מאת גיל דובריש
קרוב ל-17,000 רכבים פרטיים השייכים לתושבי עכו נעים בכבישי העיר. לפי הסטטיסטיקה, מדובר ברכב אחד על כל 3 תושבים. כך עולה מפרסומים של עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2021. ומה הגיל הממוצע של הרכבים בעכו?
באופן עקרוני, מסביר עו״ד יניב יעקב, מנכ״ל עמותת אור ירוק, כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. לדבריו, ״בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים״.
הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בעכו בשנת 2021 עמד על 7.8 שנים, מקום ״טוב״ באמצע. היישוב שבו כלי הרכב הישנים ביותר הוא מודיעין עלית (9.7 שנים) ומצד שני, כלי הרכב ״הצעירים״ ביותר נמצאים ברמת גן (5.1 שנים),
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית גריטה לאומית, שאינה פועלת כיום. בעבר הפעילו משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה תוכנית שאפשרה לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים.