מהומה גדולה בהקרנת סרטו של מוחמד בכרי באודיטוריום העירייה, כאשר עשרות תושבי כרמיאל מחו על קיום האירוע. סגן ראש העיר רותם ינאי: אירועים מסוג זה שבהם משווים את הנכבה לשואה, מהווים חציית גבול. דוברת העירייה: היתה הטעיה של גורמים בעירייה באשר לאופי האירוע
מהומה גדולה בכרמיאל בעקבות הקרנת הסרט התיעודי זהרה של מוחמד בכרי באולם האודיטוריום בעירייה. עשרות תושבים הגיעו להקרנה במטרה למחות על קיומו של האירוע, שנועד לדבריהם, לפגוע בחיילי צה”ל ובמדינה. לטענתם, במהלך האירוע, השוותה המנחה את הנכבה של ערביי ישראל לשואת יהודי אירופה וגרמה כמעט לפיצוץ של הערב. משטרת כרמיאל תיגברה את האירוע בכוחות גדולים, מתוך חשש כי החיכוכים יגלשו לפסים אלימים.
הקרנת הסרט התקיימה ביום חמישי מטעם פרוייקט בשם חברה משותפת כרמיאל ובחסות עמותת שתיל הפועלת לקידום שינוי חברתי בארץ. כאן בכרמיאל, חברה לפרוייקט תנועת צדק חברתי בראשות דינה דוד. הסרט זהרה מתעד את סיפורה של דודתו של יוצר הסרט, זהרה בת ה-80, שהפכה בשנת 1948 לפליטה בלבנון, אך הצליחה לחזור לישראל.
מספר ימים לפני קיומו של האירוע, פורסם על-כך ברשת הפייסבוק והדבר גרר גל של מחאות מצד תושבים בעיר, אשר הביעו התנגדות להקרנת סרט בעל אופי שכזה בעיר כרמיאל. סגן ראש העיר מטעם הבית היהודי, רותם ינאי, אליו הצטרפו גורמים נוספים כמו עו”ד קורן נוימרק מסיעת הליכוד, החליט להוביל מהלך לביטול הקרנת הסרט והדיון עם היוצר מוחמד בכרי, בטענה, כי לא יתכן שעיריית כרמיאל תיתן יד לאירוע מסוג זה. לאחר שינאי הבין כי האולם הושכר מראש, מבלי שבעירייה יידעו על אופיו האמיתי של הערב, וכי מאוחר מכדי לבטל, החליט למחות על כך באופן סמלי.
כ-30 תושבים נענו לקריאה והגיעו בערב האירוע, במטרה להביע את מחאתם. בין המגיעים הייתה גם ממלאת מקום ראש העיר רינה גרינברג, שבאה לטענתה לצפות בסרט. גרינברג: “לדעתי האירוע היה מיותר. הנסיון לשים את כרמיאל על המפה כעיר מעורבת הוא חסר אחריות. אנחנו לא נוותר בעניין הזה. כרמיאל לא הייתה ולא תהיה עיר מעורבת. באמת חשבתי שאראה את הסרט, מתוך עניין אישי. אבל כאשר התחילו המארגנים להשוות את השואה עם הבעיות שלהם, זה הכעיס מאוד את הנוכחים. בנקודה הזו כבר הבנתי שאין טעם לצפות בסרט. קמתי ויצאתי אחרי שירת התקווה. כל הזמן מדברים אצלם על דו-קיום אבל הם עושים ההפך. אני לא שומעת מהם על שלום, אלא רק על הנכבה, המלחמה, הסבל, 67 שנה קיימת המדינה והם מסרבים להשתנות. בקשר למוחמד בכרי יש לו היסטוריה ארוכה… לפני כשלוש שנים אירגנתי הפגנה גדולה נגדו. ההתנהגות שלו גורמת אצלי לחשדנות. אני לא רואה לצערי רצון לדו-קיום”.
במהלך דברי ההקדמה בחלקו הראשון של הערב, פרצה מהומה, כאשר לטענת הנוכחים השוותה מנחת הערב בין הנכבה לבין השואה. הקהל הכרמיאלי קם על רגליו ואיים לפוצץ בכעס את האירוע, בין הצדדים היו חילופי דברים, שנרגעו מעט רק כאשר המפיקים הסכימו לתת את הבמה לרותם ינאי, על מנת שיוכל להגיב. סגן ראש העיר פנה אל היושבים באולם ואמר כי כל הנוכחים מסכימים כי יש לפתח את הכפרים ולקדם את החברה הערבית על מנת ליצור שוויון ולחזק את דו-הקיום, אולם אירועים מסוג זה שבהם משווים את הנכבה לשואה, מהווים חצייה מסוכנת של הגבול וגורמים לפגיעה במרקם היחסים בין יהודים וערבים בגליל. עוד הוסיף ינאי, בעקיצה, כי “הבעיה שלי היא פחות עם מוחמד בכרי ועם המגזר הערבי, אלא יותר עם ‘הצדיקים’ שיוצאים מתוכנו וגורמים להרעת המצב בארץ ובעולם”.
לאחר מכן החלה הקרנת הסרט, 30 המוחים נעמדו על רגליהם ושרו בספונטניות את ההמנון הלאומי, ולאחר מכן עזבו את האולם בצעד הפגנתי.
ינאי: “ניסינו למנוע את האירוע בשיחות עם ראש העיר ובכירים בעירייה, והבנתי שהמפיקים הצליחו להערים עליהם והסתירו את אופיו האמיתי של הערב. כאשר נודע למקבלי ההחלטות על המטרה האמיתית של האירוע, הוחלט לתת לו לעבור בשקט, למרות הכל. הודענו לאנשים על קיום ההקרנה כדי להביע את מחאתנו, בצורה מסודרת ורגועה. הגיעו כ-30 איש, נכון שיכולנו להביא מאות, אבל לא ביקשנו בכך, מתוך כוונה שהמחאה תהיה שקטה ועניינית, בלי צורך בהשגת רשיונות להפגנה. המטרה שלנו הייתה לעמוד על כבודם של אלה שהאירוע ניסה לפגוע בהם, כלומר חיילי צה”ל”.
עו”ד קורן נוימרק: “אני לא רואה מקום לתת במה ל’יוצר’ תועמלן של הרשות הפלשתינית, איש אשר יצר את הסרט השקרי ג’נין ג’נין, אשר הוציא דיבתם הרעה של חיילי צה”ל ומדינת ישראל בכל רחבי העולם, סרט שמומן ע” הרשות הפלשתינית. לעניין הסרט שהוצג בכרמיאל, היוצר בחר להחרים את שרת התרבות של מדינת ישראל בפסטיבל סרטים בינלאומי, ולפיכך איני רואה כי סרט תועמלני שכזה יוצג בבניין העירייה. אני בעד חופש הביטוי, אולם על הדמוקרטיה להגן על עצמה וקיים גבול לחופש הביטוי אשר עלול לפגוע בעקרונות הדמוקרטיים. הקרנת סרט תועמלני אינו מהווה חופש ביטוי כי אם יריקה בפרצופה של מדינת ישראל”.
כשעה לפני הקרנתו המתוכננת של הסרט, הגיעה קבוצת תושבים לאולם כשהיא לבושה בכחול-לבן ומצויידת בדגלי ישראל והתיישבה בכסאות. לטענת ינאי, “מה שיפה הוא שהגיעו אנשים מכל הקשת הפוליטית, ימין שמאל ומרכז, שהמשותף להם היא התחושה הקשה שבלב לבה של כרמיאל מקרינים סרט פוגעני כזה”.
בעקבות האירוע, פירסם מוחמד בכרי הודעה בה הוא תוקף אישית את רותם ינאי. בין השאר כותב בכרי: “הוא (ינאי, ג.ד) טוען מה שטענו רבים ומשנן פסקאות מהתקשורת, שציירה את הסרטים שלי כשקריים רק בגלל שהעזתי לתאר את הכאב הפלסטיני ואת האמת של ״האחר״, שמר רותם והדומים לו מסרבים לקבל”.
“הוא טוען שהכפשתי את חיילי צה״ל, ושללתי את זכות קיומה של מדינת ישראל. הסרטים שלי לא עוסקים בחיילי צה״ל ולא במדינת ישראל. כל הסרטים שביימתי או שהשתתפתי בהם, מדברים על אהבה וקבלת האחר. כל הסרטים מנסים לפתוח את הלב, ולהאיר ולהסביר שיש כאן עם אחר, צמא וכמהה לשלום, לשוויון עם העם היהודי”.
“הסרטים שלי, שמר רותם בכלל לא ראה, רק שמע עליהם, מלאים באהבה ובכנות”.
“שני סרטים שביימתי והשתתפתי נוגעים בשואה. כמובן שמר רותם לא שמע עליהם. הוא רק יודע טוב מאוד לשנן סיסמאות ששמע, סיסמאות שקריות וגזעניות”.
“אז על איזה דו קיום וקבלת האחר הוא מדבר?”
“…מוחמד בכרי לא עושה סרטים על חיילי צה״ל. מוחמד בכרי לוחם למען צדק חברתי, שוויון זכויות, ושלום אמת בין שני העמים”…
בתגובה לדברי בכרי, אמר רותם ינאי: “אני חושב שאני והוא רואים את אותם הדברים, אבל הוא, בניגוד אליי, פרובוקטור ידוע. הרי בית המשפט קבע שהסרט הקודם שלו ג’נין ג’נין הוא סרט שקרי, מסלף ותלוש מהמציאות. הספיק לי לשמוע משפט שהוא מצוטט בו, על הסרט זוהרה, ‘זהו הסיפור שלנו הנשארים כאן הנשכחים והנעזבים בתוך גבולות המולדת הקטנה’. אדון בכרי, אותה מולדת קטנה היא מדינת ישראל שמאפשרת לך ליצור, לביים ולעסוק באומנות באופן חופשי, מה שלא היה מתאפשר לך לעשות בשום מדינה מוסלמית אחרת בעולם”.
דוברת העירייה לביאה שלו-פישר מסרה לנו בתגובה: “אודיטוריום עיריית כרמיאל הינו מקום ציבורי אותו ניתן לשכור לצורך קיום מפגש, הרצאה וכו’. כעקרון איננו מאפשרים לקיים באודיטוריום של העירייה, פעילות שיש בה זיקה פוליטית כזו או אחרת, במקרה זה, היתה הטעיה של גורמים בעירייה, באשר לאופי האירוע. כאשר אושר קיום המפגש, לא נמסר על ידי המארגנים כי מדובר בהקרנת סרטו של מוחמד בכרי, אלא בקיומו של מפגש לקירוב לבבות בין ערבים ליהודים. מכל מקום, כל זמן שאין מדובר בפעילות בלתי חוקית, או פעילות אסורה אחרת, אין מניעה לקיימה”.