Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1545210515:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 20246
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_adinserter_block_exceptions] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ | פורטל זהר הצפון | כנסו
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => פרשת השבוע | הרב יעקב ידיד
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ | פרשת השבוע כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 77
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 347
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ | פרשת השבוע כרמיאל
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ | פורטל זהר הצפון | כנסו
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => פרשת השבוע | הרב יעקב ידיד
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
פרשת השבוע פרשה מעודכן 2018

פרשת ויחי: ביקש יעקב לגלות את הקץ

שתפו

בס"ד

רש"י בתחילת פרשתינו שואל למה פרשה זו סתומה?   ובתירוצו השני עונה רש"י: "דבר אחר שביקש לגלות את הקץ לבניו ונסתם ממנו". בפשטות כוונת דברי רש"י היא, שיעקב אבינו רצה לגלות לבניו את תאריך סוף הגלות, אבל הקב"ה עיכב אותו מלגלות זאת, "ונסתם ממנו"- ולכן הפרשה סתומה. וצריך להתבונן בכך: אם היה יעקב אבינו מעביר לבניו את תאריך שחרורם ממצרים, מה היתה תועלת בזה?   הרי אם יודע אדם שרק בעוד מאה שנה תבוא הגאולה, האם ירווח לו בכך? הרי הוא עלול שלא לחיות אז, האם בשורת תאריך הגאולה תיתן לו כח לשרוד את תקופת הגלות והקושי?  ואם כך לא ברור לנו מדוע בכלל רצה יעקב לגלות את הקץ, ויותר מכך אם כבר רצה לגלותו מדוע נמנע ממנו הדבר, וכי מה אכפת להקב"ה שנדע מתי יבוא הקץ?  אמנם בתולדות ישראל היו רבים, וישנם כאלה גם היום, שמנסים לתת תשובה לשאלה המסקרנת הזו, של "מתי יבוא משיח", אבל למתבונן נראה, שאין לתשובה הזו, גם לו ידענו אותה, משמעות מעשית עבורנו. מדוע אם כן ביקש יעקב לגלות את הקץ, ומדוע מנעו הקב"ה מכך?

לגלות משמעו לחשוף

ה"שפת אמת" בפרשתינו מרחיב בסוגיה הזו, ומסביר שאכן יעקב אבינו לא רצה לגלות להם את שנת הגאולה, ולא התכוון לספק להם תאריכים ולוח זמנים מסודר על בוא משיח צדקנו, כפי שהסברנו לעיל אין בכך תועלת. אבל אבינו יעקב רוצה לצייד את בניו בצידה ארוכה לדרך של גלות. הוא יודע שמכאן ואילך הולכת להתקיים הנבואה שקיבל אברהם אבינו :"ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם…", הוא יודע ששיעבוד ארוך וקשה מאד ממתין לעם ישראל, והוא רוצה לסייע לו לעבור זאת באופן קל יותר. הקץ, מסביר ה"שפת אמת" אינו נקודה עתידית רחוקה, אין בעתיד מה שאין בהווה אלא שהעתיד יחשוף את מה שטמון כבר עכשיו. והכוונה היא: כל משמעות המושג גאולה הוא שהקב"ה יגלה את שכינתו עלינו בגלוי. הופעת דבר ה' שלא בדרך הסתר, ולא בדרך העלם כפי שאנו מכירים עכשיו, אלא בגלוי, זוהי גאולה. כשיתברר שכל החיים שלנו אלוקיים, שהרי הכל מכוון על ידי ההשגחה האלוקית. אבל עתה אין אנו רואים זאת במוחש, רק מאמינים בכך באמת, אבל בשעת גאולה תתברר  מציאות החיים, ויתגלה הכח האלוקי המכוון ומדריך.

לגלות את הקץ של עכשיו

כעין זאת כותב גם הראי"ה קוק ב"מידות ראיה": "אותה השקפת עולם שתהיה גלויה לעתיד לבוא, כשיתחדש העולם ויצא מארורוהיא באמת השקפת העולם הישראלית גם עכשיו, ומתוך שהיא קדומה בזמן, אין העולם מסוגל לה, לפיכך היא מתקיימת רק בכח הגדול של האמונה השלמה…". מה שיהיה ברור כל כך, ופשוט כל כך לעתיד לבוא, לכל בני האדם, טמון כבר בהווה באמונה הישראלית, אלא שאין זה גלוי. יעקב אבינו ביקש לגלות לבניו איך חיים כך, לגלות להם את הקץ הנמצא בהווה, ולבטל בכך את הקושי שבצרה והשיעבוד. כל הגלות שנגזרה על ישראל במצרים היתה קשה כל כך, בעיקר כי חסר לישראל קירבת אלוקים, חסרה להם ולנו התחושה הברורה שריבונו של עולם איתנו גם בצרותינו וגם במצוקותינו, שלמרות המרחק הגדול שהתרחקנו במעשינו עדיין אלוקים איתנו, אנו עדיין בניו בכוריו, ולא יזנח אותנו לעד. התחושה הוודאית הזו לא קיימת בגלות, ואת זה רצה יעקב לא רק להסביר לבניו אלא להעביר לבניו, זהו הקץ האיכותי ולא הכמותי, לא כמות השנים שנותרו עד הסוף, אלא איך מגלים את הסוף העתידי בתוך הקושי שבחיי הווה.

פרקי אבות

כבר הזכרנו את דברי שמאי הזקן, ונמשיך גם השבוע בדבריו: "שמאי אומראמור מעט ועשה הרבה…."  העולם שלנו נבחן במעשה, האמירה חשובה אבל לא מחייבת, המעשה הוא הגורם המחייב. אבל לאדם קשה  לעיתים ליישם את התחייבויותיו ואת אמירותיו. לא בכוונה רעה הוא אומר ולא עושה, אלא שהמציאות מקשה לעיתים על היישום בשטח. לימד אותנו שמאי, הרי אתה מכיר את עצמך ואת יכולת היישום שלך, לכן: אמור מעט. ואם תצליח ליישם יותר מכפי שאמרת, הרי תבורך. אבל אם יהיה להיפך שבו תדבר יותר ממה שתוכל ליישם, תיצור רושם של שקר. האמירה קלה יותר אבל משמעותית פחות, כפי שגם בהמשך פרקי אבות נוכל לראות: "לא בנדרש עיקר אלא המעשה, וכל המרבה בדברים מביא חטא".

אקטואליה מזוית יהודית

תנועה חדשה בשם "בוחרים במשפחה", בראשות הרב עזריאל אריאל, מבקשת ליצור שיח יהודי בנושא המשפחה שיתמודד עם תפיסות העולם הזרות וייתן מענה לשיח הקיים שאינו מאפשר ביקורת ומתייג את כל מי שחושב אחרת כאדם חשוך וכאויב הקדמה. התנועה תצא בפעילות הסברה שבשיאה של ההשקה תתקיים עצרת בתל אביב ובו יאמרו המשתתפים כי משפחה מוקמת על ידי אבא, אמא וילדים. "בשחר ההיסטוריה האנושית קובע בורא העולם כי המצב בו'"האדם לבדו' הוא 'לא טוב', ועל כן יש ליצור לצדו אישיות נוספת, עמה יוכל להקים משפחה", אמר הרב אריאל. "מאז מהווה המשפחה המוסד החברתי העתיק והיציב ביותר.' 'הברית המשפחתית היא ערך מקודש, עליו מושתתים כל הערכים הנדרשים לקיומה של חברה בריאה ומוסרית: האחווה וההשלמה ההדדית, המסירות והוויתור, הנאמנות והאחריות לכלל", הוסיף הרב. (מתוך אתר ערוץ 7)

אורות השבוע

"אם נותנים לילד לצמוח ולגדול מבלי לבנות אותויוצא פרא אדם.

אם בונים את הילד מבלי להתייחס אל כח הצמיחה שבועושים ממנו רובוט

הצירוף של שני הדברים יחד, של כח הצמיחה ומעשה הבניין, זהו חינוך"

(מתוך זריעה ובניין בחינוךהרב שלמה וולבה)

כתבה מעניינת:

שתיין צילום אילוסטרציה: Pixabay

קמצן, מתלהב או חבר אמת: איזה סוג של שתיין אתה?

שתפוכמו חבר אמת, אלכוהול תמיד נמצא שם: כשעצוב, כששמח, במסיבה הכי שווה ובאירוע המרגש ביותר. …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *