הוועדה המחוזית אישרה סוף-סוף את התוכנית להקמת מסילת רכבת בין כרמיאל לקצה הצפוני של המדינה, בעלות כ-12 מיליארד שקלים. התוכנית תכלול הקמת תחנה חדשה באזור התעשייה של העיר

מאת גיל דובריש

כבר לא תחנת הרכבת האחרונה בצפון. הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, בראשות בועז יוסף, אישרה סוף-סוף את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקריית שמונה. עם זאת, מוקדם לחגוג ולשמוח – מועד התחלת הבנייה עדיין רחוק, שלא לדבר על השלמת הפרויקט הגרנדיוזי.

עלות התוכנית נאמדת בכ-12 מיליארד שקלים והיא תכלול מסילה כפולה באורך 54 ק"מ בין כרמיאל לקריית שמונה, מתוך זה יותר מ-20 ק"מ במנהרות. לאורך המסילה יוקמו לפחות שלוש תחנות חדשות, בהן תחנת כרמיאל – נחף מזרח. התחנה העתידית תוקם בקצה המזרחי של אזור התעשייה, מה שיגרום לשינוי שמה של התחנה הקיימת לכרמיאל מערב, והיא תשרת את תושבי העיר, נחף, מזרח בקעת בית הכרם ויישובי הסביבה, ותאפשר שינוי סחורות וחומרי גלם מכאן לנמל חיפה ולמרכז.

כמו כן יוקמו תחנת חצור הגלילית ותחנת קריית שמונה. קיימת אפשרות להקמת שתי תחנות רכבת עתידיות בתוואי המתוכנן: תחנת אגמון החולה\צומת כ"ח ותחנת מרום הגליל,

הוועדה המחוזית ציינה כי בנוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה צפון, בועז יוסף: "אישור התכנית מהווה נדבך נוסף למימוש חזון הוועדה המחוזית לחיזוק הצפון הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית. הרכבת לקריית שמונה תאפשר חיבור של הצפון הרחוק למרכז ודרום הארץ. קו הרכבת יסייע באופן ישיר לכרמיאל, נחף, ראש פינה, חצור הגלילית וקריית שמונה. אנו מצפים לראות תכניות נוספות לחיבור כל יישובי הצפון לרשת המסילות, לרבות טבריה, גליל תחתון, עמק הירדן ורמת הגולן".

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ: "מדובר בתוכנית חשובה ומורכבת מאד שבמסגרת קידומה, הוועדה המחוזית בחנה היבטים רבים כדי לאזן בין שיקולים שונים וביניהם ההיבטים ההנדסיים, הפיסיים, האורבניים, הסביבתיים, הנופיים, וכן שמירה על זכות הקניין מחד אל מול צרכי כלל הציבור. לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי, הוועדה ראתה חשיבות רבה בשמירת הצביון הקיים של חבלי ארץ אלה וביניהם עמק החולה ולשילוב המסילה ותחנות הרכבת בפיתוח האורבני הקיים והמתוכנן".