאן״ מתאר פינטו. ״התלוויתי לרב מרגלית, יצאנו לחלק אוכל במקלטים. בשישי היינו מחלקים חמין, סלטים, חלות, עוגות, חיתולים. זכור לי שהיו מגיעות לכאן משאיות מלאות במצרכים. אני גם הייתי כונן במד״א בזמנו, כך שהיו לי לא מעט מטלות לבצע. המלחמה נמשכה מעל חודש, וזו הייתה תקופה מסיבית. כשאתה נוגע בכל כך הרבה אנשים, אתה מתחבר אליהם. אחרי שהמלחמה נגמרה, חזרתי לעיסוקיי, אבל אנשים שפגשו אותי ברחוב, המשיכו לשאול ׳יש אוכל׳? ולאט לאט התחלתי לקבל טלפונים עם בקשות לסיוע. ואז הרעיון של העזרה החל להעסיק אותי חזק במיוחד. הבנתי שיש פה אנשים עם צרכים בעיר, התחלתי לחשוב מה עושים? אז החל המהלך של החסד, והגענו עד הלום״.

כבר יותר מ-13 שנים שהרב פינטו עוסק בתחום, במסגרת גופים שונים. לפני כשנתיים הקים את ארגון מתחברים לנשמה שפועל בתוך מתחם השופרסל לשעבר בקניון כיכר העיר.

מרכז החלוקה של מתחברים לנשמה. צילום: מתחברים לנשמה
מרכז החלוקה של מתחברים לנשמה. צילום: מתחברים לנשמה

– למה בחרת בשם הזה דווקא?

״השם מבטא חיבור. כשבן אדם פונה אליך ומבקש עזרה ועצה טובה – אם לא תתחבר למקום הכי פנימי שלו ותבין מה כואב לו, לא תוכל לתת לו עצה טובה. אם לא תתחבר אליו אתה יכול לתת לו שקית עם 9000 מוצרים אבל זה לא באמת מה שהוא צריך, הוא יזרוק חצי מזה לזבל. אתה צריך להבין מה הצרכים של אותו בן אדם. לצורך כך אנחנו גם מבקשים מכול מי שמתנדב אצלנו, לקחת איתו 4-5 סלים כדי להשאיר בפתח בתיהן של משפחות. מציק לי מאוד שאנשים עומדים בתור ומבקשים אוכל. זה לא נראה טוב, זה לא מכבד אותנו ולא מכבד את האנשים. אני לא רוצה שיעמדו בתור. בנוסף המתנדבים שלנו מכירים את המשפחות באופן אישי. עם הזמן הם יודעים מה הצרכים של המשפחות שהם עוזרים להן. יש לנו מספר יפה של מתנדבים, הם מגיעים ברכבים שלהם ואוספים 5-10 סלי מזון עד פתח הבית. מי שמגיע לכאן מקבל את הסל פה, ויש לנו כמה מאות אנשים שמגיעים בכול שבוע״.

מעל 3000 סלים בשבוע

בכול שבוע מחלק ארגון מתחברים לנשמה מזון במשקל כ-250 טון. כמות עצומה לכול הדעות. שתי משאיות שנתרמו על-ידי תורמים אנונימיים, גומאות מדי יום מאות קילומטרים במטרה להביא למחסנים בכרמיאל את התוצרת החקלאית, את המזון היבש ואת כול התרומות. במרכז החלוקה בכרמיאל אורזים את הכול בחבילות ובסלי מזון המוכנים לאיסוף.

– לכמה משפחות בכרמיאל אתם מעניקים סיוע?

״לפני כשנה התבקשנו לבצע בדיקה של הנתונים וקיבלנו סחרחורת מהמספרים, לא האמנתי שזה קורה. עמדנו על 720 בתים בעיר. זה היה לפני שנה, היום אנחנו עומדים מעל 1000 משפחות ובודדים בכרמיאל – כולם מילאו טפסים. אנחנו מוציאים מכאן יותר מ-3000 סלים בשבוע. שליש מתוכן בכרמיאל, יש מי שמגיע בסופי השבוע והם לא רשומים, הם לוקחים מכול מה שנשאר, ויש בנוסף לכך עוד כ-2000 משפחות מנהריה, עכו, מעלות, טירת הכרמל, קרית אתא, צפת. רשויות מחוץ לכרמיאל פונות אלינו ומבקשות עזרה ואנחנו נרתמים לעניין, אבל בראש ובראשונה אנחנו מקפידים לעזור לכרמיאלים, משום שעניי עירך קודמים, חד משמעית״.

– איך הגעת למקום הזה, מה עלות האחזקה?

״התחלנו בתוך מקלט בגבעת רם, שם פתחנו שם את מרכז החלוקה, אבל זה מקלט בסופו של דבר, שאמור להיות פנוי לשעת חירום וגם מוגבל באפשרויות השינוע של הסחורה והכניסה של האנשים. חיפשנו מקום מתאים בכרמיאל שהוא גדול מספיק, כולל חנייה מסודרת וכניסה ראויה למגיעים. יום אחד עברתי במקרה בקניון כיכר העיר והבחנתי במתחם השופרסל הישן. 1700 מ״ר של אולם רחב ידיים. המקום היה נטוש. פניתי לראש העיר אז עדי אלדר, שחיפש גם הוא מקום מתאים עבורנו, הגענו עד להנהלת שופרסל, שיחה-שתיים, וברוך השם – מנכ״ל שופרסל אישר לנו את המקום, בחינם! הם שאלו אותי לכמה זמן אני צריך את המקום. אמרתי להם – יש שתי אפשרויות, האחת – עד שייגמרו העניים בישראל, ואפשרות שניה – עד שהמבנה הזה יתפרק. הסכמנו לקחת על עצמנו את תשלום הארנונה, שעמד על 50,000 שקל לחודש, אנחנו כארגון חסד משלמים סכום נמוך בהרבה, כי הסיווג שונה לגמרי, 2500 ש״ח לחודש. תרשה לי לציין את ראש העיר הנוכחי משה קונינסקי שתמיד שש לעזור ולסייע לנו בכול בקשה ופניה״.

דו״ח החרפה

תלמידים מתנדבים במרכז החלוקה של מתחברים לנשמה. צילום: מתחברים לנשמה
תלמידים מתנדבים במרכז החלוקה של מתחברים לנשמה. צילום: מתחברים לנשמה

הרב פינטו כנראה שלא יאהב את המילה הזו, אבל הוא הקים אימפריה של צדקה. אלפי תושבים מקבלים סיוע מהארגון שלו, ומתנדבים רבים מגיעים כדי לעזור. ״אני חושב שיש כאן בממוצע 100 עד 200 מתנדבים, תושבי כרמיאל שעובדים פה במרץ רב ועל חשבון זמנם החופשי בקבלת הסחורה, מיון, אריזה וחלוקה״ הוא אומר. ״מגיעים לכאן במרוכז גם תלמידים מבתי ספר תיכוניים בכרמיאל ומשגב וממכינות קדם צבאיות כדי לסייע לנו. צריך פה המון כוח אדם, זה המון עבודה. אנחנו תמיד מחפשים מתנדבים, יש כאן מקום שישמח לקבל כול אדם הרוצה לעזור, לסייע״.

– מה מאפיין את האנשים שמקבלים מכם את התרומות, מלבד הצורך בסיוע, חילונים ודתיים כאחד?

״כולם מקבלים מאיתנו סיוע. אתה מוזמן לבוא לכאן בכול עת לבדוק כמה מה שיעור החרדים מכלל מקבלי העזרה. מדובר ביחס זהה לשיעור הדתיים באוכלוסיה הכללית, אני לא חושב שאנחנו מסייעים למגזר כזה או אחר דווקא. אני חושב שאדם הוא אדם, ראשית כול״.

– לכמה אנשים בכרמיאל שזקוקים לעזרה, עדיין לא הגעתם להערכתם?

״אני לא יודע, אבל אין אדם שבא לבקש עזרה ולא אמרנו לו לא. יש לנו רק דרישה אחת – אם הוא לא מופנה דרך הרווחה, לא משנה מי זה, אנחנו אומרים לו – קח חבילה, אבל לקראת הפעם הבאה, תמלא טופס, תצרף תמונת תעודת זהות, אישור מהרווחה או מביטוח לאומי, צילום של חשבון בנק שמעיד על מצבך הכלכלי״.

– אם פונה אדם עובד, שיש לו משכורת מינימום, בת זוגו עובדת בחצי משרה, יש להם ילדים ומשכנתא או שכירות על הראש, אבל הם לא עומדים בקריטריונים של הרווחה, הם מצליחים להחזיק את הראש מעל המים, אבל בקושי. לא תקבלו אותם?

״אתה חושב שהם גומרים את החודש? מספיק שאנו נבחן את חשבון הבנק שלהם כדי לראות שהם נמצאים מתחת לקו. אפילו אם הם מעל הקו, הם נאבקים קשה כדי להישאר שם, ואנחנו כאן בשבילם. דו״ח העוני בארץ לא משקף באמת מה שקורה, כי הוא משקף את החרפה, סליחה שאני אומר זאת, את אלה שנמצאים ממש עמוק מתחת לאדמה. אם אדם מקבל שקל אחד יותר, אז הוא לא בקו העוני – אבל זה חישוב לא נכון. הוא לא יכול להזמין טכנאי שיסדר לו את הבוילר בחורף, או לקנות תרופה. הקו שלנו שונה קצת. אנחנו צמודים למה שהחוק דורש אבל אנחנו חיים את המציאות, לא עם ניירות. עובדים עם אנשים, עם נשמות, שצריכים רווחה כלכלית. מה אנחנו מחלקים פה? אוכל״.

– ישנם כאלה שמצליחים להשתחרר מהחיבוק החם אבל המפתה של העזרה, ויוצאים מהמעגל הזה בכוחות עצמם?

״יש פה אנשים שהם תלותיים אבל אני לא יכול לשחרר אותם ממני, מסיבה פשוטה – אין להם אפשרות אחרת. אנחנו עוזרים להם גם בעניין הזה. לאנשים צעירים שיש באפשרותם להשתחרר, אנחנו מבהירים להם: ׳חבר׳ה אנחנו עושים ניסיון למשך שלושה חודשים ובזמן הזה תתחילו לזוז׳. זו לא חתונה קתולית. אם שני בני הזוג עובדים אבל לא מצליחים להסתדר, אתה לא יכול להגיד להם ׳עופו מפה׳, מה הם יכולים לעשות? הם לא גומרים את החודש. אז הם יבואו פעם בשבועיים או בסוף החודש. זו מציאות של הרבה משפחות בישראל בכלל, ובכרמיאל גם״.

עשירים ועניים

״אני לא רוצה להגיע מהמקום הזה של המסכנות, אנחנו גיבורים״ מדגיש הרב פינטו. ״ניקח אחריות, נמשיך לעשות, נעזור עוד יותר, מזמין כול מי שיכול לעזור – לבוא ולשלב איתנו ידיים בעשיה למען הציבור. יש פסוק שאומר ׳כי לא יחדל אביון מקרב הארץ׳, כלומר תמיד יהיו עניים. הקב״ה ברא את העולם בצורה כזו שללא האביונים לא תהיה לעשירים הזכות להיות עשירים. אם לא יהיה חלש – לא תהיה זכות לחזק. חובה לעשיר לעזור לחלש ולתת. החיים הם כאלה שלפעמים אתה למעלה ולפעמים למטה. כשאתה למעלה תעזור לחלש, כשאתה למטה, החזק יעזור לך. עם ישראל התברך בתכונה הזו. בעם ישראל יש נתינה וחמלה ועלינו להנציח את זה ולהעביר את הערכים לדור הבא. התפקיד שלנו לתת חיים למי שצריך לתת חיים״.

שמעון פינטו מתחברים לנשמה
הרב שמעון פינטו

התרומות שמתקבלות מתחלקות לשניים: תרומות המזון של ספקים מכול רחבי הצפון, ותרומות כספיות שמסייעות למימון הפעילות. מלבד התשלום על הארנונה, יש הוצאות חשמל, מים, וגם משאיות שמשנעות את כול הסחורה שעלויותיהן (דלק, תחזוקה ושכר הנהגים) מגיעות לאלפי שקלים בשבוע. ״היינו שמחים לקבל תרומות בסדר גודל משמעותי יותר״ אומר הרב פינטו. ״אני אומר, תסתכלו בעיר פנימה, תחשבו על ׳עניי עירך קודמים׳. יש הרבה עמותות שלא פועלות בכרמיאל, אבל מקבלות תרומות מתושבי העיר, בעוד שאנחנו זקוקים לתרומות כמו אוויר לנשימה על מנת להמשיך ולהפעיל את הפעילות שלנו״.

– מה הכי מרגש אותך בפעילות שלך כאן?

״כול בוקר מחדש, כשאני קם ורואה את החיוך על פני המתנדבים, שזה הבית שלהם והחיים שלהם, אתה יכול לראות אדם בן 70, 80 וגם 90, שמגיע לכאן להתנדב ביחד ולידו ילד בן 10,12, ואתה אומר תראה איזה אור בעיניים יש להם, איזה עם יפה יש לנו. בגלל זה קראנו לארגון מתחברים לנשמה. אתה רואה את החיבור הזה שכולם באים להתנדב ולעזור. זה ריגש אותי ביום הראשון ומרגש אותי לא פחות ביום ה-1000. אני רואה פה סיעתה דשמיא גדולה, אני רואה פה ניסים גדולים״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *