Array
(
    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 1
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 6857
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => תמונת אילוסטרציה
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => בחסות הפעוטון של טיפטיפון
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [catcolor] => Array
        (
            [0] => #000
        )

    [_catcolor] => Array
        (
            [0] => field_5301f6811eafe
        )

    [catimage] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_catimage] => Array
        (
            [0] => field_53034084449ad
        )

    [slide_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => עיצוב
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 84
        )

    [post_views_count] => Array
        (
            [0] => 775
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 506
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2015/02/Untitled-1-copy.jpg
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => עיצוב
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז
עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז

עיצוב הסביבה החינוכית בגן – והקשר לבטיחות ולבעיות קשב וריכוז

שתפו

עיצוב הסביבה החינוכית בגן-ילד נולד והכל חדש לו.

דמיינו כי לכל חפץ ישנו שלט קטן שכתוב עליו חדש . במקום שם המוצר כיסא-חדש, שולחן-חדש, מזגן-חדש, נורה-חדשה, חדש, חדש, חדש, חדש, חדש !
מטרת הצוות החינוכי החל מהתינוקייה היא, לספק לילד סביבה נקייה ונטראלית נטולת הסיחי דעת, לתווך את הסיטואציות ולשיים (לתת שם) לילד את עולמו.
כל זאת בכדי שהילד ירגיש תחושת שייכות וילמד לבטוח בעצמו ובסביבתו הקרובה – תחילה באמא ואבא ובמשפחה הקרובה ולאחר מכן בצוות החינוכי בפעוטון, בו הוא יבלה את רוב שעות יומו לעיתים 10 שעות.
ילד שיחוש תחושת שייכות, חום וביטחון ירגיש אהוב ותחושת המסוגלות שלו להתגבר על קשיים ולהתמודד בלמידה משמעותית יגדל להיות ילד שמח ומוצלח ובעל כלים מתאימים להשתלב בחברה בה הוא חי.

רבים הם בעלי הגנים היום המשקיעים הון עתק בציורי קיר מרהיבים  למכביר, בשולחנות, כיסאות וציוד צבעוני מדיי כגון שטיחי לינוליאום המצוירים בהם כבישים ורחובות אפקטים מנצנצים.
או פאזלים או צבעוניות אחרת ,עיצוב שכזה מעיד על העדר מחשבה חינוכית-למעשה כשתכנסו לגן כזה תדעו – הגן נועד כדי להרשים את ההורים אולם לילדים הדבר עלול ליצור עומס מנטאלי גדול
ובלבול רב לעיניו של הפעוט ולהסיט את הילדים מן העיקר המוגש להם על השולחנות ורצפת המעון ועלול לגרום להם לתסכול רב.

לדוגמא-ילד שזמן הפעילות שלו כרגע היא הרכבת פאזל לצורך פיתוח קשר עין יד, רצף, התמצאות במרחב  או פעילות הדבקה או עבודה בחומר לפיתוח המוטוריקה העדינה והגסה עלול להתקשות בפעילות זו אם השולחן צבעוני והקירות והרצפה צועקים אליו מרוב צבע וציורי קיר מרהיבים ככל שיהיו.

הורים יקרים שימו לב וזכרו תמיד מסגרת הגן נועדה לתת לכם ההורים שירות בזמן שהותכם בעבודה אך המסגרת נועדה לילדים ומשום כך חשוב שתעוצב עבורם בלבד ועל פי הצרכים שלהם ובהתאם לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים בכל גיל.

פעוט בגיל הרך שרואה כל-כך הרבה צבע עלול להתקשות ולחוש תחושת בלבול וחוסר התמצאות כיוון שהכל נראה צבעוני ומושך .צבעוניות מוגזמת עלולה להעצים בקרב הילדים בגיל הרך בעיות קשב וריכוז ולכן חשוב לבנות עבורם סביבה ניטרלית עד כמה שניתן על מנת לאפשר להם להתפתח רגשית, מוטורית ושכלית בצורה האופטימאלית.

– צבע הקירות והריהוט חייב להיות נטראלי בעל גווני פסטל עדינים רצוי גוון אחד

שימו לב גם לאופן סידור פינות הגן והזרימה בין הפעילויות השונות .כהורים תתקשו להבחין בכך וסביר שתתפעלו מצבע וגוון יפה על הקירות והרצפה אך קיימת חשיבות חינוכית לעיצוב הסביבה החינוכית לצורך התפתחותם התקינה של הפעוטות הרכים והאהובים היקרים לכם מכל.

– בדקו כי השטיחים במקום הינם מאושרים בתקן אש
– חוטי חשמל רופפים -אסורים -בדקו כי קיים אישור חשמלאי בודק / מוסמך ואישור קצין בטיחות ודרשו לראות אישורים.(מתחדש בכל שנה)
– חלונות חייבים בציפוי נגד הדף והתפוצצות – הדבר ימנע התפזרות רסיסים במקרה של פגיעה בחלון או מלחמה חלילה.
– שערים: שערי קונצרטינה ושערי גליוטינה אסורים ועלולים לגרום לחבלות ידיים קשות ולאיבוד אצבעות
– דלתות הגן חייבות באצבעוני משני צידי הצירים למניעת תפיסת אצבעות בגלגל האטה או מחזיר דלת ובמגן טריקת דלת
– גלאי עשן וציוד כיבוי אש זמין ומאושר ע"י מעבדה מוסמכת בכל שנה כמו גם אישור כיבוי אש

 

עיצוב הסביבה החינוכית בגן- החצר:

1. החצר היא אחד המקומות החשובים בחיי הגן אך גם המסוכנים מביניהם אם לא ננקטו בה אמצעי הבטיחות הנדרשים ע"פ תקן. נסו לדמיין את מספר הילדים במרחב החצר ובדקו אם ישנו מספיק מקום לכולם.
נמשיך במצע החצר-מצע החצר אסור שיהיה עשוי חול מחשש לצואת חתולים, קרציות ופרעושים ומחלת הגזזת. קשה יותר לטפל בחול כמצע כולל בגן מאשר בחול תקני המצוי בארגז החול והמוחלף ומטופל ע"פ התקנים.
קיימים מצעים רבים המשמשים גני ילדים לחיפוי אדמה ולבלימת נפילות.

א. דשא סינטטי – עשוי פלסטיק/ניילון ובקייץ עלול להיות אחד מגורמי הכוויות לילדים משום שהוא אוגר בתוכו את חום השמש – זכרו מעל 37 מעלות לעור הפעוט המשמעות היא כוויה.
כדי ליישם דשא סינטטי בגן ילדים נדרשת מערכת שכבות העשויות ספוג מתחת לדשא אך החשש העיקרי הינו מפני רטיבות ועובש
הנוצרים עם הזמן אשר עלולם לשחרר רעלים לאויר והדבר עלול להוות סכנה בגובה המשחק של הילדים.

ב. אריחי פלסטיק מחוררים – אמנם בולמים נפילה ואף מגיעים בצבעים מרהיבי עיניים להורים אך לא משיגים את המטרה לשמה נועדו – הפלסטיק של אריחים אלו, הינו קשיח ונועד לעמוד בתנאי חוץ, כך על פי היצרנים,
אבל למעשה אוגר תחתיו בשל החורים בו שאריות מזון אבק וחרקים העלולים להוות איום על חיי הפעוט-נחשים, עקרבים, עכבישים ונמלים עוקצות.

ג. יציקות גומי – עשוי מצמיגים ממוחזרים וגרוסים מעורבים באמולסיה של דבקים-שיטה זו הוצאה מתקן גני ילדים ואינה מומלצת ע"י קציני בטיחות על אף שניתן לראותה בגני ילדים ציבוריים ובמגרשי משחקים. הבעייה המרכזית
הינה הפרדות החומר וחשש מחנק, בליעה והרעלה בנוסף הגומי המתפרק משחרר רעלנים לאויר ואוגר תחתיו עובש ופטרת בעלי ריחות לא נעימים בטווח הארוך-זכרו הפעוט המתוק נמוך הקומה אינו מתנשא לגובה של אדם בוגר
ועלול להיות חשוף למפגעים אלה.

לפי כך הפתרון האידיאלי כיום והמאושר ע"י קציני הבטיחות למוסדות חינוך הינו חצץ שומשום דק המתאים על פי התקנים והמשמש הן כמצע בולם והן כחומר למשחק סוציו דרמתי מדהים בין הילדים.

2. הצללה – קיימת חובת הצללה בחצרות ברמה של כ 90% צל לפחות .

3. גידור החצר חייב להיות הקפי ובגובה 2 מטרים והכניסות למעון חייבות להיות באמצעות שער אינטרקום חשמלי.

  1. חל איסור על עצים בגני ילדים שאינם מיועדים למאכל/או רעילים וחל איסור חמור כנגד צמחייה קוצנית ושיחי ורדים  .

5. עליכם ההורים לוודא כי החצר בטוחה עבור הילדים וכי בעלי הגן דאגו לקבל לאחר ההתקנה של מתקני החצר אישור הצבה  ממכון התקנים הישראלי ומסביבם מצע בולם איכותי בגובה מתאים .

  1. התקן קובע כי מסביב לכל מתקן חצר יבוצע מצע בולם מסוג חצץ שומשום דק לבלימת נפילות וכי גובה המתקנים לגילאי 0-3 לא יעלה על 0.5 מטר מהמדרך הגבוה. אין להציב מתקני משחקים על גבי רצפות או בטון חשופים אלא רק מעל מצע בולם תקני. כמו כן אסורים נדנדות תלויות מכל סוג שהוא לרבות נדנדות swing מהן קיימת סכנת דחיפה, העפה, נפילת הנדנדה ופגיעות ראש וגפיים חמורות.
  2. נדנדות אסורות על פי התקן למעט נדנדות עלה ורד.

 עוד על עיצוב הסביבה החינוכית בגן:

1. שערי הפרדה אסור שיהיו ממעוינים שערי עץ קונצרטינה אסורים.

2014-06-12 10.13.39

גם שערים על מסילות כאשר החלק הפנימי שבין המסילות עולה ויורד אסור לשימוש אינו עומד בתקן ושניהם עלולים לגרום לחבלות קשות.

2. אם אתם הורים לתינוק בדקו היכן הכיתה של התינוקייה האם יש להם מספיק שקט ושלווה לצורך שלהם או שהכיתות מעורבות.

3. וודאו כי אין מושיבים תינוקות כדרך קבע לאורך זמן במפגשים של כיתות אחרות וכי לתינוקות מטפלות צמודות רק עבורם.

4. בדקו כי תינוקות אינם נקשרים ומרותקים לסלקלים וטרמפולינות או חלילה לכיסאות נדנדה /אוכל גבוהים.

5. לולים ועריסות חייבות להיות בעלות תקן לגני ילדים ולא מתקפלות כגון לולי קמפינג צבעוניים וגמישים ומחשש לפגיעת ראש וגפיים.

 

חשמל

דרשו לראות אישור חשמלאי בודק מוסמך המתחדש בכל חמש שנים ואישור חשמלאי מוסמך בכל שנה

כל כבל חשמלי של כל מוצר חשמלי חייב בחיפוי תעלה או בתוך הקיר מעל מרחק של 30 ס״מ מהשקע ומהמוצר גם בגובה חל איסור הצמדת כבלים ללא חיפוי בתוך המבנה

מחוץ למבנה חל איסור מעבר כבלי חשמל וטלפון מעל לראשם של הילדים בחצר. כבל האינטרקום צריך למשל להיות תת קרקעי ולא עילי מחשש להתחשמלות.

 

גז:

ליד כל מתקן גז חייב להיות מותקן גלאי גז חשמלי המחובר למנתק גז אוטומטי הסוגר את זרימת הגז במקרה של דליפה.

 

עיצוב הסביבה החינוכית בגן – הצוות המטפל:

כאן הורים יקרים כמו בכל הסעיפים – חשוב לשים דגש מאוד חזק ולא להתפשר.

החוק והתקן קובעים כי מטפלת חייבת להחזיק בתעודת מטפלת סוג 1או 2 ורק אחת כזו מוסמכת לעבוד עם ילדים רצוי שבמעון של ילדיכם תשהה גם גננת במשרה מלאה או חלקית לפחות.

רק מטפלת או גננת שלמדה מה היא מטרה חינוכית וכיצד היא ניתנת להשגה יכולה להעביר מטרות חינוכיות ולהשיגן תוך הבנת צרכי הילדים ומתן מענה מידי לכל צורך של כל ילד בכל שלב.כיום ישנם גנים רבים המנוהלים ע"י אימהות שלא מצאו מסגרת לילדם ופתחו משפחתון פרטי.

לעיתים עבור ילדים מסויימים ההבדל בין גננת מוסמכת מקצועית בשילוב סביבה חינוכית מתאימה עם צוות מוסמך ותומך יכול לשנות אבחנה של בעלי מקצוע ולהיטיב עם הילד בהמשך הדרך.

בדקו כי הצוות שמטפל בילדיכם מוסמך לטפל בילדים בגילאים הנדרשים וכי התעודות הן תעודות רלוונטיות לתחום הטיפול והחינוך לגיל הרך.

מורה שלמדה היסטוריה תנ"ך ואומנות לכיתות י"א י"ב לצורך העניין ספק אם תוכל למלא את אותו תפקיד מאשר גננת מוסמכת שהתמחתה בגילאי 0-6 .
קל וחומר מי שאטינה מוסמכת כלל לטיפול בגיל הרך כהגדרתו.

כבר בכניסה לפעוטון תוכלו לחוש באווירה בגן האם היא רגועה ונינוחה האם יש בכי ומה הסיבה לו קליטה, מעברים רצוי לבוא מספר פעמים ולא להסתפק במבט אחד חטוף.

  1. האם המטפלות מסבירות פנים, נעימות, משיימות ומתווכות לילדים את שגרת היום .
  2. בדקו כמה זמן למשחק חופשי מתיי מתקיימות פעילויות יחידניות ובקבוצות קטנות והאם ניתנת להורים סקירה התפתחותית לפחות אחת לשנה או לפי בקשה ע"י גורם מוסמך בגן.
    כאן כדאי לדעת שלא כל מי שמציגה עצמה גננת היא אכן גננת מדופלמת אלא מטבע לשון שגוי ותואר שאימצה לעצמה כמי שמנהלת מסגרת פרטית.
  3. למטפלת חל איסור למסור להורה דיווח התפתחותי אלא רק לגננת מוסמכת, יועץ/ת חינוכי/ת או פסיכולוג/ית מוסמך/ת
    וזאת לאחר שצפו בילד בהתאמה לשלבים ולפי טבלת התפתחות המצויה בידי אנשי המקצוע שהוסמכו לבצע הערכות מסוג זה.!
  4. בדקו כי גם בשינה מס המטפלות אינו משתנה וכי ישנו איש צוות משגיח בכל כיתה.
  5. לחצן מצוקה-מציל חיים וחובה בכל מוסד חינוכי.

דרשו לילדיכם צוות מטפלות וגננת מוסמכות ואל תתפשרו בנושא זה.

זכרו אין מחיר לשקט הנפשי שלכם ולבריאותו של היקר לכם מכל אל תתפשרו על איכות ובטיחות-דרשו אישור קצין בטיחות והתריעו על כל מפגע חדש בגן הילדים שבחרתם בו.

מוגש בהמון חום ואהבה ע"י נורית בר-אור B.ed בוגרת אורנים מומחית בפסיכודרמה והבעה יוצרת
ובעלת וותק וניסיון בניהול מערכות חינוך של למעלה מעשור ומנהלת את הפעוטון של טיפטיפון בכרמיאל זו השנה תשיעית.

הפעוטון היחיד בכרמיאל המאושר ע"י קצין בטיחות וכיבוי אש ועומד בכל תקני הבטיחות של משרד התמ"ת.

מצולם במערכת של 24 מצלמות במעגל סגור שקט נפשי לכל הורה וילד.

הגן והילדים מבוטחים בביטוח מורחב מבית מגדל באמצעות הסוכן אשר לוי הכולל ביטוח תאונות אישיות וצד ג ועוד.

מלווה פדגוגית ע"י דר גיל מאור (דר קשב) וחבר באיחוד גני הילדים.

רוצים לדעת עוד? היכנסו גם למדור המאמרים הקודמים באתר הפעוטון של טיפטיפון
www.paotiptipon.co.il

 

 

כתבה מעניינת:

צילום דוברות העירייה

בתוך 6 שנים: עלייה מטאורית במספר הזכאים לבגרות בכרמיאל

שתפומנתוני התמונה החינוכית הארצית של משרד החינוך עולה כי בתוך 6 שנים נרשם זינוק מרשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *