Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 5720
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => גיל דובריש 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => לא ניתן
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בפרוס השנה החדשה, בראיון חג בלעדי לעיתון זהר הצפון ופורטל זהר.נט, מספר ראש העיר עדי אלדר מה דעתו על השקעות הממשלה ביו”ש על חשבון הצפון, על האכזבה הרבה שלו מההנהגה ומציג לראשונה את החזון שלו להצלת הגליל. לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 76
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 1852
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 427
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2014/09/photo-3.jpg
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => בפרוס השנה החדשה, בראיון חג בלעדי לעיתון זהר הצפון ופורטל זהר.נט, מספר ראש העיר עדי אלדר מה דעתו על השקעות הממשלה ביו”ש על חשבון הצפון, על האכזבה הרבה שלו מההנהגה ומציג לראשונה את החזון שלו להצלת הגליל. לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => לא ניתן
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו
לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו

לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו

שתפו

בפרוס השנה החדשה, בראיון חג בלעדי לעיתון זהר הצפון ופורטל זהר.נט, מספר ראש העיר עדי אלדר מה דעתו על השקעות הממשלה ביו”ש על חשבון הצפון (“אני פשוט חושב שזו שערוריה, מעבר לכך שהממשלה פשוט מפקירה את הגליל”), על האכזבה הרבה שלו מההנהגה (“חלק לא מבוטל משרי הממשלה לא ממש מתייחסים לכיוון שלנו”) ומציג לראשונה את החזון שלו להצלת הגליל – תוכנית גרנדיוזית להקמת שדה תעופה בינלאומי בין עכו לכרמיאל

 

אחרי כ-26 שנה בתפקיד ראש העיר, עדי אלדר מרגיש נמרץ מתמיד. כשהוא צופה מהמרפסת בלשכתו שבקומה השלישית בעירייה, לעבר שכונות המגורים של העיר, אפשר לראות אותו מתמוגג מאושר. ובצדק. כמה אנשים יכולים לומר על עצמם שמפעל חייהם הוא בניית עיר ופיתוחה?

רק לפני שנה, התמודד אלדר ביחד עם רינה גרינברג שותפתו, במערכת בחירות קשה וניצח. היום, שנה בתוך הקדנציה השישית שלו בתפקיד, כשאנחנו נפגשים לראיון מיוחד ובלעדי לרגל ראש השנה לעיתון זהר הצפון ולפורטל זהר.נט, אני שואל אותו איך הוא מרגיש. אלדר זורק חיוך קטן בצד הפה ומיישיר מבט: “תאמין לי, אני מרגיש שאני בקדנציה הראשונה שלי. מלא מרץ, שואף לדחוף את העיר שלנו קדימה בנושאים רבים שהבשילו. בתוך כמה חודשים ‘נעלה’ על הר כרמי, קיבלתי הודעה שאושרו עשרות מיליוני שקלים ממשרד השיכון להכנת אלפי יחידות הדיור הראשונות. השבוע מתוכננת פגישת עבודה עם מנהל המחוז כדי המשך בדף הבא לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו המשך ‘להתניע’ באופן מעשי את המהלך. השכונה החדשה תעניק תוספת של 15-17 אלף נפש, כ-2600 יחידות דיור, ותביא את העיר עד לגבול המערבי שלה מבחינת שטח השיפוט. בימים אלה מתחיל התכנון של הר כמון, בצד המזרחי, אם כי בלתי אפשרי לדבר על תאריכים, אני מעריך שמדובר במתישהו בעשור הבא”.

– האם מוקדם מדי לדבר על כך שזו הקדנציה האחרונה שלך בתפקיד?

“תמיד אמרתי, כל זמן שהתושבים ירצו שאמשיך לנהל את העיר המקסימה ולפתח אותה, אמשיך בכך. אנחנו לא שבט אסקימואי ששולח את הזקנים שלו להיות טרף לדובים. כל זמן שיש לי מרץ וכוח, אמשיך לפעול”.

מה חדש עם ביה”ס הטכני?

הדיבורים בממשלה על קיצוצים צפויים בתקציב, הגיעו גם ללשכה שבקומה השלישית בעירייה. החשש הוא מפני ביטול הטבות שהובטחו החל מינואר 2015, כמו החזרת הטבות המס לתושבי כרמיאל. “אני לא רוצה לדבר על כך, כדי לא לתת לממשלה רעיונות מהיכן לקצץ”, אומר אלדר. “יש החלטת ממשלה – המחוייבת לבג”צ שאני הגשתי בזמנו נגדה. בזכות הבג”צ שהגשתי הממשלה נאלצה לערוך מפת עדיפויות חדשה ובה אנחנו כלולים ובצדק. אין כרגע שינוי – הרכבת נמצאת במסלול אל-חזור”.

– אם כבר מדברים על ביטולים, מה קורה עם העתקת ביה”ס הטכני מהקריות לכרמיאל? “לצערי יש בעיה עם המכירה של השטח עליו נמצא ביה”ס הטכני בחיפה. התוכנית של משרד הביטחון היתה למכור את השטחים לחברת נמל חיפה, ובכסף הזה לממן את הבנייה בכרמיאל. נושא המכירה תקוע בינתיים, הפרוייקט מוקפא, ולא נראה שזזים”.

– למה זה מתעכב?

“משרד הביטחון אמור להעביר כספים, האמן לי שאם היו לי 70 מיליון שקל, הייתי נותן אותם במקומו”…

– מעצבנים אותך הפרסומים שלפיהם הממשלה משקיעה ביהודה ושומרון פי כמה וכמה בהשוואה לגליל ולפריפריה?

“אני פשוט חושב שזו שערוריה, מעבר לכך שהממשלה פשוט מפקירה את הגליל. מזל שסוללים את את הרכבת אבל זה לא מספיק. לא יכול להיות שכל המפעלים הבטחוניים יוקמו בנגב והגליל לא מקבל אפילו מפעל אחד. הסבתי את תשומת לבם של השרים ורשות החברות הממשלתיות, אבל לא נראה לי שזז משהו בעניין. ממשלות ישראל מונחות כבר 20 שנה ע”י קבוצת לחץ גדולה – המתנחלים. בהחלט יש אפלייה בין יו”ש לבין הגליל. ביבי עלה לשלטון אחרי רצח רבין, וביקש להחזיר למתנחלים את הטבת המס שרבין הוריד להם. כדי לממן זאת ביבי פנה לאוצר והציע להוריד לכרמיאל וליישובים אחרים את הטבות המס. זאת למרות שבבחירות בשנת 1996 הוא קיבל כאן רוב מוחץ . את זה לא אשכח לו לעולם. מצד שני אפשר לזקוף לזכותו את הרכבת, וכמובן שיש להזכיר בעניין זה את שר התחבורה ישראל כץ, אזרח הכבוד שלנו”.

 

שדה תעופה בינלאומי

אלדר אומר כי כרמיאל מופלית לרעה גם ביחס ליישובים אחרים בצפון ולא רק ביו”ש ומסביר: “יש לנו בעייה רצינית עם עיר שקוראים לה יקנעם. כל חברות ההיי-טק שעולות צפונה נעצרות שם, כי בזמנו נתנו עדיפות לאומית שוות ערך ליקנעם, כרמיאל, חצור ומעלות. אמרו שזה יהיה זמני ובינתיים התברר שזמני זה הדבר הכי קבוע. כל זמן שיקנעם מקבלת את ההטבות מהממשלה – מפעלי ההיי-טק יעצרו שם. כשראש עיריית יקנעם מגיע ממרכז הארץ לביתו, אני צריך להמשיך בנסיעה של שעה נוספת צפונה. זה רחוק מאיתנו. הצעתי שהממשלה תביא שני מפעלי עוגן לגליל, לפחות אחד מהם באזור שלנו ועוד אחד באזור קריית שמונה. בלי פתרונות כאלה, מדינת ישראל המשך בדף הבא לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו המשך יכולה לאבד את הגליל, תיווצר מדינת ת”א ומדינת ‘כל השאר”.

– אתה כבר מרגיש מיואש בעת פנייה לשרים בממשלה, חש שאין עם מי לדבר שם?

“אנחנו צריכים להיות אקטיביים, לנסות שוב ושוב, חלילה לנו להרגיש מיואשים”.

לעדי אלדר יש עוד רעיון שיציל את הגליל מקריסה, לדבריו. זה לא רעיון אלא חזון גרנדיוזי, שספק אם למישהו בממשלה יהיה האומץ או הכסף לאשר. “יש לי חלום”, מתוודה ראש העיר. “כבר שנים רבות שהוא מקונן במוחי, אבל רק לאחרונה התחלתי לגלגל אותו – להקים בעמק עכו שדה תעופה בינלאומי, בין עכו לאחיהוד. יש שם שטח מישורי ענק. המטוסים ימריאו וינחתו בכיוון הים, שדה התעופה ישמש את צפון המדינה. אם נצליח לגלגל את הרעיון, נמצא שהבאנו אלפי מקומות תעסוקה לאזור הצפון. לא מזמן הייתה אצלי קבוצת פרופסורים, שמונתה על מנת למצוא פתרונות יצירתיים לאזור הגליל. סיפרתי להם על החזון שלי והם קצת נדהמו. אבל אחרי זמן מה הם הבינו שיש ברעיון הרבה יותר ממה שזה נראה במבט ראשוני. גם אין בעיה עם ההמראות והנחיתות, כי הן יכולות להתבצע בפרוזדור אווירי מעל המפעלים בקריות ולא מעל בתי מגורים”.

מוכנים למלחמה הבאה בצפון

בנוסף למצב הכלכלי שעימו מתמודדת כרמיאל כמו גם שאר היישובים בגליל, התווסף לאחרונה גם מימד בטחוני חדש, לנוכח החשש כי החיזבאללה חפר מנהרות מתחת לשטח ישראל, במטרה לכבוש את הגליל במלחמה הבאה נגדו. כשאני שואל על כך את עדי אלדר, הוא שוקל את מילותיו מעט ואומר: “הרוצה שלום יכון למלחמה. זו אימרה שצריכה לעמוד כנר לרגלינו. בדרום מערכת הביטחון נרדמה בעמידה. לולא המלחמה האחרונה בעזה, מי יודע כיצד זה היה יכול להיגמר. אם היו מרגישים שהם מוכנים למתקפה רבתי נגד אוכלוסיה אזרחית בדרום, הם היו עלולים לצוץ מכל המנהרות. יש ללמוד על כך לגבי הגבול הצפוני שלנו. אופי המלחמה השתנה לגמרי. פעם העורף היה מוגן וכמעט לא הרגיש במלחמה, היום בעידן הטילים, העורף הוא חזית שניה. זה סוד גלוי שלחיזבאללה יש פי 10 טילים מהחמאס, ולכן מבחינתי אנחנו מכינים את העיר למלחמה הבאה, בכל הקשור למקלטים והיערכות. אין גורם בטחוני שמגיע לעיר שאני לא מעלה בפניו בקשה להקים גדוד מתנדבים אשר יוכל להגן על כרמיאל בזמן אמת. היום יש ציבור גדול שמורכב מאנשי קבע אשר פרשו בגיל צעיר יחסית מהצבא, יש לו נסיון צבאי עשיר והוא יכול לאחוז בנשק בעת הצורך. בכל פעם שאני מעלה את העניין מרגיעים אותי ואומרים שבעת הצורך יתמקם כאן גדוד של פיקוד העורף”.

“הייתי ראש העיר הראשון שהקים יחידת חילוץ בזמן חירום מקרב עובדי העירייה, הם עברו אימונים ותירגלו שיטות חילוץ של אנשים מתוך הריסות, כולל שימוש בכלים מיוחדים. מה שכן, פיקוד העורף עושה טוב כאשר הוא מקיים תרגילים ברשויות המקומיות ומעמיד את המערכות בפני תרגול של מצבי חירום. לא מזמן עברנו תרגיל חוצה לילה, היינו בחמ”ל כל שעות הלילה, הרצנו תרחישים שונים. כרמיאל היא העיר הכי ממוקלטת במדינת ישראל, אחרי מלחמת לבנון השניה, כשקיבלנו כ-2 מיליון שקל בתרומה, השקעתי את הכסף, לא בהקמת מבנה או מגרש חדש, אלא בחידוש מקלטי העיר ושיפוצם. אגב מבחינתנו כל מקלט שבו יש לפחות 4 משפחות נחשב למקלט ציבורי, זה כולל את כל המקלטים בבתים המשותפים שבהם לפחות 4 דיירים. צבענו, שיפצנו, התקנו שירותים ומיזוג אוויר. מדובר על כ-800 מקלטים ברחבי העיר”.

סגניות נמרצות

בימים אלה מציינים שנה לתחילת הקדנציה החדשה אחרי מערכת הבחירות הסוערות שליוותה אותנו אשתקד. אני מבקש מראש העיר לסכם את השנה הראשונה של הקדנציה הנוכחית. “אנחנו מתרכזים בעבודה, לא בפוליטיקה אלא רק בעבודה” הוא אומר. “פתחנו שנת לימודים מוצלחת, אחוזי הבגרות עולים משנה לשנה, וזה מאוד משמח אותי. באורט פסגות השיעור עומד על כ-84%, מה שמציב אותו בין בתי הספר הטובים בארץ, ובאורט הסיום בדף הבא לא ניתן לממשלה להפקיר אותנו המשך כרמים כ-70% – גם זה שיפור משמעותי. כרגיל אנחנו משקיעים מדי שנה במערכת החינוך כספים רבים מאוד ונמשיך להשקיע. ההתרכזות שלנו היא בעשייה”.

עדי אלדר ורינה גרינברג. הולכים יד ביד
עדי אלדר ורינה גרינברג. הולכים יד ביד (צילום ארכיון)

– אתה מרוצה מהקואליציה שהרכבת, 13 חברים מול 4 חברי סיעת המהפך באופוזיציה?

“הקואליציה התרחבה, אומנם רק סיעת המהפך נשארה באופוזיציה, אבל אני לא שולל אף אחד מראש. אני שמתי כבר מזמן מאחוריי את אירועי הבחירות הלא נעימים, והפנים קדימה”.

– איך היית מגדיר את היחסים שלך עם רינה גרינברג, מספר 2 שלך בבחירות והיום ממלאת מקומך?

“שיתוף הפעולה ביני ורינה מצויין. אני ורינה הולכים יד ביד בנושאים רבים. היא קיבלה על עצמה תחומי אחריות לא מעטים. גם שיתוף הפעולה עם שולה כהן מצויין. אני חושב שיש לי שתי סגניות נמרצות שיודעות לדחוף נושאים קדימה ולטפל בהם. בתחילת הקדנציה צירפנו את רותם ינאי הצעיר, למרות שהוא סגן ראש העיר רק בתואר הוא נטל על עצמו את ניהול נושא החינוך הערכי. לאחרונה הצטרפה לקואליציה סיעת זך, וזה מסתדר בין כולם. מועצת העיר לא צריכה להחליט על שלום עם הפלשתינים ולא קובעת מתי לצאת למלחמות. התושבים מצפים מאיתנו שנדע לעבוד במשותף”.

 

ההגירה השלילית: כל אחד יכול לעשות כרצונו

נושא מדאיג שאינו נפתר כבר שנים, הוא ההגירה השלילית מכרמיאל. “אנחנו ‘תורמים’ לא מעט ליישובי מועצה אזורית משגב” אומר אלדר. “יש כאלה שמחליטים לעזוב ליישובי הסביבה ואני יכול להתנחם בכך שהם נשארים באזור ומבקרים בכרמיאל עיר המחוז שלהם, כדי לבצע קניות ולקבל שירותים. התופעה שמעניינת במיוחד, היא נסיקת מחירי הדיור לגבהים חדשים, שקשה מאוד לעמוד בהם. זו הסיבה שדרשתי מהמינהל לקיים מכרזים פתוחים עם הגרלה למגרשים פתוחים, כדי שלאו דווקא העשירים בלבד יזכו לקנות בית חדש. ביצעתי מהפכה ואמשיך בדרך הזו”.

– אתה יכול להבין מדוע מי שעזב את כרמיאל, עשה זאת?

“אנחנו חיים במדינה חופשית, כל אחד יכול לעשות כרצונו ומה שהוא מאמין שהכי טוב עבורו. יש לנו עיר שמעניקה שירותים מעולים, עיר ברמה אירופאית, כל כרמיאל בנויה בתוך פארק אחד גדול, מערכת חינוך עם הרבה מסגרות, שפע של היצע מסחרי לתושבים. אני אומר – מי שגר פה נהנה מנוחות מירבית, אני גר בעיר אבל מרגיש בכפר. כל מי שעזב למועצה האזורית משגב, לא ייהנה עוד מהטבות מס, אשר צפויות להתבטל בקרוב, בדיוק כמו שקרה בכפר ורדים, מצפון לנו”.

לדברי אלדר, בשנים הקרובות תזכה כרמיאל לראות גידול משמעותי באוכלוסיה, עם בניית שכונת הר רחבעם: “בשכונה יבנו בשלב הראשון כ-1000 יחידות דיור חדשות, יהיו גם כ-250 מגרשי בנה ביתך, 100 מהם כבר בשלב מוקדם. אני צופה שתוך חודשיים ייצאו מכרזים ראשונים לקבלנים, יש עבודות תשתית לפריצת הכבישים. שד’ נשיאי ישראל הכביש הראשי של העיר, יעבור בשולי השכונה החדשה וימשיך עד לכביש הראשי, כיציאה נוספת מהעיר, יעבור מעל מנהרת הרכבת עד לנקודת המפגש עם כביש עכו-כרמיאל, סמוך לתחנת דלק דור אלון. אני חושב שזה נהדר שכביש אחד מלווה את העיר לכל אורכה”.

 

 

לא מבזבז זמן על הפייסבוק

אין הרבה תקשורת מקומית בכרמיאל. יש מספר עיתונים שבועיים וכמה פורטלים באינטרנט. בסך הכל, קשה לומר שראש העיר מתמודד עם תקשורת אגרסיבית מדי… על השאלה מה דעתו על התקשורת המקומית והאם לדעתו כגוף המדווח ומבקר את הנעשה בעיר היא ממלאת את תפקידה, הוא אומר: “אנחנו לא חיים בדיקטטורה, שבה צריך להלל ולשבח מנהיגים. אני רואה בתקשורת כשומרת הסף של הדמוקרטיה ומצפה שתדווח אמת. אין דבר שאי אפשר להפוך אותו לשלילי, אני מצפה לאמת, לתקשורת מאוזנת ואובייקטיבית, והיא לא תמיד מאוזנת”.

– אתה גולש בפייסבוק לפעמים, לקרוא את הביקורת ואת הדברים שכותבים עליך?

“דף הפייסבוק שלי הוא רשמי ולא אישי, מבחינתי זהו עוד כלי להעביר אינפורמציה לתושבים שבחרו בי על העשייה שלי. אני לא מבזבז את זמני היקר על טוקבקים של אנשים מתוסכלים. אני מציב חומה בפני הרוע. חייבים לתת את הדעת על הנושא הזה לפני מערכות הבחירות בעתיד”.

– מה מרגש אותך?

“היום הראשון ללימודים – לראות את ילדי כיתה א’ נכנסים לראשונה לטקס שעורכים להם ביום הראשון בבית הספר. אני מתרגש מכך מחדש בכל שנה. אני מתרגש גם מהטקסים של מסיימי י”ב, כי חלק מהם ישבו על ברכיי כילדי גן. מרגש אותי מאוד כשאנחנו מסייעים לאנשים שפונים אלינו. כשאנחנו מצליחים בכך זה עולם ומלואו, וכשלא מצליחים – כי זה לא תלוי בנו, זה מצער אותי מאוד”.

– מה מאכזב אותך?

“אני מאוד אופטימי באופי שלי וזה מה שנותן לי את הכוח… אבל אני מאוכזב מכך שחלק לא מבוטל משרי הממשלה לא ממש מתייחסים לכיוון שלנו. כיו”ר מרכז השלטון המקומי ביקרתי את ראש עיריית באר שבע בזמנו, יצחק רגר. הוא אמר לי שמה שמעניין אותו הוא שבאר שבע תגיע ל-200,000 נפש, כי אז היא תהיה מספיק גדולה ותייצר מספיק קולות למנדטים בבחירות – כך לא יוכלו עוד להתעלם ממנה בממשלה ויזרימו לה תקציבים גדולים. לדעתי זה נכון. אנחנו במדינה שלא מתרוממת למעלה ולא רואה קדימה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתרכז רק באזור אחד, חייבים לפזר את האוכלוסייה בכל רחבי הארץ. אם זה היה תלוי בי, לא הייתי בונה בית אחד במרכז הארץ, במקום זאת סולל כבישים ופסי רכבת לכל קצוות המדינה”.

לסיום הראיון מבקש עדי אלדר לאחל בפרוס השנה החדשה, “שנה טובה, בריאות, פרנסה טובה לכל תושבי כרמיאל מקטן ועד גדול, מאחל לעיר שלנו להתפתח, לשגשג ונעשה ככל יכולתנו לשפר עוד ועוד את איכות החיים של התושבים”.

כתבה מעניינת:

פסטיבל מחול צילום שי ברמי 2022

פסטיבל המחול נדחה לסוכות וזו הסיבה

שתפוראשוני: מסתמן כי הפסטיבל שנועד להתקיים בחודש יולי יידחה לחול המועד סוכות בחודש אוקטובר. הסיבה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *