Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1555504160:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 28978
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_adinserter_block_exceptions] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_ning_settings] => Array
        (
            [0] => a:1:{s:9:"allow_ads";s:1:"1";}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => וורקוחולים: כך העבודה פוגעת לנו בבריאות | פורטל זהר הצפון | כנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => בריאות וכושר |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => העבודה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => וורקוחולים: כך העבודה פוגעת לנו בבריאות | בריאות וכושר
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בזמן שאפשר להתווכח אם העבודה טובה לנפש שלנו או לא, כנראה שהיא רחוקה מלהיות בריאה עבור הגוף שלנו. תתפלאו - אפילו עבודה משרדית רגילה יכולה לגרום לנזק
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 86
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1811
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 295
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 1811
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => וורקוחולים: כך העבודה פוגעת לנו בבריאות | בריאות וכושר
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => בזמן שאפשר להתווכח אם העבודה טובה לנפש שלנו או לא, כנראה שהיא רחוקה מלהיות בריאה עבור הגוף שלנו. תתפלאו - אפילו עבודה משרדית רגילה יכולה לגרום לנזק
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => העבודה
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => וורקוחולים: כך העבודה פוגעת לנו בבריאות | פורטל זהר הצפון | כנסו לכתבה
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => בריאות וכושר |
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
משרד 2019 צילום יח״צ CooperVision
צילום יח״צ: CooperVision

וורקוחולים: כך העבודה פוגעת לנו בבריאות

שתפו

בזמן שאפשר להתווכח אם העבודה טובה לנפש שלנו או לא, כנראה שהיא רחוקה מלהיות בריאה עבור הגוף שלנו. תתפלאו – אפילו עבודה משרדית רגילה יכולה לגרום לנזק לא קטן: מפגיעה חמורה בראייה ועד למחלות ניווניות – יכול להיות שלעבוד בהייטק לא פחות מסוכן מאשר באתר בנייה?

מערכת זהר הצפון

נדודי שינה – עבודה בסביבה שבה יש אור מלאכותי ומעט מאוד (או העדרו המוחלט) של אור טבעי, גורמת לעובדים להיות עייפים יותר ולכן גם מרוכזים פחות. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Journal of Clinical Sleep Medicine הראה שמועסקים שלא נחשפו לאור טבעי בעבודתם ישנו בממוצע 46 דקות פחות משאר הקולגות שכן נחשפו לאור שמש. יתר על כן, גם איכות השינה עצמה נפגמה והייתה פחות נינוחה בקרב הקבוצה הראשונה.

מה עושים?

ברוב מקומות העבודה קיים חלון במשרד, גם אם קטן. אם יש אפשרות, כדי להגביר את אפקט האור הטבעי שנכנס פנימה מומלץ להציב מראות שיקלטו את האור ויפזרו אותו ברחבי החלל. במקרים אחרים, ניתן לעבור מווילונות אטומים לבהירים ושקופים יותר, שמצד אחד יעזרו להשיג הצללה אבל מצד שני לא ימנעו מהאור הטבעי להיכנס פנימה.

מחלות תכופות יותר –  בשנים האחרונות חל מהפך בחלק ניכר מחללי העבודה – המשרדים האישיים הוחלפו במשרדי "Open space", שבהם אין חציצה אמיתית בין העובדים. בזמן שהטרנד הזה אולי מוסיף מראה מודרני יותר, נראה שהוא דווקא עלול לגרום לנו להיות יותר חולים. איך? מחקר שפורסם ב-"Scandinavian journal of work, environment & health", גילה שככל שמספר האנשים העובדים בחדר אחד היה גדול יותר – כך מספר ימי המחלה שהעובדים לקחו עלה בהתאם. לא רק זאת, מספר ימי המחלה היה גבוה ב-62% במשרד גדול משותף אחד, ביחס לאלו שעבדו בחדרים נפרדים.

מה עושים?

אחד ההרגלים החשובים שכדאי לאמץ הוא הקפדה על שטיפת ידיים, והימנעות מהנחת הידיים על אזור הפנים. בנוסף, שימו לב שאתם שומרים על היגיינה בסביבת העבודה,  ומנקים את משטח העבודה שלכם לפחות אחת לכמה ימים.

גם זה יעניין אתכם בפורטל זהר.נט:

קוצר ראייה – אם גם אתם מרגישים שהראייה שלכם התדרדרה בעקבות העבודה, אתם ככל הנראה לא טועים. יש מספר סיבות שעלולות להוביל לכך:  "אחת הסיבות נובעת מפעולה קונסיסטנטית של עבודה מקרוב  – בין אם מהמסכים או מקריאת המסמכים שפרוסים על השולחן, מה שעלול לגרום להתפתחות קוצר ראייה. כך, למשל, מחקר הראה שבקרב נערים חרדים, שמעבירים שעות רבות מהיממה בלמידת התורה, ולפי כך בעבודה מקרוב, מדובר על 82% הלוקים בקוצר ראייה, לעומת 29.7% מהחילוניים בלבד", מתארת אורטל סבג, אופטומטריסטית ומנהלת חטיבת מחקרים קופרויז'ן.

סיבה נוספת היא חשיפה מועטה לאור שמש – מחקרים הראו כי אפילו 40 דקות נוספות  של חשיפה לאור יום הפחיתו ב-9% את הסיכון ללקות בקוצר ראייה בקרב תלמידים. ממצאים אלה מחזקים את הסברה שכשאנחנו צפונים במהלך כל שעות היום במשרד, אנחנו גורמים לעצמנו לנזק בלתי הפיך לראייה.

מה עושים?

"כשאנחנו קוראים מקרוב מהמסכים, אנחנו למעשה מאמצים את העיניים שלנו ובלי לשים לב – ממצמצים הרבה פחות, דבר שיכול להוביל לעיניים יבשות ולראייה מטושטשת. הפתרון? להיות מודעים לכך ולהשתדל לנסות למצמץ בתדירות יותר גבוהה. כמו כן, מומלץ לבצע את כלל ה-20/20/20 ולקחת הפסקה של 20 שניות מדי 20 דקות, במהלכן תמקדו את העיניים על חפץ במרחק של כ- 6 מטרים (20 אינץ'), וכמובן – להשתדל לבלות כמה שיותר זמן בחוץ", מסבירה סבג.

כאבים חזקים –  בעת עבודה מול המחשב, אנחנו מבצעים תנועות קטנות חוזרות ונשנות עם היד, גם בזמן שימוש בעכבר וגם בעת הקלדה. פעולות אלו עלולות לגרום בסופו של דבר לשרירים בידיים להתעייף, מה שעלול להוביל למספר בעיות, הכוללות בין היתר כאבים בזרועות, במרפקים, בכף היד עצמה ואפילו לתחושת נימול של חלק מהאצבעות. מעבר להקשות, גם למיקום העכבר השפעה לא קטנה.

מה עושים?

יש כיום מספר מוצרים שנועדו להקל על המצב, כמו עכברים שעוצבו כך שכף היד תונח עליהם בצורה נכונה יותר, פדים מוגבהים ומקלדות עם הקשה רכה, למינימום הפעלה של השרירים.

הרס הסחוס והפרעה תפקודית – זוכרים את התקופה שבה הסמארטפונים נכנסו לראשונה לחיינו? הביקורות החברתיות לא איחרו לבוא והיו שטענו שהמכשירים החכמים יהפכו אותנו ליצורים פחות סוציאליים. לצד הביקורת הזו, גם היו שטענו שהשימוש בהם מסוכן בשל הקרינה שמופצת מהמכשיר. בזמן שיתכן ששתי הטענות נכונות, לא לקחו בחשבון שהפלאפונים המתקדמים יכולים ליצור עוד בעיה הנקראת דלקת מפרקים ניוונית – הפרעה שיכולה להתפתח בעקבות התכתבויות רבות. איך? אנשים שמסמסים הרבה ומשיבים למיילים דרך הטלפון באופן קבוע, עלולים בסופו של דבר ליצור פגיעה באגודלים שלהם. הפגיעה יכולה גם להוביל לבעיות אחרות, כמו להתכווצויות שרירים וכאבים.

מה עושים?

נכון שעבודה שוטפת מול מיילים והודעות היא לעיתים מכורח המציאות ואי אפשר לוותר עליה לחלוטין, אבל מומלץ לנסות ולנצל את הטכנולוגיה לטובתנו כמה שיותר והיכן שניתן. כך למשל, כשמתאפשר -רצוי לשלוח הודעה קולית במקום להקליד אותה, ולקיים שיחות טלפון במקום לשלוח מיילים.

כאבי גב וצוואר – יום ממוצע בעבודה נע בין שמונה לתשע שעות, שבמהלכן אנו יושבים על הכיסא כמעט מבלי לקום ממנו. בעוד שזה אולי יותר נוח מאשר לעמוד, הישיבה המרובה הזו, יחד עם תנוחה לא נכונה עלולות לגרום לבעיות גב קשות. הלחץ הרב שנוצר באזור, עלול לגרום לרצועות בעמוד השדרה להימתח מעבר לגבול הבריא שלהן וליצור עיוותים בדיסקים.

מה עושים?

מומלץ להקפיד בין היתר על ישיבה ישרה (90 מעלות), לוודא שהמסך ממוקם בזווית של 15 מעלות מתחת לקו הראייה, ושהמקלדת והעכבר ממוקמים בנגישות – כזו שלא תפגע בישיבה שלכם. מומלץ גם להשתמש בדרגש לרגליים על מנת לשמור על היציבה בזמן הישיבה הממושכת. לנשים יש גורם נוסף שמוביל לכאבי הגב – והוא נעלי העקב, שאמנם יוצרות מראה ייצוגי יותר ומעלות את הביטחון, אך מזיקות לגוף. באופן כללי, נעליים לא נוחות גורמות לגב להתעקל, מה שעלול להוביל לפציעות שונות באזור ובמקרים מסוימים גם לכאבי ראש ומיגרנות.

כתבה מעניינת:

חיסון פרבנר צילום דוברות הכללית

חיסון פרבנר: המגן החיוני מפני דלקת ריאות בכל השנה

שתפו"דלקת ריאות היא מחלה זיהומית חמורה והסיכון לחלות בה עולה עם הגיל. היא מסוכנת משום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *