בית / חדשות / חינוך / מקצוע טכנולוגי – הפער בין לימודים להתנסות בשטח

מקצוע טכנולוגי – הפער בין לימודים להתנסות בשטח

שתפו

חדשות כרמיאלמנהל אגף בכיר להכשרה מקצועית ופתוח כ"א.
אחראי על בתי הספר המקצועיים ועל לימודי תעודה למבוגרים.
11000 תלמידי תיכון
55000 מבוגרים לומדים בשנה.

ההבדל בין משרד החינוך למשרד העבודה, הפער שממחיש המקצועיות.

קשה לחמוק, כיום מהפרסומות בטלוויזיה שקושרת בין הישגיה הטכנולוגיים של מדינת ישראל לבין החינוך הטכנולוגי מקצועי במשרד החינוך…

האם יש קשר?

הישגיה הטכנולוגיים של מדינת ישראל הם בראש ובראשונה, תוצר של היחידות הטכנולוגיות בצה"ל (8200, ממר"מ ועוד..) והלימודים המתקדמים בטכניון ובמוסדות האקדמאיים ולימודי ההנדסאים במה"ט ולא לשכוח את המוח היהודי!

מהו החינוך המקצועי טכנולוגי במשרד החינוך?

בשנים האחרונות משרד החינוך חזר להתעניין בחינוך טכנולוגי מקצועי לאחר עשרות שנים, שזנח את הנושא.

אך האם יש אמת בפרסום: בגרות פלוס מקצוע? האם באמת ניתן לצאת עם מקצוע ממשרד החינוך?.

לימודי מקצוע בעולם בגילאי תיכון משלבים חניכות בתעשייה, קרי שילוב של לימודים ועבודה בשכר בתקופת הלימודים.

בגרמניה למשל תלמיד בחינוך המקצועי (60% – 50% מהתלמידים) נמצאים שלושה שבועות בחודש אצל המעסיק ורק שבוע בבית ספר.

עוד כתבות:

תעשיידע – תאורתי או מעשי?

מחקרים רבים הוכיחו, שרק לימודים מקצועיים המשלבים עבודה במקצוע במקביל ללימודים נמצאו אפקטיביים.

תוכנית "תעשיידע" של משרד החינוך על אף עלותה הגבוהה מאוד כ-70 מיליון שקל לשנה שלוקחת תלמידים להתנסות במפעלים, אינה חלופה אמיתית לעבודה בשכר והתמודדות של התלמיד עם המעסיק על דרישותיו לשם קבלת שכר לצידה.

הבטחה לצד מימושה

משרד החינוך גם מבטיח תעודות מקצועיות לבוגריו, אך מה משקלן של תעודות אלו?

צה"ל אינו מכיר באף תעודה, שכזאת וכך גם מעסיקים. שלא לדבר, על מקצועות הדורשים רישוי, אגב, אם בוגר מגמה מקצועית של משרד החינוך יבקש להציג תעודה זו, במדינה כלשהיא, באחת ממדינות ה-OECD , לא יזכה לאקרדיטציה כלשהיא.

ככלל, קיים קושי מבני לאפשר לתלמיד יב' להגיע לתעודת בגרות, לצד תעודת מקצוע, מאחר ולימודים לבגרות דורשים שעות הוראה רבות וכך גם לימודי מקצוע. תוכניות אלו לא מצליחות להתכנס עד לסיום כיתה יב'.

בעולם הבינו זאת מזמן, שעל הנער להחליט בגרות או מקצוע.

בתי ספר באירופה לא מציעים בגרות פלוס מקצוע, כי מבינים שלא ניתן להגיע בסיום יב' לתעודת בגרות מלאה לצד רכישות מקצוע, שמאפשר להיות כשיר לשוק העבודה כבר בגיל 18.

היכן ניתן לממש לימודים טכנולוגים לצד עבודה וניסיון?

ואם בכל זאת הנער רוצה ללמוד מקצוע?

במקרה זה בתי הספר הדואליים הומניסטיים של משרד העבודה, הם אלו היחידים שמקנים מקצוע עם תעודות חוקיות המקובלים על השוק, צה"ל ואף במדינות רבות בעולם.

מהו הפתרון ההכרחי להצלחה במקצוע?

תלמידים אלו, לצד לימודי מקצוע מוגברים ועבודה בתעשייה, במקצועות כגון: חשמל, מכונות, אקו חקלאות, אקו ים, רוכשים מקצוע, אך לא פחות חשוב התנסות בעבודה אצל מעסיק.

תלמידים אלו ניגשים לבגרות במקצועות הליבה, ויכולים להמשיך ללימודי הנדסאים במכללות מה"ט או ב-יג'-יד' במשרד החינוך.

לסיום אצטט את נחמיה שטוסלר: "שלא יעבדו עליכם"

בברכה, שולי אייל מנהל אגף בכיר

 

כתבה מעניינת:

בית הספר אופק כרמיאל

סוף טוב: כיתה ה׳ בבית הספר אופק לא תיסגר

שתפו בתום מאבק של יומיים במהלכם סירבו הורי התלמידים לשלוח אותם לבית הספר, סוכם בין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.