עשרת הדברות למכירת מוניטין
עשרת הדברות למכירת מוניטין

עשרת הדברות למכירת מוניטין

שתפו

מוניטין איננו עוד שמו הטוב של האדם או החברה כיום, המוניטין, אשר משאבים ועמל רב מושקעים בו על מנת לטפחו ולקיימו, הינו זכות מוכרת, המוגנת בשיטת המשפט הישראלית. כמו  כן, המוניטין קיבל מעמד של "נכס" , ועל כן יכול בעליו של זה, לסחור בו ולהפיק רווחים ממכירתו. אולם, כאשר יפנה לעשות כן, ראוי אם יציב לנגד עיניו את עשרת הדיברות הללו למכירת נכס המוניטין:
1. מהו מוניטין?
 מוניטין הינו "מכלול בלתי מוגדר של תכונות או יתרונות המצטברים בעסק והגורמים לציבור בלתי מבוטל של לקוחות לשוב ולחזור אליו… הם כוח המשיכה שלו וההנאה הנגזרת משמו הטוב ומקשרי המסחר שטיפח" .
2. מיסוי מכר מוניטין
. הואיל ומוניטין הינו נכס בלתי מוחשי, על מנת שעסקת מכר מוניטין תחשב שכזו לעניין מיסוי עליה לעמוד בשתי דרישות: שהעסקה תהיה "מכירה", דהיינו "כל פעולה או אירוע… שבעקבותם יצא נכס בדרך כל שהיא מרשותו של אדם…". שנית – על ה"נכס" הנמכר, להיכלל בהגדרת "מוניטין".
3. שיעור מס מכר מוניטין
. למבצע עסקה יש אינטרס לנסות ולהגדיר, בגבולות החוק, את העסקה המתבצעת כעסקת מוניטין וזאת משום שעסקה מסוג זה תמוסה בשיעור מס מופחת. מכר מוניטין נתון למס קבוע ואחיד בשיעור 25% בידי חברה ו-20% בידי יחיד המוכר את המוניטין והקונה יוכל להפחית את המוניטין ע"פ תקופה של 10 שנים. אולם, על רווח ריאלי ממכירת מוניטין עובר לשנת 2003 לא תחול הוראה זו.
4. חישוב אינפלציה למוניטין
. הואיל וקשה עד בלתי אפשרי לחשב את שוויו של מוניטין, ועל כן גם חישוב שיעור האינפלציה חלה עליו.
5. שמו הטוב של המוניטין
. מוניטין הינו שם טוב של אדם או עסק, אשר מפיק הכנסות. דהיינו, על מנת שעסק יהיה בעל מוניטין, שמו הטוב הוא זה שצריך למשוך את לקוחותיו, ולא, למשל, היעדר אופציות אלטרנטיביות.
6. שווי המוניטין
. שוויו של המוניטין נעמד בשיעור ההפרש בין שווי הנכס לבין שוויו של הנכס אלמלא נשא את השם. אולם, כאמור, חישוב זה הינו מסובך הואיל ולעיתים ישנן השפעות שונות המגדילות את שווי הנכס וגורעות מחשיבות המוניטין, ולעיתים מוניטין יכול לקבל ביטוי ברווחי פוטנציאליים ועתידיים, אשר הינם קשים לחישוב עוד יותר ובדרך כלל נעשים על פי רווחי עבר.
7. מוניטין אישי
. ישנם בעלי מקצוע רבים אשר צברו מוניטין אישי, כלומר, השם הטוב מזוהה איתם עצמם. המבחנים למוניטין האישי הם תכונותיו של היחיד, כישוריו, יכולתו המקצועית, ידע, ניסיון ומיומנויות. מוניטין זה אינו ניתן למכר, הואיל ולא ניתן לנתקו מבעליו. אולם, לעיתים קרובות מוניטין אישי דבק בעסק, לרוב כאשר בעל המוניטין האישי פורש מן העסק אך הלז ממשיך בשמו, דוגמת משרדי עורכי-דין רבים. במקרה כזה, מקובל לראות בעסק כבעל המוניטין שנצבר על ידי האדם עצמו.
8. מוניטין עסקי
. לעומת המוניטין האישי, המוניטין העסקי בנויות על תכונותיו של המערך העסקי הכולל, לרבות, מיקום, צוות עובדים קבוע, ציוד, תשתית, נהלי עבודה, לקוחות קבועים וכדו', ככל שהדבר רלוונטי. בניגוד למוניטין האישי, המוניטין העסקי ניתן למכירה, וזאת בתנאי שהמכר נעשה כמקשה אחת של כל העסק.
9. מוניטין דבק במוצר
. השאלה לעניין שייכות המוניטין עבור מוצר שנוצר על ידי פלוני, אך הופץ על ידי אלמוני נידונה לא אחת בבתי המשפט , ונקבע כי שייכות המוניטין, על דרך הכלל, שייכת ליצרן המוצר והמוניטין דבק במוצר.
10. נטל ההוכחה. 
נטל ההוכחה על היות עסקה עסקת מכר מוניטין, הינה על הנישום. פסיקה זו קיבלה משנה תוקף בפרשות מאוחרות יותר, הואיל ובתי המשפט הביעו את חששותיהם כי יבוצעו עסקאות מכר מוניטין אך במטרת תכנון מס. למותר לציין, כי עסקה אשר נועדה אך ורק להקטין עלויות מס – בעיני רשויות המס – בטלה היא.
למען הסר ספק, השימוש במידע הכלול בו אינו מהווה בשום אופן תחליף לייעוץ מקצועי, לרבות ייעוץ חשבונאי מבעלי מקצוע. כמו כן המידע אינו בשום דרך בגדר חוות דעת מקצועית.
לקבלת מידע מקצועי וייעוץ נוסף ניתן לפנות במייל [email protected] או בטלפון  04-6266646 למשרד פיילס חשבונאות וראיית חשבון- מתן שירותי הנהלת חשבונות, ביקורת וייעוץ מס לעצמאים וחברות.

כתבה מעניינת:

חיית מחמד ובעלים תחרות 2019-02

שתי טיפות מחמד

שתפוהתחרות ״שתי טיפות מחמד״ יוצאת לדרך. מי הכי דומה לחיית המחמד שלו? תחרות הפרסים הגדולה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.