Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1590050666:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 39914
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [_elementor_controls_usage] => Array
        (
            [0] => a:0:{}
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => אפקט הקורונה: האם מחירי הדירות ירדו? | היכנסו לכתבה | פורטל זהר.נט
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => מחירי הנדל״ן בכרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => קורונה
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% אפקט הקורונה: האם מחירי הדירות ירדו?
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => כיצד ישפיע משבר הקורונה על מחירי הדירות בכרמיאל? פנינו לאנשי נדל״ן מובילים וקיבלנו תשובות מפתיעות | אפקט הקורונה: האם מחירי הדירות ירדו?
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 46
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 244
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1262
        )

)
שכונה בכרמיאל. צילום ארכיון

אפקט הקורונה: האם מחירי הדירות ירדו?

שתפו

כיצד ישפיע משבר הקורונה על מחירי הדירות בכרמיאל? פנינו לאנשי נדל״ן מובילים וקיבלנו תשובות מפתיעות

מאת גיל דובריש

משבר הקורונה גרם להאטה עצומה, אפילו כמעט עצירה מוחלטת של שוק הנדל״ן – בכרמיאל ובכול הארץ. כול מי שתיכנן לפני הקורונה לקנות או למכור בית, נאלץ לדחות את התכנונים עד להודעה חדשה.

בימים אלה שבהם חוזר המשק לשגרה בצל הקורונה, מתעורר גם שוק הנדל״ן. השאלה הגדולה בתקופה הקרובה היא כיצד השפיע וימשיך להשפיע המשבר על מחירי הדירות בכרמיאל.

פנינו אל אנשי נדל״ן מובילים בעיר, והצגנו בפניהם שאלות זהות: איך השפיע משבר הקורונה על שוק הנדל״ן בכרמיאל בחודשיים האחרונים, מה מאפיין את השינויים האלה מבחינת מכירת וקניית נכסים וכן מבחינת שוק השכירות, והשאלה החשובה ביותר, לדעתנו – מה יקרה לדעתם למחירי הדיור בכרמיאל בימים שאחרי הקורונה? הנה התשובות שקיבלנו.

עמית אשרוביץ – פול האוס תיווך ושיווק נדל״ן

״מהרגע שבו פרצה המגפה השוק נעצר לחלוטין. לא היה לא קונים ולא מוכרים, אנשים פחדו להוציא לפועל תוכניות שכוללות התחייבויות כספיות, מה גם שכמובן אף אחד לא רצה לצאת מהבית, ובטח שלא לבקר בנכסים אחרים.

מהשבוע שבו התחלנו לחזור לאיזושהי שיגרה, התחיל גל של קונים, אנשים נכנסו ״לאטרף״, בכול הקשור לקניית נכסים, והטלפון לא מפסיק לצלצל – שרק יימשך כך לפני שיגיע עוד גל של הדבקה. מבחינת שכירויות, אני לא עוסק בתחום הזה, אבל עד כמה שהבנתי מעמיתיי למקצוע, היו לא מעט עיסקאות של שכירויות, כי שוכרים שהחוזה שלהם עומד להסתיים חייבים למצוא דירה.

״מבחינת המחירים של הנדל״ן, עכשיו אחרי חודשיים של הקפאה, המחירים נשארו כמו שהיו לפני הקורונה ואולי קצת ירדו, כי אנשים רוצים לנצל את המומנטום. אנשים רוצים לקנות דירות ואף אחד לא יודע מה יהיה מחר – אם זה מבחינת הקורונה ואם זה מבחינת המצב הכלכלי שבו נהיה שרויים. תהיה השפעה גם לרמת נבון – השכונה החדשה בהר כרמי, שבקרוב כול מי שקנה דירה שם, ירצה לצאת למכירה עם הנכס שלו – ואז יגדל ההיצע של הנכסים בעיר – מה שלדעתי עשוי להוביל לירידת מחירים מסויימת בחודשים הקרובים״.

אהרון איציקזון – יועץ נדל״ן ומגשר בחברת רי/מקס תגלית כרמיאל ומשגב

״משבר הקורונה השפיע על המשק הישראלי כולו וכמובן שלא פסח גם על כרמיאל. בהחלט הרגשנו האטה משמעותית בשוק בפניות של מתעניינים ומוכרים מכמה סיבות: מבחינה בריאותית- אנשים היו בסגר בבתים וחששו לצאת לביקור בנכסים ומוכרים לא רצו שאנשים ייכנסו לבתיהם. מבחינה כלכלית- לצערי, הרבה אנשים איבדו את מקום עבודתם וחלקם ספגו הפסדי כספים שהיו בשוק ההון והדבר הוביל לכך שאנשים לא יכלו להתקדם בתהליך של קנייה עד שלא יתבהר מצבם הכלכלי.

כפי שאנו חווינו זאת בכרמיאל, קיבלנו אינדיקציה שהמצב דומה בכל הארץ. אנו חלק מרשת התיווך רי/מקס, שמונה מעל 120 משרדים בארץ, והיינו בקשר שוטף עם סוכני נדל"ן לאורך התקופה ואכן ההאטה הייתה בקנה מידה ארצי (ואף עולמי).

למרות המציאות המאתגרת והחדשה שנקלענו אליה מצאנו דרכים יצירתיות להמשיך לעבוד ולסייע ללקוחות שלנו שרצו להתקדם בתהליך. אחד הפתרונות שמצאנו, בעזרת מובילי הרשת ומנהלי המשרד שלנו, הוא לקיים יריד דירות וריטואלי שהיה הצלחה גדולה! יצרנו קשר עם מתעניינים ומוכרים וקבענו מועד לסיור וירטואלי בנכס באמצעות שיחת זום וכך קונה יכול לראות ולהתרשם מהנכס והאפשרות הזו מספקת מענה ראשוני מעולה.
וכך, בעזרת הרבה תושייה, המשכנו לעבוד במשך כל תקופת הקורונה ואף נחתמו עסקאות. וגם כרגע ישנם מספר מו"מ פתוחים על שולחננו.
מה שחשוב לנו תמיד זה לתת ללקוחות שלנו את השירות האיכותי והמקצועי ביותר שאנו יכולים לתת ולעטוף אותם ברשת בטחון בכל שלבי התהליך.

״כיום, כשההנחיות השתנו, אנו מרגישים התעוררות משמעותית בשוק, כמות הפניות של מתעניינים גדולה מאוד והשוק חי ובועט. הבריאות של כולנו היא ראשונה במעלה ולכן אנו מקפידים על מרחק ומיגון של כפפות ומסיכה בכל מפגש עם לקוחות ובכל סיור בנכס.

״מה שקרה זה שהיינו בסוג של HOLD בחודשיים האחרונים, אבל החיים ממשיכים ובעצם משפחות שכבר מכרו את ביתם לפני המשבר וצריכים לקנות, ישבו כחודשיים בבית והעובדה שכבר מכרו לא השתנתה והם צריכים למצוא בית וכך גם לגבי שוק שכירויות- מי שמחפש לשכור בית בתקופה הקרובה נמצא כרגע בסוג של לחץ בגלל הזמן שעבר וביקוש רק גדל בימים אלה.

״לדעתי ולהערכתי כבר מהחודש (מאי) אנו נראה גידול משמעותי בעסקאות יד שנייה מהסיבות שציינתי. להערכתי משבר הקורונה לא יוריד את מחירי הדיור בכרמיאל ובישראל בצורה משמעותית. יכול להיות שנראה ירידה של אחוזים בודדים בלבד. בפרויקטים חדשים המצב שונה וייתכן שתחול ירידה גדולה יותר במחירים בעקבות אינפלציית דירות של מחיר למשתכן בהר כרמי״.

אלי לביאוב – תיווך יוזמה נכסים ופרויקטים

״הקורונה הביאה לבלימה פתאומית בשוק הנדל״ן, כול האנשים שהיו על הגדר וכול מי שהיו בשלבים ראשונים של משא ומתן וביצוע עיסקאות, פשוט עצרו את הכול ודחו את החתימה על החוזים. בתקופה הזו אנשים נמנעו מכניסה להתחייבויות, בעיקר בשל מצמם חוסר הוודאות ששרר במשק, אנשים יצאו לחל״ת או שפוטרו, וזה לא היה הזמן המתאים מבחינתם לסגירת עיסקאות״.

״דווקא בשוק השכירות הייתה מגמה הפוכה – היו ביקושים יחסית גבוהים. היו צעירים רבים שחזרו לכרמיאל ממרכז הארץ אחרי שאיבדו את מקום
העבודה ושכרו כאן יחידות דיור למשך תקופה של שנה. לא מעט צעירים החליטו לעשות חישוב מחדש לגבי ההמשך וחזרו הביתה לכרמיאל, כאן אפשר לשכור יחידת דיור או דירה קטנה בכ-2000 שקלים – מה שבתל אביב מספיק אולי לחדר אחד בדירה עם שותפים. יצא מכך שהמשכירים והמשקיעים לא ממש נפגעו בעת המשבר״.

״איך השוק יושפע ממשבר הקורונה? לדעתי, אם המשק ימשיך בחזרה לשגרה ולא יהיו הפתעות מיוחדות, אז לא יהיה שינוי כלשהו. החיים והשגרה חזקים מכול דבר, אני לא רואה ירידה כלשהי במחירי הדירות. החודשיים האלה לא ישפיעו קיצונית על כרמיאל, אין כאן תנופה של התחלות בניה – הקבלנים שבונים כבר נמצאים בעיצומה של מכירת הדירות וקבלנים שעוד לא החלו לבנות – יחכו שהשוק יתעורר מחדש. כמו כן, מה שקורה בבורסה ירים את שוק הנדל״ן למעלה. הבורסה לא יציבה בתקופה זו, ולכן משקיעים מושכים כספים ומחפשים אפשרויות השקעה יציבות יותר, כמו נדל״ן״.

נתי שיינפלד – זכיין אנגלו סקסון כרמיאל

״משבר הקורונה הכניס את שני הצדדים (הקונים והמוכרים) לקיפאון מוחלט למשך כחודש וחצי חודשיים. באופן טבעי, גם כאלו שמאוד רצו לרכוש נכס חדש בתקופה זו, נאלצו להצטמצם בכמות הנכסים הקיימים לתצוגה והתאפשר להם להגיע אך ורק לנכסים בודדים בהם הדיירים בבתים מוכנים בכלל להכניסם.
באופן טבעי, היו לא מעט בתים בהם המוכרים היו חייבים למכור ולכן נעשו כל מיני 'טריקים' של הגעת הקונים לבית בזמן שהבית ריק מכל אדם- הדיירים המתינו בחוץ והרוכשים הפוטנציאלים הגיעו עם כפפות ומסיכות, תוך כדי הסיור בבית.

כמובן שבתקופה זו רוב השוק נעצר, וגם כאלו שרצו לרכוש נשארו בביתם מוטרדים תוך כדי שהם תלויים באויר לאחר שהם מכרו את ביתם והם חייבים לרכוש בית אחר בכדי לעבור אליו בחודשי הקיץ הקרוב.

״תקופת הקורונה בהחלט היתה משב רוח מרענן בעיקר בשוק המשקיעים. כמות המשקיעים ופניות המשקיעים צמחה משמעותית ביחס לתקופה כל כך קצרה של שבועיים מרגע פתיחת הסגר לעומת שנים קודמות בתקופה זהה – על כל תקופת האביב והקיץ גם יחד.

״בשבועיים האחרונים, בבת אחת – מורגש כאילו הסכר נפרץ וכמות הפניות, הטלפונים, הסיורים והרכישות עלו בצורה מרשימה, דבר שרשם כמה וכמה עסקאות מעניינות״.

״עיקר הלחץ ועיקר הדרישה מפניות הלקוחות הוא על נושא השכרת נכסים! באופן טבעי, רוב תושבי הארץ עושים חוזה שכירות מקיץ לקיץ, והנה… אנחנו ממש אוטוטו נושקים לקיץ, אנשים צריכים לפנות את הדירות שלהם ולעבור למקום הבא״.

תהליך של קריסת מחירים בנדל"ן צריך תהליך ארוך טווח של מינימום חצי שנה – המתנה של חודש, חודש וחצי ללא רוכשים לא מביאים לקריסת מחירים ולירידה משמעותית בעשרות אחוזים ממה שהיה עד כה. כרגע, על פניו, נראה שענף הנדל"ן חטף "מכה קטנה בכנף". השוק יחזור לטעמי די במהירות למסלולו הקודם״.

״איני יודע מה יהיה בעתיד, נבואה ניתנה (לאחר חורבן בית המקדש) לקטנים ולשוטים, כיוון שאינני קטן כבר שנים רבות… ושוטה לא בא לי להיות, קשה לי להתנבא מה הולך להיות, אבל על בסיס הנתונים העכשוויים, לי נראה שמהר מאוד הדבר יהווה "תיקון טכני" (מושג מתחום גרף מניות  בבורסה – נפילה קטנה שתביא לאחריה שגשוג גדול)״.

״לי אין ספק שהדבר יגרום להרבה ביקושים נהדרים למשקיעים אשר יסייעו לכל משפרי הדיור שרוצים לעבור לדירה חדשה בפרוייקט חדש- אשר הם ירכשו מהם את הנכס במחיר הוגן וראוי״.

יהודית חזקי – שפע נכסים

״משבר הקורונה נפל על כולנו ביום אחד ועצר הכל. עסקאות שהיו בתהליך הוקפאו, חלקן נדחו או בוטלו מהחשש של חוסר הוודאות – מה יהיה? כמה זמן תימשך הקורונה? והגרוע ביותר חוסר הוודאות בהכנסות משק הבית והתחייבות למשכנתא, כאשר גם הבנקים בעצמם יצאו כל יום בהצהרות חדשות ובילבלו בעיקר את הרוכשים הפוטנציאליים. מה שמאפיין את השינויים של החודשיים האחרונים הוא שאנשים מאוד מבולבלים לא יודעים האם זה זמן נכון למכור/לקנות. כרגע מחכים על הגדר. רק כאלה שחייבים למכור או לקנות כרגע מתחילים לצאת כרגע לשטח״.

״מה יקרה אחרי הקורונה? תלוי כמה זמן יחלוף עד שכל זה יסתיים. כרגע עדיין לא מורגשת ירידה במחירי הדיור, לדעתי אם זה אכן ימשך חודשיים שלושה יתכן והמחירים יתחילו לרדת, אנשים יתקשו לשלם משכנתא ואז יצטרכו לצאת למכירה. בתקווה שלא נגיע לשם…. אביב הגיע זה זמן מעולה לעשות עסקאות. האמת שבשבוע האחרון מורגשת התאוששות קלה אנשים מתחילים לצאת ולהתעניין. מאחלת לכולנו ימים טובים יותר ובריאות טובה״.

סיני בן טוב – סיני תיווך נדל״ן ושיווק פרויקטים

״שוק הנדל"ן בחודשיים האחרונים היה בהקפאה מוחלטת. אנשים רבים איבדו כספים בבורסה בעקבות המצב, ולכן משקיעים לא קנו דירות ומשפרי דיור לא יכלו להרשות לעצמם להתקדם. בנוסף אנשים נמנעו מלצאת לביקורים בבתים ודירות בשל החשש להידבקות, גם של הקונים ובעיקר של המוכרים שנמנעו להכניס אנשים זרים לבתיהם ולא לסכן את בריאותם. בנוסף חוסר הוודאות מהעתיד הכלכלי היה גורם נוסף לקיפאון. אנשים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום, ללא ידיעה מה יביא יום, ולכן נמנעו מלהיכנס להתחייבויות כלכליות לטווח ארוך. על כל זה כולם היו עסוקים אך ורק בקורונה ובמהדורות החדשות. רף המצב רוח הכללי היה ירוד מאוד ואנשים העדיפו להסתגר בבתיהם עם הילדים ולדחות עסקאות לשלב מאוחר יותר כשהמצב יהיה ברור יותר״.
״מבחינת שוק השכירות – מהרגע שהודיעו שניתן לחזור לעבודה ולפתוח את המשרדים, שוק השכירויות התעורר בבת אחת בצורה מוחלטת, עם ביקושים רבים מאוד לשכירויות בעיקר בשכונות החדשות. כאשר מרבית הדרישות לשכירות מיידית ולחודשי הקיץ״.

״היום יש בשוק הנדל"ן ביקושים קלים לרכישות, המשקיעים מחפשים הזדמנויות בלבד, אך בשוק עדיין אין ירידות מחירים ואין הזדמנויות״.

אלברט כהן – תיווך צמרת

״במענה לשאלה הראשונה: בתקופת הקורונה מאמצע חודש מרץ ועד עכשיו לא היתה פעילות, לקוחות לא התעניינו ואף אחד לא התקשר, לא בוצעו עיסקאות בתקופה הנ"ל. אף אחד לא העלה בדעתו בתקופה זו על כל האיסורים למינהם להתקשר ללקוחות ולא כל שכן לבצע ביקורי בית. בקיצור, שוק מת״.

״לגבי השאלה השניה, אני מעריך שבתקופה הקרובה של עד חודשיים או שלושה לא יחולו שינויים במחירי הדירות. זה גם תלוי ההיצע ובביקוש וכרגע יש חוסר ודאות בשוק. יחד עם זאת היות ויש כרגע מעל מיליון מובטלים ויש הערכה שלחלק לא מבוטל מהם לא יהיה לאן לחזור, אם המגמה הזו תימשך על פני חצי שנה ויותר, יהיו כאלה שיהיו חייבים למכור את הבית שלהם כיוון שלא יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא (למרות שחלק מהבנקים ידחו תשלומי משכנתא עד 3 חודשים). במצב כזה אני מעריך שתהיה ירידה בין 5%-10% במחירי הדירות של אלה שיהיו לחוצים״.

כתבה מעניינת:

עבודה היברידית מהבית ומהמשרד

שתפועבודה היברידית מגפת הקורונה שהתרחשה בארץ ובעולם לפני כמה שנים בודדות יצרה שינויים מהותיים בדפוסי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *