Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1600328607:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 41379
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ראש העיר: אגן על התושבים גם אם אצטרך למנוע מרכבים להיכנס לעיר | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => ראש העיר: אגן על התושבים גם אם אצטרך למנוע מרכבים להיכנס לעיר
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי מסכם בראיון חג את השנה המאתגרת. איך ולמרות הקורונה ממשיכים לעבוד, לפתח, להביא תעשיה, כיצד מתמודדים עם חוסר תקציבים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 56
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 800
        )

)
משה קונינסקי צילום דוברות עיריית כרמיאל copy
משה קונינסקי. צילום: דוברות עיריית כרמיאל

ראש העיר: אגן על התושבים גם אם אצטרך למנוע מרכבים להיכנס לעיר

שתפו

משה קונינסקי מסכם בראיון חג את השנה המאתגרת. איך ולמרות הקורונה ממשיכים לעבוד, לפתח, להביא תעשיה, כיצד מתמודדים עם חוסר תקציבים ומה הוא חושב על התנהלות הממשלה בתקופת הקורונה?

מאת גיל דובריש

אני מודה, זה מוזר. בכל שנותיי בעיתונות המקומית, אף פעם לא ערכתי את ראיון החג המסורתי עם ראש העיר בטלפון. זה תמיד היה בפגישה בלשכתו, אבל בימי הקורונה, גם זה השתנה.

את הראיון המיוחד לראש השנה, שנערך כאמור בשיחה טלפונית פותח משה קונינסקי בווידוי קטן: ״אני 22 חודשים בתפקיד, אבל מי סופר… זו תקופה סופר מאתגרת, אולי גם בלתי אפשרית. אני פוגש ראשי ערים שזו לא הקדנציה הראשונה שלהם והם מודים שזו התקופה הכי קשה שהייתה להם אי פעם״.
– תקופה בלתי אפשרית בגלל הקורונה?

״לא רק. חודש אחרי שנכנסתי לתפקיד התפזרה הממשלה ומאז ועד היום התקיימו 3 מערכות בחירות. בכל התקופה הזו אין למשה תקציבי מדינה, אלו שנתיים של ממשלות מעבר ושני גלי קורונה, משבר כלכלי וחברתי ולמרות הכל – יש שלטון מקמוי ויש מנהיגות מקומית. זו תקופה שכל המדינה הבינה שיש על מי לסמוך בשלטון המקומי. אני שמח שאני נמנה בין ראש הערים שגורמים רבים מתייעצים איתם״.

– אם אין תקציבים, איך אתה מתנהל?

ראש העיר כרמיאל משה קונינסקי מתחם היבדק וסע צילום דוברות עיריית כרמיאל
צילום: דוברות עיריית כרמיאל

״המדינה משותקת מכיוון שאין תקציב מדינה מאז נובמבר שעבר. להגיד שיש הזדמנויות להפיגש עם שרים ולהצטלם? אני לא שם, אני צריך לעבוד! יש הרבה מיזמים בעיר שקשורים לפיתוח התעסוקה. בחודשים האחרונים סגרנו הסכמים עם 6 מפעלים חדשים ויש לנו 4 מפעלים בבניה והרחבה, ביניהם מיקרו קרמיקה, TDK למבדא ואופגל. חתמתי על הרחבה נוספת של קליל. חברת טרילידור תשלים בעוד כמה חודשים את המפעל החמישי שלה בעיר. אם מישהו יעשה סיבוב באזור התעשיה שלנו הוא לא יכיר אותו, והכל פרי העשייה בשנתיים האחרונות״.

״תחום שני הוא ההאב – מרכז החדשנות במבנה העירייה הישן. אני מקווה שתוך חודשיים שלושה נחנוך את ההאב. מדובר בשטח של 1000 מ״ר שיאוכלס במשרדים, כמו WeEork, יש לנו כבר הזמנות בשיעור 60% ואנו מנהלים מו״מ עם שוכרים נוספים. זה יהיה מקום מאוד מרכזי לפיתוח התעסוקה האיכותית לצעירים״.

היכנסו לסיפורים אישיים מרתקים נוספים:

״במקביל בעוד 5-6 חודשים המכון לפריון עבודה יחל לפעול באזור התעשייה ויעסוק במחקר וקידום פס היצור של התעשייה שלנו. העיר שלנו ידועה בתעשייה מאוד ענפה וזו ההזדמנות שלנו למנף בעזרתה את התעסוקה בכרמיאל. לפני כשנה זכינו בחממה טכנודלות שהחלה לפעול רק לפני כחודשיים ביחד עם משקיעים מהודו. זו השקעה של כ-30 מיליון שקל! החממה תהווה מהפכה ותיצור מינוף של מקומות תעסוקה בעיר״.

״אנחנו עובדים על 3 תב״ע (תוכנית בניין עיר) חדשות: הגדלת אזור התעשיה הצפוני בעוד 600 דונם ויש מפעלים שעומדים בתור כדי להיכנס, תב״ע נוספת היא מתחם הרכבת ופה אנחנו מדברים על 12,000 מ״ר של הייטק, תעשיה ומשרדים ומי שמוביל את התוכנית הם יזמים שהקימו גם את פארק הסייבר בב״ש. כמו כן נאשר תב״ע לפארק תעשיות הייטק בשטח 70,000 מ״ר סמוך למפעל פרוטלקיס וכבר סגרנו הסכם עם מפעל חדש שיוקם שם. אנחנו עובדים כל הזמן, הדברים קורים 24/7״.

״המדינה, לצערי, הפקירה את הרשויות המקומיות מצד אחד – והבליטה את החשיבות של הרשויות מצד שני. אנחנו יודעים יותר מכולם מה לעשות ואיך לעשות״

– עם כניסתך לתפקיד הכרזת על רצונך לבצע התייעלות בעירייה. איך התוכנית מתנהלת עד כה?״אנחנו עובדים יום-יום על שינוי התרבות הארגונית וההתייעלות. כשנכנסתי לתפקידי היו כאן 1030 עובדים, היום יש 930. אני ממשיך לעבוד ולייעל את המערכת ואנחנו בדרך הנכונה. זה לא קל, זה מאתגר אבל בכמעט שנתיים בתפקיד חסכתי לקופה הציבורית המון כסף, בין השאר בזכות חיסכון של מאות אלפי שקלים במכרזים השונים. אני נבחרתי לשרת את הציבור, אין אצלי קומבינות, אף אחד לא יסחוט אותי. הלוואי שהיה לי יותר זמן ביממה אבל בתקופה הזו צריך לאזן את התוכניות ביחד עם ההתמודדות עם המלחמה בקורונה. אני לא מקל ראש בנושא״.

– יש הרבה ביקורת על התנהלות הממשלה במשבר הקורונה. אתה שותף לדעה הזו?
״המדינה, לצערי, הפקירה את הרשויות המקומיות מצד אחד – והבליטה את החשיבות של הרשויות מצד שני. אנחנו יודעים יותר מכולם מה לעשות ואיך לעשות. כבר בגל הראשון נטלתי על עצמי את האחריות והסמכות עוד לפני שקיבלנו אר ירוק מהממשלה, כי ההנחיות הגיעו מאוחר מדי ומעט מדי עם המון שינויים. סגרתי את העיר בלי אישור, סגרתי פארקים בלי אישור, ביצעתי בדיקות קורונה וביצעתי חקירות אפידמיולוגיות לפני קבלת האישור. זו מלחמה על בריאות הציבור והמדינה מפגרת אחרי לוחות הזמנים, אי אפשר לחכות להחלטות הממשלה. גם את הפעלת מתחם היבדק וסע העירייה מממנת – ולא הממשלה. זו אוזלת יד של מדינת ישראל״.

– מה דעתך על התנהלות התושבים בכרמיאל בחודשי הקורונה?
״הסבב הראשון שונה מהשני. בהתחלה הייתה חרדה, אנשים לא ידעו מה זה, הם היו יותר ממושמעים. לצערי בסבב השני המשמעת העצמית ירדה. זה מתבטא לא רק בעטיית מסכה ושמירת מרחק, אלא גם ובעיקר באי-הישמעות להנחיות הבידוד ובחוסר השיתוף בחקירות האפידמיולוגיות. אנשים שנדבקו לא מדווחים על כל המקומות שבהם ביקרו. אני רוצה להגן על התושבים ולרסן את ההתנהלות. מדאיג אותי מאוד שאנשים מקלים ראש בעניין, אני שומר על קשר עם חולים ומבודדים תושבי העיר… לצערי הרב יש בבתי החולים חולים רבים, חלקם צעירים בלי מחלות רקע שמאושפזים במצב קשה. שלא יגידו ׳לי זה לא יקרה׳, אין לזלזל, חשוב להקפיד על ההנחיות״.

״מדאיג אותי מאוד שאנשים מקלים ראש בעניין, אני שומר על קשר עם חולים ומבודדים תושבי העיר… לצערי הרב יש בבתי החולים חולים רבים, חלקם צעירים בלי מחלות רקע שמאושפזים במצב קשה. שלא יגידו ׳לי זה לא יקרה׳, אין לזלזל, חשוב להקפיד על ההנחיות״

– יש היערכות מיוחדת לקראת הסגר השני?
״זה לא יהיה סגר הרמטי, חוץ ממעבר מעיר לעיר הכל ישאר פתוח. אני חושב שהשנה הקרובה תהיה שנה שבה נצטרך להמשיך ולהתנהל בשגרת קורונה, יהיו עליות וירידות, יהיו התפרצויות, התושבים חייבים להיות ממושמעים״.

– עד כמה העירייה מקפידה על אכיפה של ההנחיות? כי אני מכיר מקומות עבודה שבהם ציפצפו על הכללים וגם בחוץ רואים הרבה אנשים מסתובבים ללא מסכות.
״העירייה אוכפת. אנחנו מעניקים דוחות לתושבים – לא רק שלנו, אל אגם לתושבי חוץ. בחודש שעבר העירייה העניקה פי 2 דוחות מהמשטרה. צריך לקחת בחשבון שכוח האדם של השיטור העירוני וגם במשטרה קטן יותר בגלל חולים מאומתים ואנשים שנמצאים בבידוד ביתי. ולמרות הכל אנחנו אוכפים את ההנחיות. הובלנו סגירה של מקומות עבודה שלא אכפו את ההנחיות, יש ממונה קורונה שמסתובב בין המפעלים, בודק ורושם דוחות. נעשו המון תיקונים על ידי מפעלים שהבינו שההנחיות הן לטובתם. אין עוד רשות שבה מסתובב ממונה קורונה בין המפעלים, בודק ומקיים הדרכות, לפעמים מבצע ביקורים בהפתעה. המעסיקים יודעים שהאח הגדול נמצא בסביבה״.

– האם תשקול אפשרות לסגור את העיר לכניסה מבחוץ?
״אגב, אני נגד הסגר – בוודאי שבמתכונת המתוכננת. אנחנו שוקלים את האפשרויות השונות בישיבות ההיערכות, אבל זה לא יהיה סגר מוחלט, אנשים יוכלו לבוא לעבודה, כ-60% מכל מי שעובד באזור התעשייה הוא לא כרמיאלי כך שתהיה תנועה לכרמיאל ומחוצה לה. אנחנו צריכים להגן על התושבים שלנו, זה הכי חשוב. סגרתי את פארק המשפחה לתושבי חוץ, אז תוקפים אותי בתקשורת ומכנים אותי גזען. אז לא נתתי לתושבי נחף להיכנס לפארק, אבל גם לא לתושבי בני ברק! משרד המשפטים רוצה הסברים לצעד הזה, אבל עם כל הכבוד נבחרתי על-ידי תושבי כרמיאל ואגן על הבריאות שלהם גם אם אצטרך לעמוד בכניסה לעיר ולעצור רכבים שרוצים להיכנס. בסגר הראשון הראשון עמדתי במחסומים ביחד עם השיטור העירוני ותפסנו שם תושבים מאחד היישובים באזור שבאו לעשות קניות וכולם עם 40 מעלות חום…״.

״אז לא נתתי לתושבי נחף להיכנס לפארק, אבל גם לא לתושבי בני ברק! משרד המשפטים רוצה הסברים לצעד הזה, אבל עם כל הכבוד נבחרתי על-ידי תושבי כרמיאל ואגן על הבריאות שלהם״

ראש העיר מנצל את ההזדמנות לשבח את עובדי העירייה ולציין את עבודתם בתקופה הקשה הזו: ״היכולת של העובדים והמנהלים בעירייה במטרה להמשיך ולתת את השירות הטוב ביותר לתושבים ולמצוא את הפתרונות גם בימים כאלה, זה לא מובן מאליו. הופתעתי לטובה עד כמה אנשים מסורים ומוכנים להיכנס מתחת לאלונקה, לראות את כולם סוחבים מנות לאנשים שנמצאים בבידוד, לעזור לקשישים, לתושבים כולם. זו ההזדמנות שלי לומר לכל אחד ואחת מהעובדים, תודה רבה״.

– לסיום, מה אתה מאחל לקראת השנה החדשה?
״הכי חשוב שנהיה בריאים, אחרי זה כל השאר. אני מאחל לכולנו שגשוג וצמיחה. אני מאמין בחוסן של הציבור הכרמיאלי, מאמין בפוטנציאל של התושבים ושל העיר ואני בטוח שנמשיך ביחד להצעיד את העיר לשיאים חדשים, למרות הכל. עברנו את פרעה ונעבור גם את זה, כל בקשתי היא הפגנת אחריות. בסבב הראשון אמרתי לתושבים ׳אתם תישארו בבית, אנחנו נדאג לכם׳ וזה גם המסר שלי בסגר השני: תנו לנו לעבוד בשבילכם!״

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *