בת שבע אבוחצרה צילום מור צידון
בת שבע אבוחצרה. צילום מור צידון

בת שבע אבוחצרה בתוכנית לשדרוג מערכת החינוך בכרמיאל

שתפו

המתמודדת לראשות העיר כרמיאל בת שבע אבוחצרה, מעלה את נושא החינוך על המפה, שמה אותו בצמרת סדרי העדיפויות שלה ומציפה את הבעיות שצריכות להדאיג כל הורה לילד המתחנך במערכת החינוך בעיר. בת שבע מציגה תכנית פעולה ופתרונות ברי יישום. רק נשאר ליישם – והיא תיישם

– מוגש מטעם בת שבע אבוחצרה –

מערכת החינוך בכרמיאל היא נושא קריטי וחשוב, שיש לצלול לתוכו בדחיפות המרבית ולהכין תכנית מקיפה שתתמקד בחיזוק ובשיפור המוסדות הפועלים בעיר.

בכל זאת, מדובר כאן בחינוך ילדינו, דור העתיד של העיר, אם לא נשקיע בהם עכשיו, נצטער על כך ואת ההשלכות נחווה בעתיד הנראה לעין.

אני נזכרת בימיי כתלמידה בבית הספר היסודי ״הדקל״ בכרמיאל ולאחר מכן בתיכון ״הורוביץ״.

זה היה בשנים בהן מערכת החינוך של כרמיאל הייתה עוצמתית, חזקה, מתפתחת ובעלת הישגים מרשימים הן בבחינות הבגרות והן בהטמעת ערכים. שמה הטוב יצא למרחוק והיא הפכה מהר למודל לחיקוי והערכה בקרב ערים שכנות. באותה העת היו שני בתי ספר תיכון מרכזיים ולמרות הזמן שעבר והשנים שחלפו, המצב כמעט לא השתנה.

בשנים האחרונות אנו עדים לירידה בתוצאות מבחני הבגרות – בייחוד במקצועות הליבה ובמסלולים של 5 יחידות לימוד במתמטיקה ובאנגלית.

כבר הוכח מחקרית שככל שהכיתות מכילות מספר נמוך יותר של תלמידים, כך ההישגים הלימודיים עולים בהתאם. כשאבחר לראשות העיר, בכוונתי לפעול לפתיחת בתי ספר נוספים בעיר, כדי להביא למצב בו ילמדו בכל כיתה פחות תלמידים. פחות צפיפות, נייצר סביבת לימודים נעימה ופורייה יותר וההישגים הלימודיים יעלו בהתאם.

ובחזרה לירידה החדה בהישגי הבגרות במקצועות הליבה ובמסלולים של 5 יחידות לימוד. בסקר שדירג את בתי הספר המצטיינים על פי שיעור הזכאות לבגרות ושיעור מסיימי מתמטיקה ואנגלית במסלול של 5 יחידות לימוד – כרמיאל כלל איננה מופיעה.

כדי שיותר דלתות יפתחו בפני דור העתיד, חשוב שבארגז הכלים שלו יונח הידע הנרחב בתחום המגמות הריאליות.

בכוונתי להוסיף לתכנית הלימודים יותר שעות לימוד של המקצועות הריאליים ולצד זה לפתוח מגמות חדשניות הומניות, שיופנו לדור המתקדם של ימינו, על מנת לפתוח מגוון רחב בפני התלמידים ולאפשר להם יכולת ביטוי.

שילוב ראייה חדשנית למערכת החינוך, תעניק הזדמנות ויחס שווה לכלל התלמידים, זאת בניגוד למצב כיום, בו מסתכלים אך ורק על ציונים ובדרך זו נדחקים הצידה תלמידים רבים.

כאמא לילדים המתחנכים במסגרות החינוך בעיר, חשוב לי שצוותי ההוראה והחינוך יראו באמת את התלמידים ולא רק במשקפיים של אחוזי הצלחה בבגרות.

לכל ילד יש את החוזקות שלו וההצלחה שלו איננה נמדדת רק בציון סופי. כל ילד הוא שונה ומיוחד, עם צרכים, תחומי עניין ויכולות אחרות.

בכוונתי להקים מרכז לאמנויות ומחול, ובכך לאפשר לילדים מקום נוסף לפיתוח והגשמה עצמית. להשלים הקמת אולמות ספורט בבתי הספר עם מגרשים משולבים, להטמיע יותר את נושא המורשת בבתי ספר ולהשקיע בתמיכה ועידוד למצוינות מגיל צעיר – לא רק מצוינות לימודית.

בכוונתי לייצר מעטפת רחבה הפועלת במסגרות החינוך, התומכת רגשית ומעודדת חברתית. מעטפת זו תעניק מענה ראוי למאבק בחרמות, מכת מדינה בעלת השפעה ישירה על ילדים, לעיתים באופן בלתי הפיך.

הפתרון לכך הוא מינוי של רכזים חברתיים מקצועיים, שתפקידם יהיה לזהות ילדים בעלי קשיים חברתיים, המשפיעים על איכות חייהם בתוך ומחוץ למסגרת הלימודית.

מנהלות בתי הספר היסודיים מתמודדות עם הקושי במעבר לניהול עצמי וכך נושא התחזוקה נופל על כתפיהן, דבר המסית את המיקוד מעיסוק בחינוך בכלל ובילדים בפרט. בכוונתי לבחון את הנושא לעומק ולייצר שיתופי פעולה לענייני התחזוקה השונים.

את כל זה אעשה בשיתוף פעולה מלא של הנהגת ההורים העירונית.

מבחינת חינוך הגיל הרך, בכוונתי להוסיף גני ילדים למבחר הקיים, ולהקים יחידת פיקוח עירונית, שתהיה אחראית על הגנים הבלתי מפוקחים.

אלימות פיזית ומילולית הפכה כבר מזמן למכת מדינה. בשל החשש שהזוועות הללו יגיעו מחר לפתחן, אימהות רבות בוחרות לעזוב את מקום עבודתן ולהישאר בבית עם ילדיהן – שם, כך הן מאמינות, בטוח יותר בעבורם.

יחידת הפיקוח שאקים, תפקח הן על הצוותים והן על המעטפת הכוללת של השירותים הניתנים בהם, בין היתר: הארוחות המוגשות לילדים בזמני הפעילות ותוכניות העשרה בצהרונים.

במקביל, אפנה משאבים לטובת הכשרת מטפלות וסייעות בגני הילדים ואפעל להפחתת העלויות בצהרונים.

כמו כן כיום, נשות הצוות שאחראיות על היקר לנו מכל, מקבלות שכר מינימום, דבר העלול לפגוע במסירות, בטוטאליות ובאמביציה שלהן לעבוד. בנוסף, אדאג לתחזוקה השוטפת של הגנים, חצרות ומתקנים, בכדי לייצר סביבה בטוחה וסטרילית לילדים.

נושא שיבוץ הילדים בגנים ובתי הספר מאז ומתמיד הווה בעיה בה נתקלים ההורים. רבים מהם פנו אליי ושיתפו אותי בקושי בו הם נתקלים כאשר הם מנסים לרשום את הילד לגן או לבית הספר הסמוך לביתם. במקרים רבים, השיבוץ של הילד אינו תואם למיקום הגאוגרפי של מקום מגוריו, וכך נאלצים ההורים לבזבז זמן רב בנסיעה הרחק מהבית, לעיתים עד לקצה השני של העיר, כדי להסיע את הילד לגן או לבית הספר ובחזרה ממנו.

כמו כן, ישנם הורים לא מעטים המעוניינים לרשום את ילדיהם לגנים מרוחקים יותר, כאלה הקרובים למקום העבודה שלהם או למקום מגוריי הסבים והסבתות או בסמוך למטפלת. גם כאן, קיים לא אחת קושי והדבר מהווה בעיה עבור הורים עובדים שנאלצים לצאת במיוחד ממקום עבודתם על מנת להוציא את הילדים מהגן, במקום בו הסבא או הסבתא יעשו זאת במרחק הליכה ויקלו על ההורים. בכוונתי להגמיש את ההנחיות בנושא, להפחית במינון הוועדות ולפשט את התהליך הבירוקרטי הכרוך בתהליך זה.

חינוך מיוחד

לעיתים נדמה לאנשים שקל לדלג על החינוך המיוחד, ש״מותר״ לתת לו פחות יחס, שניתן להסתכל עליהם כ״שקופים״, כפי שסיפרו לי בשבועות האחרונים אימהות בכרמיאל וגם נשות המקצוע.

לטענתן לא ניתן לילדי כרמיאל המתחנכים בחינוך המיוחד מענה ראוי לחוגי העשרה כמו: שירה, ריקוד, אמנות ועוד. למעשה ״מוותרים״ עליהם.

זהו, הגיע הזמן לשנות כיוון. הגיע הזמן להשקיע בילדי החינוך המיוחד כי מגיע להם לא פחות. הם שווים בין שווים וראויים לכל התקציבים שיעמידו לרשותכם סל עשיר של פעילויות שרק יחזקו ויעצימו אותם. זה מה שאעשה – אני מתחייבת.

כבר הוכחתי במעשים ולא בדיבורים שהנושא הזה קרוב מאוד לליבי. לפני שנתיים הקמתי וניהלתי בהתנדבות מלאה קבוצת ספורט בתחום כדורשת ״מאמאנט״ לילדים על הרצף האוטיסטי וילדים עם מוגבלויות, בשילוב ילדים ונוער ללא מוגבלויות. החיבור הזה על המגרש הספורטיבי נותן לכולם הרגשה של שווים בין שווים, חינוך לערכים וקבלת השונה.

הבלתי פורמלי

אמנם כולם נוהגים להתייחס לרוב למוסדות החינוך – לגנים ולבתי הספר, אבל לחינוך הבלתי פורמלי ברשות המקומית חשיבות רבה מאוד. לצד הפן הלימודי הניתן לילדי העיר במוסדות החינוך, קיים הצורך בעיצוב הילדים, בהטמעת הערכים החשובים בהם להמשך הדרך.

שם, במסגרת החינוך הבלתי פורמלי, זוכה דור העתיד שלנו להשלמת ארגז הכלים שיסייעו לכל אחת ואחד מילדי כרמיאל בעתיד. החברויות הנרקמות, החשיפה לעשייה משותפת, לתרומה לקהילה ולמעורבות בחיי הקהילה, כמו גם עידוד לגיוס לשירות משמעותי בצה״ל וחברות בתנועות הנוער, כל אלה גם יחד ולחוד, מעצבות את אישיותם של ילדינו, מעצימים את החוזקות שלהם ומעצבים את דמותם כמי שחלקם יהיה אמון על הנהגת העיר האהובה שלנו בעתיד.

כראש עיריית כרמיאל, אשים את החינוך הבלתי פורמלי על השולחן בכל דיון. אחבר את דור העתיד שלנו לעשייה העירונית ואחתור בכל מאודי להגדלת התקציבים לפעילויות המתנ"סים ולתמיכה בתנועות הנוער.

כששמעתי על סגירת תנועת הנוער ״הצופים״ בעיר הצטערתי מאוד. לתנועה החשובה הזו יש חלק משמעותי בהיסטוריה העירונית שלנו. צמחו מתוכה רבים וטובים – כאלה שעשו המון למען העיר כרמיאל. אלה שינקו את ערכי הנתינה והמוערבות בחיי הקהילה. הגיע הזמן לעשות הכל כדי להשיב את ימיה המשמעותיים של תנועת ״הצופים״ בעיר. הגיע הזמן להוציא את הילדים מהמסכים השונים ולהעצים את החברויות האמיתיות – פנים מול פנים, כתף אל כתף, בידיים משולבות ולא רק באמצעות האגודלים של הרשתות החברתיות. אני פה כדי להבטיח לכם שזה יקרה.

אני כאן בשבילכן.ם ולמענן.ם

בת שבע אבוחצרה

כרמיאל תנצח

(תוכן שיווקי)

כתבה מעניינת:

האלוף במיל' יצחק בריק עם אלון אזולאי. צילום: מדיה אלון אזולאי

האלוף במיל׳ יצחק בריק: ״כרמיאל ויישובי הצפון חייבים להיערך למתקפה״

שתפוהאלוף במיל׳ יצחק בריק, שחזה לפני כולם את המתקפה הנוראית של חמאס על יישובי הדרום, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *