בית / חדשות / פלילים ומשפט / ״ליכלך״ בוואטסאפ ונאלץ לפצות ב-300 אלף ש״ח
וואטסאפ תמונת אילוסטרציה PixaBay
תמונת אילוסטרציה PixaBay

״ליכלך״ בוואטסאפ ונאלץ לפצות ב-300 אלף ש״ח

שתפו

בעל עסק שתבע באמצעות משרד עורכי דין נוימרק, בכר, דריקר-מן, קונינסקי בכרמיאל לקוח אשר פתח קבוצת וואטסאפ ובה העלה טענות קשות נגדו ופגע בשמו, פוצה בגין העוול שנגרם לו

מערכת פורטל זהר.נט

בעל עסק עצמאי שלקוח פירסם בוואטסאפ שקרים וטענות כנגדו ונגד העסק שבבעלותו, תבע את מוציא לשון הרע וזכה בפיצוי של 300 אלף שקלים!

בעל העסק קיבל יום אחד צילום מסך וחשכו עיניו. התחוור לו כי אחד מלקוחותיו פתח קבוצת ואטסאפ המורכבת מלקוחות המשרד ובה החל לגולל מסכת טענות שקריות כנגדו וכנגד פועלו, וזאת מתוך כוונה להזיק לו ולפגוע בתדמיתו ובשמו הטוב.

הכותב אומנם לא הזכיר את שמו של בעל העסק במפורש, אך מרוח הדברים ניתן היה להבין באופן מובהק על מי מדובר. במשך ימים גולל הנתבע מסכת טענות כנגדו, אשר הבין בעל העסק כי זה פוגע בשמו ובעסקיו והגיע למשרד עורכי הדין נוימרק, בכר, דריקר-מן, קונינסקי בכרמיאל ליעוץ משפטי.

קיראו גם בפורטל זהר.נט:

לאחר דין ודברים שניהל משרד עורכי הדין, נאלץ הנתבע להתנצל באופן פומבי על העוול והפגיעה בשמו הטוב של הנפגע, וכן סוכם כי ישלם פיצוי בסך 300 אלף שקלים.

מהי לשון הרע ברשתות החברתיות?

המידע ברשתות החברתיות עובר במהירות, מישהו כותב פוסט, אחרים מעבירים אותו הלאה והלאה. אף אחד לא עוצר לבדוק האם המידע נכון. מה אם המידע לא נכון? ומה אם הוא פוגע במישהו?

נוימרק, בכר, דריקר מן, קונינסקי - חברת עורכי דין, נוטריון וגישור
נוימרק, בכר, דריקר מן, קונינסקי – חברת עורכי דין, נוטריון וגישור. צילום: עצמי

ניקח לדוגמה את המידע שהופץ ברשתות החברתיות על סלומון טקה שנהרג מירי של שוטר. חלק מהמידע שהופץ שקרי ופוגע בזכרו של ההרוג ובבני משפחתו. מה דינו של מי שכתב ברשתות את המידע השקרי? ומה דינו של מי שרק קיבל והעביר הלאה?

חוק איסור לשון הרע קובע כי פרסום אשר עלול להשפיל אדם או לבזותו או לפגוע בהכנסתו, מהווה לשון הרע. הפרסום יכול להיות בכתב, בעל פה או בכל דרך אחרת, ודי אם הגיע לאדם אחד נוסף זולת הנפגע עצמו מהפרסום.

מי שפרסם לשון הרע עלול להיות מואשם בעבירה אשר דינה שנת מאסר ותשלום פיצוי לנפגע, וכן עלול להיתבע בתביעה אזרחית ולשלם עד 50,000 ש״ח לנפגע מבלי שזה יהיה חייב להוכיח כי נגרם לו נזק כספי בפועל. כאשר ניתן להוכיח נזק, הפיצוי יכול להיות גבוה יותר.
לא כל פרסום שלילי על אדם מהווה לשון הרע. החוק מפרט שורה ארוכה של נסיבות בהן פרסום כזה מותר, כך למשל, כאפשר הפרסום הוא אמת והיה בפרסום עניין לציבור, כאשר הפרסום נעשה בתום לב (בנסיבות המפורטות בחוק) או שהמפרסם היה צריך לפרסם אותו במסגרת תפקידו.

בעבר התמקדו רוב תביעות לשון הרע בפרסומים שנעשו בתקשורת ובעיתונות הכתובה, בשנים האחרונות התרבו התביעות כנגד פרסומים שנעשו ברשתות החברתיות. אחת התביעות המפורסמות הוגשה כנגד תושבת העיר ערד אשר פרסמה פוסט בפייסבוק בו טענה כי בעל סופרמרקט בעיר לא החזיר לה את כל העודף המגיע לה. בעל הסופרמרקט הנפגע הגיש תביעת לשון הרע והתושבת נאלצה לשלם לו פיצוי של 13,500 ש״ח.

בהמשך נדונו מקרים נוספים בהם עלתה השאלה האם גם מי שרק עשה לייק או שיתף פוסט הכולל לשון הרע יכול להיתבע על כך. בפסק דין שפורסם לאחרונה, הדגיש בית המשפט כי הרשתות החברתיות הם "כיכר העיר" של העולם המודרני ולכן יש לתת משקל לחופש הביטוי של המשתתפים ברשת החברתית. עם זאת, קבע כי "פרסום" על פי חוק לשון הרע, כולל גם פרסום ברשתות החברתיות, ובתוך כך, גם פרסום משני. האחריות העיקרית לפרסום לשון הרע מוטלת על המפרסם המקורי של הפוסט הפוגע אך גם על מי שעשה שיתוף לאותו פרסום יש אחריות שכן בפעולתו חשף את המידע לאנשים נוספים. לעניין פעולת החיבוב (LIKE) נקבע כי אין לראות בה פרסום שכן היא פונה בעיקר לכותב הפוסט ולא לציבור הרחב.

כתבה מעניינת:

בדיקת אלכוהול נהג צילום דוברות המשטרה

שתה ״קצת״ יותר מדי: נעצר נהג מכרמיאל עם כמות כפולה מהמותר של אלכוהול בדמו

שתפומערכת פורטל זהר.נט נהג בן 23 מכרמיאל נעצר בסוף השבוע כשבדמו רמת אלכוהול כפולה מהמותר …


תגובה אחת

  1. וואו
    איזו תמונה
    ממש פירמת עורכי דין בניו יורק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.