Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1642084195:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 48211
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | ״מותק״, הבית התנפח! (וגם הארנונה)
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => ארנונה בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% ״מותק״, הבית התנפח! (וגם הארנונה)
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => תושבים כועסים: סקר הנכסים שמבצעת חברה חיצונית מטעם עיריית כרמיאל הגדיל את שטחי הבתים וייקר את חשבון הארנונה. העירייה: אנו פועלים לפי תקנות משרד הפנים
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 49
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 639
        )

)
צילום אילוסטרציה: Deposit Photos
צילום אילוסטרציה: Deposit Photos

״מותק״, הבית התנפח! (וגם הארנונה)

שתפו

תושבים כועסים: סקר הנכסים שמבצעת חברה חיצונית מטעם עיריית כרמיאל הגדיל את שטחי הבתים וייקר את חשבון הארנונה. העירייה: אנו פועלים לפי תקנות משרד הפנים

מאת גיל דובריש

האם קיבלתם לאחרונה הודעות על כך ששטח הבית שלכם גדל והארנונה בהתאם? אתם לא לבד. רבים בכרמיאל קיבלו בשבועות האחרונים הודעות מטעם העירייה המבשרות להם על הגדלת שטח ביתם וכתוצאה מכך הגדלת חשבונות הארנונה שלהם. בהודעות הוסבר כי שטחי הבתים חושבו מחדש במסגרת סקר מדידות נכסים ברחבי העיר. לדברי התושבים, הם הופתעו מכך שבתיהם ״גדלו״ בן לילה וכך גם חשבונות המיסים שלהם.

תזכורת: כבר בשנת 2017 החליטה עיריית כרמיאל לבצע סקר מדידות חדש של בתי המגורים בעיר במטרה לעדכן את נתוני הנכסים ברישומי העירייה. הנימוק שנמסר לנו אז היה שהעירייה פועלת בהתאם לפסק דין של בית המשפט העליון, אשר הורה לכל העיריות בארץ לחשב את שטח הנכס לצורך חיובו בארנונה באופן מדוייק. הניסיון ההוא לא צלח לאחר שההתקשרות עם החברה שזכתה במכרז לא הייתה מוצלחת במיוחד. בשנת 2019, זמן קצר לפני שפרצה הקורונה, נבחרה חברה חדשה לביצוע המדידות וסקר המדידות החל מחדש. את התוצאות של הסקר מרגישים כיום תושבים רבים בחשבון הארנונה שלהם.

קרן המתגוררת בשכונת רבין סיפרה כי שטח ביתה גדל מ-100 מטרים רבועים לכ-109 מ״ר. ״אנחנו מתגוררים בבית הזה מ-2008, זו דירת מגורים רגילה בבניין – לא שינינו ולא הוספנו שום דבר, לא מחסן ולא פרגולה, אין שום סיבה להגדיל את שטח הבית״.

לדברי קרן, ״אני לא יודעת מתי המודדים היו כאן, אליי לבית הם לא נכנסו, כנראה ביצעו מדידה חיצונית והם החליטו שהבית גדל ב-9 מטרים. זה תפס אותי בהפתעה, לא ידענו על המדידות החדשות ולא קיבלנו התראה מראש. אנחנו לא יודעים מה המשמעות מבחינה כספית אבל ברור לנו שהחל מהחשבון הבא – הארנונה תעלה לנו במאות שקלים בשנה. אני מרגישה שגונבים אותי, מחפשים דרך חדשה לגזול מאיתנו עוד כספים.

גם שלומי שמתגורר ברבין מספר שקיבל התרעה על הגדלת חיוב הארנונה: ״לא ביצעתי שום שינוי בדירה מאז שקניתי אותה, ממה שהבנתי בעירייה החליטו למדוד מחדש את הדירות והכניסו לחישובים גם הקירות החיצוניים וחלק מחדר המדרגות. בעירייה מצאו דרך להעלות את ההכנסות מהארנונה בלי לייקר אותה רשמית – פשוט מגדילים לאנשים את הבתים. הם דוחפים לנו את הידיים עמוק לתוך הכיס. מהשנה הבאה אני אצטרך להוסיף להערכתי 400-500 שקל בשנה! גורמים לנו לשלם יותר על אותו מבנה, אותה דירה בדיוק״.

רועי שעבר לפני כשנה לשכונה החדשה רמת נבון מספר כי הוא ושכניו הופתעו לגלות שבתיהם גדלו ב…כ-3.5 מ״ר. ״רובנו הגענו במסגרת פרויקט מחיר למשתכן שנועד להוזיל את מחיר הדירות ודווקא העירייה מחליטה לייקר את העלויות הקבועות״ אומר רועי בכעס.

״לפני כשנה הגיע מודד ובדק את שטח הדירה״ הוא מוסיף, ״רק עכשיו קיבלנו הודעה ששטח הדירה לחיוב ארנונה גדל ב-3.5 מטרים, ועלינו להעביר 132 שקל רטרואקטיבית בגלל שהמדידה היתה לפני שנה. לא יודע איך הבית שלי ׳התנפח׳ פתאום. מילא אם רמת הפיתוח בשכונה הייתה כמו בסביון, אבל אפילו אין תמורה בעד הכסף. דווקא בזמן הקורונה, השכר ירד, קשה למצוא עבודה, העירייה הייתה צריכה להתחשב ולחשוב על הטבות למען התושבים, אבל עושה ההפך – במקום זה מקשים עלינו ומעלים את סכום הארנונה. בכרמיאל משתמשים שיטת מדידה שנקראת ברוטו ברוטו והיא הכי מחמירה עם התושבים״.

לפי צו הארנונה לשנת 2020, השנה שעברה – צו המיסים בכרמיאל עומד על 43.35 ש״ח לשנה לכל מ״ר בדירת מגורים, 46.87 ש״ח לדירה צמודת קרקע בבניין משותף ו-47.12 ש״ח לכל מ״ר בדירת קרקע בבית פרטי או דו-משפחתי. מדובר כאמור בתעריפי אשתקד, לכך יש להוסיף העלאה קבועה – הטייס האוטומטי שתעמוד על שיעור של 1.1% בשנת 2022. להתייקרות זו יש כאמור להוסיף את המטרים שהתווספו בחלק מהבתים בסקר המדידות.

בתגובה, מסרו לנו מעיריית כרמיאל: ״על פי תקנות משרד הפנים, עיריית כרמיאל מחוייבת בעדכון סקר נכסים אחת לחמש שנים. לפיכך, בשנת 2019 העירייה חתמה על התקשרות עם חברת מדידות שנמצאה אמינה ומקצועית עפ"י המלצות וניסיון רב לביצוע הסקר באופן המיטבי. שיטת המדידה ברוטו ברוטו נהוגה מאז הווסדה של העיר וגם בהליך אישור חריג אין אפשרות לשנותה וזאת בהתאם לצו המיסים על פיו מתחייב לפעול לפי חוק״.

״חשוב לציין כי עיריית כרמיאל משקיעה משאבים רבים בכדי שההליך אכן יתקיים בשקיפות מיטבית החל מהודעה על הסקר, תיאום המדידות מול התושב (בצמודי קרקע), מענה להשגות אם ישנן שכאלה ושליחת מודד נגדי. הכל מתבצע בעזרת מודדים מנוסים בעלי שנות ותק רבות בתחום. זאת ועוד, השרטוטים טרם הטמעה בחשבונות עוברים בקרה על ידי צוות מומחים של החברה על מנת להמנע מטעויות״.

״מן הראוי עוד לציין כי, דירות רבות מעודכנות במערכת הגבייה על פי מ"ר של טופס האכלוס בלבד ולכן נדרשת מדידה עדכנית. יש תוספות חיובים אך גם הפחתות והעירייה מעדכנת בהתאם. העירייה רוצה אך ורק בטובתם של תושבי העיר ולכן, היא מזמינה תושבים שלטענתם בוצעה טעות במדידה החדשה לפנות למחלקת הגביה ולערער על המדידה״.

כתבה מעניינת:

שכונה בכרמיאל נוף בינוי צילום באדיבות צביקה מונר

בשורה לחג: פורסם מכרז לבניית 96 יחידות דיור חדשות בכרמיאל

שתפומאת גיל דובריש בשורה צנועה לחג הפסח: רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון פרסמו היום …


2 תגובות

  1. לא רק הבתים פתאום גדלו.ובהתאם בארנונה.גם התשלומים של מכון הטיהור והשיטור הקהילתי הכפילו את המחיר.לנו הפנסיוניים לא העלו את השכר.

  2. אנסטסיה

    תפקוד העירייה רק מדרדר כולנו יודעים את מי לא לבחור שוב בבחירות הבאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *