מערכת פורטל זהר.נט
טמפרטורות שיא כמעט בכל שנה ושינויים אקלימיים שלא נראו מזמן, שינו את התפישה האנושית לגבי צריכת האנרגיה. זה אומר שהרבה דברים השתנו בכיוון של שמירה על הסביבה והפחתה של זיהום האוויר כשאחד מהתחומים שהשתנו בצורה הכי מהירה, כנראה, הוא התחבורה.
בשנת 2021 הטמפרטורות הממוצעות בישראל היו גבוהות מהרגיל ב- 1.5 מעלות צלזיוס. בפקיסטן שיטפונות אדירים גרמו להרוגים רבים ולהרס רב. בקיץ האחרון, הטמפרטורות באירופה עלו לרמות שיא, הגשמים התמעטו והגענו למצב שבו מאגרי מים ונהרות החלו להצטמק.
אלה הם רק חלק מתופעות אקלימיות לא שגרתיות שקורות בעולם בשנים האחרונות והם תוצאה ישירה של פגיעה בטבע, בעיקר בשכבת האטמוספירה האחראית על מינון קרני השמש המגיעות לכדור הארץ. בעקבות הצטברות של גזים מזהמים, קרני השמש נשארות בשכבות האוויר ואינן נפלטות חזרה לחלל, לכן החום עולה, ממש כמו בחממה.
פגיעה כזאת באטמוספירה נגרמת כתוצאה מפליטה של מזהמים כמו פחמן דו-חמצני. המקור של הפליטה הזו הוא בשריפה של דלק, מוצרי נפט וגז. זה אומר שאחד המזהמים הגדולים ביותר במאה השנים האחרונות הוא ענף התחבורה. אולם, בשנים האחרונות החלו בעולם כולו לצמצם את הזיהום על ידי הסכמים בינלאומיים ורגולציות מקומיות, מתוך הבנה שאי אפשר להמשיך לזהם ללא הגבלה.
ענף הרכב המזהם עבר מהפכה לא קטנה ויצרניות הרכב החלו לייצר רכבים שאינם מזהמים, בעיקר רכבים חשמליים, כמו למשל BYD אטו 3 וג'ילי גאומטרי C. ההתפתחות הטכנולוגית בעשור האחרון גרמה לכך שמחירי הרכבים החשמליים ירדו בעשרות אחוזים והם הפכו לנגישים וזמינים יותר.
מצד הצרכנים, המודעות לסביבה ולחיים איכותיים יותר, עלתה. זה אומר שיש ביקוש גבוה לרכב חשמלי ונתוני מכירות גלובליים מראים זאת בבירור. בכל שנה, אחוז המכירות השנתי עולה וגם בזמן הקורונה, לא פסקו ההזמנות והביקושים. אמנם הייתה האטה בכל העולם בתחום, אך עדיין המכירות המשיכו לעלות.
שוקי הרכב הגדולים בעולם – סין, אירופה וארצות הברית הם גם המקומות שבהם מספר הרכבים החשמליים הוא הגדול ביותר. בסין הממשלה מעודדת ומתמרצת יצרניות רכב מקומיות כדי שיפתחו וייצרו עוד ועוד רכבים חשמליים מתוך כוונה להיות מובילים עולמיים בתחום. לא מעט דגמים חשמליים סיניים הגיעו גם לישראל בתקופה האחרונה ומשווקים במחירים נוחים.
באירופה, הפופולריות של רכבים חשמליים היא הגבוהה ביותר ויש מדינות שבהן מספר הרכבים החשמליים הנמכרים בכל שנה עולה על מספר הרכבים המונעים בידי דלק. אירופה החלה ברגולציה נגד זיהום על ידי תקנים של האיחוד האירופי וקבעה יעדים להפחתת הזיהום התחבורתי וגם הפסקה של קניה ושימוש ברכבים מזהמים עד שנת 2035.
ישנן מדינות אירופאיות שלא מחכות להחלטה הזו בלבד וכבר מכינות חוקים משלהן על איסור מכירת רכבים מזהמים עוד לפני תאריך היעד של האיחוד. בריטניה, שוודיה, דנמרק והולנד רוצות להקדים את האיסור בשטחן לשנת 2030 ונורווגיה אף מחמירה ורוצה לאסור מכירת רכבים מזהמים החל משנת 2025, כלומר לא עוד הרבה זמן, במונחים תחבורתיים.
בארצות הברית מייצרים ומוכרים רכבים חשמליים לא מעט שנים, אך דווקא שם הייתה האטה במכירות עד לא מזמן, בעיקר בשל עידוד תעשיית הנפט ועצירת תמריצים כספיים לשימוש בתחבורה נקייה. אולם, בשנה האחרונה, הממשל האמריקאי העביר חוק אקלים חדש, ייעד תקציבים לטובת תחבורה חשמלית ועבור הרחבת התשתיות לטעינה זמינה. התוצאה היא שחל זינוק בביקוש לרכב חשמלי והשוק האמריקאי החל להתעורר בכיוון.
באופן כללי, צריכת התחבורה בעולם החלה לנוע במהירות לכיוון החשמלי והביקושים עולים כל הזמן. עד כדי כך, שכרגע יש תור ארוך בהזמנות לקבלת רכבים חשמליים חדשים בשל קשיים לוגיסטיים גלובליים בעקבות הקורונה ושינויים בכוח אדם.
אולם, יצרניות הרכב מודעות לכך ופועלות כדי לצמצם את פערי הזמנים. גם אם ייקח כמה חודשים, בהמשך השנה פקק ההזמנות ישתחרר וברחבי העולם ימשיכו לרכוש רכב חשמלי שאינו מזהם, לטובת הסביבה כולה.