Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1455794977:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 12691
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_metaseo_metatitle] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל - “איכפת לי מכרמיאל גם כשאין בחירות”
        )

    [_metaseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => ראיון בלעדי לזהר הצפון עם ח”כ יאיר לפיד, שמתכנן להתמודד על ראשות הממשלה והתארח בכרמיאל - על החשיבות שהוא מעניק לעיר בפיתוח הכלכלי העתידי של המדינה 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metaopengraph-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-title] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-desc] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_metaseo_metatwitter-image] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw_text_input] => Array
        (
            [0] => יאיר לפיד
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1367
        )

    [essb_cached_image] => Array
        (
            [0] => https://zhk.wpengine.com/wp-content/uploads/2016/02/יאיר-לפיד-שער-1031.jpg
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)

“איכפת לי מכרמיאל גם כשאין בחירות”

שתפו

ראיון בלעדי לזהר הצפון עם ח”כ יאיר לפיד, שמתכנן להתמודד על ראשות הממשלה והתארח בסוף השבוע בכרמיאל – על החשיבות שהוא מעניק לעיר בפיתוח הכלכלי העתידי של המדינה, על המאבק למען הפריפריה  וגם על הדאגה האישית לאוטיסטים ולניצולי השואה

מאת גיל דובריש

ראש תנועת יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, לא מסתיר את חיבתו הרבה לכרמיאל. ביום חמישי האחרון הגיע לכאן לביקור מקיף, במהלכו נפגש עם ראש העיר עדי אלדר, סייר בבית ספר ונפגש עם פעילים ותומכים. אי אפשר להתעלם ממסע הבחירות שמנהל לפיד לאחרונה ברחבי הארץ, כדי לצבור אהדה וכוח לקראת הבחירות הבאות, בהן הוא מתכוון להתמודד ראש בראש מול בנימין נתניהו על ראשות הממשלה.

בראיון מיוחד ובלעדי לזהר הצפון, מספר לפיד על היחס החם שלו לכרמיאל ועל המקום המרכזי שהוא מקנה לה בפיתוח הכלכלי העתידי של הצפון והפריפריה. כדאי לשמוע מה שיש לו לומר.

– יאיר, שלום רב. זו לא הפעם הראשונה שאתה מגיע לכרמיאל, הפעם בילית וסיירת כאן במשך כמה שעות. ספר לנו על התרשמותך מהעיר?

“הדבר המאוד בולט בכרמיאל זה הפוטנציאל. אני חושב שזו עיר שיש לה את כל הנתונים כדי להפוך לבירת הצפון, להפוך למקום מרכזי. גם מבחינת המסחר, גם מבחינת פיתוח התעשייה. עדי הוא ראש עיר טוב, אבל מה שצריך לעשות זה לממש את הפוטנציאל של כרמיאל. כרגע אחת הבעיות שיש לנו במדינה היא שכל הכלכלה והתעשייה מרוכזים במרכז, בין גדרה לחדרה, וזה לא טוב לאף אחד. מקומות כמו כרמיאל זקוקים לקפיצה הבאה, וזה חלק מהסיבה שאני לומד את הנושא מאוד ברצינות, מפני שאני חושב שחלק מהתפקיד שלנו כאלטרנטיבה שלטונית לשבת כבר עכשיו ולעבוד על תוכניות איך לקדם את הפריפריה. כרמיאל היא מקום קלאסי שיש בה אוכלוסיה עם פוטנציאל עצום, מאוד יפה כאן, יש מסחר מאוד ער, האזור מכיר בכם בתור בירת המחוז, צריך לפתח את התעשייה, להמשיך לחזק את מערכת החינוך וזה מקום שיכול וצריך להיות פנינה, רק צריך לעבוד נכון”.

לפיד ופעילים ממטה יש עתיד בכרמיאל
לפיד ופעילים ממטה יש עתיד בכרמיאל

– איך התנהל לדעתך כנס הפעילים שהתקיים פה?

“היה מאוד מוצלח. באו בערך 300 איש, תראה יש לזכור שזו לא תקופת בחירות, אנשים הגיעו לשמוע ולהשמיע. היה דיאלוג מרתק, עם אנשים איכפתיים שהמדינה חשובה להם. אחר כך היה מפגש עם עשרות פעילים שלנו וראשי המטה ירון מישורי ודודי שבת שעושים עבודה נפלאה. כולם חדורי מוטיבציה ורוצים להסתער על האזור ולהבדיל מהבחירות האחרונות, הם מריחים שהפעם יש לנו פוטנציאל. אתה יודע, אני רץ לראשות הממשלה, אנחנו רצים לשלטון וזה קשה, אבל זה אפשרי. אני חושב שרואים עלינו, גם מי שלא מצביע יש עתיד, שמדובר בחבורה שאיכפת לה, שכוונותיה טובות, שהיא רוצה לקדם את המדינה לשלב הבא. ישראל קצת נתקעה ואנחנו צריכים לחלץ אותה ולהוביל אותה למקום טוב יותר”.

– לאור ההתרשמות שלך מכרמיאל והחשיבות שאתה מקנה לפריפריה, מדוע שלא תיתן דוגמא אישית ותעבור להתגורר כאן בעצמך?

“אני אגיד לך משהו, מבחינת איכות חיים כרמיאל היא מקום נהדר, אבל בנינו בכוונה ומסיבות אישיות את ביתנו בתל אביב, ואשאר שם גם אם אבחר לראש הממשלה”.

– אתה היחיד שמנהל כיום מסע בחירות, בכרמיאל ובכל רחבי הארץ, האם זה הזמן לעשות זאת, למרות שהבחירות לא נראות באופק, לא הקדמת קצת?…

“זו בדיוק הבעיה של פוליטיקאים, שתמיד איכפת להם מהפריפריה רק כשיש בחירות. אני רוצה שיידעו בכרמיאל שאיכפת לי ממנה גם כשאין בחירות. שזה מקום שנמצא בתוך תוכנית העבודה שלי, בתוך ההבנה שלי על החשיבות של העיר למדינת ישראל, זה לא שאני אמר עכשיו תצביעו בשבילנו, יש את העניין שהפוליטיקאים מגיעים רק לפני הבחירות וזה סוג של הונאה, ואני לא רוצה להיות שותף לזה, לא בשביל זה נכנסנו לפוליטיקה. חשוב לי מאוד שיידעו שכרמיאל חשובה לנו, בין אם יש בחירות ובין אם לא. אז בגלל זה חלק מהמסע הוא להיות כאן גם בתקופות כאלה”.

– אני בטוח ששמעת את השאלה הזו פעמים רבות, מדוע אתה חושב שתהיה ראש ממשלה טוב יותר מביבי?

“אני לא מדבר במונחים של יותר טוב מביבי, הוא ראש הממשלה וצריך לכבד אותו, אני חושב שחלק מהבעיות שלנו כחברה הוא שאיבדנו את היכולת לדבר בכבוד על אדם, גם אם הוא מיריבינו. אבל, הגיע הזמן של מדינת ישראל להתקדם קדימה. כשאני קורא סקר ש-58% מהאקדמאים בעלי המשפחות, מספר נורא, אומרים שהם שוקלים לעזוב את הארץ, זאת אומרת בסופו של דבר, שמתחיל להיווצר פער גדול מדי בין הפוטנציאל הישראלי הפנטסטי, לבין הביצוע. וצריך שתבוא קבוצה חדשה, איכפתית, עם תודעה בטחונית גבוהה כמובן שמתעניינת בדברים כמו אחדות עם ישראל והיכולת שלנו לעמוד מול אוייבינו, אבל שתדע גם להצעיד אותנו קדימה. אני חושב שהבחירות הבאות יהיו בחירות של העבר מול העתיד. זה בעצם מה שאנחנו נציע לאזרחי מדינת ישראל, אני לא מתכונן לנסות להיבנות מכך שאני אשמיץ מישהו אחר – זו לא דרכנו”.

לפיד בבית ספר אדם חברה וטבע
לפיד בבית ספר אדם חברה וטבע

– אבל מה אתה כן יכול לעשות טוב יותר, למשל מה הצעדים הראשונים שתנקוט בהם, נניח, אם תיכנס למשרד ראש הממשלה אחרי הבחירות?

“שלושת הטלפונים הראשונים שאעשה – הראשון יהיה לנשיא ארה”ב ואומר לו, הגיע הזמן לשקם את היחסים שלנו עם העולם ואני רוצה להתחיל בך. אנחנו לא יכולים להמשיך לנהל מריבות אין-סופיות שפוגעות במעמדנו הבינלאומי. הטלפון השני יהיה לגדי אייזנקוט, הרמטכ”ל, כדי לדעת מה ההיערכות שלנו בעזה ובגבול הצפון, ארצה תוכנית שמצד אחד טיפול במנהרות ומצד שני בניית נמל בעזה, תוכנית של היערכות מול החיזבאללה וכן לדעת מה עקרונות הפעלת הכוח שלנו. את הטלפון השלישי אעשה לשר האוצר וארצה לדעת מה התוכנית לפיתוח הפריפריה, כי כלכלה שמבוססת רק על המרכז ורק על הסטארט-אפ ניישן היא כלכלה לא מספיק רחבה והשחיקה בשכר ובאיכות החיים של אזרחי מדינת ישראל לא יכולה להימשך. הולכים לעבוד קשה. אני לא מאמין בניסים, אני מאמין רק בעבודה קשה. הסרט שאני הכי אוהב הוא חומות של תקווה כי הוא חופר שם מנהרה בכפית. אני חופר מנהרה בכפית, צריך לדעת שהפתרונות הם בעבודה קשה”.

– הייתי רוצה לשמוע ממך על חוק “האוטיסטים” שיזמת ועלול להביא לפגיעה בכל האוטיסטים ברמת תפקוד גבוהה ובעלי צרכים מיוחדים שאינם אוטיסטים. 

“אין שום פגיעה חלילה, אני הייתי מוביל חוק של פגיעה באוטיסטים? לעולם לא! יש לי בת בגיל 19 שנמצאת בספקטרום. החוק עבר קריאה טרומית, עכשיו הוא נכנס לדיון בממשלה לפני שתהיה הצעת חוק ממשלתית ביחד עם ההצעה שלנו. אנחנו בעבודה מאוד איטנסיבית מול משרד הרווחה, שר הרווחה התחייב להניח את החוק בתוך חודש מעכשיו. הוא יגיע לקריאה ראשונה ואחרי כן לדיון בוועדה. בין קריאה ראשונה ושניה אנחנו רוצים להיכנס לדיאלוג עם ארגוני ההורים וכן הורים באופן פרטני ולשמוע את כולם. אני לא חושב שכל ‘השכל’ נמצא במקום אחד, אני חושב שלהורים יש מה לומר וצריך לשמוע אותם, לפני העיצוב הסופי של החוק, ונשמח להקשיב לכל מי שרוצה להשמיע את דעתו, כדי שהחוק יותאם למציאות, כפי שהיא. סביב הנושא יש גם תקוות גדולות וגם חרדות גדולות, לכל הורה לילד בספקטרום. הייתה שמועה שהחוק יפגע באוטיסטים בתפקוד גבוה, זו הזדמנות בשבילי להסביר שזה פשוט לא נכון. הייתה בזמנו פסיקה של בג”צ, שאמרה שהתקצוב צריך להיות לפי התפקוד, כלומר שבעלי תפקוד נמוך יקבלו יותר כסף כי הצרכים שלהם יותר גדולים. דווקא בחוק הזה מצאנו פתרונות לתפקוד הגבוה,  ואם בהתאם לפסיקת בית המשפט שהיא מחייבת, יורידו להם משאבים, אנחנו נחזיר להם משאבים ממקורות אחרים, כמו למשל הנושא של בתים לחיים ותקציבים אחרים. אז זה דווקא עוזר לבעלי התפקוד הגבוה ולא רק לאוטיסטים, כל החקיקה הזו היא פרק א’ בחוק לבעלי מוגבלויות. מה שקורה הוא שאנחנו פורצים את הדרך, ברגע שיעבור החוק הזה, בעצם לא תהיה ברירה למדינה אלא לתת לכל בעלי המוגבלויות והצרכים המיוחדים את אותן ההטבות. זו מטרת החוק המוצהרת. אם ננסה לבנות מחדש עכשיו, חוק לבעלי המוגבלויות, זה יתעכב עוד עשר שנים כמו שהחוק הנוכחי התעכב עשר שנים. לזה אני לא מוכן. אנחנו  חייבים לדעת שבמקרה שלא נהיה כאן, הילדים שלנו יטופלו ויהיה מי שידאג להם”.

– עוד יוזמה שלך כשר האוצר לשעבר, היא ההטבות לניצולי השואה. לצד חוק האוטיסטים עושה רושם שאתה משקיע משאבים רבים בנישות יחסית לא פופולריות…

“זו דוגמה לזה שאם יודעים לעבוד אפשר לעשות שינוי בדברים שכולם אמרו שאי אפשר. שנים על גבי שנים אמרו שאין מה לעשות עם ניצולי השואה,  התברר שאפשר. מה שצריך זו יכולת ניהול ונחישות, וכמו שעשינו טוב לניצולי השואה, וכמו שעשינו דברים אחרים, ככה נעשה את כל מה שחשוב במדינת ישראל”.

כתבה מעניינת:

פסטיבל מחול צילום שי ברמי 2022

פסטיבל המחול נדחה לסוכות וזו הסיבה

שתפוראשוני: מסתמן כי הפסטיבל שנועד להתקיים בחודש יולי יידחה לחול המועד סוכות בחודש אוקטובר. הסיבה …


תגובה אחת

  1. יאיר לפיד הוא חתיכת שחצן ויהיר,שקרן ותחמושת דו פרצופי! מנסה לצבור הון פוליטי על המצב הבטחוני לא סגור על עצמו אם הוא שמאל או ימין כל יום הוא משהו אחר. מאחל לו 2 מנדטים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *