פיט סטפ פרו באנר עליון 2018-10
בית / המגזין / בריאות וכושר / יום כיפור: לשרוד את הצום בשלום
ארט דה ג׳לטו באנר עליון 2018-12-26
רעב אוכל אילוסטרציה PixaBay
צילום אילוסטרציה: PixaBay

יום כיפור: לשרוד את הצום בשלום

ארט דה ג׳לטו באנר עליון 2018-12-26

בתורה מצווה עלינו ״ועיניתם את נפשותיכם״, אבל מי לא רוצה הקלה – אפילו קטנה, בצום יום הכיפורים. אספנו עבורכם כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לשרוד את הצום בשלום

מאת גיל דובריש

״ועיניתם את נפשותיכם״ מצווה התורה – יום כיפור הוא יום תענית ועינוי הגוף והנפש. יום שבו אנחנו צמים, מונעים מאיתנו את הנאות החיים ומתרכזים בעשיית חשבון נפש אישי, הכאה על חטאינו והסקת מסקנות. חמישה איסורים נקבעו ע״י חז״ל ביום כיפור: אין לאכול ולשתות, אין למסוך את הגוף בשמן, אין לרחוץ את הגוף, נעילת הסנדל (נעלי עור), וכן איסור מפורש על קיום יחסי מין. האיסור הקשה ביותר ללא ספק, הוא הצום – ההימנעות ממזון ושתיה.

נכון שעלינו להתענות ביום הכיפור, אבל מי מאיתנו לא רוצה – אפילו מעט הקלה בכדי לעבור את הצום? הכנה נכונה לצום, יכולה לעשות את ההבדל. הכנו עבורכם כמה טיפים כדי לשרוד את יום כיפור בשלום.

בימים שלפני הצום: מומלץ להמעיט באכילה של מזונות קשים לעיכול, כגון בשר אדום. כמו כן כדאי שלא להרבות במאכלים הנחשבים מייבשים, כמו סוכרים, מלח וקפה. כדאי להימנע מאכילת קינוחים מתוקים שגורמים לצמא בהמשך.

בשעות שלפני הצום: אחת השיטות הפופולריות ביותר היא לשתות מים בכמויות גדולות בשעתיים-שלוש שלפני תחילת הצום. המומחים טוענים כי אין לכך שום ערך מבחינת הצלחת הצום והדבר דווקא גורם לעומס על הכליות. התהליך הנכון אמור להתחיל בבוקר של יום הצום, יש להעלות את כמויות השתייה לפחות ל-2 ליטרים מים במהלך היום תוך הקפדה על פיזור נכון של השתיה, בקצב של לפחות כוס אחת בשעה. יש להימנע משתיית משקאות המכיליים קפאין כדוגמת קפה, קולה, משקאות אנרגיה וזאת מפני שקפאין הינו חומר משתן.

המאכלים הטובים ביותר הם מזונות אשר עברו בישול ארוך ונחשבים כמזונות מחזקים ושומרי אנרגיה. דוגמאות מצויינות הן חמין, תבשילי דגנים או קטניות, מרקים עשירים בירקות כתומים או ירקות כמו גזר, קישוא, דלעת, בטטה. לא מומלץ להגזים באכילה בארוחה המפסקת, מכיוון שארוחה כבדה מדי תגרום לעייפות ולתחושת שובע זמנית בלבד. הדרך הנכונה היא כמו בשתייה – החל מהבוקר ועד לארוחה האחרונה, יש לחלק את האוכל בפיזור, 3-4 ארוחות קטנות, כך שתחושת השובע תישאר לאורך כל היום. בארוחה המפסקת יש לאכול לשובע, לא להעמיס מעל ומעבר, מומלץ לאכול מרק או סלט, דג או חלבון מהצומח, בתוספת פחמימות.

אחרי הצום: הטעות הקלאסית שעושים רבים מיד אחרי הצום היא התנפלות מוגזמת על האוכל. זה מעמיס על הקיבה ועלול לגרום לתחושת בחילה ארוכה. כדאי להתחיל בשתיה של כוס מיץ ולחכות מעט עד לביס הראשון. כדי לעזור לגוף להתאושש, מומלץ לאכול מאכלים שמשחררים סוכר במהירות כמו דבש, פירות, תפוחי אדמה. בכל מקרה, לא להכביד על הקיבה, אלא לאכול מנה קטנה בתור התחלה ולהמתין כחצי שעה עד שעה. מן הסתם, עדיף שלא לקפוץ ישר על סטייק וצ׳יפס אשר יגרמו לעומס על הקיבה, כדאי לצרוך מאכלים שתהליך העיכול שלהם קצר יחסית.
צום קל ומועיל!

 

קרן אבן-צור באנר כפול 2019-01-04
שתפו

כתבה מעניינת:

חופשה נכונה לתזונה בריאה גם בחגים הרבלייף 2019

פירות יבשים: מומלץ או כדאי לוותר?

לקראת ט״ו בשבט, בדקנו מהי חשיבות הסוכר עבור הגוף, מהו הסוכר המומלץ (אם בכלל) והאם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

פיט סטפ פרו באנר עליון 2018-10

SHOP NOW
close-link