דו"ח המצוינות לשנת הלימודים תשפ"ג (2023) מגלה: ירידה בשיעור התלמידים הזכאים לבגרות מצוינות. העירייה: זה מדד לא רשמי, היקף הבגרויות האיכותיות הוכפל פי 3
מאת גיל דובריש
ירידה מדאיגה בשיעור התלמידים בכרמיאל הזכאים לבגרות הייטק – בגרות שכוללת 5 יחידות לימוד במתמטיקה, אנגלית ופיזיקה או מדעי המחשב.
כך עולה מדו"ח המצוינות לשנת הלימודים תשפ"ג (2023) של רשת ערי מצוינות – ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א. הדו"ח החדש מציג נתונים מ-230 רשויות מקומיות ומצביע על פערים משמעותיים בין אזורים שונים בארץ.
לפי הדו"ח, בעוד שביישובים כמו סכנין, ג'וליס ומעיליא בצפון נרשמה עלייה משמעותית בשיעור הזכאים לבגרות הייטק, ביישובים רבים אחרים נרשמה דווקא ירידה, בהם כרמיאל.
בשנת 2023, ירד שיעור הזכאים בעיר ל-14.2% במסלול 5 יחידות לימוד במתמטיקה (לעומת 16.3% ממוצע ארצי) כשמספר הזכאים עמד על 75 תלמידים. במסלול בגרות הייטק נרשמה ירידה בשיעור הזכאים ל-10.2% (לעומת 10.9% ממוצע ארצי), עם 54 תלמידים זכאים.
יש לציין כי בניתוח של 10 השנים האחרונות, נרשמה מגמת עלייה בשנים האחרונות, שנעצרה בשנת 2023.
הדו"ח מציין כי ההישגים אליהם הגיעו ישובים בפריפריה נובעת מהחלטות רשותיות: "כאשר ראש עיר וראש אגף חינוך מחליטים להשקיע במערכת החינוך, מציבים יעדים, מקצים משאבים, יכולה עיר לשפר את הישגי תלמידיה ללא קשר למיקומה הגיאוגרפי או לאשכול הסוציואקונומי של אוכלוסייתה".
ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, אופיר פז פינס: "מדד בגרות הייטק נוצר על מנת לייצר מודעות בקרב מובילי חינוך ברשויות המקומיות לחשיבות ההשקעה במקצועות הרלוונטיים וכדי לייצר עבורן כלי מדידה נגיש, שיסייע להן לבנות תוכניות עבודה ולקדם יותר תלמידים למצוינות. דווקא עכשיו, כשמופנים תקציבים משמעותיים לחיזוק הצפון והדרום, זו הזדמנות לצמצם פערים ולקדם מצוינות בפריפריה".
"אני ממליץ לכל הרשויות המקומיות ללמוד את הדוח לעומקו ולבחון את תוכניות העבודה שלהן בהתאם כדי לייצר תנאים אופטימליים עבור מירב התלמידות והתלמידים להצליח לקבל בגרות הייטק ובכך לסלול עבורם את הדרך להצלחה".
מינהל החינוך: אנחנו לא מתייחסים למדדים לא רשמיים
ראש מינהל החינוך בעיריית כרמיאל אודי איזק מסר בתשובה לפנייתנו:
"מערכת החינוך בעיר כרמיאל נבחנת בסוגיות מורכבות כמו הישגים לימודיים, חוסן ומוכנות לאתגרי העתיד של הבוגרים ושל החברה הישראלית. אנחנו בתקופה מורכבת מאד שבה אנו מודדים את הישגי המערכת בהלימה למצב בו אנו פועלים כעיר מובילה בצפון.
היקף הבגרויות האיכותיות לפי הגדרת משרד החינוך (שילוב של לימודי מתמטיקה, אנגלית ומעורבות חברתית) גדל משמעותית בשנים האחרונות (פי 3) ועבר את הממוצע הארצי.
אנו לא מתייחסים למדדים לא רשמיים כלל-ארציים שאינם בוחנים את ההבדל בין מרכז לפריפריה וסוגיות נוספות.
מערכת החינוך בעיר נדרשת להכין את בוגריה בשלושה תחומים חשובים לעתיד הבוגרים והעיר: הכנה לחיים בחברה הישראלית העתידית, הכנה לעולם התעסוקה העתידי וחיזוק הזיקה לחיים בכרמיאל ובגליל.
המערכת העירונית שלנו פועלת ביחס לתלמידים, לקהילה שלהם וליעדים שמעסיקים את ההורים. הניסיון לבצע השוואה בתחומים אלה בין רשויות שונות, קהילות שונות, גודל שונה ומאזורים שונים בארץ מחייב העמקה והבנת הנתונים ולא בכותרות ולא כל מדד כלל ארצי מתאים לבחינת מערכת החינוך בכרמיאל".
במקום לקחת אחריות עלתירידה מתמשכת באיכות התיכונים ,ומקום להשקיע במקצועות המוגברים ממשיכים להתיחס הצורה מזלזת ,הצלחה יש הרבה שחצנות כאשר נכשלים ועוד הרבה מתחת לממוצע ארצי כולם לא מתייחסים ,ביזיון ,הגיע הזמן להחליף את ראש מנהל החינוך בכרמיאל .