Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1593088531:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 40176
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ״בגלל הקורונה יש אצלנו לא מעט פנים חדשות״ | היכנסו לכתבה
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חברה | כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => פתחון לב
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => ״בגלל הקורונה יש אצלנו לא מעט פנים חדשות״ | פתחון לב כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => משבר הקורונה פגע במשפחות רבות שבעבר לא נזקקו לסיוע. ראיון עם מנהלת החנות החברתית של פתחון לב בכרמיאל, איילה לרנר | חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 61
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 60
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 240
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 715
        )

)
איילה לרנר. צילום גיא עולמי
איילה לרנר. צילום גיא עולמי

״בגלל הקורונה יש אצלנו לא מעט פנים חדשות״

שתפו

משבר הקורונה פגע במשפחות רבות שבעבר לא נזקקו לסיוע. ראיון עם מנהלת החנות החברתית של פתחון לב בכרמיאל, איילה לרנר

מאת גיל דובריש

החנות החברתית של פתחון לב בכרמיאל היא מקום שבו נפגשים הרצון לעזור והאפשרות לממש זאת. את החנות מנהלת מזה יותר משלוש שנים איילה לרנר, רווקה, תושבת כרמיאל כ-20 שנים, שהגיעה מעיר הולדתה קריית ביאליק.

מסלול החיים של איילה כיוון אותה בשלב הראשון למקומות אחרים לגמרי. אחרי השירות הצבאי בחיל המודיעין (״אחת התקופות היפות בחיי״ היא מציינת), למדה לתואר ראשון בקומוניקציה ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים. היא עסקה במשך שנים בדוברות וביחסי ציבור, בין היתר שימשה כדוברת אגודת הסטודנטים בירושלים, עוזרת דובר השר לאיכות הסביבה והיתה חלק מצוות הדוברות של אוניברסיטת חיפה.

עם חזרתה מהמרכז צפונה בחרה לגור בכרמיאל, שם היה בית המשפחה שהספיקה לעזוב את הקריות. ״כאישה שאוהבת להרחיב אופקים ותחומים, עסקתי עם השנים בתחומים נוספים שהמשותף ביניהם הוא עם אנשים ולמען אנשים״ היא מספרת. ״וכך עסקתי בפיתוח בדים ובמכירות מול לקוחות חו"ל ב'דלתא', ניהלתי מחלקות טבע בפארמים כנטורופטית ובמקביל למדתי והתמקצעתי כמטפלת ומדריכה הוליסטית בתחומים רבים״.

ליוותה נפגעת פעולת טרור

המעורבות החברתית הייתה נטועה באיילה מגיל צעיר. כבר בתיכון ("אולפנה סגולה" בקרית מוצקין) התנדבה איילה באופן פעיל עם קשישים ועל כך קיבלה אות הוקרה ממשרד ראש הממשלה.

כסטודנטית בירושלים התנדבה עם ילדים ממשפחות מצוקה ושימשה להם מעין אחות גדולה. עם הגעתה לכרמיאל התנדבה בליווי נפגעת פעולת טרור לאחר שעברה הכשרה לכך במוסד לביטוח לאומי.

רוב הפעילות החברתית של לרנר בכרמיאל התמקדה באופן אישי ופרטי. ״הגיעו אלי בקשות לעזרה מפה לאוזן, אם זה סיוע בריהוט, במזון, בציוד, ועוד, ובאופן אישי פניתי לגורמים שונים וסייעתי בפניות״ היא אומרת.

יום אחד היא ראתה מודעה בעיתון שבה חיפשו מנהלת ל"בזאר יד 2 מכל הלב" – מיזם משותף של ארגון פתחון לב ואתר yad2.co.il וכך הגיעה לסניף כרמיאל של הארגון.

פתחון לב פועל 22 שנים, ומסייע ל-160,000 אנשים בישראל מידי שנה. סניף כרמיאל עוזר 20 שנה לאלפי משפחות באופן שוטף, ומספק מגוון שירותים למקבלי הסיוע: סל מזון משפחתי פעם בשבוע, בזאר יד שנייה עם מגוון בגדים וכלי בית, מכולת חברתית עם מוצרים במחירי עלות, חנות משקפיים ומרכז מיצוי זכויות. בנוסף לאחרונה הוקם אולפן לדוברי רוסית, במטרה להנגיש את השפה העברית היומיומית ולאפשר למקבלי הסיוע להשתלב בחברה ובתעסוקה, כשמטרת העל היא יציאה ממעגל העוני. בנוסף על זה, יש במרכז קהילתי כרמיאל מפעל מחזור שבו מועסקים בעלי מוגבלויות.

להגביר את המודעות

לדברי איילה, כאשר הצטרפה לפתחון לב, הכירה את הארגון רק מתחום חלוקת סלי מזון למקבלי סיוע ורק מקריאה במקומונים. ״קיום החנות החברתית היה חדש עבורי, למרות שכבר צברתי ותק בעיר. עם הזמן חרטתי על דגלי גם להביא למודעות של כמה שיותר אנשים על קיומה של החנות החברתית ועל פעילויות נוספות של הארגון, מלבד חלוקת סלי מזון שהיא פעילות קודש לכשעצמה״ היא מספרת.

״המון דברים קסמו לי בתפקיד הזה ומשכו אותי אל 'פתחון  לב': הגדרת התפקיד, היכולת להיות במקום שממש עוזר לאנשים על בסיס יומיומי, היכולת לגעת בהם (מטפורית), להיות חלק מהשינוי האדיר לטובה שארגון פתחון לב עושה כל יום למען האוכלוסיות החלשות בחברה, הזדהות עם המוטו של הארגון 'לשבור את מעגל העוני' – ולצערנו, בישראל של 2020 עדיין משפחות רבות נלחמות בעוני, הזדהות עם השוויון הקיים בארגון – אין אפליה בין מקבלי הסיוע – כולם שווים וכולם מקבלים את אותם כבוד ואהבה״.

״אני חייבת להזכיר את צוות המתנדבות והמתנדבים האהוב שלי. יצרנו משפחה חמה וקשורה, כשהקשר הוא מעבר לשעות ההתנדבות. יש לי צוות מקצועי שבא ומתנדב עם לב רחב ועוזר לי המון בכל מה שקשור לחנות״.

לא ניתן לתפעל חנות כזו בלי מתנדבים, ומכאן אני קוראת לעוד נשים וגברים להצטרף לחנות החברתית״.

רוב המוצרים ב-5 ש״ח

– מה אפשר למצוא בחנות "בזאר 2 מכל הלב", מה טווח המחירים ומהיכן מגיעה הסחורה למקום?

״אפשר למצוא מחלקות שונות: הלבשה והנעלה לכל הגילאים, כלי בית וטקסטיל, טואלטיקה וצעצועים, ספרים ומשחקים, ציוד לתינוקות, אומנות ועוד. עם כל החלוקה הזו יש גם חלוקה ליד שנייה איכותית, וינטז' וביגוד חדש״.

״המחירים סמליים: רוב המוצרים בחנות עולים 5 ש״ח בלבד. אופנה חדשה קצת יותר יקרה – בממוצע 10 ש״ח לפריט. בשאר המחלקות הפריטים נעים בין שקל ל-5 ש״ח. יש גם מבצעים והנחות מתחלפים. הלקוחות נכנסים עם חיוך ויוצאים עם חיוך״.

איילל לרנר בחנות החברתית של פתחן לב בכרמיאל. צילום: גיא עולמי
איילה לרנר בחנות החברתית של פתחן לב בכרמיאל. צילום: גיא עולמי

״דבר חשוב ביותר הוא שכל ההכנסות הינן קודש לרכישת סלי מזון למקבלי הסיוע של ארגון פתחון לב״.

״הסחורה כולה מגיעה מתרומות, מהקהל הרחב שמביא פיזית לחנות או מאיסופים שהארגון עושה. פריטים חדשים מגיעים מאנשים פרטיים או מחברות שונות בארץ. בגדים שאינם שמישים (קרועים, בלויים, לא מכבדים) מועברים למפעל הסמרטוטים של פתחון לב – שם מועסקים בעלי מוגבלויות. ההכנסות מועברות עבור רכישת סלי מזון למקבלי הסיוע של פתחון לב״.

– מה הסיפוק הכי גדול שלך בעבודה?

״הסיפוק הכי גדול שלי בעבודה מורכב מכמה חלקים. הידיעה שבכל רגע נתון אני מסייעת למישהו. אם זה מקבל סיוע, לקוח או כל אדם אחר שנקרה לחנות. יש אנשים שמבקשים גם אוזן קשבת, יש לקוחות שמספרות שזה מפלט הרוגע שלהן״.

״בנוסף, סיפוק שאני חלק מארגון הומניטרי מוביל, שעושה המון למען החברה הישראלית״.

״מרגש אותי שלקוחות שולחות תמונות שלהן ושל משפחותיהן עם ביגוד מהחנות – וזה פשוט מחמם את הלב. ובנוסף, לקוחות שבאות לעזור בחנות כי פשוט בא להן לתת ולא רק לקבל״.

בהשפעת הקורונה

– כיצד השפיע משבר הקורונה – מצד אחד על ציבור הנזקקים המגיע למקום ומצד שני על הציבור של התורמים – מפעלים, חברות ועסקים, שגם הם מתמודדים כיום עם שאלות קיומיות?

״משבר הקורונה התחיל בתור מכה חדה וחזקה; ספקים התורמים מזון היו בחוסרים ולא היה להם מה לתרום, חברות וגופים עסקיים גם כן התמודדו עם הקורונה ולא תרמו, וכך גם אנשים פרטיים. בנוסף על זה, מידי שבוע מגיעים מקבלי סיוע, וביניהם קשישים ומשפחות נזקקות, אל מרכזי הסיוע על מנת לקבל את סלי המזון. בתקופת הקורונה הדבר השתנה ונאלצנו להקים מערך חדש לחלוטין המבוסס על אלפי מתנדבים אשר אורזים סלי מזון ומשנעים לבתים של מקבלי הסיוע״.

״לשמחתנו עברנו את התקופה הלא פשוטה בזכות אלפי מתנדבים ותורמים שהתגייסו למען המשפחות והקשישים המסוגרים בבתיהם, אך אנו עומדים מול גל נוסף ולכן כל סיוע יתקבל בברכה. ניתן ליצור קשר לצורך התנדבות, וגם אם אי אפשר לצאת מהבית ולהתנדב – אפשר לתת תרומה כספית סמלית ולעזור למי שבאמת צריך בחיוג ל-5068*״.

״משבר הקורונה לא פסח גם על לקוחות החנות החברתית. ראשית, מתחילת המשבר, מרכז הסיוע של ארגון פתחון לב בכרמיאל פועל לסייע לאלפי משפחות שנוספו לצערנו למעגל העוני. וכן, בעקבות המשבר אנחנו רואים לא מעט פנים חדשות בחנות, שמספרים שנפגעו כלכלית מהמשבר, ומה שהם יכולים להרשות לעצמם כרגע, זה יד שנייה או בכלל ביגוד יותר זול (גם חדש) שזה מה שהחנות החברתית מציעה ללקוחותיה.

רוב הלקוחות הוותיקים נפגעו בדרך זו או אחרת מהמשבר. הם אומרים שמזל שהחנות החברתית הזו קיימת. שהיא תמיד עוזרת להם, אבל עכשיו יותר״.
״מאד חשוב לי לציין: המחירים של הפריטים לא עלו בכלל. להיפך, הרבה מהם ירדו. ונכנסו עוד מבצעים ופינוקים״.

חנות "בזאר יד 2 מכל הלב" רחוב לבונה 1, כרמיאל (הכניסה בדלתות הכתומות). ימים א’-ה’ בשעות 8:00-17:00. טלפון: 052-5253615. להתנדבות או לתרומות חייגו 5068*.

 

כתבה מעניינת:

תרומה לבסיסי צה"ל, מפעילויות משטרת כרמיאל בקהילה. צילום דוברות משטרת ישראל

כבוד: משטרת כרמיאל שנייה בארץ בפעילות קהילתית

שתפומאת גיל דובריש כבוד! תחנת משטרת כרמיאל זכתה במקום השני לשנת 2024 במעורבות קהילתית, מבין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *