פורסמה רשימת הכבישים המסוכנים בכרמיאל ע״י עמותת אור ירוק. באילו רחובות יש מספר גדול במיוחד של תאונות עם נפגעים?
מאת גיל דובריש
נוסעים למרכז ביג דרך שדרות נשיאי ישראל, רחוב החרושת או בדרך התעשייה (הכביש העוקף?) כדאי שתיזהרו כי אתם נוסעים ברחובות המוגדרים ״אדומים״. גם רחוב הנפח ומורד הגיא נכללים ברשימה השחורה של עמותת אור ירוק, הפועלת למיגור תאונות הדרכים בארץ. בעמותה איתרו 325 רחובות ברחבי הארץ וחמישה בכרמיאל – שבהם אירעו מעל שלוש תאונות עם נפגעים בממוצע בכל שנה, במשך שלוש שנים.
השבוע פורסמה רשימת הרחובות המסוכנים, המתבססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשלוש שנים ברצף: 2014, 2015, 2016. מהו הרחוב המסוכן ביותר מבין החמישה?
במקום הראשון במדד הכבישים המסוכנים – שדרות נשיאי ישראל, הרחוב הראשי של העיר באורך כ-4.5 ק״מ, המתחיל בכניסה הראשית וממשיך בצורה מעוגלת עד לקצה גבעת רם. בעתיד יתחבר לכביש 85 מכיוון רמת נבון וישלים עיגול כמעט שלם. בשנים 2014-2016 נפצעו בכביש 38 בני אדם ב-22 תאונות עם נפגעים.
במקום השני, במרחק לא רב, נמצא רחוב החרושת, ציר התנועה המרכזי באורך כ-2.5 ק״מ, שמחבר את הכניסה המזרחית של העיר עם הכניסה הראשית וחוצה את אזור התעשייה לכל אורכו. בשנים 2014-2016 נפצעו שם 35 בני אדם ב-35 תאונות דרכים.
הכביש המסוכן שמדורג במקום השלישי במספר התאונות הוא מורד הגיא, שבו אירעו 9 תאונות בשלוש השנים הללו, עם 17 נפגעים. במקום הרביעי רחוב הנפח עם 7 תאונות ו-22 נפגעים וסוגר את הרשימה המפוקפקת רחוב דרך התעשייה המוכר לתושבי כרמיאל ככביש עוקף אזור התעשייה, עם 7 תאונות ו-15 נפגעים.
יצויין כי התחשיב אינו כולל עדיין את נתוני 2017, שהיו קשים במיוחד וגבו בכרמיאל שלושה קורבנות – כולם אגב, בכבישים ״האדומים״ – החרושת, מורד הגיא ודרך התעשייה – מה שרק מחזק את מעמדם ככבישים מסוכנים.
ארז קיטה, מנכ״ל עמותת אור ירוק: ״עשרות בני אדם מקפחים את חייהם ברחובות האדומים בכל שנה לאחר מעורבות בתאונת דרכים. מדובר בזירת היפגעות ברורה וידועה, רוב הרחובות מוכרים כאדומים במשך שנים ולא נעשה כמעט דבר כדי להפוך אותם לבטוחים. אפשר למנוע צער וכאב רב בפעולות פשוטות ומידיות. כבר מחר צריך להגביר את האכיפה ובעיקר את הנראות המשטרתית באותם רחובות מרובי תאונות ובמקביל חייבים לשפר את התשתית ולהפוך אותה לכזאת שתמנע תאונות דרכים ופגיעה בהולכי הרגל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכול להמשיך ולהטיל את כל האחריות רק על הנהגים, הגיע הזמן לקחת אחריות ולשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים״.