Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1475406615:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 15669
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => השנה של עדי
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון. ראש העיר עדי אלדר מסכם שנה והישגיה: החזרת הטבות המס (״כשביבי עלה לשלטון הוא העביר את הטבות המס לשטחים הכבושים״), אחוז הזכאים לבגרות ופיתוח העיר וגם מבקר את המבקרים (״אם הייתי ראש עיר גרוע לא הייתי נשאר 6 קדנציות״...״ישיבות המועצה הן קרקס מצולם, אשים לכך סוף״)
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => השנה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => השנה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => השנה של עדי
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ראש העיר עדי אלדר מסכם שנה והישגיה
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 69
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 648
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2016/10/WhatsApp-Image-2016-09-26-at-17.07.02.jpeg
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => השנה של עדי
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => ראש העיר עדי אלדר מסכם שנה והישגיה
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => השנה
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => השנה של עדי
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר הצפון. ראש העיר עדי אלדר מסכם שנה והישגיה: החזרת הטבות המס (״כשביבי עלה לשלטון הוא העביר את הטבות המס לשטחים הכבושים״), אחוז הזכאים לבגרות ופיתוח העיר וגם מבקר את המבקרים (״אם הייתי ראש עיר גרוע לא הייתי נשאר 6 קדנציות״...״ישיבות המועצה הן קרקס מצולם, אשים לכך סוף״)
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

השנה של עדי

שתפו

ראש העיר עדי אלדר מסכם שנה והישגיה: החזרת הטבות המס (״כשביבי עלה לשלטון הוא העביר את הטבות המס לשטחים הכבושים״), אחוז הזכאים לבגרות ופיתוח העיר, וגם מבקר את המבקרים (״אם הייתי ראש עיר גרוע לא הייתי נשאר 6 קדנציות״״ישיבות המועצה הן קרקס מצולם, אשים לכך סוף״)

 מאת גיל דובריש

כבר 27 שנים שעדי אלדר מכהן כראש העיר של כרמיאל, מסוף שנות השמונים דרך שנות התשעים, העשור הראשון של שנות האלפיים ועד היום, עמוק בתוך העשור השני של המאה ה-21. עבור הילד הצנום שנולד בבגדד, זו ללא ספק פסגת השאיפות, לראות איך מפעל החיים שלו רוקם עור וגידים, כבישים ובתים, לנגד עיניו.

אני מאוד מרוצה״ מודה אלדר בתחילת ראיון החג המסורתי שלנו. ״אני שבע רצון מהתפתחות העיר עד היום וממה שצופן לנו העתיד. תפקיד ראש העיר דורש ממך לראות למרחק, המבט שלך חייב להיות מופנה שנים רבות קדימה, זה מאוד משמעותי לגבי ההחלטות שאתה מקבל ברמה היוםיומית ולגבי נושאים שאתה מובילשאין לך ספק לגביהם שתהיה להם השפעה על התושבים, על האופי של העיר והמיצוב שלה בקרב שאר הרשויות״.

השאלה הראשונה המתבקשת בראיון לראש השנה, היא כיצד אתה מסכם את השנה החולפת.

״היתה שנה טובה, השגנו הישג אדיר, שעבדנו עליו כ-20 שנה, החזרת הטבות המס לכרמיאל. אני מאוד גאה בהישג הזה. קודם כל, זו הטבה מצויינת לתושבים שמתבטאת בתלושי השכר שלהם, שניתהצדק ניצח. היה כאן קיפוח גדול כלפינו מצד ממשלת ישראל והעומד בראשה בנימין נתניהו. צריך לזכור שהיו כאן הטבות מס, עד לפני 20 שנה, אבל כשביבי עלה לשלטון הוא העביר את הטבות המס לשטחים הכבושים, זה היה חד וחלק על חשבונה של כרמיאל. אין לי ספק שהייתה פגיעה גדולה, לא מעט תושבים שלנו עברו מכאן בגלל הטבות המס, למקומות כמו כפר ורדים ונהריה. הישג נוסף הוא העלייה בשיעור הזכאים לבגרות, הגענו להישגים מאוד יפים בתחום החינוך, בי״ס פסגות עבר את רף ה-90% בשנת תשע״ו ובי״ס כרמים נושק ל-80%. כמו כן ישנה הרחבה משמעותית של החינוך המיוחד בעיר, אני בהחלט רואה בכך הישג משמעותי. בנוסף, בשנה החולפת זרענו זרעים שינבטו בעתיד, כמו ההכרזה של שר הבריאות על הקמת בית חולים שיקומי בכרמיאל, התחלת העבודות על הקמת השכונה החדשה ברמת נבון, שכונה גדולה שתכיל כ-3000 יחידות דיור. הנושא הזה מלווה בגרימת סבל לתושבים עקב ענני האבק המרחפים שם״.

אלדר. לשים קץ לקרקס בישיבות מועצת העיר
אלדר. לשים קץ לקרקס בישיבות מועצת העיר

תאר לי את הבוקר שלך, מהרגע שאתה קם ועד שאתה מגיע לעבודה.

״אני לא מתכוון לסכם עכשיו תקופה, אבל אני בהחלט רואה עיר תוססת, בדרך לעבודה אני רואה ילדים הולכים בדרכם למוסדות החינוך הטובים והיפים שלהם, בעצם אני נוסע מהבית בשכונת רבין לעירייה, בתוך אזור גדול שכולו נבנה בתקופתי כראש העיר. למעשה, כשני שליש מכרמיאל נבנו בתקופתי. כשאני מגיע לבניין העירייה, שכיום אנחנו לא חייבים בגינו אפילו לא שקל אחד, אני נוהג לצאת למרפסת ולהשקיף על פארק המשפחה ופארק המחצבות הסמוכים לבניין. זה בהחלט ממלא אותי באנרגיות חיוביות. לא מדובר פה על עיר שנבנתה בצלמי, זאת לא עבודה שלי בלבד, אלא של צוות שלם שהשכלתי לבחור כדי לקדם את העיר שלנו. אני תמיד מודה לאלוהים שבירך אותי וכיוון אותי לחיות את חיי בעיר כמו כרמיאל, לגור בעיר שבעצם נטועה בתוך פארק ענק, באזור שבו נופים מיוחדים עם אנשים טובים״.

הזכרת מקודם את רמת נבון. תושבים רבים סובלים כבר חודשים ממפגעי האבק והחול וטוענים שהעירייה לא עושה מספיק כדי לטפל במטרד.

״גם אצלי בבית יש לא מעט אבק בגלל הבניה ברמת נבון, הרוח מביאה אלי את החול. גם אני אישית סובל מהבניה שם. אבל, גם כשבנו את הבית שלי ואת הבתים האחרים, זה גרם למפגעי אבק וחול לתושבים הוותיקים יותר. כל מי שבונה בארץ ׳מרים׳ אבק. עוד לא הומצאה שיטה בעולם שמאפשרת לבנות בלי לגרום לענני אבק. אולי מבנה הקרקע פה שונה, אולי זה גורם לכמויות גדולות יותר של חול, אני באמת לא יודע. בכל אופן אנחנו פועלים כל העת כדי לצמצם את כמויות האבק באוויר, בשורה של צעדים. לאחרונה מינינו עובד שכל תפקידו הוא לסייר בשטח ולראות שאכן במקומות שצריך, מרטיבים את הקרקע. השבוע פעלנו נגד המגרסות שעבדו בסופי השבוע ומהנדס העיר הוציא צו סגירה זמני נגדן. הצבנו 22 מצלמות באתר הבניה, כדי לפקח און ליין על הנעשה. הרחקנו את כל העבודות למרחק של 200 מטרים מקו הבתים, עד בוא הגשמים והתחלנו לשטוף את הרחובות והמדרכות בשכונה. משרד השיכון התחייב לפזר מתזי מים שיפעלו כגבול חוצץ בין הבניה לבין בתי השכונה. אני לא מכיר עוד מקום אחר בארץ שנוקט בצעדים כאלה באתרי בניה. יש מאמצים להרטיב את הקרקע, אבל אין מצב של אפס אבק. זו המציאות״.

כמה זמן צפויה להימשך המציאות המאובקת הזו עבור תושבי גבעת רם ורבין?

״צריך לזכור שבינתיים עוד לא בונים ברמת נבון, אלא רק מטפלים בתשתיות של הבניה. כשהבניה עצמה תחל, יהיה אבק מהקידוחים שיבוצעו באתר. הבניה תתפרס על פני כחמש שנים. זה המצב. אני מבין ללבם של התושבים, אני חלק מהם. גם מול הבית שלי יהיו שני אתרי בניה גדולים. הבעיה היא שיש כאלה שהופכים את האבק ברמת נבון לאבק פוליטי, שגורמים באופוזיציה מנסים לתעל לטובתם. זו היתה גם כותרת ראשית בעיתון אצלך. אני לא מבין, האם מישהו אחר שהיה מכהן כראש העיר, היה מפסיק את הבניה לאלתר? האם ראש עיר אחר היה מפסיק את הפיתוח והקידום של העיר?״

אם אתה מזכיר את האופוזיציה, השנה דווקא היה רושם שהתקרבתם קצת, אתה וקונינסקיואז שוב התרחקתם.

״אין לי שום דבר נגד אף אחד, אני אף פעם לא גולש לנושאים אישיים. זה חשוב שאופוזיציה תדע גם לפרגן לעשייה ולא רק לצאת בביקורת. זה לא מכובד לעיר כמו שלנו, שישיבות מתנהלות בצעקות ובנסיונות השתלטות על הדיונים. אין מצב שאתן למישהו להשתלט על הישיבה. לכן זה עולה לטונים גבוהים. אני הגעתי למסקנה שאפסיק לצלם את הישיבות, אני לא אהיה שחקן סטטיסט בישיבות המועצה. אין שום חובה לצלם את הדיונים אלא רק להקליט אותן. בזמנו עשיתי ג׳סטה למען האופוזיציה אבל זה מנוצל לרעה. ישיבות המועצה הן קרקס מצולם, אשים לכך סוף ומהישיבה הבאה נפסיק לצלם בוידיאו. גם אאסור על צילומים בטלפונים. לא נהיה לקרקס״.

האם לדעתך העירייה מתנהלת בשקיפות מלאה?

״אנחנו מנהלים את העיר בשקיפות מלאה. אין שום דבר שמוסתר כאן. אנחנו משופעים בביקורת, זה מתחיל עם מבקר העירייה, אחרי כן יש מבקר של משרד רואי חשבון מטעם משרד הפנים שבודק כל פיסת נייר, אחריו מבקר המדינה ואחרי כל זה ניצבת העיתונות המקומית. אנחנו פועלים דרך ועדות שהציבור משותף בהן, איננו מסתירים דבר מתחת לשולחן״.

יש הרגשה שבשנים האחרונות ישנה ביקורת קשה יותר על העירייה מבעבר. אתה חש בכך?

״אני לא מרגיש שקיימת ביקורת רבה מהרגיל. אני נוהג ללכת לקניות בחנויות בכרמיאל ובכל פעם אני מתקבל בסבר פנים יפות עלידי כל מי שאני פוגש. בלשכה אצלי אין שמירה, אין דלת כפתורים כמו שיש לראשי רשויות אחרים וכל תושב יכול להגיע ולפגוש אותי. חוץ מזה אני ממשיך בסיורי הבוקר שלי ומגיע עד לבתי תושבים, אין דברים כאלה בכל הארץ. אם יש ביקורת לגיטימית, אנחנו בודקים את עצמנו ושואלים מה אפשר לשנות. אנחנו לא חושבים שאנו הכי חכמים בעיר״.

מעניין אותי, כיצד אתה רואה את המפה הפוליטית בעוד כשנתיים?

״אתה יודע למי ניתנה הנבואה. מוקדם מדי לדעת מה יקרה, שנתיים זה הרבה זמן. בסך הכל נכנסו כוחות צעירים וחדשים לפוליטיקה המקומית וזה דבר טוב לכשעצמו. יחד עם זאת, ישנם המבוגרים האחראים. אני מניח שהכוחות הקיימים כיום הם שיהיו גם בבחירות הבאות, אני לא רואה כוחות חדשים נכנסים לפתע לעניין, אבל יכולות להיות הפתעות. אי אפשר לדעת. בכל מקרה, יש לנו הרבה מה לעשות בשנתיים הקרובות״.

מה דעתך על הקריאות להגביל כהונת ראשי רשויות לשתי קדנציות לכל היותר?

״זו שטות ואוולת, בעיני אחת ההצלחות הגדולות ביותר של העיר היא שב-52 שנות קיומה, מכהנים עד היום שני ראשי ערים. ראוי להזכיר את ברוך ונגר שהיה 24 שנים ראש העיר ואני שנמצא בתפקיד 27 שנים. שתי קדנציות לא מספיקות לראש עיר. התושבים בוחרים ראש עיר, הם בעצם אלה שמחליטים. אם אני הייתי ראש עיר גרוע לא הייתי נשאר 6 קדנציות, היו מראים לי את הדלת החוצה כבר מזמן. כל זמן שמדובר בהליך דמוקרטי זה חיובי שראש עיר הוא יציב בתפקידו ויכול לתכנן למרחקים ארוכים. תראה לעומתנו רשויות אחרות שבהן מתחלפים ראשי ערים, תראה איך הן נראות ומנוהלות. אני לא רואה סיבה להגביל את כהונת ראשי הערים, אם כבר אלה שרוצים להגבילשיגבילו קודם כל את עצמם, והכוונה לשרים וח״כים״.

אלדר. החזר הטבות המס - תיקון על עוול ממשלתי. צילום:: איאן רהובין
אלדר. החזר הטבות המס – תיקון של עוול ממשלתי. צילום:: איאן רהובין

השנה הקרובה תהיה שנה גורלית לכרמיאל, אפשר להגיד שסוף סוף הרכבת תגיע לכאן.

״כן, אנחנו נשמע את צפירת הרכבת. זו תהיה גולת הכותרת של השנה הבאה ולדעתי הדבר הכי גדול שקרה לעיר עם כל המשמעות שיש לכך. כרמיאל הופכת להיות העיר המשמעותית ביותר בגליל כולו, תחשוב על כך שהשנה יצטרפו 12 אולמות קולנוע לעיר. גם לגבי העתקת ביה״ס הטכני לא הרמתי ידיים, אני מפעיל את ידידנו שר הביטחון באמצעות ממלאת המקום המסורה שלי, רינה גרינברג, אנחנו שואפים שמשרד הביטחון יממש את ההבטחה שלו להעביר לכאן את ביה״ס. אנחנו כל הזמן במגעים, בעיקר עם סגן שר האוצר, ח״כ איציק כהן מש״ס, שהוא עצמו בוגר ביה״ס הטכני״.

בסוף השנה האזרחית התרעתם מפני כניסה לגירעון תקציבי. איפה העירייה עומדת בעניין הזה?

״מבחינה זו אנחנו מצליחים לצוף מעל פני המים. לאחרונה אני פניתי לשר הפנים בעניין, כדי לדאוג שלא נגמור את השנה בגירעון. אבל צריך לזכור שבשנים האחרונות לא העלינו את הארנונה לתושבים. לפני כשנתיים רצינו להעלות את המיסים, לא בסכום גדול, זה היה מאפשר לנו לנשום קצת ולהשקיע יותר בעיר. לצערי, לא קיבלנו אישור לכך. עכשיו אנחנו משלמים את המחיר. אנחנו לא מצליחים להתרומם מספיק גבוה. אם היה יותר כסף, היינו מעבירים לתרבות ולחינוך״.

אם ננסה להקביל את מצבה של העירייה למשפחה עם חשבון עו״ש בבנק, היית אומר שאנחנו במינוס, או שיש לנו חסכונות בצד?

״אנחנו מאוזנים כרגע, כי חסכנו כסף לימים גרועים יותר. ובשנים האחרונות עברנו תקופה קשה. בשנה האחרונה דווקא התחלנו לקבל מהממשלה תקציבים רבים, כמו 10 מיליון שקלים ממשרד השיכון להקמת מוסדות ציבור, עוד 4 מיליון ש״ח הועברו לסיום הבנייה בשכונת רבין, בין השאר השתמשנו בכספים אלה לשיפור פארק רבין והקמת פארק כלבים, מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל קיבלנו כ-5 מיליון שקלים. אלה סכומים שלא קיבלנו בעבר, אני בהחלט רואה שינוי במגמה ביחס הממשלה כלפינו. יש לציין כי מדובר בכספים שלא נכנסים לתקציב העירייה, אלא מיועדים למטרות מסויימות בלבד״.

בימים אלה נפתח סניף חדש של מפלגת העבודה בכרמיאל. כאיש העבודה, אתה בוודאי שמח מכך.

״למעשה קם פה סניף שיפעל לא רק בכרמיאל אלא סניף אזורי. המשמעות העיקרית היא שיגיעו לבקר כאן יותר ח״כים, ייערכו פגישות עם פעילים ותומכים. אני סבור שאחת השגיאות הגדולות ביותר של מפלגת העבודה, הייתה למכור את כל הסניפים שלה, בצעד שהיה מעין פשיטת רגל. זה היה לא לעניין״.

עדי, מה אתה מאחל לך אישית ולכולנו בפרוס השנה החדשה?

״קודם כל אני מאחל שתהיה לכולנו בריאות טובה, אני רוצה לאחל לכולם פרנסה טובה ושהחיים שלנו יהיו מאושריםולעיר היפה שלנו המשך השגשוג שלא נדע אסונות״.

 

כתבה מעניינת:

שביל אופניים כרמיאל חברת נתיבי ישראל

תוותרו על הרכב? שביל האופניים החדש של כרמיאל

שתפובימים אלו הסתיימה סלילת שביל אופניים בעיר בהשקעה של כ-3 מיליון ש"ח, פרויקט שהובילו משרד …


תגובה אחת

  1. מזל כוכבי

    שנה טובה ומבורכת לראש העיר ולתושביה, שנזכה לבריאות ולהמשיך בבנין העיר, יישר כח!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *