Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1581848632:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 37527
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט - זהר הצפון | מכללת סכנין: מדברים מצויינות ומחוללים שינוי | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חינוך בכרמיאל והסביבה | תדמית (מ.)
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מכללת סכנין
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => מכללת סכנין: מדברים מצויינות ומחוללים שינוי | חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 67
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 243
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => מכללת סכנין - מכללה אקדמית להכשרת עובדי הוראה העפילה לגמר האוסקר של החינוך בתחום החדשנות ומוכיחה שהשינוי האמיתי מתחיל כאן, בלב הגליל. גאווה למדינה
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 642
        )

)
מכללת סכנין תמונת קולאז׳
מימין: מנכ״ל מכללת סכנין נזיה בדארנה, הנשיא פרופ׳ מוחמד חליל והסגנים: ד״ר מוחמד אבדח וד״ר יאסר עוואד

מכללת סכנין: מדברים מצויינות ומחוללים שינוי

שתפו

מכללת סכנין – מכללה אקדמית להכשרת עובדי הוראה העפילה לגמר האוסקר של החינוך בתחום החדשנות ומוכיחה שהשינוי האמיתי מתחיל כאן, בלב הגליל. ״המכללה היא גאווה למדינה ולחברה הערבית״ אומרים נשיא המכללה פרופסור מחמוד חליל והמנכ״ל נזיה בדארנה

מאת גיל דובריש

מכללת סכנין – מכללה אקדמית להכשרת עובדי הוראה היא מכללה מובילה בחברה הערבית ובמדינת ישראל. היא זכתה בהישגים רבים בארץ ובחו״ל וחורטת על דגלה את שילובה של החברה הערבית כחלק בלתי נפרד מהמדינה.

המכללה הוקמה בשנת 2001 והיא הגדולה והמובילה מסוגה. במקום לומדים כ-5000 סטודנטים וסטודנטיות מהחברה הערבית מכול רחבי הארץ – הלומדים במכינות קדם אקדמיות בתחום ההוראה – תואר ראשון ולימודים לקראת תואר שני, הסבות אקדמאים להוראה ופיתוח מקצועי – השתלמויות. מאז שהמוסד הוקם, פועלת המכללה במסגרת עמותה נפרדת שמנוהלת ע״י חבר נאמנים שבראשו עומד ד״ר שמשון שושני, איש חינוך ידוע, מנכ״ל משרד החינוך וסגן יו"ר ות"ת בעבר.

השבוע ערכנו ביקור במכללה. קצת יותר מ-10 דקות נסיעה מכרמיאל, והגענו. מתחם ענק ליד הכביש הראשי של העיר סכנין, שמורכב משורה של מבנים. מאות סטודנטים צעירים נכנסים ויוצאים, אווירה של קמפוס לימודי, בדיוק כמו שאפשר לצפות ממוסד חינוכי בסדר גודל כזה.

גאווה למדינה

בראש המכללה עומדים הנשיא פרופסור מחמוד חליל וסגניו: ד"ר יאסר עוואד והדיקן האקדמי ד"ר מוחמד אבדח והמנכ״ל נזיה בדארנה.

לדברי בדארנה, ״התפקיד של המכללה הוא להכשיר מורים מכול רחבי הארץ עם דגש על החברה הערבית. אנחנו עובדים מול משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה, התקדמנו בצורה משמעותית ובמהירות, המכללה היום היא גאווה למדינה, גאווה לחברה הערבית. מיטב המורים, והמרצים בחברה הערבית בארץ הם בוגרי המכללה. אנחנו עורכים השתלמויות במקומות שונים בצפון, שבהן נוטלים חלק גם משתלמים יהודים. המכללה זכתה בפרסים ישראליים ובינלאומיים והישגיה מהווים תעודת כבוד לחברה הערבית ולמדינה בכלל״.

צילום: מכללת סכנין
צילום: מכללת סכנין

על קיר מנכ״ל המכללה, לצד תמונותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא ראובן ריבלין ודגל המדינה מוצבת בגאווה תעודה המעידה על קבלת הפרס הלאומי לאיכות ומצויינות במגזר הציבורי ע״ש יצחק רבין ז״ל. ״אנחנו המכללה הראשונה והיחידה במגזר הערבי שזכתה בפרס זה מאז קום המדינה״, אומר נזיה בדארנה.

נשיא המכללה, פרופסור מחמוד חליל: ״הפרס ניתן לנו על כול המימדים והרבדים, לא רק ספציפית בתחום מסויים. על מנת לקבל את הפרס הגשנו מועמדות ונבדקנו על תהליכי העבודה שלנו, בידי ועדה של מומחים מטעם המדינה״.

– מה מייחד את המכללה?

פרופ׳ מחמוד חליל: ״יש לנו חזון ברור ותוכנית מוסדרת ומעקב ובקרה על העמידה ביעדים. הדרך שאנחנו הולכים בה, היא בהתאם ליעדים שהצבנו לעצמנו. שירטטנו את הדרך, קבענו נהלים וקריטריונים, בנינו צוותי היגוי ועבודה שאמונים על הפיקוח, וההנהלה המתכנסת אחת לשבוע מלווה את התהליכים מקרוב במעקב צמוד ובקרה מלאה״.

המנכ״ל נזיה בדארנה מבקש להדגיש: ״אנחנו חלק ממדינת ישראל, המכללה היא נדבך חשוב בשילוב הצעירים מהחברה הערבית בחברה הישראלית. המכללה תורמת לקידום ההשכלה בחברה הערבית והתפתחותם של צעירים וצעירות ומסייעת לחולל שינוי מבורך. תרמנו רבות לחברה הערבית – ובכך למדינה. השקענו, פיתחנו וקידמנו. מה שלא נעשה במשך עשרות שנים, הצלחנו לשנות במשך עשרים שנה. ההצלחה הענקית מחוללת השינוי שעשתה המכללה מיומה הראשון – נעשתה חרף הניסיונות הממושכים מצד גורמים אינטרסנטיים להצר את צעדנו ולמנוע את התקדמותנו ובמיוחד גורמים שמזינים אמצעי תקשורת במידע ואינפורמציה מטעים. כול הניסיונות האלה העלו חרס ומכללת סכנין הוכיחה שהיא גדולה וחזקה יותר מכול אינטרס זר. ההישגים שלנו מוכיחים כי אנחנו נמצאים מעל לכול הניסיונות האלה״.

המכללה המובילה בתחומה

לדברי פרופסור חליל, ״אחת מתעודות הכבוד החשובות ביותר, היא ההכרה מטעם המדינה ביכולתנו להפוך למכללה כללית בחברה הערבית – ולא רק בתחום החינוך. המועצה להשכלה גבוהה (מל״ג) הוציאה קול קורא להפעלת מכללה כללית בחברה הערבית. ניגשו 5 מכללות, הוועדה המקצועית בחנה במשך כמעט שנתיים את כול הגופים המועמדים, כולל מצגות וביקורים. אחרי השלב הראשון, נפסלו 3 מכללות, ובשלב הסופי נותרנו אנחנו ומכללה נוספת. בשנה שעברה נקבע סופית כי גם המכללה האחרת אינה עומדת בקריטריונים ולמעשה הוחלט פה אחד בוועדה, כי מכללת סכנין היא המכללה היחידה שראויה להיות מתוקצבת בחברה הערבית כמכללה כללית. זו תעודת כבוד לנו. ההמלצות הוגשו למל״ג אך הנושא מתעכב מסיבות שונות. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך ההכרה שתאפשר לנו להיות מכללה לאו דווקא רק בתחום החינוך וההוראה״.

מכללת סכנין, מראה חיצוני. צילום: מכללת סכנין
מכללת סכנין, מראה חיצוני. צילום: מכללת סכנין

– מה החזון שלכם?

נזיה בדארנה: ״שיקום מוסד אקדמי כאן ולהנגיש את ההשכלה הגבוהה לנתח רחב וגדול יותר של האוכלוסייה הערבית, מרכז כזה יחסוך רבות בהוצאות ובנסיעות לסטודנטים המבקשים השכלה גבוהה באוכלוסייה הערבית הואיל ומעל ל-50% מהאוכלוסייה בהשכלה גבוהה כיום לומדים בחו"ל".

– תרצו להתפתח מעבר לסכנין?

נזיה בדארנה: ״הקמפוס של מכללת סכנין נמצא בסכנין, אנחנו נשאף להמשיך ולהתפתח כאן, בעיר. בחברה הערבית שמנו מוכר וידוע היטב״.

פרופסור מחמוד חליל: ״אנחנו אמונים על שינוי תודעתי בחברה הערבית. היום החברה נמצאת בסוג של דשדוש. המנוף של השינוי הוא חינוך והשכלה גבוהה, ההשתלבות במעגלים האלה תורמת לזינוק בכול החברה בתפיסות, ערכים ואמונות והיום החברה הערבית פתוחה יותר. זה חלק מהחשיבות של המכללה. כשלמדנו את שוק העבודה ראינו שההשתלבות של הצעירים הערבים בעבודה אינה מספקת, ולכן השכר הממוצע נמוך מאוד בחברה הערבית, יש אבטלה ועוני, ואז הבנו, למה שהבנים והבנות שלנו ייסעו לחו״ל וישלמו הון עתק כדי ללמוד? פנינו לכנסת, למועצה להשכלה גבוהה וישבנו עם גורמים רבים כדי ליצור כאן מכללה כללית, מתוך מטרה להכניס את הצעירים והצעירות הערבים למקצועות ההנדסה והמקצועות הפרא רפואיים למשל״.

האוסקר של החינוך

מנכ״ל מכללת סכנין נזיה בדארנה
מנכ״ל מכללת סכנין נזיה בדארנה. צילום: מכללת סכנין

בחודש דצמבר האחרון השתתפה מכללת סכנין בפרס האוסקר של החינוך והגיעה לגמר התחרות היוקרתית בקטגוריית הפרויקט הטוב ביותר בעולם המטפח את מיומנויות המאה ה-21 בנושא חדשנות בחינוך. מכללת סכנין ייצגה את ישראל ביחד עם מכללת תלפיות ו-6 מכללות נוספות, בפיתוח קורס מבוא לרב-תרבותיות – שזכה לשבחים רבים. הקורס נבחר מתוך כ-1500 הצעות שנשלחו מ-84 מדינות, בהשתתפות אוניברסיטאות ידועות בעולם כמו: אם.אי.טי, ייל, קיימברידג׳, הרווארד, ג׳ורג׳יה טק ועוד. במכללת סכנין מתגאים בהישג והמנכ״ל נזיה בדארנה מדגיש כי מדובר בתעודת כבוד למכללה ולמדינה.

סגן הנשיא ד"ר יאסר עוואד האמון על הקשרים הבינלאומיים במכללה: ״השיא בתחרות האוסקר הוא הישג אחד מני רבים במסגרת התהליך שמבצעת המכללה, שביסודו עומדת התפיסה לתת שירותים למען המיעוט שפורץ לתוך הכלל. התהליך כולל נקודות מפנה ויצירת קשר עם גורמים שונים במישור הבינלאומי, הן עם ארה״ב והן עם האיחוד האירופאי באמצעות המל״ג. יש כמה רבדים בעניין זה: הרובד הראשון הוא החלפת חברי סגל בין מוסדות להשכלה גבוהה, שנית משלחות סטודנטים, ושלוש – הזנה הדדית – תוך דגש על קידום נושאים מסויימים כמו הכשרת עובדי הוראה ותחומים נוספים הקשורים לצרכים בחברה הערבית״.

לדברי ד"ר יאסר עוואד, ״השילוב של מכללת סכנין במישור הבינלאומי החל כבר בשנת 2013, בזכיות בתחרויות חינוך בינלאומיות בתחום הרב-תרבותיות ובניית פרויקטים חינוכיים וקורסים שבהם שיתפה המכללה פעולה עם מכללות נוספות בארץ.  אנחנו ייצרנו תהליכים עם מכללות מהחברה היהודית, והפכנו בפרויקטים האלה לנציגים של החברה הערבית. מעצם הייצוג הייחודי שלנו, עם הזמן, הפכנו להיות מבוקשים וקיבלנו פניות רבות מכול רחבי העולם. מאז 2013 זכינו ב-7 פרויקטים בינלאומיים מטעם האיחוד האירופי. אנחנו המוסד הישראלי עם מספר הזכיות הגדול ביותר בפרויקטים בינלאומיים. מינפנו את הנושא הזה לבניית תכנים ודיגיטציה של הרב-תרבותיות״.

לקראת הפרויקט הבא, אספה מכללת סכנין סביבה 13 מוסדות אקדמיים – 9 מהארץ כמו אוניברסיטת בן גוריון, מכללת תל חי, מכללת גורדון, בית ברל, תלפיות ומ-4 מדינות בחו״ל – בלגיה, פורטוגל, גרמניה ורומניה. וזו הפעם הראשונה שהיא מובילה את הפרויקט ולא רק משתתפת מן השורה בתחרות בינלאומית של האיחוד האירופאי בנושא: בינלאומיות של ההשכלה הגבוהה בישראל באמצעות חינוך למשא ומתן ודיפלומטיה תרבותית / ILIAD. מדובר בפלטפורמה שתופץ בקרב הקהילה וארגוני חברה אזרחית, במוסדות סטטוטוריים, במכללות ערביות, בבתי הספר התיכונים בחברה הערבית כחלק מתוכנית הלימודים, להעצמה ומעורבות חברתית של התלמידים.

יצאנו מהפגישה בהרגשה שבמכללת סכנין מחוברים למדינה, ותורמת לשינוי העמוק המתחולל בשנים האחרונות בחברה הערבית, בחינוך ובערכיות, בשינוי התפיסות, בקידמה ופיתוח. היא משפיעה על הזהות הערבית של הדור הצעיר, על קידום ההשכלה בחברה והפיתוח האישי. ״תנו לנו קצה חבל ואנחנו נשנה את העולם״ הם מבקשים.

(תוכן מקודם)

כתבה מעניינת:

בית ספר עתיד כרמיאל נטיעת עצים לזכר נרצחים

בבי"ס עתיד נטעו עצים לזכר נרצחים בטבח

שתפומערכת פורטל זהר.נט סיום מחצית בבית הספר עתיד כרמיאל בצל המלחמה. התלמידים נטעו עצים לזכרם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *