כרמיאל במקום ה-34 בארץ בקילומטרז׳ שמבצעים התושבים עם רכבם הפרטי. איפה הכי הרבה נוסעים בתחבורה הציבורית – ואיפה הכי פחות?
מערכת פורטל זהר.נט
עד כמה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה ובכרמיאל עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי תושבי כרמיאל נוסעים ברכב הפרטי שלהם מדי שנה כ-15 אלף ק״מ בשנה. למעשה, ככול שמתרחקים ממרכז הארץ עולה הקילומטרז׳ של הנסיעות בררב הפרטי.
מתברר כי התושבים מחוץ למרכז הארץ נוסעים הרבה יותר ברכב הפרטי מאשר תושבי גוש דן והערים הגדולות. רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (21.8 אלף קילומטרים בממוצע) לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע (11.4 אלף קילומטרים בממוצע).
מהנתונים החדשים (שנת 2018) עולה כי מספר כלי הרכב בכרמיאל עומד על 334.3 בממוצע לכול 1000 נפש, כלומר רכב אחד לכול 3 תושבים. הכרמיאלים נהנים מתחנת רכבת פעילה, וגם קווי אוטובוסים המגיעים לרוב היישובים המרכזיים באזור הצפון, אך עדיין מעדיפים להסתמך על המכונית שלהם. באופן כללי כרמיאל מדורגת איפשהו באמצע במדד הזה, שכולל 77 ישובים עירוניים בארץ.
לשם השוואה, הירושלמי הממוצע נוסע בכל שנה 14.8 אלף ק"מ בממוצע (קצת פחות מהכרמיאלים), תושבי תל אביב-יפו גמעו בממוצע 12.3 אלף ק"מ בשנת 2018 ותושבי חיפה נסעו בממוצע 13.6 אלף קילומטר. ומה מצבנו יחסית לאזור? בעכו נוסעים 14.9 אלף ק״מ בשנה, כמו בכרמיאל, בצפת 15.6 אלפי ק״מ, בסחנין 15.8 אלף ק״מ, ובנהריה פחות – רק 13.9 אלף ק״מ בשנה.
ארז קיטה ממנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא בישובים עם רקע סוציואקונומי נמוך כאלו שממוקמים הרחק ממרכז הארץ, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמאלית ובמיוחד כשתחזוקת הרכב יקרה. בהיעדר תחבורה ציבורית זמינה נאלצות משפחות רבות לבזבז כסף מיותר לשימוש ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, ללימודים או לבילוי ופנאי. לו היו אפשרויות אחרות הם לא היו מבזבזים כל כך הרבה כסף על רכב פרטי, כסף שניתן היה לחסוך ולהשתמש בו לשיפור רמת החיים וצמצום הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה. אם המדינה תאפשר לתושבים שגרים מחוץ למרכזי הערים להגיע אליהם בקלות, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים. מדובר בצעד שיוביל לצמצום תאונות הדרכים על ידי כך שאותם תושבים יוכלו לרכוש רכב חדש ובטיחותי יותר, יעשו בו שימוש מועט יותר ויקטינו את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. משרד התחבורה חייב לתקן את העיוות רב השנים שהעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את תאונות הדרכים".