המשרד תיקצב את ההפרדה רק לאחרונה. הצפי להשלמת העבודות – כמעט שנתיים אחרי הפעלת הרכבת. בינתיים ניאלץ לחכות בפקקים שבמחסום
מאת גיל דובריש
שר התחבורה ישראל כץ מודה כי מכרז להקמת ההפרדה המפלסית של הרכבת בכניסה המערבית לעיר, צפוי לצאת רק בסוף השנה. משמעות הדבר, היא שצפויים פקקים ארוכים של רכבים מול המחסום, לפי ההערכה כמעט שנתיים מרגע פתיחת קו הרכבת, עד להשלמת העבודות.
קו הרכבת לעיר אמור להתחיל לפעול על-פי התכנונים המוקדמים בעוד קצת יותר משנה, במרץ 2017. משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל מקימים את רכבת עכו-כרמיאל בעלות כוללת של 2.8 מיליארד שקלים. מדובר בתוכנית גרנדיוזית הכוללת חפירת מנהרות ארוכות, הקמת גשרים, מחלפים והסטת תוואי נחל, אלא שדבר אחד “שכחו” המתכננים לתקצב – הפרדה מפלסית ביציאה המערבית של כרמיאל. הפרדה שכזו הייתה מאפשרת לרכבים להמשיך בנסיעתם במקביל לתנועת הרכבת. מאחר שאין הפרדה מפלסית, בכל פעם שתעבור הרכבת בדרכה לכרמיאל או בחזרה לכיוון עכו, יאלצו הנהגים לעצור במפגש הכביש עם מסילת הרכבת ולהמתין במחסום פרק זמן של כשתי דקות. בהתחשב בתדירות תנועת הרכבות – כ-4 בכל שעה (שתיים הלוך, שתיים חזור) הרי שמדובר בזמן המתנה של לפחות 8 דקות במצטבר בכל שעה עגולה, שלא לדבר על הפקקים שייווצרו בשעות העומס. זאת ועוד, גם במשרד התחבורה הבינו מזמן כי מחסום בכביש איננו בטיחותי ולאחר שאירעו מספר אסונות ותאונות ברחבי הארץ, קיימת מגמה שלא להקים עוד מחסומים במפגשים בין כבישים למסילות רכבת.
בחודש נובמבר האחרון, פנו ראשי מטה מפלגת יש עתיד מכרמיאל, ירון מישורי ודודי שבת אל ח”כ יואל רזבוזוב ממפלגתם, לשם קבלת התייחסותו של שר התחבורה בנושא. השר הגיב לפניית ח”כ רזבוזוב וציין במכתב ששלח לו בסוף חודש דצמבר, כי הקמת ההפרדה המפלסית התעכבה מסיבות סטאטטוריות, כלומר חוקיות, על רקע מחלקות על תחומי השיפוט. “התכנון המקורי של פרויקט עכו כרמיאל כלל מפגש מסילה עם מחסום, מכיוון שהפרדה מפלסית לא הייתה זמינה סטאטוטורית, ומכיוון שסטטוטוריקה הייתה עלולה לדחות את כל הפרויקט למשך פרק זמן ארוך, הוחלט לקדם תכנון עם מפגש של כביש מסילה הכולל מחסום”, כתב השר כץ. “חברת נתיבי ישראל מקדמת את ההפרדה המפלסית שתפתח במקביל לפתיחת הקו, ובימים האחרונים יצאה התחייבות לנתיבי ישראל לצורך קידום זמינות ותכנון מפורט, לפי הערכת לוחות הזמנים של נת”י (נתיבי ישראל, ג.ד), בסוף 2016 צפוי הפרוייקט לצאת למכרז… ויודגש, ההפרדה המפלסית הינה חלק בלתי נפרד מפרויקט רכבת עכו כרמיאל שאושר בממשלה ומצוי בתוך תקציב הפרויקט המאושר. בשל כך משרד התחבורה תיקצב את ההפרדה בשבוע שעבר”.