Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 2504
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => כרמיאל בטוחה - זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => כרמיאל בטוחה יותר ממקומות אחרים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 75
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 2370
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 697
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2014/06/IMAG0153.jpg
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => כרמיאל בטוחה - זהר הצפון
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => כרמיאל בטוחה יותר ממקומות אחרים
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => כרמיאל
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

כרמיאל בטוחה יותר ממקומות אחרים

שתפו

רגע לפני שמפקד משטרת כרמיאל בשנתיים וחצי האחרונות נצ”מ שאול צמח עוזב לטובת הפיקוד על קורס הקצינים של משטרת ישראל, הוא מבטיח שהוא משאיר לנו כאן תחנה מקצועית, שעומדת באתגרים בהצלחה רבה. אפילו הסקרים מוכיחים שהציבור מרוצה

בשבוע שעבר פורסמה הודעה רשמית על כך שמפקד משטרת כרמיאל ניצב משנה שאול צמח, מסיים את תפקידו ועובר לנהל את קורס הקצינים בבית הפסר לשוטרים בשפרעם. בגיל 47, אחרי 9 שנים כמעט בתפקידי פיקוד של תחנות (שפרעם, טירת הכרמל וכרמיאל), מביט נצ”מ צמח קדימה, וכנראה שלא כל-כך יתגעגע לעבודת השטח שהיא מנת חלקו מאז התגייס למשטרה לפני 22 שנים.

נצ”מ צמח, בניגוד למפקדי משטרה אחרים שכיהנו בתחנה, לא היה מעולם מחובר לתקשורת, להפך – הוא העביר את הטיפול בעיתונות לידי סגנו, סנ”צ אמג’ד שייח, שגם ימלא את מקומו באופן זמני עד למציאת מחליף. בשנתיים וחצי שבהן כיהן כמפקד התחנה, צמח העדיף להיות מחוץ לאור הזרקורים, להתמקד בעבודה ולא לעשות כותרות.

הפגישה בלשכתו, השבוע, לצורך ראיון סיכום של הקדנציה המסתיימת, הייתה למעשה המפגש הראשון וכנראה גם האחרון בינינו, במסגרת תפקידו.

– בדרך כלל קדנציה במשטרה אורכת כשלוש שנים, האם ההודעה הזו על מינוייך החדש, חצי שנה לפני הזמן הקצוב, תפסה אותך מופתע קצת?

“זו לא הייתה הודעה פתאומית. זה משהו שמתבשל מזה כחודשיים. נכון שבמשטרה תהליכים סדורים יכולים לקחת טיפה יותר זמן, למשל בתפקידי הקודם ידעתי חצי שנה מראששיש כוונה להעביר אותי לפקד על תחנת כרמיאל, אבל כרגע בגלל התעוררות של צורך מיידי, הדברים התנהלו אחרת. זה קורה כאשר יש פעילות אינטנסיבית בתחום משאבי אנוש, כדי למלא את החלל כמה שיותר מהר. בשלב הבא תוקם ועדת איתור, שתקבל הצעות ממועמדים להחליף אותי בתפקידי”.

– אתה תתגעגע לתחנה?

“ללא ספק אתגעגע לשוטרים ולקצינים, בכל מה שקשור לעבודה אני תמיד מביט קדימה”.
הפשיעה בכרמיאל – לא רק מהכפרים באזור

התחנה שנצ”מ צמח עוזב שונה לגמרי ממה שקיבל בתחילת שנת 2012. התחנה הוגדלה בתקופתו, מספר השוטרים עלה והתחנה מכסה גם את מעלות תרשיחא. “קיבלתי תחנה טובה ואני משאיר אחריי תחנה טובה יותר”, אומר צמח. "ההשקפה שלי היא שאנחנו נמצאים במירוץ שליחים, קיבלתי את התחנה בנקודה מסויימת ואני מעביר אותה הלאה במצב טוב יותר, במבחן התוצאה. אני לא מאמין בפרסום נתונים, אבל אני מאמין בלב שלם שאני משאיר תחנה בריאה, עם שוטרים מכווני משימה. כשהגעתי היו כאן 125 שוטרים, היום יש כ-200 וזה אינו כולל את מעלות שבה 74 שוטרים נוספים. הקמנו את יחידת אורגן שפועלת באזור הכפרי, יחידה מגוייסת חדשה שחלק משוטריה עדיין נמצא בהליכי הכשרה. שיפרנו בצורה בלתי רגילה את תהליכי העבודה, הגדלנו את מערך השיטור הקהילתי בכפרים, שידרגנו את מיזם השיטור העירוני בשיתוף פעולה מוחלט עם הממונים בעירייה".

"אני מסתכל על שני דברים שמהווים מדד מרכזי לתפקוד התחנה: האחד – יש חברה המבצעת בדיקות וסקרים למוסדות וגופים ציבוריים בקרב אזרחים, לבדיקת שביעות רצונם מהתפקוד, ומזה כחמישה חודשים עובדת החברה כאן. בכל הצניעות אני אומר שלא קיבלנו הערה אחת בלבד, אלא רק חיזוקים. עשינו כברת דרך ארוכה בנושא השירות לאזרח. הדבר השני – אנו נמדדים גם בתוך עצמנו לגבי שביעות הרצון של השוטרים באשר לסביבת העבודה שלהם. סביבה טובה חיונית לתפקוד השוטר ויתרום למתן שירות טוב יותר לאזרח. סקר פנימי של התחנה מציב אותנו במקום טוב מאוד יחסית לתחנות משטרה אחרות בארץ. בשבילי, אלה כלים מרכזיים לתת קריאת כיוון כמפקד”.

– מה לגבי נפח הפשיעה בכרמיאל, גם כאן יש נתונים חיוביים?

“לפי תפיסת העולם שלי, ובסיס השוואתי למקומות אחרים, בטח ביחס למקומות שבהם פיקדתי בעבר, מצבה של כרמיאל השתפר, לרבות הכפרים באזור. נתוני הפשיעה בידינו מורים על כך שצימצמנו את היקפי פשיעת הרכוש, הסמים, נגע התאונות והאלכוהול. במקומות שבהם הרגשנו עלייה כלשהי, לחצנו על הגשת כתבי אישום רבים יותר”.

– לאזרחים יש תחושה שהפשיעה בכפרים זולגת אלינו. עד כמה זה מתבטא מבחינתך בעבודה היום-יומית?

“כרמיאל מושפעת מכל מה שקורה באיזור, הפשיעה לא בהכרח זולגת רק מהכפרים. לעיתים יש השפעה מערי הלווין או ממקומות מרוחקים יותר. למשל, אם נוצר מחסור בחלקי חילוף של רכב מסויים בגדה המערבית, נראה גם כאן גניבות רבות יותר מרכבים מהסוג המבוקש. אפילו מהמרכז, מהשטחים ומהדרום עלולים להגיע לכאן וזה כבר קרה בעבר. ברמה האזורית מדובר יותר על עבירות רכוש, באופן כללי, התפרצויות לדירות ועסקים, גניבות רכב וכיוצא בזה, נושאים שזוכים לטיפול אינטנסיבי. יש גם מקרים שבהם הפעילות היא מתחת לפני השטח, למשל בשנה שעברה אנשים לא הבינו למה התייחסנו ב’קלות דעת’ לתלונות על סחר בסמים, עד שבשלב מסויים חשפנו פרשיה שבטבורה הפעלת סוכן סמוי, אשר הפליל קרוב ל-20 סוחרים”.

 

השיטור העירוני – היו עליות וירידות

– בוא נדבר על השיטור העירוני. עד כמה באמת הוא תורם לתחושבת הביטחון האישית בכרמיאל?

“השיטור העירוני הוא מיזם של יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים. הוא קיים בערים שונות בארץ ובין היתר בכרמיאל. אני יכול לומר בגאווה, שהפרויקט משלב כוחות עם העירייה וזוכה להצלחה רבה בעיר. היו עליות וירידות, אבל בסך הכל השיטור נמצא במקום טוב מאוד. אנחנו מגיעים לרף גבוה בכל הקשור לעבירות איכות החיים, כמו הקמת רעש, השלכת פסולת, חנייה, שימוש באלכוהול בשטחים ציבוריים. בעבר, בהיעדר צוותים כאלה, עיקר הנטל נפל על יחידות הסיור של התחנה, היא זו שמגיבה לקריאות 100. כיום היחידה פנויה יותר להגיב לטיפול באזרח בבעיות אחרות”.

– נדמה שהשיטור עושה את כל העבודה שהמשטרה לא הספיקה לעשות בעבר…

נצ”מ צמח עוצר לרגע ומיישיר מבט. “אין דבר שמשטרת כרמיאל לא מתעסקת בו. השיטור העירוני הוא חלק מאוד מסויים מסך כל הפעולות של המשטרה, שהיא הרבה יותר מגוונת בעשייתה ממה שרוב הציבור רואה בדרך כלל. כל תלונה שתיפתח באירוע שבו מטפל השיטור, היא כתוצאה מהעברת הטיפול ליחידת החקירות בתחנה. צריך לזכור שהתחנה מטפלת לא רק בכרמיאל, אלא נותנת שירות ל-137 אלף נפש, כשמתוכם 53,000 הם תושבי כרמיאל, כלומר אפילו לא חצי מכלל האוכלוסיה באזור. השיטור העירוני הוא גורם מסייע בכל האירועים ומפקד השיטור העירוני הוא מפקד המשטרה. ביחידת שיטור העירוני משולבים 12 שוטרים, שהם בעלי הסמכות הביצועית השוטפת”.

 

מצליחים – אבל יש עוד הרבה עבודה

מדי תחילת שנה קובעת כל תחנה את היעדים המרכזיים שלה, על סמך היקפי הפשיעה בתחומים מסויימים. כך למשל, אם נרשמה אשתקד עלייה מסויימת בעבירות מתחום מסויים, סביר להניח שהוא יזכה לטיפול צמוד של התחנה. בכרמיאל זו השנה השניה, היעדים המרכזיים הם אלימות, סמים, עבירות רכוש וכל מה שקשור לאמצעי לחימה. “לכל תחנה יש יעדים שהם תולדה של הנתונים משנים קודמות. בעת יצירת תוכנית עבודה שנתית, כל תחנה בודקת מה העבירות הכי משפיעות על ההספק שלה ומציבה יעדים. זה לא אומר שלא מטפלים גם בשאר התחומים, אבל בהחלט מתמקדים בנושאים המרכזיים. בכרמיאל לא היה שינוי בסל העבירות מזה כשנתיים. שנה שניה ברציפות שנושאי האלימות, הסמים, הרכוש והאמל”ח מעסיקים אותנו ומאתגרים אותנו. יש תחומים שמוגדרים כעבירות חשיפה כמו סמים, למשל. כאן חשובה מאוד עבודת המודיעין, משום שאין תלונות או עדויות על כך, אלא בעיקר עבודה מודיעינית”.

– עד כמה התחנה מצליחה לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה?

“אני מאמין שיש עוד הרבה עבודה, אבל אנחנו בהחלט נמצאים בטווח שהיינו רוצים להיות בו. האתגרים מאוד גבוהים. עבודת המשטרה מושפעת ברמה הלאומית מסדר היום הציבורי ומאירועים חריגים. במהלך תהליך העבודה יכול אירוע מכונן למשוך את התחנה להשקעה מירבית באותו אירוע, שבסיומו התוצאה איננה קריטית אבל מונעת השקעת אנרגיה במקומות אחרים. למשל אם משקיעים במחאות ציבוריות כמו ההפגנה של תושבי ראמיה לאחרונה, אז מטבע הדברים מקצים פחות משאבים לנושאים אחרים. עם זאת, אני חייב לציין שמבחינה מקצועית איננו מזניחים אף נושא”.

– האתגר הבא שלך, כמפקד קורס הקצינים בביה”ס לשוטרים נשמע הרבה פחות מבצעי, יותר לוגיסטי ורגוע. זה מאתגר בעיניך?

“התחום הלוגיסטי הוא פחות קריטי בתפקיד החדש. אני רואה בתפקיד החדש שלי הזדמנות לחנך דור חדש של קצונה במשטרה, זה כבר עניין ערכי, מוסרי ומקצועי. לא בכדי תפקידי ההדרכה במשטרת ישראל אינם מוגדרים כתפקידי מטה אלא כתפקידי הדרכה לכל דבר. אין לי ספק שזה מעניין ויותר רגוע באופי. אין לך אחריות טריטוריאלית, מקום העבודה שונה לגמרי. נושא האחריות ללא ספק תובעני בצורה יוצאת דופן. אני בשנתי התשיעית כמפקד תחנה, בהחלט עושה סוג של ‘פאוזה’. אני מאמין שאחזור לפיקוד, מקווה שזה יהיה מעבר לרמה התחנתית”.

– איך הגבת כשנודע לך על התפקיד החדש?

“אני מרגיש פרגון גדול בכך שהציעו לי את התפקיד הזה, שמחתי. אני רואה בכך אתגר בלתי רגיל, סוג של אחריות עצומה”.

– איזו מורשת, במשפט אחד, אתה משאיר כאן אחריך?

“אזרח במרכז, שוטר במרכז. עשיתי זאת במשך שנתיים וחצי”.

– יש לא מעט תושבים שחשים פגיעה ברמת הביטחון האישי שלהם. מה יש לך לומר להם?
“כאן הרבה יותר בטוח מבמקומות אחרים. אני זוקף זאת בזכות שיתוף הפעולה היום-יומי עם הרשות המקומית ועם כל מי שהיה שותף לדרך שחנו, מאחרון העובדים בעירייה ועד העומד בראשה”.

 

כתבה מעניינת:

״מיהר״ לקופה? נהג רכב התנגש בסניף רמי לוי

שתפומאת גיל דובריש ״מיהר״ להשיג את כולם בדרך למבצעי החג? נהג בשנות ה-80 לחייו, תושב …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *