מודיעין עסקי להצצלחה עסקית

מודיעין עסקי ככלי להצלחה עסקית

שתפו

מודיעין עסקי נשמע לכולנו כמושג נשגב שראוי לשימוש רק בחברות עסקיות גדולות הן ברמה הארצית והן ברמה העולמית, אבל ממחקרים רבים שנעשו וכן מניסיוני האישי, כלי זה הינו כלי חשוב ביותר לכל סוג של עסק ובמיוחד לעסקים קטנים/בינוניים ויכול לשמש ככלי מרכזי ברזי ההצלחה בעסקים של עסקים קטנים ובינוניים.

לפי שניגש להסביר על חשיבות ותרומת המודיעין העסקי נבאר מושג זה. מודיעין עסקי הינו כלל הפעולות המבוצעות במסגרת איסוף וניתוח של מידעעל השוק שבו פועל עסק/חברה מסוים, וזאת מתוך מטרה לבנות בסיס לקבלת החלטות עסקיות.

מהבנת משמעות וחשיבות המודיעין העסקי ניתן לראות כי תחום זה כולל איסוף מידע על מוצרים ותהליכי עבודה של מתחרים וכן מציאת דפוסי התנהגות של המתחרים כתגובה או מענה לשוק.

שימוש במודיעין עסקי/תחרותי מאפשר למנהלי העסק לראות את תמונת השלם (ככל הניתן) הן בסביבה והן במתחרים, אך גם במה שקורה ומתפתח העולם הגלובאלי שמעיד על רצון הלקוחות.

שיטות האיסוף הלגיטימיות (חוקיות) כוללות מגוון רחב של פעילויות חלקן בצורה פאסיבית וחלקן בצורה אקטיבית. פעילויות אלו מאפשרות מעקב אחרי המתחרים באופן שוטף ונרחב. כיום, בעידן בו, כמעט, הכל גלוי ונמצא באינטרנט יש שימוש נרחב בתשתית זו כדי לדעת איך וכיצד פועלים המתחרים בשוק בו העסק שלנו נמצא.

מקורות המידע הם רבים וחשוב לבצע שילוב ממספר מקורות מידע כדי לאמת את הערכתינו היכן שנדרש

דוגמאות למקורות מידע:

–  הפרסומים הפומביים של היריב העסקי והפרסומים אודותיו.

–  ניתוח הפעילות העסקית הגלויה של המתחרה, ואיתור קהלי המטרה שלו,

–   הודעות בעיתונות, הודעות לבורסה.

–  ביצוע Reverse Engineering למוצר של המתחרה וניסיון להכיר את מרכיביו הבסיסיים כולל התהליכים ההנדסיים ששימשו ליצורו והכנתו של המוצר.

–  שיחה עם לקוחות

–   בדיקה מול ספקים

–   חיפוש ברשת האינטרנט- מנועי חיפוש, רשתות חברתיות וכו'

–  השתתפות בכנסים/אירועים מקצועיים/קורסים

–  בדיקה אישית מול המתחרים (בצורה אתית)

הכלים הלגיטימיים לאיסוף מודיעין משתמשים בידע גלוי ולגיטימי, אך חסרונו הוא בכך שידע זה כבר נכסף וכבר אירע בעבר.

כמובן, שלצד הכלים הלגיטימיים למודיעין עסקי, יש את השיטות הבלתי לגיטימיות שאף גובלות בפלילים כגון ריגול תעשייתי (בדומה למודיעין צבאי), ועליהן כמובן שלא נרחיב.

מאמר זה הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ עסקי מלא ומקיף.

רז טישלר, יועץ עסקי

מנכ"ל רזי ההצלחה בעסקים

כתבה מעניינת:

חיית מחמד ובעלים תחרות 2019-02

שתי טיפות מחמד

שתפוהתחרות ״שתי טיפות מחמד״ יוצאת לדרך. מי הכי דומה לחיית המחמד שלו? תחרות הפרסים הגדולה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.