בית / חדשות / חברה / שוקל את צעדיו
עדי אלדר. צילום אלכס הובר

שוקל את צעדיו

שתפו

ראיון חג עם ראש העיר עדי אלדר על תוכניותיו לקראת הבחירות, על המתח בינו לממלאת מקומו ושותפתו רינה גרינברג, על הרכבת (״מי שלא חולם – אף פעם לא יכול להגשים״), על מפגע החול ברמת נבון (העירייה אוכפת את החוק״׳) ועל קידום הפרויקטים השונים

מאת גיל דובריש

כבר שנים שאני מראיין את ראש העיר עדי אלדר לגיליון החגיגי של ראש השנה. אחת השאלות הקבועות שאני מעלה בכל ראיון איתו, במיוחד בעשור וחצי האחרון, היא השאלה: ״האם תתמודד שוב לראשות העיר״. בכל פעם, הוא משיב אותה התשובה בדיוק – ״כל עוד הציבור ירצה בי, אתמודד״.

גם השבוע, בעת שישבנו בלשכתו וערכנו את הראיון המסורתי לראש השנה, הפניתי לעדי את השאלה. אלדר הביט בי קצרות ולראשונה מאז ומעולם בחר לענות אחרת ואמר: ״בימים אלו אני שוקל את צעדי לקראת הבחירות בעוד כשנה״…

– האם סימנת יורש מתאים וראוי שיוכל להחליף אותך?

״לא מדובר בשלטון מלכים המעבירים את המלוכה בירושה. ראש עיר הינו תפקיד חשוב ומשמעותי לחיי התושבים ולכן יש לבחור אדם שיש לו את היכולות להנהיג ולהוביל עיר. מוקדם מידי לענות על השאלה, בעיקר שטרם החלטתי מה יהיו צעדיי בהמשך״.

– בשבועות האחרונים קיים נתק בינך לשותפתך לסיעה, ממלאת מקומך, רינה גרינברג, על רקע ניסיונך לצרף את משה קונינסקי לקואליציה. איך היית מגדיר את היחסים שלך עם רינה?

״מערכת היחסים עם רינה מקצועית וישנה הערכה הדדית. כמו בכל מערכת יחסים יש עליות וירידות״.

– האם תנסה לצרף את קונינסקי לקואליציה בכל מחיר?

״אני חושב שמהלך של הרחבת הקואליציה הינו מהלך נכון לטובת העיר״.

הרכבת

בשעה שאתם אוחזים בגיליון החג וקוראים את הכתבה, יתכן מאוד, שהרכבת הראשונה מכרמיאל כבר יצאה מהתחנה. המועד הצפוי נקבע ליום רביעי בבוקר, ערב ראש השנה. לרגע ההיסטורי הזה חיכה עדי אלדר כמעט 20 שנה.

״כבר נסעתי ברכבת פעמיים, פעם אחת לפני כחצי שנה עם שר התחבורה ישראל כץ, מתחנת אחיהוד עד קרוב לתחנת כרמיאל, משום שהתחנה כאן עדיין לא הייתה מוכנה ובפעם השניה, עם ראש הממשלה, שר התחבורה ושר התקשורת, לפני כשבועיים-שלושה, מתחנת אחיהוד דרך המנהרות עד לתחנת כרמיאל. לדעתי התחנה בכרמיאל היא היפה ביותר בארץ, עם סידורי חנייה הכי מסודרים שישנם ובהם 750 מקומות. בחיי ראש עיר יש כמה ציוני דרך משמעותיים ובעיניי הרכבת היא ציון הדרך המשמעותי ביותר לקידום העיר שלנו, שיכול לשים אותה על המפה הארצית. לנגד עיניי עומדת רווחת התושבים שיכולים החל מהיום, לעלות על רכבת בתוך כרמיאל, ולהגיע לתל אביב בתוך כשעה וחצי. זה מבחינתי נתון מדהים!״

– ״רדפת״ זמן רב אחרי הרכבת?

״התחלתי לדבר על רכבת לכרמיאל, לפני כעשרים שנה, כי חשבתי שכלי תחבורה שכזה שיקצר לנו את המרחקים ממרכז הארץ, בנסיעה בטוחה, יכול להפוך את כרמיאל לעיר המרכזית ביותר בגליל. הדוברת של העירייה דאז, לביאה (שלו-פישר, ג.ד), באה ואמרה לי ׳תשמע, דיברת על הרכבת ואנשים צוחקים מאחורי גבך׳. עניתי לה, מי שלא חולם – אף פעם לא יכול להגשים. שר התחבורה הראשון שאיתו דיברתי על הרכבת היה אפרים סנה ואחריו פניתי שוב ושוב לשרי התחבורה השונים. התקדמות ראשונה הייתה בתקופת כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה (בשנים 2006-2009, ג.ד), שאפילו הזמין אותי לסיור בתוואי הרכבת העתידית והציג את הגידור הראשוני שהציבו בתוואי. הדחיפה הגדולה ביותר נזקפת לזכותו של השר הנוכחי, ישראל כץ, שלא רק תיקצב את הרכבת, אלא נלחם כאריה כשמשרד האוצר בראשות לפיד החליט להפסיק את בניית הקו לכרמיאל ולבית שאן. יש סיפור ידוע על התרגיל שניסה לעשות האוצר: באיזשהו שלב לפני תחילת העבודה על הקו, אנשי האוצר הגו רעיון נורא, יחד עם מנכ״ל משרד התחבורה – ויזמו פרויקט רכבת קלה שלפי התכנון הייתה אמורה לעבור מחיפה דרך נשר, שפרעם, טמרה, כאבול, שעב ולהגיע דרך נחל חילזון לתחנה באזור התעשייה בכרמיאל, בסמוך למוסך של אגד. ניהלתי מאבק קשה ביותר נגד אנשי האוצר הכוחניים ובסופו של דבר מי שסייע לנו לבטל את היוזמה ולחזור לרכבת הכבדה, היו שר התחבורה ישראל כץ והשר לפיתוח הנגב והגליל בזמנו, סילבן שלום. שכנעתי אותם לצדד בנו כי אמרתי להם שאם תהיה רכבת קלה לכרמיאל, הם חוסמים לחלוטין את חזון הרכבת לקריית שמונה. ישראל כץ שהבין מיד את העניין קיים בדחיפות ישיבה עם כל ראשי משרדו, הושיב אותי על-ידו והכריז – רכבת כבדה תגיע לכרמיאל. מכאן הרכבת החלה להתגלגל… קיבלנו מתנה יפהפיה לראש השנה״.

– באופן אישי, אתה מתכוון לנסוע בעצמך ברכבת?

״כשהייתי יו״ר מרכז השילטון המקומי, לפחות לחצי מהפגישות שלי הייתי מגיע ברכבת, שיצאה מעכו למרכז הארץ״.

– אתה יודע לאן תהיה הנסיעה הראשונה שלך?

״הנסיעה הראשונה שלי תהיה כנראה לתל אביב… אני אעשה רב-קו״.

– הבעיה היא שאין הרבה רכבות ישירות בין כרמיאל ותל אביב, אין רכבות ישירות לנמל התעופה בן גוריון, גם אין רכבות בשעות הלילה, אחרי 22:30 ועד הבוקר.

״תושבי העיר צריכים לקחת בחשבון שלוח מועדי הנסיעות ברכבת הוא זמני. רכבת ישראל תבדוק אחרי תקופה מסויימת את היקף הנוסעים ולפי הביקוש יקבעו את לוח הזמנים בעתיד״.

– מתי תיפתר בעיית הפקקים הצפויה ביציאה המערבית של העיר, בגלל מחסום הרכבת?

״ישנה אליה וקוץ בה. הנושא של המחלף בכניסה המערבית לעיר, התעכב במשך תקופה ארוכה מכיוון שהיישוב בענה עירער על המחלף המתוכנן במקום ופנה לבתי המשפט. נלחמנו כדי שיהיה מחלף על עמודים ולא סוללת עפר אבל עד לרגע זה לא ידוע איזה מחלף ייבנה. משרד התחבורה תיקצב 300 מיליון שקלים למחלף שיחבר את הכניסות לכרמיאל, דיר אל אסד ובענה, להערכתי ההקמה תארך כ-2-3 שנים. בנוסף אנחנו לוחצים על המשך סלילת כביש שדרות נשיאי ישראל עם צומת ליד תחנת דקל דור אלון מול מג׳ד אל כרום. הכביש הזה כבר היה נסלל אם לא היה עובר על אדמות של מג׳ד אל כרום״.

״אם כבר בענייני תחבורה, כביש 6 בשקט בשקט ובצעדים מואצים מתקרב לעיר. תוך שנה להערכתי ייפתח כביש 6 בצומת סומך ואחרי זה ימשיך לצומת אחיהוד. בנוסף כביש 85 יתמזג מצומת ביג מזרחה, יעבור שדרוג ל-4 נתיבים. הפרויקט מתוקצב לשנת 2018. בתוך העיר, עומד להיסלל רחוב דרור שיחבר את כביש 784 של משגב וצומת הכניסה המערבית לכרמיאל ביחד עם הצומת הראשי – עד מרכז קליטה. הכביש החדש יעבור במקביל לכביש 85 ולתוואי הרכבת ויקל משמעותית על תושבים שירצו להגיע לתחנת הרכבת. הצלחתי להשיג תקציב של 40 מיליון שקלים לצורך העניין, אני מעריך שהעבודות ימשכו כשנתיים. כמו כן מתבצעת הרחבת כיכר השלום, כיכר הבאר וכיכרות נוספות, שיתווספו אליהן נתיבים נוספים ויפתרו חלק מבעיות העומס. גם ריבדנו מחדש כבישים רבים בתוך העיר, כולל החרושת, הגליל, דרך השלום, ועוד. אלה בשורות מצויינות לנהגים״.

דיור ובינוי

אם כבר עסקנו בבשורות טובות על פיתוח וקידום העיר, אחרי שנים רבות ישנה התעוררות משמעותית גם בתחום הבינוי בכרמיאל. ברמת נבון מכשירים בשנתיים האחרונות את הקרקע לשכונה העתידית, שתהיה השכונה הראשונה שתוקם בכרמיאל מזה כמעט 20 שנה (אחרי שכונת רבין). אלא שעבודות העפר במקום גורמות למפגע קשה ממנו סובלים תושבי גבעת רם הסמוכה. ״קודם כל אני מצטער מאוד, שהתושבים סובלים כתוצאה מהאבק עקב הבניה המואצת ברמת נבון״, אומר אלדר. ״בכנות, אנחנו עושים כל מאמץ לטפל באבק״.

– התושבים טוענים שלעירייה אין שיניים, ללא חוק עזר עירוני מתאים היא אינה יכולה באמת לאכוף על הקבלנים את הדרישה לשמור על עבודה בהתאם לתקנים.

״העירייה אוכפת את החוק! פעם אחת הפסקנו לגמרי את העבודה למשך יום שלם. למזלנו הקבלן במקום מאוד מתחשב. המגרסות הוזזו לאחרונה ממקומן והורדו לצד השני של ההר. שתי מכליות מפזרות מים בכל יום בדרכים המובילות לאתר, כדי למנוע את העלאת ענני האבק לאוויר. כל העבודות הקרובות פחות מ-200 מטר לבתים הופסקו ויחודשו רק בבוא החורף. שני עובדי עירייה, כולל מתנדב תושב השכונה מפקחים כל יום בשטח. בנוסף הצבנו מצלמות בשטח. צריך לזכור שאלה שגרים בכרמיאל, גם הם עשו אבק לאחרים שהתגוררו כאן לפני כן. אין בניה שלא עושה אבק. ברמת נבון אנחנו נבנה כ-3000 יחידות דיור ובמקומות נוספים נבנה עוד כ-1000 יח״ד, מתוכן כ-800 בשכונת רבין. המשמעות היא שהעיר תגדל משמעותית בפרק זמן, להערכתי, של 4 השנים הקרובות. המקבץ הראשון כבר יצא לדרך, מדובר בכ-1000 דירות שרובן נכללות בתוכנית מחיר למשתכן ברמת נבון. ההרשמה להגרלה מסתיימת בימים אלה ולאחר מכן תיערך הגרלה. משרד השיכון לוחץ על תוספת של 500 יחידות דיור ברמת נבון, אבל אני מונע זאת, עד אשר לא יוסדר פיתרון תחבורתי בדמות כביש שייצא מהשכונה לכיוון הכביש הראשי עכו-כרמיאל, כהמשך של שדרות נשיאי ישראל. אם לא תהיה יציאה נוספת, לא תהיה לתושבי רמת נבון דרך מוצא אל מחוץ לעיר״.

אלדר. צילום אלכס הובר

במסגרת הדאגה לציבור זכאי משרד השיכון, סיכמתי בימים אלה על פרויקט חדש עם חברה ממשלתית בשם דירה להשכיר, שתקים ברמת רבין 3 מתחמים ובהם 176 יחידות דיור שתהיינה מיועדות להשכרה בלבד, מה שיאפשר לצעירים ומשפחות בעלי זכאות, לשכור דירות לטווח ארוך במחירים המוזלים בכ-20% ממחירי השוק, בבניה ברמה גבוהה מאוד. זוגות יוכלו לשכור דירות ל-5,10,15 ואף 20 שנה, בשכירות מסובסדת ולא יצטרכו ׳לרדוף׳ אחרי קניית דירה ומשכנתאות…״

״בנוסף״ ממשיך אלדר, ״אנחנו שוקדים על תכנון שכונה חדשה הבר כמון, מזרחית לעיר. במקביל לפיתוח המואץ, אנחנו גם מתמקדים בשדרוג וחידוש פני השכונות הוותיקות״.

ראש העיר חושף כי כרמיאל נמצאת במגעים עם משרד השיכון על הסכם גג שיאפשר לבנות בכרמיאל 2000 יחידות דיור חדשות בכל שנה. מדובר בפיתוח מתמשך שיגדיל מאוד את העיר. ״אם נגיע להסכמות, המשמעות היא שבכל שנה אוכלוסיית כרמיאל תגדל באלפי תושבים חדשים. אנחנו בודקים עדיין את ההשלכות של גידול מואץ כזה, יש לשקול ענייני תקציב, פיתוח תשתיות, מוסדות ציבור, בתי ספר, גנים, כבישים, הכל. אנחנו צריכים לחשוב היטב האם נוכל להיות ערוכים לגידול כזה. בבוא היום נפרסם את הנושא במלואו – מה נקבל בתמורה ובמה זה כרוך״.

קהילה

נושא חשוב שבו מתמקד אלדר הוא בניית פיתרונות דיור לקשישים. אלדר מספר: ״אנחנו עומדים בפני הקמת הוסטל לקשישים שיכלול כ-200 יחידות דיור ברבין, זהו פרויקט בשיתוף משרד הקליטה. כמו כן אנחנו מקדמים את היציאה למכרז של ביה״ח השיקומי סיעודי ליד הכניסה המערבית לעיר. לא הרמנו את ידינו גם בנושא ביה״ס הטכני. אני ממשיך ללחוץ על משרד האוצר לקדם את הנושא״.

– אחד הדברים הבולטים לאחרונה הוא שדרוגם של גני משחקים בכרמיאל. החלטתם לחדש את כולם?

״עד כה השקענו כ-5 מיליון שקלים בתוכנית חומש לשדרוג גני המשחקים בעיר. זה משהו שבהחלט נראה בעין. אנחנו מחליפים את כל מתקני המשחקים, מתקינים סככות צל ודשא סינתטי. זה לא פשוט, יש בכרמיאל כ-150 מתחמי משחקים שונים שבהם מ-2 מתקני משחק ועד 20-30 מתקנים. כולם עומדים בתקן ונבדקים כל העת. במקביל אנחנו מקימים פארקים חדשים בגבעת רם וברבין, המשתרעים על עשרות דונמים המשולבים בצמחיה ומתקנים שונים. אנחנו מקימים ממש עכשיו פארק גדול בין גבעת רם לרמת נבון, סמוך למועדון העולים. זה עומד להיות פארק מדהים עם מדשאות, גני משחקים ועוד. בקרוב נשדרג את פארק אופירה הוותיק ונהפוך אותו לפארק לספורט ולשעות הפנאי עבור התושבים, נקים עליו מגרש כדורעף חופים, מגרש דשא סינתטי ועוד״.

בנושא החינוך, מספר אלדר על בינוי מוסדות חדשים והרחבת הקיימים: ״יהיו תוספות כיתות בבתי הספר האיריסים, כלנית ורקפת. התחלנו את הבניה של בית ספר לאוטיסטים בקמפוס כרמים ובתוך חודש ייצא למכרז הקמת אולם ספורט חדש בכרמים בעלות של 12 מיליון שקלים״.

השעון המתקתק קוטע את הראיון ומזכיר שלעדי יש פגישות אחרות. הראיון מסתיים. רק שאלה אחת נותרה לסיום, מה הוא מאחל לעצמו לראש השנה. אלדר מחייך: ״רק בריאות״ ומוסיף מיד – ״לכל בית כרמיאל אני מאחל שנה טובה ומוצלחת, שיהיה לכולנו פרנסה טובה ובריאות טובה״.

כתבה מעניינת:

בשעה טובה לאייסל ושמעון: התחתנו בפארק הגליל

שתפומערכת פורטל זהר.נט בני זוג תושבי כרמיאל אייסל חיימוב ושמעון הרוש, נישאו אמש (רביעי) בצל …


תגובה אחת

  1. עדי אלדר אתה באמת ובתמים מאמין שמישהו באמת רצה אותך אחרי הפעם השניה שנבחרת? אין לזה קשר למציאות. רק קוניקטורות פוליטיות איפשרו לך להמשיך לשבת על כסאך . הרי ברור שאם "בוני כרמיאל" החרדים היו במקרה חוברים לרינה היא היתה ראש עיר כבר לפני שנים. לדעתי כרמיאל נסוגה לאחור שנים בתקופת כהונתך. כמה מבנינו שבו לכרמיאל לאחר השירות הצבאי ולימודיהם האקדמים. כמה מפעלים ראויים לשמם הבאת במשך שלושים שנות שלטונך? אני זוכר את הבטחתך שתקום אוניברסיטה בכרמיאל בסיועו של מילצ'ן, מענין אם אתה זוכר. כמה מפעלים הגיעו במשך כהונתך לכרמיאל? הרבה יותר הסתלקו מכרמיאל ואו נעלמו. מדוע היכל התרבות מצוי בקריסה שנים? ובעיקר אני זוכר שאמרת לי באופן אישי שלמעלה משתי כהונות לא תרצה אך את שילשת את השנים. הגיע הזמן שתצהיר בקולך שאתה הולך סוף סוף הביתה למען כרמיאל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.