Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1638898223:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 47938
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | עשה ואל תעשה בחקירות מס הכנסה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => כלכלה ופיננסים | תוכן מקודם
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => חקירת מס הכנסה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% עשה ואל תעשה בחקירות מס הכנסה
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בעיני רשויות המס אזרחי ישראל הם נישומים החייבים לדווח באופן מלא ומפורט על אודות הכנסותיהם ורכושם ולשלם מיסים למדינה כדין. נישומים החשודים בהסתרת דיווחים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 57
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 137
        )

)
צילום אילוסרציה: Freepik

עשה ואל תעשה בחקירות מס הכנסה

שתפו

מערכת פורטל זהר.נט

בעיני רשויות המס אזרחי ישראל הם נישומים החייבים לדווח באופן מלא ומפורט על אודות הכנסותיהם ורכושם ולשלם מיסים למדינה כדין. נישומים החשודים בהסתרת דיווחים כאמור או בהגשת דיווחים חלקיים או כוזבים עלולים למצוא את עצמם נחקרים בידי רשויות המס הן בחקירות סמויות והן בחקירות גלויות.

נישום יכול לדעת אם הוא חשוד בעבירות מס ואם נערכת נגדו חקירה. עליו לדעת שרשויות המס נוקטות אמצעים רבים כדי לערוך חקירה מקיפה בעניינו והן עושות זאת בהלימה עם החוק ובתמיכתו. אך גם לנישום החשוד בעבירות מס יש זכויות, ואחת מהן היא הזכות להגן על עצמו כבר בשלבי החקירה הראשוניים.

אז איך נכון להתנהל בחקירות מס הכנסה? מה כדאי לעשות ומהי דרך ההגנה החכמה והנבונה ביותר? הינה כללי ה"עשה ואל תעשה" החיוניים לחקירות במס הכנסה.

התנהלות נכונה בחקירה סמויה

עצמאי ובעל עסק יכול לזהות שמתנהלת נגדו חקירה סמויה אם הלקוחות והספקים שלו מספרים לו על שאלות פרטניות שהם נשאלים בנוגע אליו או לעסק שלו. רשויות המס יכולות להפנות גם לרואה החשבון של בעל העסק בקשות לקבלת מידע, ובשלבים מתקדמים יותר יקבל בעל העסק בקשות ישירות להעברת מידע או מסמכים לרשות המיסים.

כבר בשלבים מוקדמים רצוי לפנות לעורך דין מס הכנסה ולקבל יעוץ משפטי, וכן כדאי להימנע מהצגת מסמכים או חשיפת מידע על העסק בלי אישור עורך דין. אין מה לחשוש מפנייה לייעוץ משפטי ולא כדאי לדאוג מהסטיגמה שעלולה לדבוק בבעל העסק בשל כך. פנייה לקבלת ייעוץ משפטי היא זכות בסיסית של כל אזרח, ואדרבה – זוהי זכותו הבסיסית של נישום הזקוק לסיוע בהתנהלות מול רשויות המס.

יש למסור לעורך הדין את כל המידע על ההכנסות והנכסים ולעדכן אותו בכל הנוגע להתנהלות העסק. כדאי להיזהר ממסירת מידע לגורמים אחרים. יש לזכור שכל עוד מתנהלת חקירה – סמויה או גלויה – כל מידע שימסור בעל העסק או מי מטעמו לגורמים אחרים עלול לשמש נגדו בבירורים ברשות המיסים ובהליכים משפטיים בבית המשפט.

שלב החקירה הגלויה

החקירה הגלויה תתבצע הן בביקורות מס הכנסה בבית העסק או בביתו של הנחקר והן במשרדי רשויות המס. חשוב לדעת שחקירות גלויות מתנהלות כאשר הנישום הופך לחשוד בעבירות מס או בהלבנת הון, אך יש אפשרות שהנישום ייחקר כעד בתיק אחר. כך או כך הנחקר רשאי לקבל ייצוג משפטי לכל אורך הדרך, וחשוב מאוד שהוא ייעזר בעורך דין הבקיא בחקירות ברשויות המס ויודע היטב כיצד הן מתנהלות ומה ההיקפים שלהן. עורך דין שמתאים למתן ייעוץ וליווי בחקירות מס, צריך להיות בעל רקע בראיית חשבון וניסיון בעבודה מקצועית עם צוותי החקירה ביחידות המשטרה וברשויות המס. אין תחליף לניסיון ולעיתים קרובות הניסיון המשפטי של המשפטן יתווה את הכיוון שבו תתנהל החקירה ויכריע אם תהיה זו דרך קלה או מורכבת.

זכויות הנחקר בעת חיפוש בבית העסק או בבית

אם חוקרי המשטרה ורשויות המס מגיעים לביתו של הנחקר או לבית העסק כדי לחפש מסמכים ומידעים אחרים, רשאי הנחקר לבקש מהם להציג צו תקף מטעם בית משפט המורה על ביצוע החיפוש.  הנחקר רשאי לצרף עדים מטעמו לתהליך החיפוש בזמן החיפוש. בתום החיפוש החוקרים יציגו לעדים מטעם הנחקר דוח המפרט את כל המסמכים שהם תפסו. על העדים לחתום על הדוח לצד חתימותיהם של השוטרים והחוקרים. על הנחקר לאפשר את החיפוש בכפוף לזכויות הניתנות לו, ואסור לו בשום אופן להעלים מסמכים, מידעים או כל עדות אחרת החשובה לניהולם התקין של החיפוש ושל החקירה.

זכויות וחובות הנחקר

רצוי שנישום שמתנהלת נגדו חקירה ברשויות המס ישתף פעולה עם החקירה ועם החוקרים. מנגד, יש לו זכות לשמור על שתיקה בכפוף לייעוץ המשפטי שהוא מקבל. מוטב שלא יפריע להתנהלות החקירה ולא ינסה לעכב או לשבש אותה. הדבר עלול לסבך את המצב ולהחמירו. הגב המשפטי, הייעוץ והליווי שמעניק עורך הדין לנחקר הוא חשוב והכרחי. יש להניח לעורך הדין לעשות את עבודתו נאמנה ולהוכיח את חפותו של הנחקר בשיתוף פעולה מלא עם החוקרים ובהלימה לחוק.

(תוכן מקודם)

***אינטרמקס

כתבה מעניינת:

עבודה היברידית מהבית ומהמשרד

שתפועבודה היברידית מגפת הקורונה שהתרחשה בארץ ובעולם לפני כמה שנים בודדות יצרה שינויים מהותיים בדפוסי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *