עלייה במספר הנפגעים בתאונות אופנועים, קטנועים ואופניים חשמליים בתוך כרמיאל

שתפו

בשנת 2016 נפצעו 7 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים רכבים דוגלגליים, 4 מהם באורח קשה

מאת גיל דובריש

49 רוכבי אופנועים, קטנועים ואופניים חשמליים נפצעו בתאונות דרכים בתוך כרמיאל בין השנים 2007-2016. כך נמסר ע״י עמותת אור ירוק, הנאבקת בקטל בכבישים. בבדיקה מיוחדת שערכה העמותה עלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נתונים אלה אינם כוללים תאונות מחוץ לעיר, כך למשל לא נכללת ברשימה תאונה קשה שאירעה בשנת 2016 ליד צומת הכניסה הראשית, בה נהרג רוכב אופנוע.

מספר הנפגעים מדי שנה בעשור האחרון, עומד על חמישה, אבל מה שמדאיג במיוחד הוא העלייה הבולטת במספר הפצועים בשנים האחרונות. שנת השיא הייתה 2009 אז נפצעו 9 בני אדם, לאחר מכן חלה ירידה משמעותית במספר הנפגעים ואולם בשנים האחרונות שוב ניכרת מגמת עלייה – 6 פצועים בשנת 2013, 5 בשנת 2014, 5 בשנת 2015 ו-7 בשנת 2016. נתון זה בולט במיוחד בכל הקשור לפצועים קשה בתאונותב-2016 היו 4 פצועים קשה, לעומת אפס בשנת 2015 ופצוע קשה אחד בשנת 2014. בסך הכל 13 בני אדם נפצעו באורח קשה בתאונות של רכבים דוגלגליים בתוך העיר, מאז שנת 2007. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל מפקירה את רוכבי האופנועים והקטנועים. באחריות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לדאוג לבטיחות לרוכבי האופנועים והקטנועים על ידי התאמת התשתיות לכלי הרכב הדו גלגליים: להתקין פס הגנה במעקות הבטיחות שיגן על הרוכבים בזמן החלקה, לוודא כי הרשויות משתמשות בצבע כביש שלא גורם להחלקה כאשר הכביש רטוב ולעודד רכישת אביזרי בטיחות על ידי הורדת המע"מ".

יש לציין כי הקטנועים והאופנועים הם כלי תחבורה פופולארי מאד בישראל: מזג האוויר בישראל נוח יחסית לרכיבה בכל עונות השנה, מדובר על כלי רכב זול שפותר את מצוקת החניה, מפחית את עומסי התנועה ומאפשר עצמאות כבר מגיל 16, בו ניתן להוציא רישיון נהיגה לכלי רכב דו גלגלי.

יחד עם זאת, מחקרים מראים, כי הסיכון של אופנוע להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית גבוה פי 7 מאשר כלי רכב פרטי. בנוסף, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי שיעור ההרוגים (לכל 100 מיליון מייל נסיעה) גבוה פי 34 בקרב רוכבי אופנועים בהשוואה לנוסעים ברכב.

הסיבות לכך רבות: לרוכב הדו גלגלי אין שלדת הגנה, חגורות בטיחות או כריות אוויר, מדובר על כלי רכב לא יציב, מעקות הבטיחות מותאמות בארץ לרכבים פרטיים ולא לרוכבי הדו גלגלי, תהליך ההכשרה לרוכבים קצר, הסימונים על הכביש מחליקים ונהגים רבים אינם שמים לב לרוכבים ואינם מתחשבים בהם.

 

כתבה מעניינת:

נחש צפע צילום אילוסטרציה Depositphotos

בת 17 מכרמיאל הוכשה ע״י נחש ארסי – ולא הרגישה

שתפובת 17.5 מכרמיאל הוכשה ככל הנראה ע״י צפע במהלך טיול לימודי בהר מירון. היא אושפזה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.