Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1537649620:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 23763
        )

    [_wp_page_template] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => אצל ספי הכל מתחיל מבראשית | פורטל זהר הצפון
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל | בחירות 2018
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => מבראשית
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% אצל ספי הכל מתחיל מבראשית | חדשות כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => קשה לפספס את הפעילות של עמותת מבראשית כרמיאל בבתי הספר, בשכונות המגורים ובחגים. נדמה שכולם בכרמיאל כבר מכירים את ספי חוטר מבראשית
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 87
        )

    [_yoast_wpseo_content_score] => Array
        (
            [0] => 30
        )

    [photographr] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_photographr] => Array
        (
            [0] => field_526e88dd85757
        )

    [journalist] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_journalist] => Array
        (
            [0] => field_526e890585758
        )

    [youtube] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube] => Array
        (
            [0] => field_5309e571a1762
        )

    [youtube2] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [_youtube2] => Array
        (
            [0] => field_5371dcbebf175
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 1231
        )

    [rank_math_primary_category] => Array
        (
            [0] => 242
        )

    [rank_math_title] => Array
        (
            [0] => %title% %page% %sep% אצל ספי הכל מתחיל מבראשית | חדשות כרמיאל
        )

    [rank_math_description] => Array
        (
            [0] => קשה לפספס את הפעילות של עמותת מבראשית כרמיאל בבתי הספר, בשכונות המגורים ובחגים. נדמה שכולם בכרמיאל כבר מכירים את ספי חוטר מבראשית
        )

    [rank_math_focus_keyword] => Array
        (
            [0] => מבראשית
        )

    [rank_math_facebook_title] => Array
        (
            [0] => אצל ספי הכל מתחיל מבראשית | פורטל זהר הצפון
        )

    [rank_math_facebook_description] => Array
        (
            [0] => חדשות כרמיאל | בחירות 2018
        )

    [rank_math_robots] => Array
        (
            [0] => a:1:{i:0;s:0:"";}
        )

)
ספי חוטר 2018-09

אצל ספי הכל מתחיל מבראשית

שתפו

נדמה שכולם בכרמיאל כבר מכירים את ספי חוטר מבראשית, עמותה שמנהלת פעילויות בבתי הספר, בשכונות המגורים ובחגים השונים. בגילוי לב נדיר מודה חוטר כי לא קל לנהל את העמותה: יש הרבה מאוד שלבים שגם אני נמצא על סף יאוש… אך בדיוק באותן נקודות מתגלה גם התקווה, הכוח הפנימי והאמונה

מערכת זהר הצפון

ביום כיפור האחרון התקיים בכרמיאל בפעם ה-11 כינוס של תפילה מונגשת בבית יד לבנים בשכונת רבין. מאות אנשים, נשים וילדים מכל הזרמים והעדות נפגשים יחדיו בכל שנה לתפילה משותפת המשלבת בין הנוסחים השונים ומתאימה גם למי שלא רגיל בתפילה. מי שמנצח על הפעילות הזאת יחד עם פעילויות רבות בעיר הוא ספי חוטר, מנהל עמותת מבראשית כרמיאל. בראיון יחד עם ספי לרגל השנה החדשה, ניסינו להכיר קצת יותר את מבראשית כרמיאל.

ספי חוטר הגיע לכרמיאל ביחד עם אשתו כרמית לפני כ-10 שנים, לדבריו ״מתוך רצון ליישב את הגליל ולקחת חלק בעשייה החברתית והזהות היהודית בעיר. הדבר הראשון שעשינו אחרי הכרות עם אנשים שונים בעיר זה הכינוס תפילה ולימוד ביד לבנים בשכונת רבין. האמת שלא היה לנו מושג אם מישהו בכלל ירצה לבוא, אספנו כמה חברים כדי שיהיה לפחות מניין ולהפתעתנו הגיעו אנשים רבים, כך המשכנו כל שנה עד שהיום זה כבר מובן מאליו שבשעות השיא, בתפילת הנעילה מגיעים כ-800 איש. מה שמרגש אותי כל שנה״ מוסיף ספי, ״זה הביחד המדהים שנוצר, אנרגיה רוחנית שקשה להסביר אותה במילים, כשמתאספים מגוון של משפחות מהשכונה ומכל העיר ויכולים לעצור לרגע את שיגרת החיים, להתפלל יחדיו, כל אחד מהמקום שלו, לקוות לשנה טובה ולזכור שאנחנו עם אחד״.

– אנחנו שומעים די הרבה על הפעילות שעורכת מבראשית כרמיאל, מאין צץ הרעיון להקים את העמותה?

״את עמותת מבראשית כרמיאל הקמתי לפני 7 שנים ביחד עם חברים. בהתחלה העמותה עסקה בפעילויות של ערכים, ציונות וזהות יהודית בבתי הספר ובקהילה בכרמיאל יחד עם הפעלת קייטנות בקיץ. לאט לאט גדלה והתרחבה לפעילויות נוספות, אך תמיד אנו שמים דגש על הפעילות העיקרית שלנו, שהיא פעילויות להורים וילדים בבתי הספר ובקהילה. רוב התושבים פגשו אותנו בפעילויות השונות כמו: שישי משפחתי, סוכה בשכונה, קבלת תורה בכיתה א׳ או ב׳, קבלת שבת בית ספרית, דור לדור פעילות עם הסבים והסבתות ועוד״.

ספי חוטר באחת הפעילויות הקהילתיות

כיום מבראשית כרמיאל הפכה להיות עמותה ארצית המפעילה 12 קהילות של גרעיני עולים חדשים בכל הארץ שפועלים בעשיה חברתית ורוחנית יחד עם יצירת שייכות של קשר למדינה ולארץ. אנחנו מייצרים פעילויות בבתי ספר ורשויות בכל הארץ. בלו״ז הצפוף שלי ושל הצוות שלי, יום אחד אני מארגן פעילויות בקהילה בכרמיאל ויום אחר אני יכול למצוא את עצמי מעביר קבלת שבת בתיכון בבאר שבע או סדר פסח ביסודי בראשון לציון״.

״השנה פיתחנו לציון 70 שנה למדינה מתחם בריחה נייד ׳סודות מדינה׳ שרץ ברשויות ובבתי ספר בכל הארץ, שמטרתו לחבר את התלמידים לציונות ולרצון להיות שותפים להמשך בניית המדינה והארץ. המתחם הופעל לתלמידים ומשפחות מכפר בלום בצפון, כמובן בכרמיאל וכן בערי המרכז עד שדרות בדרום״.

– הפעילות שלכם היא כלל ארצית – אבל המרכז של העמותה הוא בכרמיאל?

״בדיוק. מרכז הפעילות שלנו הוא בכרמיאל בו אנחנו פועלים גם בתור גרעין משימתי של משפחות בעשייה חברתית והבאת משפחות לכרמיאל. הפעלנו פרויקטים רבים של חסד, קהילה וערבות הדדית. הקמנו בכרמיאל את מתת ומטיבתא תוכניות של בית מדרש של בנים ובית מדרש של בנות של לימוד ועשייה חברתית בעיר. השנה לומדים בשני המסגרות יחדיו כמעט כ-100 תלמידים ותלמידות. אנחנו מפעילים צהרונים ב-4 גנים בעיר, קייטנות, יש לנו קבוצה של בנות שרות לאומי המתנדבת בעיר, עשרות מתנדבים בפרויקטים שונים, תוכנית בני מצווה שעוברים בה מאות נערים כשהרב ירון אנגלמאייר מוביל. חידון שנתי לבתי הספר, מסע ישראלי צעיר לתלמידי כיתות ו, עליות לירושלים לתלמידי כרמיאל, בית כנסת פעיל עם קהילה פתוחה שפועל למען כל תושבי העיר. קבוצת אתגליא למחול נשי, שיפוץ עשרות בתי קשישים בעיר ועוד פרויקטים נוספים שקיימים וכאלו שרק בתחילתם״.

– לפני חצי שנה קיימתם יום התרמה גדול שעליו פירסמתם בכל מקום אפשרי, כולל ברשת הפייסבוק. האם אפשר לשאול כמה כסף גייסתם ולאן הכסף עבר?

״לפני חצי שנה העמותה נקלעה לקושי כלכלי גם בשל העובדה שכספים שבנינו עליהם מגוף מסויים, לא הגיעו בסופו של דבר. הבנו שיש לנו הזדמנות לפנות לאנשים שהפעילות של העמותה חשובה להם ולהפוך אותם שותפים לעשייה. בעצם המטרה שלנו להפוך את העמותה לעמותה של כולם. היתה הצלחה גדולה. יותר מ-900 משפחות תרמו ביום ההתרמה. הצלחנו לגייס כ-300,000 ש״ח מתורמים פרטיים ביום ההתרמה ועוד 600,000 ש״ח מתורמים גדולים ושותפים לדרך, חלק זה ממש כסף של תרומות וחלק גדול זה שווה כסף שנועד לפעילויות השונות שלנו״.

״הכסף של ההתרמה שימש אותנו על מנת להצליח להמשיך את הפעילות השנתית שלנו בכרמיאל. עם הגדילה המשמעותית של פעילות העמותה, יש לנו עשרות עובדים וספקים רבים שעובדים איתנו בשיתוף פעולה. ככלל אנחנו נתמכים ע"י משרדי ממשלה שונים, כל משרד בנושא אחר (קליטה, חינוך, תרבות, גרעין משימתי), ובדרך כלל בכדי להיות נתמכים ע"י משרדים שונים צריך מצ'ינג שאצלנו בא בעיקר מתרומות ודמי השתתפות (בתי ספר, קהילות ואנשים פרטיים) שנהנים מהפעילות״.

 

״אני מרגיש שיש לי סיעתא דשמיא גדולה, לא תכננתי מראש את ההתרחבות הגדולה של הפעילות, מרגיש שהקב"ה לוקח אותנו לשם, זה ממש לא מובן מאליו. ועל זה אני מודה כל יום. כנראה שכשאדם עושה משהו טוב שהוא מאמין בו ואותו הדבר באמת נצרך בחברה ויחד עם זאת הוא עושה זאת בהרגשת שליחות, נראה שהדבר מצליח. אני לא אשקר, יש הרבה מאוד שלבים שגם אני נמצא על סף יאוש, ונראה שהדברים הולכים להתמוטט״

 

– ברור לכולם שאתה פועל שנים עם רותם ינאי המתמודד לראשות העיר. מה טיב הקשר בין עמותת מבראשית לינאי?

״עמותת מבראשית כרמיאל הינה עמותה לא-פוליטית ששותפים בה אנשים בעלי השקפות שונות מכל הגוונים בעיר. אני באופן אישי תומך ברותם ינאי, רותם חבר טוב שלי ושותף לדרך, אני חושב שיש לו יכולות טובות לנהל את העיר ולהצעיד אותה קדימה. למבראשית כרמיאל היו הרבה שיתופי פעולה עם רותם ינאי בתפקידו כסגן ראש העיר. הרבה מהפעילויות שלנו בחמש שנים האחרונות בעיר נעשו בשיתוף פעולה. לפני 5 שנים, לאחר שרותם ינאי קיבל את תפקיד סגן ראש העיר, הוא פנה אלי שאנהל את המחלקה לתרבות וחינוך ערכי שהוא הקים בעירייה. העירייה לא רצתה להכניס עוד עובד אז נחתם הסכם עם מבראשית כרמיאל שדרך העמותה אני אנהל (בחצי משרה) את התוכן של המחלקה החדשה. בזכות הפעילות של רותם ינאי הצלחנו לשלש את תקציב המחלקה ולהביא תקציבים רבים. הפעילות הטובה שעשינו קיבלה גם גושפנקה ממשרד החינוך האגף לתרבות יהודית, כשקיבלתי לפני שלוש שנים הצטיינות על ניהול המחלקה. אני חושב שהצלחנו להרים כאן מחלקה לתפארת עם פעילות ענפה לכל תושבי העיר עד שהופסקה לפני 10 חודשים״.

– אני מבין מכל הפעילות הענפה שיש כאן עמותה מאוד גדולה שדורשת ניהול ומשאבים, איך עושים את זה?

״כמו שאתה מבין אנחנו עמותה גדולה עם מחזור כספים די גדול, יש לנו כמובן משרד רו"ח שמלווה אותנו ובודק אותנו יחד עם צוות משפטי וביקורות של משרדי הממשלה ומשרדי רו"ח שונים על הפעילות שלנו. מי שמכיר את נושא העמותות יודע עד כמה קשה להחזיק עמותה, איך אתה מפעיל עשרות עובדים וספקים וצריך לחכות שכסף יכנס רק אחרי שנה של פעילות. בתוך כל זה אני מרגיש שיש לי סיעתא דשמיא גדולה, לא תכננתי מראש את ההתרחבות הגדולה של הפעילות, מרגיש שהקב"ה לוקח אותנו לשם, זה ממש לא מובן מאליו. ועל זה אני מודה כל יום. כנראה שכשאדם עושה משהו טוב שהוא מאמין בו ואותו הדבר באמת נצרך בחברה ויחד עם זאת הוא עושה זאת בהרגשת שליחות, נראה שהדבר מצליח. אני לא אשקר, יש הרבה מאוד שלבים שגם אני נמצא על סף יאוש, ונראה שהדברים הולכים להתמוטט. אך בדיוק באותן נקודות מתגלה גם התקווה, הכוח הפנימי והאמונה שבאמת אין יאוש בעולם. לי אישית יש את כרמית, אשתי. שמה שאני עושה זה מכוחה. יש לי בעמותה צוות מצוין של רכזי פרויקטים ועובדים מדהימים שבסופו של דבר הכל עומד בזכותם. זה צוות שממשיך לעבוד למרות שהוא יודע שלפעמים המשכורת יכולה להתאחר גם בחודשיים שלושה בשל קשיים תקציביים״.

– מה התוכניות הצפויות לשנה החדשה?

״השנה הפעילות שלנו בכרמיאל היא בסימן אחדות ומעורבות חברתית. אנחנו כמובן ממשיכים עם כל הפרויקטים הקיימים תוך שימת דגש על המעורבות החברתית והחסד. נעצים בקהילה ובבתי הספר פרויקטים של התנדבות בקהילה, לכל בית ספר יהיה פרויקט מיוחד של חסד. חשוב לנו שכל תלמיד לא רק ילמד כמה חשוב לעשות חסד אלא יחווה עשיה שלו לקהילה. החידון השנתי לכל תלמידי כרמיאל יהיה גם הוא בנושא זה עם שלבי ביניים של חידון בית ספרי. אנחנו מפתחים פעילויות שיא מיוחדות שיתנו הרגשה בקהילה ובבית הספר של קרנבל מעשים טובים״.

– מה תאחל לעצמך ולעיר כרמיאל לכבוד השנה החדשה?

״אני מאחל לעצמי ולמשפחתי שנה של עשיה ותרומה, תוך זמן אישי ומשפחתי ובריאות לכולם. לתושבי כרמיאל אני מאחל שנה טובה ומתוקה ומזמין את כולם להיות שותפים בעשייה ובפרויקטים הרבים של מבראשית כרמיאל״.

לחדשות נוספות על הנעשה בכרמיאל ובאזור לחצו כאן>>>

כתבה מעניינת:

פסטיבל מחול צילום שי ברמי 2022

פסטיבל המחול נדחה לסוכות וזו הסיבה

שתפוראשוני: מסתמן כי הפסטיבל שנועד להתקיים בחודש יולי יידחה לחול המועד סוכות בחודש אוקטובר. הסיבה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *