בית / קהילה / בריאות וכושר / סרטן העור: האם אתם בקבוצת סיכון וגם – כיצד תגנו על עצמכם?
צילום אילוסטרציה: Pixabay
צילום אילוסטרציה: Pixabay

סרטן העור: האם אתם בקבוצת סיכון וגם – כיצד תגנו על עצמכם?

שתפו

מערכת פורטל זהר.נט

בימים אלה מציינים את שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם. במסגרת הפעילות פתוחות מאות תחנות בדיקה בכל רחבי הארץ, ללא תשלום, בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית.

איך תדעו אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בסרטן העור? הנה כמה נקודות חשובות שכדאי לדעת:

· האם יש לכם מספר רב של שומות, למעלה מ-20?
· האם יש לכם עור, שיער ועיניים בהירים, האם אתם בעלי נמשים?
· האם עורכם נצרב בקלות בשמש או שאינו משתזף כלל?
· האם יש במשפחתכם קרובים בעלי נקודות חן מרובות, או שחלו בסרטן העור?
· האם סבלתם בילדותכם מכוויות שמש מרובות?
· האם אתם נוטלים תרופות המדכאות את מערכת החיסון או סובלים ממחלות המחלישות אותה (כגון חולי פרקינסון או מושתלי איברים)?

 

7 הכללים שיעזרו לכם להימנע ככול האפשר מפגיעת סרטן העור:

1. חפשו צל בכל מקום מחוץ לבית, בים ובבריכה. שבו מתחת לשמשייה, סככה או כל מגן אחר.

2. חבשו כובע רחב שוליים או כובע עם מצחייה גדולה, שמגן גם על האוזניים, עור הפנים, העור הרגיש סביב העיניים והעורף.

3. הרכיבו משקפי שמש. קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים ולגרום לקמטים בעור העדין שמסביב לעיניים, להתפתחות קטרקט (ירוד), להתפתחות גידולים בעור שסביב העין ועוד. הקפידו להשתמש במשקפי שמש עם תווית של 100% הגנת UV לעיניים שיסננו את הקרינה העל-סגולה.

4. ליבשו ביגוד ארוך ומגן, למרות החום! מומלץ ללבוש חולצה בעלת שרוולים, המכסה את הכתפיים והזרועות, ומכנסיים עד הברכיים לפחות. הבדים שמספקים את מירב ההגנה מקרני השמש הם בדים באריגה צפופה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה, או ביגוד מגן אחר.

5. מרחו מסנן הקרינה, הסופג חלק מקרני השמש או דוחה את קרניה לפני שהן פוגעות בעור. ישנם תכשירי הגנה רבים ושונים – החשוב ביותר הוא דרגת ההגנה שהם מספקים. שימו לב למספר ה-SPF (מקדם ההגנה מהשמש) המצוין על התווית – עליו להיות 30 SPF ומעלה.

כדאי להשתמש בתכשירים רחבי טווח שמציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA. תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש ישירה כלל: להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות ולילדים. חשוב לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.

6. שתו הרבה. בזמן השהייה בשמש או במהלך פעילות גופנית, גופנו מתחמם ומזיע, וכתוצאה מכך מאבד נוזלים החיוניים לפעילותו התקינה. לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה. מומלץ לשתות מים ולא שתיה ממותקת או אלכוהול.

7. בצעו את הפעילות בשעות ״הבטוחות״ – מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 – 16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מירבית. לכן נסו לבצע את הפעילות או הסידורים מוקדם בבוקר או אחרי הצוהריים. ואם תם חייבים לצאת לשמש בשעות השיא – הקפידו להתמגן בהתאם לכללים שמוזכרים כאן.

כתבה מעניינת:

סנא פארם רוקח חאלד אסדי

כך נראה בית המרקחת הפרטי הראשון בכרמיאל שמורשה למכור קנאביס רפואי

שתפוהצצה נדירה מאחורי הקלעים בבית המרקחת הפרטי הראשון בכרמיאל ובגליל שמורשה למכור קנאביס רפואי למטופלים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.