גבר מבוהל מתוסכל. צילום אילוסטרציה: Deposit Photos
צילום אילוסטרציה: Deposit Photos

לא זוכרים שמות, פרצופים וסיפורים ששמענו: איך השפיעו הסגרים על מוחנו?

שתפו

נתונים חדשים מגלים כי הסגרים המתמשכים יצרו פגיעה בזיכרון שלנו. במילים אחרות: התחלנו לשכוח דברים

מערכת פורטל זהר.נט

נכון שהאפשרות לסגר נוסף הופכת לפחות ופחות רלוונטית אבל לאור נתוני ההדבקה ההמוניים, הסכנה עדיין מרחפת מעל הראש. לא מעט דובר על ההשפעות השליליות שהסגרים הביאו על הכלכלה ועל תחושת הבדידות, נתונים חדשים שמתפרסמים לאחרונה מצביעים על פגיעה ניכרת בתחום נוסף: הזיכרון האנושי ובפרט הזיכרון החברתי.

"המוח שלנו, שרגיל לאחסן כמויות אדירות של מידע, עובד כך שהוא כל הזמן יוצר קשרים חדשים ומחזק קשרים קיימים. במצבים של סגר ובידוד, לא נוצרים אינטראקציות חברתיות כגון פגישות, כנסים ומפגשים חברתיים, כך שבהתייחס לזיכרון החברתי הקשרים העצביים הקיימים במוח נחלשים ונוצרים פחות קשרים חדשים, מה שמשפיע באופן ישיר על תפקוד הזיכרון" מסביר איתי עניאל, מומחה לפיתוח אסטרטגיות לשיפור הזיכרון.

המחקר שפורסם באוניברסיטת וירג'יניה מרכז נתונים ממספר מחקרים שבחנו בעלי חיים בעלי מבנה מוח דומה לאדם והראו כי אפילו בידוד זמני בתקופת הבגרות פוגע בזיכרון החברתי, כמו גם בזיהוי פנים מוכרות, ובזיכרון עבודה (למשל להיזכר במתכון בזמן הבישול).
בני אדם מבודדים נוטים לשכוח באותה מידה: משלחות מחקר אשר יצאו בעבר לחודשי משימה באנטארקטיקה ונבדקו עם חזרתם הראו פגיעה משמעותית בהיפוקמפוס – המבנה המרכזי במוח שאחראי על תפקודי הזיכרון ועל קליטת זיכרונות חדשים, כבר לאחר 14 חודשים של בידוד חברתי. "באופן דומה, מבוגרים עם מעגלים חברתיים קטנים נוטים יותר לפתח אובדן זיכרון וירידה קוגניטיבית בהמשך חייהם", מרחיב עניאל.

אז מה כדאי לעשות על מנת לשמור על זיכרון חברתי בימים של בידוד או סגר?

1. צרו חוויות חברתיות מעניינות שונות:
המוח שלנו זוכר קולט וזוכר מצוין חוויות חברתיות מעניינות מהעבר. אם כך, חשוב שניזום וניצור אירועים חדשים כאלה המאפשרים לנו ליצור מפגשים חברתיים במגבלות הקיימות, בין אם מדובר במפגשים מקוונים ובין אם מדובר במפגשים פרונטליים מצומצמים וכך להמשיך ולאמן את המוח לזכור שמות של אנשים, פרצופים ונושאים מעניינים שקשורים אליהם.

2. מיקוד המוח והגדרת מטרות:
הגדירו למוח מטרות ברורות בהתאם למה שחשוב לכם לזכור מכל מפגש חברתי ובהתאם לכך תרגלו אותו והציבו לו יעדים לשיפור. לדוגמא: לזכור את כל שמות האנשים במפגש החברתי, איפה כל אחד מהם גר ובמה כל אחד מהם עוסק. ההחלטה שתקבלו לזכור את הפרטים הללו, גם אם הם לא ממש חשובים עבורכם, אלא רק כדי לאמן את הזיכרון, תעזור למוח שלכם לשתף פעולה ותאפשר לו להתמקד בפרטים.

3. אימוני זיכרון חברתיים:
קיימות דרכים רבות לאמן את הזיכרון באינטראקציות חברתיות שכמובן ניתן להתאים למגבלות הקיימות, הן דרך למידה משותפת של נושאים חדשים, משחקי חשיבה וזיכרון, השתתפות בהרצאות, מימוש תחביבים וכו'. בדרכים אלה ניתן גם לאמן באופן יעיל את הזיכרון החברתי וגם ליהנות במקביל.

4. קיימו שיחות מעניינות:
כמות המידע שאנחנו קולטים ושולפים מהזיכרון במהלך שיחות גדולה משמעותית מכפי שאנחנו בד"כ מעריכים אותה. ככלל, שיחות מעניינות הן דרך מצויינת לאמן את המוח לשפר את הזיכרון בכלל ואת הזיכרון החברתי בפרט.

כתבה מעניינת:

נתי שיינפלד טיקטוק ציוני עיבוד גרפי

טיקטוק ציוני בערבית

שתפועד לפני 4 שנים נתי שיינפלד, זכיין ברשת אנגלו סכסון, ידע בקושי כמה מילים בערבית. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.