Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1575550265:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 35285
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | כרמיאל | איך נראים החיים אחרי הפרישה אצל עדי אלדר | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל | אנשים
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => עדי אלדר
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% עדי אלדר: יש חיים גם בפנסיה
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ראיון עם עדי אלדר ראש העיר הקודם בנעלי בית, שנה מאז הפרישה מהתפקיד. איך הוא מתמודד עם השקט שאחרי, ומה הוא חושב על מחליפו?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 66
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1217
        )

)
עדי אלדר כרמיאל ראש עיריית כרמיאל לשעבר
עדי אלדר

עדי אלדר: יש חיים גם בפנסיה

שתפו

ראיון עם עדי אלדר ראש העיר הקודם בנעלי בית, שנה מאז הפרישה מהתפקיד. איך הוא מתמודד עם השקט שאחרי, ומה הוא חושב על מחליפו?

מאת גיל דובריש

תישארו מעודכנים, הצטרפו לאינסטגרםלפייסבוק ולטלגרם שלנו

שנה וקצת אחרי שפרש מתפקידו כראש עיריית כרמיאל, תפקיד שאותו מילא כמעט שלושה עשורים, עדי אלדר נהנה מהחיים בפנסיה. הוא מטייל עם המשפחה בחו״ל, מייעץ לראש עיריית קריית שמונה, הספיק להשתעשע קצת ברעיון להתמודד לכנסת, אבל בעיקר מבלה בחיק המשפחה. בראיון מיוחד וראשון מאז פרישתו, מספר אלדר על ההתאקלמות בסטטוס החדש כגימלאי. ״יש חיים גם בפנסיה״ הוא אומר בחיוך בראיון הנערך בביתו שבשכונת רבין, הצופה אל נחל החילזון.

– אבל הפנסיה שלך לא ממש שגרתית…

״לא, הפנסיה לא שגרתית, יצאתי בגיל יחסית מתקדם לפנסיה, אני חייב לומר שהזמן טס. כול כך מהר עברה לי שנה, קשה להאמין״.

– הספקת לנוח, לנפוש?

״אני מטבעי פעלתן, איש של פעילות. מבחינתי לנוח זה ללכת לישון ולחשוב שבעצם שום דבר לא מטריד אותי, נטול כמעט דאגות, בלי לחשוב על נושאים שהיו מונחים על שולחני כמעט 30 שנה. אין ספק שתפקיד של ראש עיר הוא תפקיד מאוד תובעני ושואב את כולך אליו. שלא תבין לא נכון, מאוד אהבתי מה שעשיתי, אהבתי את האנשים, את היכולת לסייע לאנשים, את פיתוח העיר על כול הגוונים שלה״.

קיראו על אנשים מעניינים בפורטל זהר.נט:

– כמה זה חסר לך בשנה האחרונה?

״הכנתי את עצמי לפרישה לפחות שנתיים לפני המועד, בכול המובנים. בעברי גם כיו״ר מרכז השלטון המקומי, טיפלתי לא מעט בראשי ערים שפרשו או לא נבחרו. ראיתי אנשים שהולכים ׳לאיבוד׳. זו גם הסיבה שהקמתי כיו״ר מרכז השלטון המקומי את המסגרת לראשי ערים בדימוס שפועלת עד היום. בינתיים אני אישית לא משתמש במסגרת הזו. הייתי בכנס שערכו פה בגליל והתקבלתי מאוד יפה ע״י ראשי הערים שם. מה שחסר לי באמת הוא הקשר עם האנשים. מטבע הדברים הקשר שונה היום ממה שהיה לי כשהייתי בתפקיד״.

– אנשים שומרים איתך על קשר?

עדי אלדר
עדי אלדר בביתו

״אלי דה קסטרו ז״ל שהיה ראש עיריית עכו, תמיד אמר לי – ׳אתה תדע מי החברים שלך רק אחרי שתפסיק להיות ראש עיר׳. הוא לצערי כנראה חווה את זה על בשרו, יש בזה משהו. אבל אני חייב לומר שתושבי העיר מקבלים אותי מאוד יפה בכול מקום, חולקים כבוד, ועד היום יש אנשים שאומרים לי ׳למה לא המשכת…׳ אין לי טענות לאף אחד״.

– מה אתה עושה בזמן הפנוי?

״יש לי הזדמנות ׳לפצות׳ את סוניה אשתי על כול השנים שלא הייתי בבית, והיום אני יד ימין שלה בכול דבר ועניין. בשנה האחרונה היינו לפחות בחמישה טיולים פרטיים בחו״ל, אחד מהם היה לאוסטריה עם כול המשפחה, כולל הנכדים, ועשינו טיול שורשים למרוקו יחד עם הבנים, גם עם בני ואשתו שמתגוררים בארה״ב. חזרנו משם לא מזמן. אני מבלה הרבה מאוד זמן עם המשפחה בשנה הזו, מבלה הרבה זמן בבית״.

״הכנתי את עצמי לפרישה לפחות שנתיים לפני המועד, בכול המובנים. בעברי גם כיו״ר מרכז השלטון המקומי, טיפלתי לא מעט בראשי ערים שפרשו או לא נבחרו. ראיתי אנשים שהולכים לאיבוד״

– איך בני המשפחה מקבלים אותך במשרה מלאה בבית, אחרי עשרות שנים שהתרגלו לכך שאתה לא כאן?

״אני לא יושב בבית ובוהה, אני עושה הרבה דברים״.

– מה סדר היום הרגיל שלך?

״אם יש ביום ראשון תוכנית מעניינת לגימלאים בהיכל התרבות אני בשמחה הולך לשם, אחת לשבוע עושה פילאטיס, התחלתי בכך לפני 10 שנים בערך. כשאני לא מתעצל אני גם בחדר הכושר. בתחילת יציאתי לפנסיה הייתה לי תעסוקה מעניינת, שר הפנים אריה דרעי מינה אותי לעמוד בראש ועדה שעסקה בנושא ארגון מופעים גדולים ברשויות המקומיות, בעיקר ביום העצמאות. זה העסיק אותי לא מעט בנסיעות לפגישות בתל אביב, בראיונות עם אנשי מפתח בתחום, ושמחתי שהמסקנות שלנו התקבלו, להוריד את תעריף האומנים עד 70,000 שקלים למופע לכול היותר. תקופה מסויימת השתעשעתי ברעיון להקים רשימה של גימלאים שתרוץ לכנסת בבחירות האחרונות, ארגוני גימלאים פנו אלי כדי שאעמוד בראשם, בסיכומו של דבר החלטתי שאין לזה תוחלת. תוצאות הבחירות העידו שצדקתי, הסיכוי של רשימות קטנות שמתחילות את הדרך לעבור את אחוז החסימה הוא אפסי, אתה צריך להביא כ-160 אלף קולות, זה לא פשוט״.

– עכשיו אתה משמש כמנטור של ראש עיריית קריית שמונה?

״לאחרונה ראש עיריית קריית שמונה פנה אלי, במסגרת שמשרד הפנים מממן מנטורים לראשי ערים חדשים כדי להיות יועץ שלו. זה לתקופה מוגבלת, לשנה הקרובה, אני מניח, אפילו פחות״.

– כשאתה מסתכל מהצד על העשייה של מחליפך בתפקיד, ראש העיר משה קונינסקי, מה אתה אומר לעצמך, מה דעתך?

״עבדתי עם יצחק נבון באופן צמוד במשך שלוש שנים, כשהיה שר החינוך והתרבות ואחרי שכיהן כנשיא המדינה. זכור לי תמיד שעיתונאים היו פונים אליו ושואלים מה דעתו על הנשיא המכהן. אני אימצתי את התשובה שלו – שהוא לא מתייחס לבא אחריו בשום פנים ואופן. זהו, נתתי לך תשובה. בכול זאת, טבעי שלפחות בשנים הראשונות הוא ימשיך פרויקטים שאני התחלתי בהם, כמו שאני המשכתי פרויקטים שברוך ונגר ז״ל, קודמי בתפקיד, התחיל בהם. אתן לך כמה דוגמאות: השנה הסתיימה בניית מרכז יום חדש ויפהפה לקשיש שעשיתי במשותף עם אלכס פלד יו״ר עמותת בראט לזקן, רחוב דרור על-יד כפר הילדים שנחנך בימים אלה, התחילו בעבודות להקמת פרויקט דירה להשכיר ברבין שמיועד לתת פתרונות לציבור מחוסרי הדיור, הסתיים מגרש החנייה שפתר את מצוקת החנייה בביה״ס אופק סמוך לבית יד לבנים, המשך קטע ההליכה בדרך השלום ברבין, ביה״ס הטכני שקורם עור וגידים ועליו עבדתי במשך שנים כדי לממש את ההבטחה להעבירו לכרמיאל, וגולת הכותרת היא רמת נבון, השכונה החדשה ע״ש יצחק נבון שהולכת ונבנית היום. כמו כן הקמת מתחם מיני מת״ם בתחנת הרכבת ובית חולים שיקומי שהתחלנו את הטיפול בו והשגנו הסכמה משר הבריאות. ועוד: מחלף הרכבת בכניסה המערבית שנמצא בשלבים מתקדמים, התחדשות עירונית באזור המרכז הוותיק – יצאנו עם תוכנית ואני מקווה שהיא תגיע לידי ביצוע, מיזוג המכללה עם אונברסיטת חיפה, בינוי בית ספר בחווה החקלאית, הקמת ביה״ס לאוטיסטים בקמפוס כרמים – היחיד מסוגו בארץ. יש גם את פרוייקט ההאב – מתחם חדשנות ועסקים להייטק וליזמים כדוגמת ה-we work שיוקם בבניין העירייה הישן, שני בתי כנסת חדשים בשכונת מכוש ובשכונת רבין, אולם ספורט בבי״ס כרמים וגם פיתוח אירגוני – תקציב של שלושה מליון שקלים שהבאנו ממשרד הפנים. אני יוצא מנקודת הנחה שראש העיר הנוכחי יבנה תוכניות משלו בהמשך. השארתי הרבה מאוד עבודה למשה קונינסקי״.

קיר תעודות והוקרות בית עדי אלדר כרמיאל
קיר התעודות וההוקרות בביתו של עדי אלדר

– אתה ומשה קונינסקי שומרים על קשר, הוא שואל, מתייעץ מדי פעם?

״ראש העיר מאוד עסוק, אני מניח, הוא לא מתייעץ איתי. זה עניין שלו, לא שלי. אבל היחסים בינינו הם יחסים טובים ואני מודה לו על כך שבישיבה הראשונה של מועצת העיר הוא הציע לקרוא לפארק המשפחה על-שמי וזה מאוד ריגש אותי״.

– לדעתך הוא האדם המתאים ביותר מבין כול מי שהתמודדו לתפקיד בבחירות לפני שנה?

״הוא נבחר בצורה הכי דמוקרטית שאני מכיר ואני יכול רק לאחל לו בהצלחה, כי הצלחה שלו היא ההצלחה של העיר. אני חושב וגם דיברתי על זה שראשי ערים זה מין מירוץ שליחים, אני קיבלתי את הלפיד מברוך ז״ל לאחר שנפטר ובתורי העברתי את הלפיד למשה בשמחה רבה״.

״יש לי הזדמנות ׳לפצות׳ את סוניה אשתי על כול השנים שלא הייתי בבית, והיום אני יד ימין שלה בכול דבר ועניין. בשנה האחרונה היינו לפחות בחמישה טיולים פרטיים בחו״ל״

– לפני פרישתך חשבת להמשיך קדנציה נוספת בתפקיד?

״לא. תמיד יש לי מה לתרום לכרמיאל, אבל לשבת 30 שנה בכסא של ראש עיר, זה די והותר. אדם צריך לדעת לעשות קאט ולשנות. זכיתי להיות 30 שנה ראש עיר, לא כולם זוכים לסיים כמו שאני סיימתי, אמרתי בעבר באיזו כתבה, תמיד טוב שישאלו אותך למה ולא מתי. את שלי עשיתי למען העיר כרמיאל, אף אחד לא יכול לקחת ממני את זה. כשהתחלתי להיות ראש עיר בשנת 1989 העיר מנתה 17,000 תושבים והיו בה 14% אבטלה, כשעזבתי, העיר מנתה 55,000 נפש ובין 3%-4% אבטלה. נכון שתמיד יש מה לשפר ומה לעשות״.

– יש לא מעט טענות על כך שהשארת עירייה בגירעונות עמוקים. מה יש לך לומר על כך?

״עובדות! כול השנים עיריית כרמיאל בהנהגתי קיבלה מידי שר הפנים את פרס האיזון התקציבי, ללא גירעון, כולל השנה האחרונה לכהונתי שבה סיימתי את התפקיד חודשיים לפני תום השנה, 2018 הסתיימה ללא גירעון. בנוסף, השארתי למשה 30 מיליון שקלים בניירות ערך כרזרבה. זהו. מה רוצים ממני? הלוואי שכול ראשי הערים החדשים היו מקבלים עירייה במצב כזה. אין ויכוח שהיום מאוד קשה לנהל עיר ולהחזיק תקציב של עירייה בתנאים כאלה, כשהממשלה מקצצת״.

– אבל יש הלוואות של עשרות מיליוני שקלים וחובות של גופי סמך שנמשכים מתקופתך.

״אין עירייה במדינה שלא לוקחת הלוואות. אצלנו הלוואות פיתוח מוחזרות על-ידי משרד הפנים שמממן למעשה 80% מההלוואות. לכן ראש עיר שמבין בכלכלה ורוצה ׳להזיז׳ את העיר צריך לקחת הלוואות. אני הסברתי את עצמי טוב מאוד?״…

״2018 הסתיימה ללא גירעון. בנוסף, השארתי למשה 30 מיליון שקלים בניירות ערך כרזרבה. זהו. מה רוצים ממני? הלוואי שכול ראשי הערים החדשים היו מקבלים עירייה במצב כזה״

– איך אתה חושב שיזכרו אותך בכרמיאל עשרות שנים מהיום?

״כול ראש עיר הוא בונה העיר וכול אחד בתקופה שלו. אני זכיתי לכך בתקופה שלי שהעיר קלטה אלפי עולים מבריה״מ וזה מה שנתן תנופה לצמיחת העיר. תצא לטייל היום בעיר במרכזי הבילוי שמפוצצים באנשים ואתה לא מאמין שזו כרמיאל. כשאני התחלתי הייתה אולי מסעדה אחת בעיר באזור התעשייה, תראה עם מה סיימתי. שני מתחמי קולנוע, עשרות בתי קפה, מסעדות, מרכזי בילוי, הצלחנו להביא את העיר למקום שכול ראש עיר היה חולם עליו. אם לא הייתי בונה את המקומות האלה העיר הייתה פושטת רגל כי העירייה מרוויחה הכנסות מהארנונה במקומות המסחר. למשל, רק מהרכבת נכנסו בשנה שעברה 4 מיליון שקלים. אלה מתחמים שנועדו להנאת התושבים ולהגדלת ההכנסות לעירייה.

– לאן פניך מועדות הלאה?

״אני מאחל לעצמי שאמשיך להיות בריא וליהנות מהשנים שעוד נותרו לי״.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *