Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1608717647:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 39961
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ראש מינהל החינוך: ״אנחנו עדיין רחוקים משגרה״ | היכנסו לראיון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חינוך | אנשים
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מינהל החינוך
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => ראש מינהל החינוך: ״אנחנו עדיין רחוקים משגרה״ | חינוך בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => אודי איזק שנכנס לפני כשנה לתפקיד ראש מינהל החינוך בעיריית כרמיאל, לא ציפה שיצטרך להתמודד עם משבר בסדר גודל של מגפת הקורונה. איך התמודדה מערכת החינוך
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 63
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 751
        )

)
אודי איזק. צילום פרטי
אודי איזק. צילום פרטי

ראש מינהל החינוך: ״אנחנו עדיין רחוקים משגרה״

שתפו

אודי איזק שנכנס לפני כשנה לתפקיד ראש מינהל החינוך בעיריית כרמיאל, לא ציפה שכבר בשלב מוקדם כל כך יצטרך להתמודד עם משבר בסדר גודל של מגפת הקורונה. איך התמודדה מערכת החינוך עם האתגרים בתקופה הזו ומה הוא צופה בעתיד הקרוב? ראיון מיוחד שבו ביקשנו לדעת מה יש לאודי איזק להגיד – ויש לו…

מאת גיל דובריש

אפשר להאמין שבחלומות הכי קיצוניים שלו, ראש מינהל החינוך בעיריית כרמיאל, אודי איזק, לא חלם ששנה בערך אחרי כניסתו לתפקיד, הוא ואנשי המינהל בראשותו יצטרכו להתמודד עם אתגר בסדר גודל של מגפת הקורונה. בתי הספר והגנים נסגרו למשך שבועות ארוכים ומערכת החינוך הושבתה בבת אחת – בכרמיאל כמו בכול הארץ. מה עושים במצב כזה, איך מעניקים פתרונות לתלמידים שנמצאים בבית זמן רב כול כך?

בראיון מיוחד לזהר הצפון, אחרי שהמערכת החלה בתהליכי החזרה לשגרה, מודה אודי איזק: ״לא ציפינו לאירוע כזה…״ ומדגיש: ״אני מסיר את הכובע בפני כל אחת ואחד מאנשי החינוך שלנו. ממנהלי בתי הספר ועד לעובדי המינהלה ולעובדי מינהל החינוך בעירייה. אף אחד לא הכין אותנו לקצב הזה ולעומס הזה. כולם עבדו בחודשים האלה הרבה מעבר למה שהכירו. בסופו של דבר במבחן התוצאה אני יכול להגיד שעד עכשיו עמדנו בשתי המשימות: גם עמדנו בתהליך היציאה הלא פשוט, וגם שמרנו על בריאותם ובטיחותם של הילדים ואנשי הצוות. זה לא מובן מאליו. היו כמובן קשיים ומחלוקות ואי ודאות, ולא תמיד ידענו להראות לציבור את התמונה המלאה, אבל אני מסיר בפני צוותי החינוך שלנו את הכובע על הביצוע של מתווי היציאה עד עכשיו. אנחנו בודקים את עצמנו מול רשויות אחרות, ואני רוצה להגיד שיש לנו הרבה מאד גאווה על התוצאות. כמובן שיש גם מסקנות ודברים שדורשים שיפור, ונלמד אותם להמשך הדרך״.

מים המלח לכרמיאל

אודי איזק הגיע מבחוץ כדי לכהן באחד התפקידים התובעניים שיש בעיריית כרמיאל. הוא בן 48, נשוי ואב לשני ילדים, גדל ברמת ישי. הצטרף לגרעין נח"ל שיצא להגשמה בצפון ים המלח ונשאר בדרום, למעשה – עד לשנה שעברה. מאז שנת 1992 השתתף בהקמת מערכת החינוך בחבל ים המלח כמורה, כמדריך נוער, כמנהל מרכז למורשת ההתיישבות היהודית והציונית בחבל ים המלח. ב-18 השנים האחרונות ניהל את מערכת החינוך בצפון ים המלח והשתתף בתהליכים חינוכיים ארגוניים מקומיים וארציים.

״…. אף אחד לא חזה מצב שבו בבת אחת סוגרים את בתי הספר והמורים נדרשים להתחיל ללמד מרחוק בלי שהיו מוכנים לכך ובלי שהיו לנו התשתיות המתאימות״

עם בחירתו של משה קונינסקי לראשות העיר, מונה אודי במרץ 2019 לראש מינהל החינוך החדש בכרמיאל, עזב את הדרום ועבר להתגורר קרוב לכאן, בישוב מנוף שבמשגב.

– אודי, איזה מינהל חינוך השאיר אחריו קודמך בתפקיד, מנחם שיכל, מבחינת התפקוד והקשר עם מנהלי מוסדות החינוך והנהגת ההורים?

״מערכת החינוך בעיר כרמיאל צמחה עם העיר. יש בה כמות גדולה במיוחד של מוסדות חינוך הפרוסים על כל העיר – פורמליים ובלתי פורמליים. אין הרבה ערים בגודל של כרמיאל, בטח שלא בפריפריה, שיכולות להנות מתשתית כזו של גנים, בתי ספר, מועדוני נוער, מתנ"סים ומוסדות חינוך מיוחד. במוסדות החינוך האלה פועלים עובדי חינוך רבים. המערכת הזו אינה מובנת מאליה. היה קשה ומורכב להקים אותה, ואני מבין כמה היה קשה לנהל אותה. בנוסף, מנחם העמיד תכניות בינוי עתידיות שאנחנו עמלים על הביצוע שלהן. נכנסתי לנעליים גדולות ורבות זכויות״.

אודי איזק ביחד עם אחד מילדיו. צילום פרטי
אודי איזק ביחד עם אחד מילדיו. צילום פרטי

השנה הראשונה

״האתגר הראשון והגדול ביותר היה לפתוח את שנת הלימודים באופן מסודר״ מספר איזק. ״נכנסתי לתפקידי לאחר שמרבית ההכנות כבר בוצעו. נדרשתי ללמוד את התכנית ולבצע אותה כמעט באותו הזמן. ראש העיר משה קונינסקי, ממלאת מקומו טניה מזרסקי, סגן ראש העיר פנחס סירוקה, מנכ"לית העיריה שולה מנחם, מנחם שיכל ואנשי המינהל סייעו לי ללמוד את הנושאים במהירות והשנה נפתחה עם מעט מאד קשיים. האתגר הבא היה היעדרה של ממשלה והמשמעויות התקציביות הקשות שנבעו מסיבה זו. תחומים רבים של פעילות לא תוקצבו, ונדרשנו לבצע מהלכים לא פשוטים של התייעלות וחשיבה מקורית על מנת שהמצב לא יורגש בשטח״.

״אתגר נוסף היה בתחום הנוער. לצערי הרב עם פתיחת השנה בחרה איילת כהן מנהלת אגף הנוער לעזוב את תפקידה. נדרשתי למלא את תפקידה עד שמינינו את אסף פרי כמחליף. באותה תקופה נאלצנו לסגור את התכנית המודולארית שהייתה הבסיס לפעילות הנוער בעיר לאחר שמשרד החינוך ביטל את התקציב. השמירה על אגף הנוער הייתה יעד מרכזי מאד בעבודה שלנו. אני רוצה להודות לממלאת מקום ראש העיר טניה מזרסקי על המאמץ הגדול שלה ולשולה כהן יו"ר המתנ"ס ואיריס צין מנכ"לית המתנ"ס על שיתוף הפעולה בעניין. את האיכות של אגף הנוער החדש ראינו בימי הקורונה באופן שהיווה דוגמא גם לרשויות אחרות״.

״אתגר גדול וחשוב נוסף היה הצורך בהנחייתו של ראש העיר משה קונינסקי של מינהל החינוך והעיר כולה בחשיבה אסטרטגית והכנת מתווים לפעולה בתחומים רבים שדורשים שינוי. כבר בתחילת הדרך הגדרנו שלוש מטרות על למערכת החינוך שלאורן אנחנו עובדים: הכנה של התלמידים לחיים בחברה הישראלית כפי שתהיה בעתיד, הכנה של התלמידים לעולם התעסוקה העתידי וחיזוק הזיקה של התלמידים להתיישבות בגליל בכלל ובכרמיאל בפרט. בעניין זה התחלנו בעבודת מטה, ואנחנו מתכוונים להמשיך ולהעמיק בעתיד בכל תחומי החינוך מהגיל הרך ועד לחינוך העל יסודי והבלתי פורמלי״.

״אין הרבה ערים בגודל של כרמיאל, בטח שלא בפריפריה, שיכולות להנות מתשתית כזו של גנים, בתי ספר, מועדוני נוער, מתנ"סים ומוסדות חינוך מיוחד. במוסדות החינוך האלה פועלים עובדי חינוך רבים. המערכת הזו אינה מובנת מאליה״

ואז הגיעה הקורונה

– כיצד נערכתם עם פרוץ הקורונה כדי להמשיך את התנהלות מערכת החינוך בכרמיאל בתקופה זו?

״התפשטות הקורונה בישראל טלטלה את מערכת החינוך הציבורית באופן שאף אחד לא התכונן לו. תרחישי החירום שהכרנו היו תרחישי מלחמה או רעידות אדמה. בשני המקרים מערכת החינוך התכוננה להפסקת הלימודים ולמעבר למצב חירום שבו הלמידה היא לא העניין המרכזי אלא אך ורק השמירה על החיים״.

״הקורונה אילצה את מערכת החינוך למצוא דרכים להמשיך לחנך בתנאים אחרים לגמרי ממה שהכרנו ולאורך זמן. אני צופה שהדברים שנוצרו בזכות המצב הנ"ל ישפיעו על מערכת החינוך בישראל לטווח ארוך״.

אודי איזק במשרד. צילום פרטי
אודי איזק. צילום פרטי

״בשבוע שבו הודיעה הסתדרות המורים על הפסקת הלימוד מרחוק, קבוצה גדולה מאד של מורים מכרמיאל בחרה להמשיך הלמידה מרחוק, ומאות מורים ומדריכי נוער בחרו לא להתנתק וביצעו את המשימות ימים ולילות (הרבה יותר שעות מהרגיל, גם אם הציבור לאו דווקא שם לכך לב). זה מעיד על ההתגייסות הגדולה שלנו לטובת התלמידים. השארנו את כל עובדי השירות הפסיכולוגי על מנת להיות זמינים להורים ותלמידים. השארנו את כל הקב"סים – קציני ביקור סדיר – והגדרנו להם משימות חדשות. בכל שבוע בדקנו מי התלמידים המנותקים שאינם משתתפים בפעילות מרחוק ועקבנו אחרי מצבם. קיימנו מפגשים עם מנהלי מוסדות החינוך ובררנו כל הזמן מה הצרכים של התלמידים והמורים. ובמקביל המשכנו לעבוד גם על תהליכי השיבוץ לכיתות א' ולחטיבות הביניים בשנה הבאה, ולמרות אי הודאות קידמנו תכניות לבינוי ולפיתוח לטווח הבינוני והארוך״.

״כמובן שהיו גם תקלות וקשיים ואני מבקש סליחה מכל מי שלא הצלחנו לתת לו מענה מיטבי תוך כדי ניהול המשבר. אנחנו לומדים כל הזמן, ואני מקווה שנהיה טובים יותר בהמשך הדרך. משברים הם תמיד הזדמנות גדולה להתחדשות״

״עם כניסתי לתפקיד״ מוסיף אודי איזק, ״הצהרתי שאני רואה חשיבות גדולה לחיבור ישיר בין החינוך הפורמלי לבין החינוך הבלתי פורמלי. עוד לפני משבר הקורונה יצרנו חיבור הדוק בין אגף הנוער לבין מינהל החינוך ובשיתוף פעולה מלא עם המתנ"ס יצרנו שותפות קצת שונה מזו שהיתה בעבר. אני חושב שבני נוער צריכים להרגיש בני בית בבניין העירייה. אסף פרי מנהל האגף החדש גייס את העובדים שנשארו במערכת ויחד איתם גובשה מנהיגות נוער שהחלה באופן מיידי לבנות במה לפעילות נוער חלופית ברשת. מנהיגות הנוער שלנו בנתה סיירות אינטרנט שעשו הכל: ימי הולדת, סיוע לזקנים, התנדבות מרחוק, שיתוף בחוויות וסרטונים, מפגשי למידה, הרצאות, סדנאות. את הפעילות הובילו עשרות חניכים ומדריכים מתנועות הנוער והשתתפו בה מדי ערב מאות בני נוער. ההדים שעשה הקורונה וילג' שנערך בכרמיאל הגיעו הרחק מהעיר. אני גאה במה שעשינו בתחום הנוער לא פחות מהעשייה בתחום הלמידה מרחוק״.

היכנסו לסיפורים אישיים מרתקים נוספים:

בחזרה לשגרה, בערך

– אודי, איך התמודדתם עם השלבים הראשונים של החזרה ללימודים – בגנים, בבתי הספר היסודיים ובתיכוניים?

״ראשית חשוב לי לציין שאנחנו אמנם חוזרים לשגרה במובנים של פתיחת הגנים ובתי הספר וחזרת ההורים לעבודה, אבל אנחנו עדיין רחוקים משגרה. בתי הספר יפעלו השנה וכנראה בשנה הבאה באופן שונה מהרגיל. צוותי החינוך נדרשים להתאמות רבות כדי לשמור על בריאות התלמידים ועל כולנו. אנחנו חייבים לזכור שהוראות משרד הבריאות ומשרד החינוך נועדו לשמור על הבריאות של כולנו וחלק גדול מהן סותרות את סדר היום הטבעי של מערכת חינוך. אז החזרה היא למציאות אחרת מזו שהכרנו, ואנחנו צריכים לעבוד קשה מאד כדי לעמוד בדרישה הכפולה: גם לחנך וגם להשמר מהידבקות בקורונה״.

״בנוסף נצטרך להתמודד עם הצד הרגשי שאיתו חזרו התלמידים, ועם צרכי ההורים שהמצב הכלכלי המורכב ישפיע גם עליהם. אנחנו צופים שגם תקציבי המדינה יושפעו מהמצב, ושפתיחת השנה הבאה תהיה מאתגרת ומורכבת״.

״תהליך החזרה לשגרה מהקורונה מורכב לא פחות מהכניסה למצב החירום בתחילת הדרך. לצערנו הרב אנחנו חווים אין ספור צעדים מצד השלטון המרכזי, שחלק גדול מהם נכתב בלי התאמה למערכת החינוך שלנו ובדרך כלל הציבור שומע עליהם לפני שהיה לנו הזמן להתכונן ולהכין את השטח. משרד החינוך הודיע שוב ושוב, פעם אחרי פעם, על שינויי מתווה בימי חמישי או שישי, והחליט על דעת עצמו שצריך לממש אותם כבר ביום ראשון. לפעמים הזמן שנותר לנו להתארגן היה פחות מ- 24 שעות. לציבור ההורים והילדים שמאד רצו לחזור לשגרה היה ברור שאם מנכ"ל משרד החינוך מודיע שדברים צריכים להתרחש תוך זמן קצר – ניתן לבצע זאת. לנו היה ברור שהמצב קצת שונה. עבדנו תחת לחץ אדיר של מחויבות לשרת את הציבור בהחזרה לשגרה מצד אחד, ומחויבות גדולה מאד לדרישות הבריאות ולזכויות העובדים שלנו ושל משרד החינוך מהצד השני״.

״חשוב לי לציין שללא תקשורת מלאה ואקטיבית של כל חלקי העיריה בתהליך לא היינו עומדים ביעדים. ראש העיר משה קונינסקי וכל בעלי התפקידים בעירייה ראו לכל אורך הדרך במערכת החינוך חלק חשוב בעמידת העיר במשבר הזה. היה לנו מענה ישיר בכל שעות היממה לכל סוגיה שעלתה״.

״לציבור ההורים והילדים שמאד רצו לחזור לשגרה היה ברור שאם מנכ"ל משרד החינוך מודיע שדברים צריכים להתרחש תוך זמן קצר – ניתן לבצע זאת. לנו היה ברור שהמצב קצת שונה. עבדנו תחת לחץ אדיר של מחויבות לשרת את הציבור בהחזרה לשגרה מצד אחד, ומחויבות גדולה מאד לדרישות הבריאות ולזכויות העובדים שלנו ושל משרד החינוך מהצד השני״

להחליט תוך כדי תנועה

– איך נראה הקשר שלך עם ראש העיר, במיוחד בתקופה שבה התקבלו החלטות לא פשוטות בימי המשבר?

״העיר כרמיאל זכתה לראש עיר – משה קונינסקי שעוסק בחינוך יום יום. היו לא מעט מקרים בהם נדרשנו לקבלת החלטות מהירה ובכל זאת ביצענו למידה וחשיבה, שיתפנו את מי שצריך, למדנו והחלטנו תוך כדי תנועה כפי שנדרש במצב חירום. לפעמים טעינו, אבל ידענו לתקן. לפעמים נאצלנו לקבל החלטות שלא היו שלנו אלא של משרדי ממשלה, וגם אז השתדלנו להסביר לציבור את מקור ההחלטה ואת הסיבות לביצוע. כמובן שלא יכולנו לתת מענה לכל סוגיה. פעלנו בלוחות זמנים עמוסים ובאי ודאות גדולה. לראש העיר ולמחזיקת תיק החינוך בעיר היה חלק משמעותי מאד בעובדה שהמשבר הזה נוהל על ידינו ולא ניהל אותנו״.

״עניין חשוב ביותר שהיה לכל אורך הדרך הוא הקשר עם הנהגת ההורים העירונית. בהנחיית ראש העיר קיימנו קשר יום יומי עם משה צדקיהו יו"ר ההנהגה העירונית. יחד איתו ועם עמרי סרמילי יו"ר הנהגת הורי הגנים ומנהיגי ההורים מבתי הספר, שיתפנו בדילמות וניסינו להבין מה חשוב להורים בכל רגע נתון״.

״חשוב לציין את הקשר של ראש העיר משה קונינסקי עם מנהלי בתי הספר. שיחות הזום המשותפות של ראש העיר והמנהלים היו כלי חשוב ביותר בהענקת תחושת גיבוי והערכה למנהלים בשטח״.

– ראש העיר ביקר בחריפות את חלק מהחלטות שהתקבלו בחודשים האחרונים במשרד החינוך, האם אתה שותף לביקורת הזו?

״הקשר של משרדי הממשלה והשלטון המקומי בתקופת הקורונה עוד ילמד תקופה ארוכה. אני רוצה להפריד בין מטה משרד החינוך שהתמודד עם משבר לא מוכר ועם מציאות שלטונית מורכבת לבין מחוז צפון של משרד החינוך״.

״לפעמים נראה היה לי שהמטה מזדרז להעביר הוראות הנחיות והודעות לציבור בלי לבדוק מה קורה בשטח. אני חושב שבתחילת המשבר זה היה הגיוני לחלוטין, אבל בתהליך היציאה מהמשבר היתה צריכה להיות הקשבה גדולה יותר לשטח: גם לרשויות וגם למנהלי בתי הספר ולגננות. הצוותים החינוכיים בשטח חוו תיסכול גדול מאד לאור ההנחיות הסותרות וקצב הביצוע, ובעיקר סבלו מהודעות לציבור שיצאו להורים לפני שהגיעו לצוותים החינוכיים או לרשות. לצערי הרב ההתנהלות הזו מלווה אותנו גם היום. חלק מהכעס של הורים כלפי העירייה ומינהל החינוך, המנהלים, המורים והגננות נבע מההתנהלות הזו״.

״מצד שני, אני חייב להגיד שלצידנו עמד כמו תמיד מחוז צפון של משרד החינוך בראשות ד״ר אורנה שמחון. מנהלת המחוז עומדת לצד בכל רגע נתון לשירות הרשויות ואנשי החינוך גם בימים רגילים, אבל בימים הלא קלים של משבר הקורונה הרגשתי שאנחנו לא לבד וזה חשוב ביותר. צוות המפקחים של המחוז סייע גם בכל עניין. תושבי כרמיאל צריכים לדעת שעומד לצידם מחוז מחוייב ורציני ביותר שדואג לתלמידי העיר כל הזמן״.

– איך נערכה המערכת כולה בכרמיאל לחזרה ללימודים, האם היתה בימים אלה תחושה של פתיחת שנת לימודים חדשה לגמרי?

״כבר בתחילת המשבר ידענו שמערכת החינוך תחזור לשגרה בהמשך. התארגנו לפתיחת שנת הלימודים הבאה, בחנו סוגיות של תקנים ותקציבים, שמרנו על קשר עם גורמים מפעילים שיצאו לחופשה, ואפילו קידמנו תכניות חדשות בתחומים שונים. היות ואנחנו בשלב בשנה שגם ככה מחייב הכנות לשנת לימודים חדשה, אז האווירה משולבת: מתחילים לחנך מחדש בבתי הספר ובגנים, ומכינים שנת לימודים חדשה. חשיבה על התייעלות ושינויים התחילה ואנחנו עובדים מול מנכ"לית העיריה, הגזברות ומשאבי האנוש להתאמת המערכת לצרכים המידיים והעתידיים. אני מקווה שהדברים שלמדנו ופיתחנו בתקופה הזו ימשיכו ללוות אותנו״.

״כמובן שהיו גם תקלות וקשיים ואני מבקש סליחה מכל מי שלא הצלחנו לתת לו מענה מיטבי תוך כדי ניהול המשבר. אנחנו לומדים כל הזמן, ואני מקווה״ שנהיה טובים יותר בהמשך הדרך. משברים הם תמיד הזדמנות גדולה להתחדשות״.

״ואם יורשה לי להוסיף, אני מאד נהנה לעבוד כאן. אני מודה לראש העיר משה קונינסקי ולסגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך טניה מזרסקי ואני מאחל לילדים ולבני הנוער שלנו המשך שנת לימודים בטוח ופורה. מינהל החינוך של העיר ימשיך לפעול לטובת עתידם ולטובת שאיפותיהם של הוריהם״.

כתבה מעניינת:

בית ספר עתיד כרמיאל נטיעת עצים לזכר נרצחים

בבי"ס עתיד נטעו עצים לזכר נרצחים בטבח

שתפומערכת פורטל זהר.נט סיום מחצית בבית הספר עתיד כרמיאל בצל המלחמה. התלמידים נטעו עצים לזכרם …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *