Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1602414410:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 41694
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | שרית כרמלי - האחות הכרמיאלית בחזית המאבק בקורונה | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => קורונה
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 50
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => קהילה | אנשים
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => שרית כרמלי - האחות הכרמיאלית בחזית המאבק בקורונה | כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => שרית כרמלי מכללית כרמיאל היא אחת מהאחיות הקהילתיות שנמצאות בחזית ההתמודות מול נגיף הקורונה ועליהן נופל עיקר הנטל בבדיקות ובליווי הרפואי של החולים
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 721
        )

)
שרית כרמלי אחות בכירה כללית כרמיאל צילום דוברות כללית
שרית כרמלי. צילום דוברות כללית

שרית כרמלי – האחות הכרמיאלית בחזית המאבק בקורונה

שתפו

שרית כרמלי מכללית כרמיאל היא אחת מהאחיות הקהילתיות שנמצאות בחזית ההתמודות מול נגיף הקורונה ועליהן נופל עיקר הנטל בבדיקות ובליווי הרפואי של החולים המאושפזים בבית או במלוניות. איך היא מתמודדת עם אתגר הקורונה שטרף את כל הקלפים?

מערכת פורטל זהר.נט

הן נמצאות בחזית ההתמודדות עם הקורונה, מטפלות במאות חולים בקהילה ועדיין, בתקשורת כמעט ולא מזכירים אותן. אלה הן אחיות הקהילה במרפאות הנושאות בעיקר נטל הבדיקות והליווי הרפואי של חולי הקורונה המאושפזים בבית או במלוניות.

כדי להכיר מקרוב את האחיות הנלחמות יום-יום מול הנגיף יצאנו להיפגש עם אחות שרותי בריאות כללית בכרמיאל, שרית כרמלי. בנוסף להיותה אחות בכירה ומנהלת סיעוד במרפאת כללית חבצלת בכרמיאל, היא השתלבה גם במערך האבחון והטיפול בקהילה של חולי הקורונה באיזור כרמיאל ויישובי הסביבה המטפל בכמעט 2500 אנשים אשר נמצאו חיוביים לקורונה, כמחציתם גם סובלים מתסמינים ומאושפזים בבתיהם או במלוניות.

"בחודשים האחרונים, מאז פרוץ הקורונה, גיליתי שאני וחברותי למקצוע מסוגלות להתמודד עם אתגרים גדולים מתמיד. האתגר והקשיים הרבים מתגמדים נוכח הסיפוק בכך שהצלחנו להציל חיים, לסייע לחולה קורונה מבוהל או לאם מבודדת החרדה לילדיה", אומרת שרית כרמלי. היא אחות מזה 22 שנים, בעלת תואר שני בסיעוד. "עד לפני כחצי שנה", היא מודה, "חשבתי שאני מתמודדת עם אתגרים לא קטנים כמנהלת סיעוד במרפאת הגדולה של כללית –  משימה הכוללת מעקב אחר מטופלים, מתן הדרכה למטופלים, ביצוע בדיקות דם, טיפולים שונים, ביקורי בית, טריאג' מיון רמת הדחיפות, מתן חיסונים, סדנאות, ניהול צוות סיעוד ועוד שורה של משימות. הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים". שרית וחברותיה למקצוע הסיעוד גילו שיש להן עוד הרבה יכולות להתמודד עם האתגר הגדול הזה שהציב הנגיף.

שרית כרמלי בלבוש מגן צילום דוברות כללית
שרית כרמלי בלבוש מגן. צילום דוברות כללית

בשיגרת הקורונה החדשה, האחיות מאיישות את מוקדי בדיקות הקורונה של כללית–משמעו להתייצב מידי יום במוקד, במיגון מלא כאשר בחוץ שורר חום כבד ולקחת בעזרת המטושים משטחים לבדיקת קורונה. צוות מוקד הבדיקות בכרמיאל, לדוגמה, מבצע  כ-300-200 בדיקות ביום רגיל. אבל, כאשר יש התפרצות, לוקחות האחיות במוקד דגימות מ-500 נבדקים ויותר ביום. זו משימה לא פשוטה, התנאים מכבידים, הנבדקים לחוצים וחסרי סבלנות וחשוב למנוע תורים והמתנה ממושכת, כדי שלא תיווצר התקהלות ותמיד מרחף החשש מהדבקות גם כשננקטו אמצעי זהירות. לא אחת נדרש גם פתרון יצירתי וסיוע במצבים מיוחדים, כמו בדיקה שנעשתה לבחור צעיר  מונשם –  אז הצוות יצא אל הרכב שחנה בסמוך וביצע את הבדיקה בלי שהמטופל ייאלץ לצאת בקושי רב מהרכב, או בדיקה לנער אוטיסט שחשוב לבצעה בסבלנות וברגישות יתרה.

המשימות של שרית אינן מסתיימות בביצוע בדיקות וריכוז צוות הבודקים, היא מאיישת גם את שלוחת מחלקת האישפוז בקהילה של כללית באיזור. במסגרת זו, נעשה ליווי רפואי מרחוק למאות חולי קורונה המאושפזים בביתם או במלוניות ברחבי הארץ. האחיות נמצאות בקשר טלפוני קבוע, לעתים פעמיים ויותר ביום, בהתאם למצב המטופל, עם  מאות מאושפזי הקורונה בקהילה. בכל שיחה כזו היא עוקבת אחר מדדים המעידים על מצבו בעיקר חום גוף ורמת החמצן בדם – סטורציה. במהלך השיחה עם המטופל היא עוקבת  כיצד הוא נשמע, כשהאתגר הוא לאתר קושי בנשימה בהאזנה מרחוק ללא צפייה בסימנים של קשיי נשימה בהן יכולה האחות להבחין במפגש פנים אל פנים.

"מדובר במחלה מתעתעת מאוד", מדגישה שרית. "לא אחת מטופל שנראה יציב ובמצב קל מדרדר תוך זמן קצר וחובה לפנותו לאישפוז בבית חולים. לכן, חשובה המיומנות שלנו באיתור מצבים מעוררי דאגה ונדרשים הרבה קשב ותשומת לב. האחריות על כתפינו גדולה. במרפאה אני יכולה להזעיק רופא כשאני חושדת שיש מצב מסכן חיים. בליווי מרחוק, זה האחות הטלפון והמטופל. לשמחתי, האחיות מוכיחות עצמן ולא אחת הודענו לרופא החמ"ל שיש ספק אם החולה מדרדר למרות שהוא מדווח על נתון תקין הרופא אושש את החשד והפנה לאשפוז ובכך הצלנו את חייו".

"בפועל" היא מוסיפה, "המפגש הטלפוני של צוות אחיות החמ"ל עם חולי הקורונה חורג הרבה מעבר לכך. רבים מהחולים נקלעים למצוקה נפשית וחשוב לתמוך בהם בשיחה ובעת הצורך לגייס את העובדות הסוציאליות של כללית ליצור קשר עם החולה. לעתים הבעיות הן לכאורה טכניות, אך משפיעות מאד על המטופל. כמו אדם בודד שנותר ללא מצרכי מזון ואנו מסייעות לו להזמין מוצרים, משפחה שההורים נדבקו ואז עולה הצורך למצוא פתרון לילדים, אדם דתי ששהה 40 יום במלונית והמתין לתשובה שלילית כדי לצאת לביתו בחג. הבחורה שחזרה מהודו וממש "מתחרפנת" בבידוד שנכפה עליה ועוד המון סיפורים מרגשים".

היכנסו לסיפורים אישיים מרתקים נוספים:

"במהלך תקופה זו", מוסיפה שרית, "זכיתי להיות בקשר עם חולי קורונה מכל המארג החברתי וההתנסות הזו למדה אותי שאנחנו באמת רקמה אנושית אחת. בסוף, לא משנה מה המוצא שלך, אם מדובר בערבי או ביהודי, חרדי או חילוני – לכולנו יש בבסיס אותן בעיות ואותן חרדות. אם יש משהו חיובי בחוויית הקורונה הזו, הרי שהיא תרמה לשוויון- פוגעת בכולם ללא אבחנה ולי חשוב לתת יד וללוות את המטופל שהוא בעבורי אדם. חשוב לי לתת למטופל תחושה שבתוך אי הוודאות שיוצרת המחלה, יש לו כתובת, שאני כאן בשבילו או בשבילה ואלווה את החולה לאורך כל התקופה. נכון, המחיר הוא עבודה מאומצת, גם בשעות לילה, גם בסופי שבוע, אבל התמורה היא סיפוק גדול ומשמעות. גם כצוות התחזקנו, העמקנו היכרות ופתאום, במקום להתחרות בין צוותים על הישגים, יש אוירה של התגייסות הדדית, נכונות לסייע, להחליף משמרת כשלנגד עיני כולנו מטרה משותפת- לעזור לחולי הקורונה".

כתבה מעניינת:

מסע של זהות: סגירת המעגל של לאה שגדלה בכפר ערבי ליד כרמיאל

שתפולאה שנולדה לאם יהודייה ואב ערבי, נישאה לגבר מוסלמי והביאה לעולם שלושה ילדים, סבלה מקרע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *