בית / קהילה / משפחה פלוס / חופש גדול? לא להפרעות הקשב והריכוז
ילדים משחקים. צילום אילוסטרציה: :Pixabay

חופש גדול? לא להפרעות הקשב והריכוז

שתפו

החופש הגדול הראשון בצל הקורונה בעיצומו והפתרונות לבילוי בשעות הפנאי מצומצם: מה עושים עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז?

מאת גיל דובריש

החופש הגדול נמצא בעיצומו שמחת הילדים ובני נוער, מלווה לעיתים בלא מעט דאגות של הוריהם. הדאגה מתעצמת כאשר מדובר בהורים לילדים עם הפרעות קשב.

ד"ר רודיקה גויכמן, פסיכיאטרית ומנהלת תחום בריאות הנפש לילדים ונוער בכללית מחוז צפון, מסבירה את המורכבות ומציעה פתרונות להתמודדות.

הפרעת קשב היא הפרעה מולדת ומשפחתית המשפיעה על יכולות ניהוליות שונות והיא באה לידי ביטוי במוסחות, שכחנות, קשיי קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. לעיתים, ישנו קושי בשליטה ובוויסות עוצמת הרגשות. בישראל שכיחות הפרעת קשב בגיל בית הספר היא כ-10%.

משבר הקורונה העצים את הקושי. הורים רבים שרק חזרו לעבוד, לא תמיד יכולים לעמוד בהוצאות הכספיות שכרוכות בבילויים ואטרקציות לילדיהם כיוון שהם עסוקים בלנסות לאזן את המצב הכלכלי בבית שנפגע מאוד כתוצאה מתקופת הסגר.

האתגרים מרובים אבל אפשר לצלוח אותם, מספר עצות שימושיות יוכלו לסייע:

1. סדר יום – כדי להימנע ממצבים של היפוך היום והלילה, שיטוט חסר מעש של הילדים וזמן מסך מופרז, מומלץ לבנות סדר יום מוגדר אבל גמיש. הקפידו לערב את הילדים בבניית הלו"ז, השאירו גם חלונות זמן להפוגה.

2. רשת בטחון – עד כמה שניתן, מומלץ לנסות לדאוג לנוכחות של מבוגר אחראי, להרים טלפון, להיעזר בחברים ובני משפחה שיוכלו להקדיש זמן לילדים. אין הכוונה להעמיד "שוטר" בבית וכדאי להימנע מיצירת אווירה מסוג זה.

3. טיפול תרופתי – מומלץ לילדים ונוער הנעזרים בטיפול תרופתי להמשיך את הרצף הטיפולי. עם זאת ייתכן שיש צורך בשינוי המינון או מועד נטילת התרופה וכדאי להתייעץ על כך עם הרופא.

4. צאו לטבע – המרחבים הגדולים של הטבע ייטיבו מאוד עם כל המשפחה. הרווח הוא כפול – טיולים מספקים אוורור וניקוי ראש, (לרוב) מונעים התקהלות ואינם כרוכים בהוצאות כספיות נלוות.

5. שיתוף זה שם המשחק – מעבר לאתגרים הקלאסיים של ימי החופשה, משבר הקורונה וחוסר הוודאות הנלווה מוסיפים לקושי. הקפידו על יצירת ערוץ תקשורת בבית שבו ילדיכם ירגישו בנוח לשתף בכל אשר על ליבם. ילדים ובייחוד מתבגרים, מעריכים פתיחות ושקיפות.

6. חצי הכוס המלאה- הסקרנות, היצירתיות וההתלהבות שלעיתים קרובות מאפיינים ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב, מהווים יתרון גדול. במקום להתמקד בשלילי, העצימו את ילדיכם ותנו להם מקום לבטא את ה"אני הפנימי שלהם".

7. מיינדפולנס (קשיבות) – תרגול קשיבות הוכח כבעל השפעות נרחבות על well-being. קשיבות במובנה הבסיסי כוללת תרגול של המוח בהתרכזות בכאן ובעכשיו באופן לא שיפוטי. הרשת עמוסה בתרגילים קצרים שאפשר לעשות יחד כמשפחה.

8. פעילות גופנית – שילוב פעילות גופנית בסדר היום נמצא כמסייע לבעלי הפרעת קשב בתיעול ההיפראקטיביות והדחף, הגברת יכולת ריכוז, העלאת הדימוי העצמי ועוד.

9. צאו לעבוד – סדר יום מובנה, תחושת המשמעות, סיפוק ועצמאות שמקום עבודה מייצר עבור בני נוער, מהווים יתרון עצום. אם הם בגיל המתאים – טוב אם יחפשו עבודה זמנית.

כתבה מעניינת:

עצמאות במרפסת: כך תמנגלו בביטחון ובזהירות

שתפומומחי מכון התקנים הישראלי בטיפים מיוחדים לממנגלים ולמנפנפים במרפסות ומציעים כיצד להישמר מפגיעת מדליקי פחמים יום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.